Gå til innhold

Er jeg en skaphomo? 25 år og forsatt usikker.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Det er tydelig at dette er veldig vanskelig for deg og jeg håper du får hjelp til å rydde i kaoset ditt.

Det er en ting jeg har lyst til å spørre deg om. Du behøver ikke svare med mindre du ønsker det, men kanskje det er noe du kan tenke litt over på egenhånd eller med en psykolog hvis du fortsatt går hos en. Har du noensinne blitt utsatt for overgrep, forsøk på overgrep eller grenseoverskridende atferd fra en eller flere menn? Det kan godt være at det er religion som har påført deg denne dype skammen over seksuelle følelser for menn og for homofile handlinger. Men det kan også være andre grunner. Jeg spør fordi jeg kjenner meg igjen i mye av det du skriver og min skamfølelse har vært knyttet til overgrep uten at jeg har forstått det før jeg ble flere tiår eldre enn deg. 

Anonymkode: f084a...319

• Hjerte 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Først av alt - det finnes ingenting problematisk med menn som liker menn. 
Oppegående mennesker anser homofil kjærlighet likeverdig heterofil kjærlighet. 

Er det religion som skaper det største trøbbelet for deg? 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vera skrev (3 minutter siden):

Nope, ikke noe problematisk rundt menn som liker menn, det er likeverdig kjærlighet ❤️

Klart religion, kan nok komplisere synet på homofili, ikke minst de menneskene som er i den menigheten en homofil har tilhørighet til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kanskje du reflekterer for mye om emnet. Kan være en ide og heller ta livet med ro og prøve seg frem uten å tvinge noe frem verken med det ene eller andre kjønnet, bare gjøre det som faller seg naturlig der og da. Er ikke mindre naturlig å være homo enn hetero.

Skulle det finnes en slags gud så vil hun ikke dømme deg så lenge alt som skjer er mellom samtykkende voksne mennesker. 

Livet er for kort til å leve med en unødvendig skamfølelse for noe som overhodet ikke er galt, du blir ikke et bedre menneske av å være hetero eller homo. 

Anonymkode: 72d18...616

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

❤️

Husk at du er du, og du ikke må være det ene eller det andre. Det er helt ok å i en periode like damer, og så en annen like menn, eller bare falle og elske personer uavnhengig av kjønn.

Da jeg innså at jeg ikke var hetrofil hadde jeg et stort bevhov for å sette leg selv i bås, og det handlet nok i stor grad om at jeg måtte forstå meg selv og vite hvem jeg var - særlig siden jeg gjorde noe annerledes. 

Bokser kan være trygge for både oss selv og de rundt oss, men bokser låser oss også. 

Du passer kanskje ikke i en boks og det er helt ok. Mange passer ikke i en boks. 

Vær deg selv, og vær fri ❤️

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Vera said:

Takk for meldingen din! 🙂

Her er alt det som skaper usikkerhet hos meg:

1. Troen min gir meg mer styrke enn noe annet og har åpnet mange dører for meg. Likevel virker det som om flere tror at den undertrykker meg. Jeg elsker Jesus, og han hjelper meg enormt. Jeg vil ikke snu ryggen til ham for å leve ut mine egne egoistiske ønsker – han vil meg bare godt. Jeg føler ingen skam, men en viss usikkerhet.

2. Jeg føler meg pervers fordi jeg har lyster som involverer menn, og jeg ser på meg selv som den feminine parten i samleiet. Hvis dette blir for mye, trenger dere ikke lese videre! Men jeg har sett på videoer av menn på lovlige nettsider der alt skjer med samtykke. Og på torsdag så jeg på et bilde av en gruppe menn, som jeg fortsatt tenker på.

3. Jeg ønsker meg barn, men føler at en unge burde vokse opp med både en mamma og en pappa.

4. Familien min er liten og føles som om den er i ferd med å forsvinne. Derfor hviler et sterkt ansvar på skuldrene mine for å føre den videre. Jeg tror mamma og pappa ville blitt ulykkelige om de ikke fikk barnebarn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
1 hour ago, AnonymBruker said:

Det er tydelig at dette er veldig vanskelig for deg og jeg håper du får hjelp til å rydde i kaoset ditt.

Det er en ting jeg har lyst til å spørre deg om. Du behøver ikke svare med mindre du ønsker det, men kanskje det er noe du kan tenke litt over på egenhånd eller med en psykolog hvis du fortsatt går hos en. Har du noensinne blitt utsatt for overgrep, forsøk på overgrep eller grenseoverskridende atferd fra en eller flere menn? Det kan godt være at det er religion som har påført deg denne dype skammen over seksuelle følelser for menn og for homofile handlinger. Men det kan også være andre grunner. Jeg spør fordi jeg kjenner meg igjen i mye av det du skriver og min skamfølelse har vært knyttet til overgrep uten at jeg har forstått det før jeg ble flere tiår eldre enn deg. 

