Gå til innhold

D-vitamin mangel - fått beskjed om å ta tilskudd, men ikke beskjed om dose. Hva tar jeg?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg fikk beskjed av legekontoret mitt at jeg har svært lav d-vitamin og må ta tilskudd. Det var ikke mulig å svare på meldingen. 

det stod jeg skulle kjøpe tilskudd på apoteket, men hvor mye skal jeg ta for å få verdiene opp? Så apoteket hadde pakke med styrke 80. Er det nok? Eller bør jeg ta 2-3 av kapslene hver dag som en intensiv kur? Hva gjør dere andre med svært lav d-vitamin?

Anonymkode: e5d19...b8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Svært lav d vitamin, hva vil det si? under 20? Syns det er veldig rart at legen din ikke skriver ut resept i et slikt tilfelle. Ikke lov å diskutere doser i forumet. Da jeg hadde alvorlig mangel, fikk jeg resept på høydoser (høyere enn man får kjøpt uten resept). 

Har du veldig lav d vitamin bør du følge opp med en kur på kalsium når du har fått opp nivåene (med mindre du ikke kan ta det). 

Hvorfor har du så sterk mangel, spiser du ikke egg og fet fisk regelmessig? 

Anonymkode: b7a49...744

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du sender melding til legen din og spør! Eller så kan du snakke med apoteket!

Anonymkode: 9fd74...a21

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

hva er svært lavt?
mannen min fikk resept på ekstra sterke D vitaminer når han var veldig lav. De på rundt 17 tror jeg...
Får du sjekket prøvesvar selv? Så kan du evt høre på apoteket. Eller ta kontakt med legekontoret fredag

Anonymkode: fba03...560

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

hva er svært lavt?
mannen min fikk resept på ekstra sterke D vitaminer når han var veldig lav. De på rundt 17 tror jeg...
Får du sjekket prøvesvar selv? Så kan du evt høre på apoteket. Eller ta kontakt med legekontoret fredag

mandag mener jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hvorfor har du så sterk mangel, spiser du ikke egg og fet fisk regelmessig? 

Anonymkode: b7a49...744

Jeg spiser både egg og fet fisk, drikker melk med D-vitamin, tar Sanasol hver dag (som inneholder D-vitamin) og tar i tillegg fast D-vitamintilskudd hver dag året rundt. Likevel ligger jeg litt lavt i D-vitamin. Legen mener det er helt normalt og er ikke bekymret så lenge jeg holder meg innafor normalen.
Ikke alle får i seg nok D-vitamin uansett om de spiser mat som er rik på D-vitamin. Veldig mange i Norge har D-vitaminmangel.

Anonymkode: 0adf0...1cf

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Bare et tips, sjekk om legen har sendt en resept på det. For jeg gikk til en lege (ikke fastlegen, men spesialist), han tok blodprøver og nevnte i en bisetning at D-vitamin var litt lavt. Sa ikke mer, flere måneder senete oppdaget jeg at det lå D-vitamin i lista over reseptene mine 😳 Han legen kunne jo gitt beskjed om at han sendte noe…

Men dosering, om ingenting er sagt og ingen resept med instrukser, så ville jeg gått for en standard dose, og spurt på apoteket hva det evt. er 😅

Anonymkode: 6ef47...6cd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære trådstarter,

Jeg stenger denne tråden nå, da vi ikke kan vite hva slags kompetanse som ligger bak svarene du vil få. I dette tilfellet ville det heller vært best om du fikk et profesjonelt svar, og det vil du bare få om du kontakter lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...