Gå til innhold

Er jeg en skaphomo? 25 år og forsatt usikker.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ser ingen grun til å tro at du vil skiles fra gud, om du er deg selv. Det er veldig tynt beleg for å si at bibelen er negative til homofile, og Jesus var opptatt av kjærlighet!

Her er et utdrag fra en vitenskapelig begrunnet artikel, mem jeg synes du skal lese hele:

"- Teologene vil gjerne tolke Bibelen ut fra sin samtid. Da kan man ikke automatisk sette likhetstegn mellom bibelsitatet «menn som driver utukt med menn» og dagens homofile praksis. Man må rett og slett spørre: Hva hadde egentlig Paulus i tankene- Vi må gå tilbake til Paulus' egen samtid. Det er mer sannsynlig at han fordømte prostitusjon, eldre menn som utnyttet yngre gutter eller menn som mer permanent inntok en «passiv» seksuell rolle, sier Hovland. Hun har sett på øvrige tekster fra antikken, og påpeker at disse tekstene er helt tause om homoseksuelle forhold mellom voksne, jevnaldrende, likestilte menn der skillet mellom den «aktive» og den «passive» part ikke spiller noen rolle."

https://www.ntnu.no/universitetsavisa/0500/teolog.html

Du skriver du tror barn har det best med en mor og en far, men jeg vet de har det best med lykelige og ærlige foreldre!!! Vi lærer utrolig mye av å se på foreldrene våre. Så om de som er våre forbilder ikke har det bra eller greier å være ærlige om hvem de er, da vokser vi opp til å ikke tøre være ærlige selv og det blir utrolig mye vanskeligere å finne lykke. Så ønsker du at barna dine skal ha det bra, er første bud og prøve å ha det bra selv. Det er også mulig å få barn med en vennine uten noe romantisk forhold, om det er viktig for deg at barne har en mor. Det har Anette Trettebergstuen gjort, kansje du kan undersøke henne litt? Hun har gitt interjuer om dette.

Jeg synes det er helt forståelig at du synes det er vanskelig å forholde deg til kvinner, men disse følelsene er jo også en klar indikasjon på at verken du eller kvinnen du blir sammen med vill ha det bra i et hetrofilt forhold. Jeg lover deg at du vill synes det blir lettere å forholde deg til kvinner, om du greier å akseptere deg selv mer (jeg vet så lett å si, men så vanskelig å gjenomføre).

Jeg forstår det er vanskelig å være "anderledes", spesielt om du befinner deg i et miljør som kansje er forviret rundt hva bibelen sier om kjærlighet. Alikeveld blir alt lettere om vi greier å akseptere oss selv! Om du tenker rasjonelt på det hva er egentlig probleme med å likke Hary Styles? Jeg og synes han er hot ❤️ ikke noe galle med det. 

Jeg tror du hadde hat godt av terapi, da kan du bearbeide følelser og jobbe med aksept i dit tempo. Jeg ville valgt en ofentlig terapaut, da du risikerer å møtte på misforståte og veldig uheldige holdninger om du oppsøker et kristent tilbud. 

Du kan også utforske dette med å lese, her er forslag til noen bøker jeg tror kan være bra:

https://www.ark.no/produkt/boker/dokumentar-og-faktaboker/mellom-kirken-og-kjaerligheten-9788234718779

https://www.ark.no/produkt/boker/dokumentar-og-faktaboker/homo-9788293551119

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror du trenger erfaringer for å finne ut av dette. Å tenke på seksualitet og legning gir deg ikke alltid svar. Spesielt ikke for deg som dras mellom det du tror du vil og det du tror du føler. Å tro kan du gjøre overfor Gud, men for din eget beste må du erfare for å få svar og vite.

Gud er kjærlighet. Om du elsker en mann eller kvinner er irrelevant for Gud. Vær et godt menneske, det er det Gud vil.