Anonymkode: f084a...319

Kjipt at det skjedde med deg 😕 Det er veldig sterkt av deg å dele ❤️

Jeg ble ikke utsatt for overgrep som barn, men hvis jeg skal være veldig analytisk, ble jeg ofte banket opp av gutter – både på skolen og hjemme. Men aldri av voksne. Det har nok hatt en sterk påvirkning på forholdet mitt til menn den dag i dag.

Anonymkode: d7de0...4a6

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.2.2025 den 19.44):

Jeg er 25 år og opplever homofile følelser, særlig seksuelt. Likevel drømmer jeg om et liv med kone og barn. Å leve annerledes føles feil, men jeg ønsker ikke intimitet med en kvinne – ikke engang et kyss. Dette er noe jeg burde ha funnet ut for lenge siden.

Religion

Jeg er kristen og elsker Jesus. Jeg vil ikke være separert fra Gud – verken i dette livet eller etter døden. Kan man leve med Gud og likevel havne i himmelen som homofil?

Der er problemet ditt..

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
54 minutter siden, pop up bruker said:

❤️

Husk at du er du, og du ikke må være det ene eller det andre. Det er helt ok å i en periode like damer, og så en annen like menn, eller bare falle og elske personer uavnhengig av kjønn.

Da jeg innså at jeg ikke var hetrofil hadde jeg et stort bevhov for å sette leg selv i bås, og det handlet nok i stor grad om at jeg måtte forstå meg selv og vite hvem jeg var - særlig siden jeg gjorde noe annerledes. 

Bokser kan være trygge for både oss selv og de rundt oss, men bokser låser oss også. 

Du passer kanskje ikke i en boks og det er helt ok. Mange passer ikke i en boks. 

Vær deg selv, og vær fri ❤️

Takk ❤️

5 minutter siden, K.B. said:

Der er problemet ditt..

En utfordring kan ha flere enn bare en side..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du er nok homofil ja.  Jeg tror det blir vanskelig å trives før du aksepterer naturen din og lar den utfolde seg. Du fortjener å være deg selv og bli akseptert for den du er. Det er INGEN som tar skade av at du er homofil annet enn at det kan komme som et sjokk og at noen kanskje blir skuffet, men det er IKKE ditt problem. Jeg er ikke direkte kristen (men litt troende) og jeg kan aldri tro at en god Gud ville tvinge deg til å leve ulykkelig og fortrenge hvem du er ! 

Du er fremdeles ung men jeg unner deg virkelig å få leve ut denne siden av deg mens du enda er i tyveårene. Jeg er homofil selv og er glad jeg er utr av skapet og har fått leve som meg selv i flere år allerede. Ønsker deg masse lykke til uansett hva du måtte komme frem til 🙏🌸

M26

Anonymkode: de7bd...409

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker said:

Du er nok homofil ja.  Jeg tror det blir vanskelig å trives før du aksepterer naturen din og lar den utfolde seg. Du fortjener å være deg selv og bli akseptert for den du er. Det er INGEN som tar skade av at du er homofil annet enn at det kan komme som et sjokk og at noen kanskje blir skuffet, men det er IKKE ditt problem. Jeg er ikke direkte kristen (men litt troende) og jeg kan aldri tro at en god Gud ville tvinge deg til å leve ulykkelig og fortrenge hvem du er ! 

Du er fremdeles ung men jeg unner deg virkelig å få leve ut denne siden av deg mens du enda er i tyveårene. Jeg er homofil selv og er glad jeg er utr av skapet og har fått leve som meg selv i flere år allerede. Ønsker deg masse lykke til uansett hva du måtte komme frem til 🙏🌸

M26

Takk for at du deler!

Jeg lurer på om jeg kan stille deg noen spørsmål. Jeg tror det kunne hjulpet meg. Du trenger selvfølgelig ikke svare hvis du ikke vil.

Visste du at du var homofil hele livet? «Kom du ut» i ung alder?

Finnes det mange homofile menn som ligner på heterofile menn, eller er det sjelden?

Er det mange homofile menn som er både maskuline og omsorgsfulle?

Ser du på deg selv som mer «myk» enn maskulin? Samme som meg?

Endret av oppognedliv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
oppognedliv skrev (39 minutter siden):

Troen min gir meg mer styrke enn noe annet og har åpnet mange dører for meg. Likevel virker det som om flere tror at den undertrykker meg. Jeg elsker Jesus, og han hjelper meg enormt. Jeg vil ikke snu ryggen til ham for å leve ut mine egne egoistiske ønsker – han vil meg bare godt. Jeg føler ingen skam, men en viss usikkerhet.

