Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Først historikk:

Eldstemann hadde kolikk, melkeallergi, umoden tarm ++. Vi merket nesten fra dag én at han var plaget og det ble bare verre og verre. Helt normalt fikk vi høre fra helsestasjon og folk rundt oss. Vi skjønte at han gråt mer enn normalen, men er ikke så lett når alle rundt bagatelliserer situasjonen. Det var jo helt normalt med kveldsuro (at han var urolig hele dagen også forholdt de seg ikke til), "det går over etter 8 uker". Når det ikke gikk over og de kalte det kolikk fikk vi beskjed om at det ville gå over innen 3 mnd. Det skjedde ikke. Til slutt begynte jeg på melkefri diett og vi ble etter mye om og men henvist til spesialist som påviste melkeallergi. Det hjalp litt, men han hadde fremdeles mye mageplager (og div) det første 1,5 året selv på melkefri diett. Vi sjekket alt som sjekkes kan. Han kunne ikke sove uten bevegelse, men hatet vogn og bæresele. Nettene var et mareritt. Han var helt utrøstelig og jeg fikk ikke gjort noe annet når jeg var i permisjon. Folk jeg kjente bakte brød, lagde middag, dusjet. Det var ikke mulig for meg. 

Nå har vi fått nummer to og vi er selvsagt veldig på vakt for at han får de samme problemene. Han er litt over tre uker gammel nå og de første 10 dagene var en drøm. Han var rolig, sov masse og vi kunne legge ham fra oss uten at han våknet og/eller gråt! Han var urolig på natten, men siden dagene gikk så greit fikk jeg hentet meg inn da. Så endret det seg og når har det ikke vært mulig å flytte på ham når han sovner i armene/under amming. Han våkner hver eneste gang. Har prøvd flere ganger hver dag. I tillegg kan jeg ikke flytte meg unna ham på natten som resulterer i utrygg og ubehagelig samsoving. Får heller ikke lagt ham fra meg når han er våken. Ofte gråter han uten at det hjelper å trøste/bysse, han er sjelden våken uten å gråte. Han knyter seg ofte i magen, ikke like mye som broren, men nok til at vi blir bekymret.

Eneste gangen han er fornøyd er når han får amme/sove på puppen (selv om han ofte kan gråte og kave da også), så jeg har for det meste bare latt ham ligge på meg. Problemet er at jeg ikke får gjort noe annet. Pga trøbbel etter fødsel må jeg dusje to ganger om dagen og rense sting/sår. Det går rett og slett ikke uten hylgråt. Fryktelig slitsomt og blir dratt rett tilbake til permisjonen med storebror. I tillegg har jeg blitt bedt om å bevege meg litt, men kommer meg ikke ut fordi han bare vil ligge på puppen. 

Og ja, jeg vet at han enda er veldig liten, men det var storebroren også da vi fikk høre at alt var normalt. Vi angrer veldig på at vi ikke tok grep tidligere med storebror. Han hadde unødvendig mye vondt, vi ble sykemeldt begge to pga belastningen og jeg fikk fødselsdepresjon. Vi ønsker å være på ballen denne gangen. Er med i en termingruppe på fb og der var det en som skrev om at ungen hennes sov så mye og lurte på hvordan de andres barn var. Alle som svarte beskrev rolige babyer. Skjønner at det ikke er fasiten, men det stakk litt i meg. Grunnet den manglende hjelpen fra helsestasjonen og legen med storebror har vi ikke noe særlig tillit til dem denne gangen. Vi vet hva de vil si om vi kommer med utfordringene våre. 

Hvordan var deres barn i starten? Høres dette ut som om det er innafor normalen? Når bør man ta grep? 

Anonymkode: 1e0b4...f75

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet dessverre ikke hva som er vanlig selv da jeg har en prematurfødt med mpa oppå det hele. Han er veldig plaget med magen sin, men stort sett går nettene merkelig nok greit. Det er stort sett på dagtid det er verst og så roer det seg. Jeg må bare si at moonboon har vært redningen her. Det er ikke alltid det fungerer, men noen ganger finner han faktisk mer ro i den enn hvis jeg holder han. Sånn som nå har han kavet i typ 6 timer og så la jeg han i moonboonen og så ble det stilt med en gang. 

Anonymkode: 8b116...f93

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg vet dessverre ikke hva som er vanlig selv da jeg har en prematurfødt med mpa oppå det hele. Han er veldig plaget med magen sin, men stort sett går nettene merkelig nok greit. Det er stort sett på dagtid det er verst og så roer det seg. Jeg må bare si at moonboon har vært redningen her. Det er ikke alltid det fungerer, men noen ganger finner han faktisk mer ro i den enn hvis jeg holder han. Sånn som nå har han kavet i typ 6 timer og så la jeg han i moonboonen og så ble det stilt med en gang. 

Takk for svar og tips.

Vi kjøpte faktisk moonboon til storebror da han var rundt 6 uker. Første gang vi fikk hendenen fri og to i én time på kvelden. Funket i en måneds tid, men så ble det mindre og mindte effekt. Endte opp med å ha ham i moonboon, mens vi satt og ga ekstra fart og hadde støvsugeren på I tillegg til white noise 😅 er derfor litt skeptisk til å ta den fram igjen da vi opplevde at han bare ble mer krevende jo mer vi brukte den.

Men tåler neppe mer enn én uke til av dette før vi tar den fram.

Håper det går seg til for både oss og dere snart ❤️

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Har et veldig rolig barn, sov masse i starten men mer våken nå (4 måneder). Hos oss har moonboon funker når ting har vært litt utfordrende. 

Anonymkode: 0dde4...6bc

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Har et veldig rolig barn, sov masse i starten men mer våken nå (4 måneder). Hos oss har moonboon funker når ting har vært litt utfordrende. 