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Kan hende jeg ikke er homofil, men takk for fin melding 🙂 Dette er en stor beslutning og jeg burde ha konkludert innen nå. Det vet jeg. Kirken min er veldig fin, men temaet homofili har aldri kommet opp i denne konteksten, så jeg vet ikke hvordan de ville reagert. Jeg er forholdsvis ny der jeg er nå!

Du er enda ung, og bærer åpenbart på mye skam så jeg finner det ikke rart i det hele tatt at du ikke har "konkludert" enda. Så lenge du holder alt inni eget hode så er det vanskelig å komme til en beslutning, det gjelder jo de fleste ting man går og grubler på. Jeg skulle ønske du fant mot til å prøve deg litt frem. Flørt med menn, flørt med kvinner. Det er ikke sikkert at du er verken heterofil eller homofil. Mange trekkes i begge retninger, inkludert meg. Selv lever jeg i et heterofilt forhold, men det er bare tilfeldigheter. Det var aldri en beslutning jeg tok. Flørt, bli kjent med folk, og så ser du hvor følelsene dine drar deg. Forelsker du deg i en kvinne, så gjør du det. Forelsker du deg i en mann, så gjør du det. Hvis du skal bestemme deg først for om du skal bli sammen med en kvinne eller en mann uten at du har noen spesielle kandidater i sikte, så blir det veldig vanskelig. Ikke vær så hard mot deg selv! Dersom det er en gud som har skapt oss så har han jo skapt oss som den vi er.

Anonymkode: 782c4...b22

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kjære deg. Det finnes en vei ut av dette,  til et bedre liv der du kan leve i pakt med din natur. Og du trenger ikke miste religionen. Alt det sentrale i kristendommen er forenlig med at du får leve et liv i pakt med hvordan du er skapt. Jesus sa aldri noe negativt om homofile. Hva Paulus har sagt er egentlig ganske perifert. Og det gamle testamentet kan du se bort ifra. Hvis man skal følge alle rare påbud og forbud der, er det ikke mulig for noen å leve et normalt liv. 

Du kan være homofil og samtidig kristen. Alt det sentrale i religionen vil fortsatt være ditt. 

Mange har vært i den situasjonen du er i nå. Mange har så kommet videre, funnet kjærligheten, lagt av seg skammen og fått et mye, mye bedre liv. Du er bare 25 år, det finnes et helt liv for deg der ute. Grip det!

Folk (også kristne) er ofte mer aksepterende enn man tror.

Sender deg varme tanker og ønsker deg alt det beste

Anonymkode: 21ef6...8d7

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det finnes noe som heter Skeivt kristent nettverk. Kan det være noe for deg? Om du ikke tør ennå, så kanskje på sikt? 

Ønsker deg alt godt. 

Anonymkode: 21ef6...8d7

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hei! Personen som startet tråden her. Takk for perspektivene deres – utrolig mange gode innspill. Det har blitt tydelig for meg at jeg har båret disse tankene alene i lang tid. Det er også åpenbart at jeg er delvis pyskisk syk på grunn av det.
Dette er veien videre for meg, tror jeg:

Likesinnede

Jeg føler at hjernen min fungerer på en helt annen måte enn homofile gutter og heterofile jenter, og dermed har jeg fratatt meg selv deres perspektiver på attraksjon mot menn. Derfor vil jeg prøve å forstå hvordan de tenker – uten å trenge meg på, men med et åpent sinn om muligheten byr seg.

Religion

Jeg har lest tankene deres om forholdet mellom homofili og kristendom, og jeg skal undersøke dette videre, i håp om at det finnes en vei hvor disse to kan forenes. Jeg skal oppsøke en kvinne i kirken som jeg stoler på.

Seksualitet

Ja, jeg er nok homofil – det er vanskelig å skrive.

Kanskje jeg ikke er som andre homofile, men måten jeg fungerer på, utfolder seg likevel likt. Jeg forstår at mange reagerer med avsky på tanken om homofilt samleie – det gir mening. En viss ting går dit den ikke skal. Men for meg handler det om nærheten, følelsen av å komme så nær et annet menneske som mulig. Dette er også «lust» eller begjær på norsk.
Jeg tror kanskje jeg skal oppsøke en sexolog.

Relasjon til kvinner og menn

Som sagt, har disse tankene gjort meg psykisk syk.

Jeg er ikke i en konkurranse med jenter – de er bare mennesker som forelsker seg, akkurat som meg. Og de aller fleste av dem er gode mennesker – det vet jeg!

Jeg må også bli mindre opphengt i heterofile gutter – jeg må respektere dem. Jeg føler meg «creepy» som om har gjort gutter om til «podcaster», fordi jeg blir så fascinert av dem. Jeg får dem til å utdype hver minste detalj om seg selv og interessene deres.

Helse

Som sagt har jeg et veldig mykt toneleie og et feminint vokabular. Samtidig har jeg et skikkelig «baby face», og mange tror fortsatt at jeg er i tenårene. Jeg mistenker at jeg har et lavt testosteronnivå, og det er andre ting som tyder på det også. Jeg har hørt at hormonell ubalanse kan påvirke seksualiteten. Kanskje det ikke stemmer, men jeg føler likevel at det er verdt å undersøke. Tror jeg tar kontakt med en lege.

Takk for alle de gode tilbakemeldingene deres. Jeg forventet egentlig å bli ledd ut av forumet, men i stedet har jeg fått mange verdifulle perspektiver – uten at de føles påtrengende i forhold til hvordan jeg skal leve livet mitt. Jeg antok dere kom til å se på meg som «creepy», men i stedet har jeg blitt møtt med tålmodighet og velvilje.

Anonymkode: d7de0...4a6

• Hjerte 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har mest lyst til å gi deg en klem og si

FØKK SKAMMEN

Den har du fått, og du beskriver:

- Føler jeg MÅ få barn

- Har null tiltrekning til kvinner

Husk at åpne kristne menigheter tolererer de skeive - selv om mange fordømmende rasshøl ikke gjør det.

Maria Arredondo og familien meldte seg nettopp ut av sin pinsemenighet pga dette - fordi de ikke orker å godta fordømmelsen.

Noen jeg tror kan være forbilder for deg å følge og lese er for eksempel Tom Hugo Hermansen som på din alder og yngre hadde forhold med jenter fordi «det skal jo være sånn?». Møtte nåværende ektefelle og fikk kjenne at det jo var dette som var å elske noen. 

Og Adam Schølberg på IG: fantastisk fyr! Med kanonkjekk kjæreste 😅🍰

Jeg tror bare du trenger å se mer helt vanlige skeive i monitor - at det er helt OK - bli kvitt skammen og bli forelska med vissheten om at det ikke er innover eller utoveetissen som er vesentlig for verden. 

Homofile par kan også få familie, men de må jo da inngå avtale eksempelvis med et lesbisk par/singel kvinne eller ufrivillig barnløs og singel hetero.

Men begynn med å akseptere at du ikke føler tiltreknkng for kvinner. 

Livet er for kort til å leve miserabelt. 

Angående «en viss ting som går der den ikke skal» - forskningen viser at heterofile par vel har MER analsex enn homofile om jeg husker rett.

Sex er veldig mye mer enn rent samleie. 

Jeg opplever du er marinert i religiøs skam.

Jobb med den først. 

Endret av AprilLudgate
  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bibelen er blitt revidert noen ganger, og tror og mener etter det jeg forstår og har studert, att det aldri var ment att det var seksuell omgang mellom voksne samtykkende menn som var det perverse, men seksuell omgang mellom voksne menn og guttebarn. Altså mellom voksne og barn. 

Dette har blitt totalt "lost in translation" 

Det en glemmer også finnes i ett homoseksuelt forhold, er ikke bare sex, men også kjærlighet. Og større en alt er kjærligheten. 

Jeg tror ikke på å undertrykke dette inni deg, på sikt vil det boble ut, da må du nok etterhvert søke råd utenfor din egen sirkel. 

Anonymkode: 2ec8e...1da

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kanskje du kan kontakte Skeivt kristen nettverk for en samtale?

https://skeivtkristentnettverk.no/

Tenker det kunne vært godt for deg å ha noen utenfra å samtale med. Om du er homofil eller ikke kan ingen andre svare på, men kanskje det kan være godt? 🩷 Masse lykke til! 

Hilsen lesbisk 🌈

Anonymkode: 7680e...c62

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du kan leve et godt og meningsfullt liv som singel.

Anonymkode: a99d3...eb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du må bare akseptere at du er homofil.

Dra på gay-bar, ikke kirken.

Anonymkode: 881fc...367

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

En mann som døde (og selvfølgelig kom tilbake til livet igjen) og kom til himmelen spurte om hva Gud mente om bifile. Da ble han vist hva Gud ser når han ser oss. Han ser masse lys. At hvert av oss har/er et lys hver, og Gud bryr seg ikke om hvilke lys som er med hvilke lys. Altså det betyr ingenting. Gud er glad i alle, og kjærlighet er kjærlighet. Kristendommen tar dessverre feil av dette med homofile og mange går rundt og har det vondt som deg. Altså du kommer til himmelen. 😀

Jeg lurer på om drømmen om å leve sammen med kone og barn handler om dette med Gud eller at du har fått det inn med teskje i oppveksten kanskje at dette er sånn det gjøres og er det rette? For du virker ikke å være interessert i kvinner intimt overhodet. Hører man hva andre menn skriver på kg så er sex med konen en stor del av det de bryr seg om. Så du virker å være homofil da, men selvfølgelig kun du selv kan jo svare på dette.

Men blir det da riktig av deg å være sammen med en kvinne hvis du ikke engang vil kysse på henne? Da må du enten fake et begjær som nok vil gjøre deg ulykkelig og deprimert. Du gjør jo da noe over lang tid som du egentlig ikke vil=depresjon. Hvis du da ikke har mere intimitet med kvinnen enn for å lure henne inn (skikkelig shady av deg i såfall) og så kun for å lage barna. Så vil din fremtidige kone bli ulykkelig og lure på gjerne daglig hva det er med henne som gjør at du ikke ønsker intimitet med henne lenger. 

Ikke gjem hvem du er, jeg tror det vil gjøre deg ulykkelig. Gud skapte deg homofil, så dette er tydeligvis en utfordring han eller sjelen din mente du trengte i livet. Ikke gjør ting som gjør deg ulykkelig. Ikke ta beslutninger som vil gjøre deg selv, en kvinne og ufødte barn ulykkelig. Skal du sette barn til verden så må du ha funnet ut av deg selv først, og du må ha en bedre grunn en at slekten din dør ut. Du må vite at du kan gi barna alt de trenger. Og du må vite at alt ligger til rette for at de blir glade sunne barn.

Det beste utgangspunktet for et barn er ikke en mamma og en pappa, hvis mamma og pappa er ulykkelige. Hvis du vil bli lykkelig sammen med en mann så er det det du burde gjøre. Få deg en mannlig kjæreste og sjekk det ut. Og du burde virkelig ikke lure en dame til å få barn med en som er homofil. Da må du leve med det resten av livet. 

Og jeg leste over det du skrev igjen og du virker veldig homofil for meg. 

Anonymkode: 56fe8...92b

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
6 hours ago, AprilLudgate said:

Har mest lyst til å gi deg en klem og si

FØKK SKAMMEN

Den har du fått, og du beskriver:

- Føler jeg MÅ få barn

- Har null tiltrekning til kvinner

Husk at åpne kristne menigheter tolererer de skeive - selv om mange fordømmende rasshøl ikke gjør det.

Maria Arredondo og familien meldte seg nettopp ut av sin pinsemenighet pga dette - fordi de ikke orker å godta fordømmelsen.

Noen jeg tror kan være forbilder for deg å følge og lese er for eksempel Tom Hugo Hermansen som på din alder og yngre hadde forhold med jenter fordi «det skal jo være sånn?». Møtte nåværende ektefelle og fikk kjenne at det jo var dette som var å elske noen. 

Og Adam Schølberg på IG: fantastisk fyr! Med kanonkjekk kjæreste 😅🍰

Jeg tror bare du trenger å se mer helt vanlige skeive i monitor - at det er helt OK - bli kvitt skammen og bli forelska med vissheten om at det ikke er innover eller utoveetissen som er vesentlig for verden. 

Homofile par kan også få familie, men de må jo da inngå avtale eksempelvis med et lesbisk par/singel kvinne eller ufrivillig barnløs og singel hetero.

Men begynn med å akseptere at du ikke føler tiltreknkng for kvinner. 

Livet er for kort til å leve miserabelt. 

Angående «en viss ting som går der den ikke skal» - forskningen viser at heterofile par vel har MER analsex enn homofile om jeg husker rett.

Sex er veldig mye mer enn rent samleie. 

Jeg opplever du er marinert i religiøs skam.

Jobb med den først. 

Takk for fint innspill 🙂 Jeg setter pris på perspektivet ditt!

Jeg vil også ha barn fordi jeg tror det ville gjort meg lykkelig. Som sagt, hender det at jeg tenker på hvordan et barn med meg og en jente kunne sett ut – så kanskje jeg ikke er homofil likevel.

Om jeg er homofil – noe jeg ikke vet, men kanskje er – ville det beste alternativet vært en avtale med et lesbisk par 🙂 Da ville barnet fått både en mamma og en pappa!

Det kan godt hende at heterofile har den typen samleie oftere, men det betyr ikke at jeg burde gjøre det. Jeg er ikke pervers, men noen ganger får jeg tanker om å være den feminine parten i den sammenhengen. Jeg har hørt man kan få problemer med å avføre, og jeg vil ikke ødelegge kroppen min. Hvis moderatorene ønsker å bannlyse meg eller slette innlegget mitt for å skrive dette, forstår jeg det! Vil bare gi innsikt i mine følelser og tanker, selv om det er pervers.

Jeg skal lese meg mer opp på forslagene dine til forbilder! Jeg er veldig glad i George Michael, selv om vi er fra helt forskjellige generasjoner. Føler han hadde lignende utfordringer som meg, og «Careless Whisper» er favorittsangen min!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 hours ago, AnonymBruker said:

Du kan leve et godt og meningsfullt liv som singel.

Anonymkode: a99d3...eb3

Sant! Jeg har tenkt på dette som en mulighet. Da forsvinner egentlig alle problemene mine, men jeg er redd for å bli ensom. I så fall må jeg sette sammen livet mitt på en måte der jeg kan skape verdifulle forbindelser med andre, uten at seksualitet eller romantikk er involvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Takk for fint innspill 🙂 Jeg setter pris på perspektivet ditt!

Jeg vil også ha barn fordi jeg tror det ville gjort meg lykkelig. Som sagt, hender det at jeg tenker på hvordan et barn med meg og en jente kunne sett ut – så kanskje jeg ikke er homofil likevel.

Om jeg er homofil – noe jeg ikke vet, men kanskje er – ville det beste alternativet vært en avtale med et lesbisk par 🙂 Da ville barnet fått både en mamma og en pappa!

Det kan godt hende at heterofile har den typen samleie oftere, men det betyr ikke at jeg burde gjøre det. Jeg er ikke pervers, men noen ganger får jeg tanker om å være den feminine parten i den sammenhengen. Jeg har hørt man kan få problemer med å avføre, og jeg vil ikke ødelegge kroppen min. Hvis moderatorene ønsker å bannlyse meg eller slette innlegget mitt for å skrive dette, forstår jeg det! Vil bare gi innsikt i mine følelser og tanker, selv om det er pervers.

Jeg skal lese meg mer opp på forslagene dine til forbilder! Jeg er veldig glad i George Michael, selv om vi er fra helt forskjellige generasjoner. Føler han hadde lignende utfordringer som meg, og «Careless Whisper» er favorittsangen min!

Hvor kommer tanken om at du er så pervers fra? Det er helt normale tanker å ha, og det er ingenting å skamme seg over. Med mindre du fantaserer om å voldta noen så tenker jeg at det er helt uproblematiske fantasier og jeg håper du får oppleve det en dag. Er det religiøs skam eller kommer den fra et annet sted? Du er på ingen måte pervers og jeg håper virkelig du klarer å kvitte deg med den skammen!

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
5 hours ago, AnonymBruker said:

Du må bare akseptere at du er homofil.

Dra på gay-bar, ikke kirken.

Anonymkode: 881fc...367

Hei, jeg vil understreke at alle i kirken min er fantastiske mennesker. De passer alltid på at jeg føler meg inkludert, selv om jeg er litt sjenert og store mengder folk kan bli overveldende for meg. Jeg blir stadig invitert til ting og får tilfeldige telefoner der de spør hvordan jeg har det. Jeg er veldig glad i dem.

Jeg drikker ikke like mye alkohol lenger, og det er jeg fornøyd med. Takk for innspillet ditt! 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
15 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvor kommer tanken om at du er så pervers fra? Det er helt normale tanker å ha, og det er ingenting å skamme seg over. Med mindre du fantaserer om å voldta noen så tenker jeg at det er helt uproblematiske fantasier og jeg håper du får oppleve det en dag. Er det religiøs skam eller kommer den fra et annet sted? Du er på ingen måte pervers og jeg håper virkelig du klarer å kvitte deg med den skammen!

Jeg sverger at jeg aldri ville voldtatt noen. Jeg håper ikke at folk har inntrykket at jeg hinter til slike fantasier! De seksuelle tankene involverer samtykke!

Mange er nysgjerrige på «skammen» min, men jeg vet ikke om det er det rette ordet. Jeg elsker Jesus, og han hjelper meg mye. Jeg vil ikke snu ryggen til ham for å leve ut mine egoistiske ønsker – han vil det beste for meg. Jeg føler ikke skam, men usikkerhet.

Vær så snill, ikke døm kristne ut fra det jeg skriver. De aller fleste er fantastiske mennesker, og jeg vet at alle er velkomne i kirken min.

Jeg vil også videreføre familien min, ettersom den er veldig liten. Mamma er også syk, og jeg er redd for at hun skal dø. Jeg kan ikke legge dette på henne i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
15 hours ago, Coachshinny said:

Har du hatt sex med mann, opplevd å få orgasme sammen med en mann? Hvis nei, kan det være mange grunner til dine tanker.

Har du vært sammen med kvinner, seksuelle opplevelser med kvinner?

Takk for inspillet ditt 🙂 
Jeg var nær ved å ha samleie med en jente da jeg var 19 år – underdelene våre var nær hverandre, men jeg fikk ikke ereksjon på grunn av prestasjonsangst. Jeg har ikke opplevd å få noe slikt, som du nevner, med en mann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Takk for inspillet ditt 🙂 
Jeg var nær ved å ha samleie med en jente da jeg var 19 år – underdelene våre var nær hverandre, men jeg fikk ikke ereksjon på grunn av prestasjonsangst. Jeg har ikke opplevd å få noe slikt, som du nevner, med en mann.

Kjære deg❤️ Kan det være at du både gripes av prestasjonsangst og usikre følelser og trygget i relasjon med kvinner. Kan denne usikkerheten også gjøre deg usikker på om du tiltrekkes av menn eller kvinner? Troen og din kristne betroelse er sterk og du skal lytte og gjøre hva du føler blir rett for deg. Men vit, både de som definerer seg som homofile, bifile eller heterofile, er akkurat like mye verdt, også i guds bilde.❤️ Du er ingen synder hvis du skulle finne ut at du tiltrekkes mot menn. Hos gud finnes kun det edle og alle mennesker er elsket og i guds bilde er alle mennesker akkurat like mye verdt❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...