Hva betyr denne setningen? Altså hva mener du? Hva er dine egoistisk ønsker? Og hvordan snur du ryggen til Jesus da? Er det noe du vil som ikke Jesus vil like eller? Homofili?

Var ikke Jesus en veldig grei fyr som tok i mot alle? 

Anonymkode: 56fe8...92b

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
oppognedliv skrev (3 timer siden):

Hei, jeg vil understreke at alle i kirken min er fantastiske mennesker. De passer alltid på at jeg føler meg inkludert, selv om jeg er litt sjenert og store mengder folk kan bli overveldende for meg. Jeg blir stadig invitert til ting og får tilfeldige telefoner der de spør hvordan jeg har det. Jeg er veldig glad i dem.

Jeg drikker ikke like mye alkohol lenger, og det er jeg fornøyd med. Takk for innspillet ditt! 🙂

Det er de sikkert, men de har tydeligvis ikke plass for homofile.

Dra ett sted med likesinnede :)

Man kan gjøre begge deler vettu.

Anonymkode: 881fc...367

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 21.2.2025 den 19.44):

Jeg er 25 år og opplever homofile følelser, særlig seksuelt. Likevel drømmer jeg om et liv med kone og barn. Å leve annerledes føles feil, men jeg ønsker ikke intimitet med en kvinne – ikke engang et kyss. Dette er noe jeg burde ha funnet ut for lenge siden.

Religion

Jeg er kristen og elsker Jesus. Jeg vil ikke være separert fra Gud – verken i dette livet eller etter døden. Kan man leve med Gud og likevel havne i himmelen som homofil?

Mine drømmer og ønsker

Det finnes så mange beundringsverdige menn. Jeg skulle ønske de snakket til meg i timevis, og jeg drømmer meg stadig bort – på bussen, på jobb, overalt. Samtidig tror jeg et barn trenger en mor i oppveksten, så et liv som far uten en kvinne føles uaktuelt. Jeg føler meg bundet til å videreføre familien min, ettersom den er liten og føles døende. Et barn fortjener det beste utgangspunktet i verden – en mamma og en pappa.

Min relasjon til kvinner

Mange homofile menn føler en naturlig nærhet til kvinner. Jeg derimot kjenner på en ufrivillig bitterhet – en jeg ikke ønsker å ha. Jeg beundrer en gutt og så blir han sammen med en jente. Igjen og igjen. Det er ingenting galt i det. Jeg er bare sjalu.

Jeg er ikke trans, men jeg skulle ønske det var like uproblematisk for meg å beundre menn som det er for jenter å beundre gutter. Noen ganger skulle jeg ønske at jenter kunne anerkjenne min «struggle» – gi en slags bekreftelse på ulempen min. Som sagt, jeg er sjalu, og jeg vet at jeg er problemet her. Unnskyld til alle jenter jeg provoserer ved å skrive dette.

Utenom det føles det som om kvinner og menn lever i sin egen verden – en kvinne-og-mann-verden. Jeg er derimot i min helt egen. Når jeg leser dette høyt for meg selv, virker jeg helt gal.

Seksualitet

Neste galskapspunkt – og om dette allerede er for mye, anbefaler jeg å hoppe av her.

På papiret er ikke Harry Styles noen jeg finner spesielt beundringsverdig, men likevel får jeg ufrivillige ereksjoner av å tenke på ham på en viss måte. Jeg er egentlig ikke pervers, men sier dette for å illustrere følelsene mine. Jeg er også besatt av "As It Was"-musikkvideoen – han virker så dyp og tung der, liksom.

Jeg har aldri hatt slike opplevelser med jenter. Likevel undrer jeg ofte på hvordan barna våre ville sett ut, hvis jeg fikk et barn med en vakker og spesiell jente. Da kan jeg drømme om en familie sammen.

Meg som person

Jeg snakker forsiktig og merker at tonefallet mitt ligner mer på kvinners. Jeg har forsøkt å gjøre stemmen mørkere, men på lydopptak høres jeg fortsatt ut som en 13-åring.

Jeg har aldri likt sport, men har alltid vært litt datainteressert – ikke så mye gaming, men mer det å skape ting som videoer og bilder. Jeg er nok litt kreativ.

Jeg er sosial og beveger meg i mange forskjellige sirkler, men jeg har ikke en ordentlig vennegjeng.

Takk til hvem enn som orket å lese alt dette. Jeg har ingen forventninger om svar, men tar det som det kommer. Jeg håper jeg kan komme nærmere å finne ut av hvem jeg er – og ikke minst hva jeg burde gjøre.

Av det du skildrer her høres det ut som du kan være homofil ja🙂 Du er enda ung og det kan ta lang tid å finne ut av legningen sin. Mange langt uti voksen livet.

Hos deg tror jeg egentlig du har kommet ut av skapet men at religionen holder deg tilbake. Jeg er selv liberal kristen og selv om jeg tror på Jesus og mener han er det perfekte forbildet rundt læren om nestekjærlighet, så syns jeg vi skal ta ganske mye av det som er nedskrevet i Bibelen (da særlig det gamle testamentet) med en klype salt. Den er full av logiske brister og selvmotsigelser. Og den er åpenbart ikke skrevet av Gud. Den kan ihvertfall ikke tolkes ut i fra sitater slik så altfor mange gjør. En må forsøke å se helheten i det som skrives. Så på samme måte som det i Bibelen står at «Mannen er kvinnens hode. At kvinner er underordnet mannen, at de skal tie i menigheten og at Herren akseptere tvangsekteskap. Så bør man heller ikke ta sitatene rundt homofili så bokstavelig. Dette er ikke Guds ord. Men ord basert på kultur og normer der/da de ble skrevet.

https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/drL0A/mener-at-bibelen-ikke-fordoemmer-homofilt-samliv

Anonymkode: 96de4...8f5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Takk for fint innspill 🙂 Jeg setter pris på perspektivet ditt!

Jeg vil også ha barn fordi jeg tror det ville gjort meg lykkelig. Som sagt, hender det at jeg tenker på hvordan et barn med meg og en jente kunne sett ut – så kanskje jeg ikke er homofil likevel.

Om jeg er homofil – noe jeg ikke vet, men kanskje er – ville det beste alternativet vært en avtale med et lesbisk par 🙂 Da ville barnet fått både en mamma og en pappa!

Det kan godt hende at heterofile har den typen samleie oftere, men det betyr ikke at jeg burde gjøre det. Jeg er ikke pervers, men noen ganger får jeg tanker om å være den feminine parten i den sammenhengen. Jeg har hørt man kan få problemer med å avføre, og jeg vil ikke ødelegge kroppen min. Hvis moderatorene ønsker å bannlyse meg eller slette innlegget mitt for å skrive dette, forstår jeg det! Vil bare gi innsikt i mine følelser og tanker, selv om det er pervers.

Jeg skal lese meg mer opp på forslagene dine til forbilder! Jeg er veldig glad i George Michael, selv om vi er fra helt forskjellige generasjoner. Føler han hadde lignende utfordringer som meg, og «Careless Whisper» er favorittsangen min!

Hvorfor tenker du at du er pervers? Det er ingenting du har skrevet her som vitner om at du er det. Tvert imot høres det ut som du har normale fantasier.. prøv å ny dem i stedenfor ❤️

Anonymkode: 3e064...ebf

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

oppognedliv skrev (8 timer siden):

Takk for at du deler!

Jeg lurer på om jeg kan stille deg noen spørsmål. Jeg tror det kunne hjulpet meg. Du trenger selvfølgelig ikke svare hvis du ikke vil.

Visste du at du var homofil hele livet? «Kom du ut» i ung alder?

Finnes det mange homofile menn som ligner på heterofile menn, eller er det sjelden?

Er det mange homofile menn som er både maskuline og omsorgsfulle?

Ser du på deg selv som mer «myk» enn maskulin? Samme som meg?

Hei igjen. 🙏 Skal svare på spørsmålene dine.

Jeg har alltid hatt de homofile følelsene og var vel 100% sikker på det når jeg var ca 10 år kanskje? Har aldri vært i særlig tvil.

Det finnes en del homofile menn som du aldri ville gjettet. Vi er forskjellige som alle andre. Men min oppfatning et at det ofte er noe ved oss som "avslører" oss. Dette er litt tabubelagt å snakke om fordi det kan føles stigmatiserende. 

Jeg kan ikke uttale meg om tall/statistikk osv. på spørsmål nr. 3, men det jeg tror blir mest riktig svar, er at det er store variasjoner på begge de parametrene. Dvs hvor maskuline og hvor omsorgsfulle homofile menn er. Jeg har møtt alle slags kombinasjoner her. 

Jeg ser på meg selv som ganske myk i forhold til mange menn. Jeg er mer omsorgsfull, og litt mer femimin. Men flere ble overrasket når jeg kom ut av skapet, de så ikke den komme tror jeg. Før var jeg så å si helt straight acting men det løsnet litt når jeg kom ut av skapet.

Hvis du ønsker å prate med noen er det bare å ta kontakt med meg på PM. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...