Anonymkode: 0dde4...6bc

Takk for svar. Håper det fortsetter å være rolig hos dere ❤️

AnonymBruker
Skrevet

Begge våre hadde mpa. Vi prøvde den første tiden med normalt kosthold da jeg ammet nr to, men innså kjapt at det måtte endres. Da ble det rolig sovebaby etter 6 uker :) Kanskje ikke så uvanlig at om en har så har flere av barna det også. Men er selvsagt best å late som om de er friske fra start og ta problemene når de kommer. 

Anonymkode: a2465...208

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Begge våre hadde mpa. Vi prøvde den første tiden med normalt kosthold da jeg ammet nr to, men innså kjapt at det måtte endres. Da ble det rolig sovebaby etter 6 uker :) Kanskje ikke så uvanlig at om en har så har flere av barna det også. Men er selvsagt best å late som om de er friske fra start og ta problemene når de kommer. 

Anonymkode: a2465...208

Kjenner du igjen beskrivelsen av uroen? Storebror var definitivt mer plaget enn lillebror er (foreløpig), men jeg opplever at han er mer urolig enn det jeg tenker på som normalt ut I fra hva jeg har hørt i vennekretsen og hvordan babyer beskrives i litteratur, på podkaster, helsestasjon og lignende.

Har vurdert å gå over på melkefritt kosthold, men det er krevende så unødvendig å gå gjennom det på nytt om lillebror egentlig bare er en vanlig urolig baby.

Skrevet (endret)

Når lillebror hadde melkeallergi så tenker jeg det åpenbare er å teste allergivennlig mme?

At spedbarn roer seg ved pupp/amming handler ikke aøltid om sult eller nærhetsbehov - men noen ganger om smertelindring der og da.

Så test mme som er tilpasset allergi. 

Om det hjelper og du vil amme: totalt melkefritt først, hjelper ikle det så tilbake på allergimme. 

Mqn kan reagere på flere ting. 

Endret av AprilLudgate
AnonymBruker
Skrevet
AprilLudgate skrev (På 22.2.2025 den 13.01):

Når lillebror hadde melkeallergi så tenker jeg det åpenbare er å teste allergivennlig mme?

At spedbarn roer seg ved pupp/amming handler ikke aøltid om sult eller nærhetsbehov - men noen ganger om smertelindring der og da.

Så test mme som er tilpasset allergi. 

Om det hjelper og du vil amme: totalt melkefritt først, hjelper ikle det så tilbake på allergimme. 

Mqn kan reagere på flere ting. 

Foreløpig fullammer jeg bare og ønsker å gjøre det så lenge som mulig så sa er det mer aktuelt å kutte melkeprotein i min kost. Det er potensielt ganske lenge barnet må gå på melkefri kost før man merker bedring (husker ikke helt nå, men en plass mellom 4-8 uker tror jeg) så det blir uansett for lenge for oss på bare mme og pumping for å vedlikeholde melkeproduksjonen.

Med storebror var det garantert smertelindring som gjorde at han ammet konstant. Kjempefrusrerende at legene bare var opptatt av at han la på seg så fint. Det var jo ikke rart når han ammet døgnet rundt (og hylgråt når han ikke ammet). 

• Nyttig 1
Skrevet (endret)

«

Endret av AprilLudgate
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Foreløpig fullammer jeg bare og ønsker å gjøre det så lenge som mulig så sa er det mer aktuelt å kutte melkeprotein i min kost. Det er potensielt ganske lenge barnet må gå på melkefri kost før man merker bedring (husker ikke helt nå, men en plass mellom 4-8 uker tror jeg) så det blir uansett for lenge for oss på bare mme og pumping for å vedlikeholde melkeproduksjonen.

Med storebror var det garantert smertelindring som gjorde at han ammet konstant. Kjempefrusrerende at legene bare var opptatt av at han la på seg så fint. Det var jo ikke rart når han ammet døgnet rundt (og hylgråt når han ikke ammet). 

Normalt sett merker man bedring etter 2-3 dager på melkefri kost. Det er visst en myte at melkeproteinene henger igjen i morsmelka så lenge også i følge nyere forskning. Men det er ikke anbefalt å kutte ut kumelk uten råd fra helsepersonell.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har kuttet ut melk i kost pga mpa, og synes helt ærlig ikke det er såå innviklet som helsepersonell skulle fremstille det som. Ja, det er masse man ikke kan spise, men etter jeg dreide fokuset over på hva det er jeg kan spise så ble det lettere å tilpasse seg. 

Jeg måtte også presse på for å teste det ut i samråd med helsepersonell, enda det var tydelige tegn. Ble frarådet det i starten, men glad jeg lyttet til egen magefølelse og stod på mitt. 

Ville kanskje tatt det opp tidlig med helsestasjonen. Ja, det skal være klare indikasjoner for å prøve ut melkefritt. Men det gjør mer skade på både babyen, barnet og dere at dere må oppleve alt dette igjen, med fødselsdepresjon som resultat. 

Anonymkode: b385c...e90

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.2.2025 den 15.52):

Normalt sett merker man bedring etter 2-3 dager på melkefri kost. Det er visst en myte at melkeproteinene henger igjen i morsmelka så lenge også i følge nyere forskning. Men det er ikke anbefalt å kutte ut kumelk uten råd fra helsepersonell.

Åh? Har du noen lenke til det? Vi har bare fått beskjed om at det kan ta opptil 8 uker før alle melkeproteiner er ute av kroppen.

Helsesykepleieren vår foreslo å prøve melkefri kost på kontroll denne uka da hun så hvor mye han gråt. Hun sa jeg måtte kutte melk i fire uker, men har ikke inntrykket av at hun har noe særlig kompetanse på mpa.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...