AnonymBruker Skrevet 21. februar #1 Del Skrevet 21. februar Vurderer navnet til en liten en som kommer til sommeren. Vi er opptatt av gi barna navn som fungerer på både norsk og engelsk. Jeg liker i grunnen navnet, men fungerer det godt nok på norsk? Anonymkode: af12e...de8 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar #2 Del Skrevet 21. februar Samuel fungerer både på norsk og engelsk, men det høres jo ikke ut som samme navn, for det uttales temmelig forskjellig. På norsk uttales det "rett fram", mens på engelsk blir det sånn ca "Sæmjul" (jeg gidder ikke lete etter lydskrift-tegn, men du forstår sikkert hva jeg mener). Du kan ikke forvente at han blir kalt "Sæmjul" her til lands. Anonymkode: ab802...797 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar #3 Del Skrevet 21. februar AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Vurderer navnet til en liten en som kommer til sommeren. Vi er opptatt av gi barna navn som fungerer på både norsk og engelsk. Jeg liker i grunnen navnet, men fungerer det godt nok på norsk? Anonymkode: af12e...de8 Veldig fint navn, et av dem som faktisk fungerer på begge språk. Mine har begge opprinnelig engelske navn som fungerer bra på norsk. Jeg liker dessuten Samuel Massie, så navnet gir veldig bra vibber. Anonymkode: 8a875...ac5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daisy-love Skrevet 21. februar #4 Del Skrevet 21. februar Så absolutt norsk nok, men blir ulik uttalte på norsk og engelsk, og mulig også på noen dialekter, og sånn er det med mange navn. Er et veldig fint navn 😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar #5 Del Skrevet 22. februar Samuel er fint 😊 Anonymkode: 411d3...c92 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar #6 Del Skrevet 22. februar Helt OK navn, men for meg framstår det som veldig religiøst. Så hvis du ikke er religiøs, ville jeg kanskje vurdert noe annet. Anonymkode: d34c5...79c 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar #7 Del Skrevet 24. februar Jeg tenker at dette ikke er spesielt norsk, men at en religiøs norsk familie kunne brukt navnet, litt i samme sjanger som Jeremias og Abraham. Anonymkode: a6a18...180 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar #8 Del Skrevet 24. februar AnonymBruker skrev (På 21.2.2025 den 21.20): Vurderer navnet til en liten en som kommer til sommeren. Vi er opptatt av gi barna navn som fungerer på både norsk og engelsk. Jeg liker i grunnen navnet, men fungerer det godt nok på norsk? Anonymkode: af12e...de8 Samuel er jo ikke et norsk navn. Det er et jødisk navn fra Bibelen. Men navnet har jo blitt brukt i Norge i svært mange generasjoner, så det høres naturlig ut på et norsk barn. Fungerer selvfølgelig både på norsk og engelsk, selv om det uttales på forskjellige måter. Anonymkode: 847bd...351 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar #9 Del Skrevet 24. februar Synes det høres ut som en gammel person. Anonymkode: aa3bf...3c8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar #10 Del Skrevet 24. februar Fint navn, veldig vanlig blant jøder, og passer fint til andre også. Anonymkode: 6249a...d6f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar #11 Del Skrevet 24. februar Fetteren min heter det. Han er rotnorsk, og foreldrene hans er ikke religiøse. Helt fint navn, hvis du liker det, så kjør på! Anonymkode: a84aa...ca7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hareena Skrevet 24. februar #12 Del Skrevet 24. februar Ja, hvis du liker bibelske navn er jo dette en av heltene fra det gamle testamentet. Selv ville jeg ikke ønsket å ha et navn fra israelsk historie, men hvis foreldrene synes det er stas, så kan de velge det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar #13 Del Skrevet 24. februar Det fungerer fint på norsk, men jeg får også veldig religiøse vibber av det. Et vennepar kalte barnet sitt Samuel, og min første tanke var "jøss, er de veldig kristne uten at jeg har lagt merke til det?" - men det er meg og mine assosiasjoner, da. Anonymkode: 876dd...355 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stan Skrevet 24. februar #14 Del Skrevet 24. februar AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Samuel er jo ikke et norsk navn Hvor mange hundre år må et navn brukes i Norge før det blir norsk? Navnet har bibelsk opprinnelse. Men er brukt i Norge gjennom mange generasjoner. Jeg har forfedre som het Samuel for snart 200 år siden. Navnet har blitt mer populært de senere årene, med over 3000 med navnet i dag. Det er i tillegg et navn som også vil fungere på også andre språk enn engelsk. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar #15 Del Skrevet 24. februar stan skrev (44 minutter siden): Hvor mange hundre år må et navn brukes i Norge før det blir norsk? Navnet har bibelsk opprinnelse. Men er brukt i Norge gjennom mange generasjoner. Jeg har forfedre som het Samuel for snart 200 år siden. Navnet har blitt mer populært de senere årene, med over 3000 med navnet i dag. Det er i tillegg et navn som også vil fungere på også andre språk enn engelsk. Men det er fortsatt ikke et norsk navn. Selv om det brukes i Norge. Kari, Ola, Torbjørn osv er norske navn. Det mest populære guttenavnet for et par år siden var Mohammed. Det betyr ikke at det er et norsk navn, bare fordi svært mange gutter i Norge heter det. Anonymkode: 847bd...351 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Carrot Skrevet 24. februar #16 Del Skrevet 24. februar Nydelig navn som fungerer fint på både norsk og engelsk.. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar #17 Del Skrevet 24. februar AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Men det er fortsatt ikke et norsk navn. Selv om det brukes i Norge. Kari, Ola, Torbjørn osv er norske navn. Det mest populære guttenavnet for et par år siden var Mohammed. Det betyr ikke at det er et norsk navn, bare fordi svært mange gutter i Norge heter det. Anonymkode: 847bd...351 Kari er faktisk ikke egentlig et norsk navn, men en norsk versjon av Katarina. Anonymkode: d34c5...79c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar #18 Del Skrevet 24. februar AnonymBruker skrev (På 21.2.2025 den 21.24): Samuel fungerer både på norsk og engelsk, men det høres jo ikke ut som samme navn, for det uttales temmelig forskjellig. På norsk uttales det "rett fram", mens på engelsk blir det sånn ca "Sæmjul" (jeg gidder ikke lete etter lydskrift-tegn, men du forstår sikkert hva jeg mener). Du kan ikke forvente at han blir kalt "Sæmjul" her til lands. Anonymkode: ab802...797 det uttales overhode ikke slik på engelsk Legg inn i google translate og lytt selv.. ser den amerikanske har nesten tilnermet det du forsøker skrive mens engelsn ikke har det.. på engelsk er det mer som Semju:el Anonymkode: b5ca1...917 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar #19 Del Skrevet 24. februar AnonymBruker skrev (6 timer siden): det uttales overhode ikke slik på engelsk Legg inn i google translate og lytt selv.. ser den amerikanske har nesten tilnermet det du forsøker skrive mens engelsn ikke har det.. på engelsk er det mer som Semju:el Anonymkode: b5ca1...917 Nå har det seg slik at jeg skrev "på engelsk", ikke "i England". Men med mindre du mener at den britisk-engelske uttalen er den måten man uttaler Samuel på i Norge, så takker jeg for at du bekrefter mitt poeng 100%. Anonymkode: ab802...797 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå