AnonymBruker Skrevet 21. februar #1 Del Skrevet 21. februar De er skeptiske til mennesker og brutalt ærlige om alderdom. De er veldig tunge å være rundt . Blir man sånn av å jobbe innen helseyrket? Anonymkode: 8688c...6c1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar #2 Del Skrevet 21. februar Hvis du er interessert å lese om temaet anbefaler jeg boken til Per Isdal "smittet av vold". Per Isdal har selv vært voldspsykolog og derfor heter boken det den gjør; men essensen er hvordan jobben påvirker oss og vi på en måte blir smittet av den. Når jeg har jobbet med lidelse og død, har det også blitt litt død og lidelse i meg for eksempel. Anonymkode: 8e325...62a 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar #3 Del Skrevet 21. februar Realister vil jeg heller si. Anonymkode: 6b443...47b 8 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar #4 Del Skrevet 21. februar AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Realister vil jeg heller si. Anonymkode: 6b443...47b Jobber du innen helse? Er det bra å være så nedstemt hele tiden, bare tenke mørkt? Anonymkode: 8688c...6c1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar #5 Del Skrevet 21. februar Det er tungt å jobbe i helsevesenet, både fysisk og psykisk. Så man kan bli litt tung til sinns av det. Anonymkode: a1a97...6bc 11 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar #6 Del Skrevet 21. februar AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jobber du innen helse? Er det bra å være så nedstemt hele tiden, bare tenke mørkt? Anonymkode: 8688c...6c1 Nei, realister blir ikke nedstemt av realiteter, vi forholder oss til den. Det er ikke mer enn det. Anonymkode: 6afd1...a8a 5 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grüner Skrevet 21. februar #7 Del Skrevet 21. februar AnonymBruker skrev (1 time siden): De er skeptiske til mennesker og brutalt ærlige om alderdom. De er veldig tunge å være rundt . Blir man sånn av å jobbe innen helseyrket? Anonymkode: 8688c...6c1 Det er ikke min oppfatning, så jeg opplever at du overgeneraliserer en stor gruppe mennesker basert på noen gwjj veldig få som du har møtt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar #8 Del Skrevet 21. februar Jeg vet ingen andre en helsepersonell som kan le av skrekkelige ting, blant annet brutal død. Anonymkode: c2f57...9b4 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar #9 Del Skrevet 21. februar Mi erfaring er motsett; dei er ofte dei muntraste menneska eg veit om. Kanskje fordi dei veit kor vondt det er å vere sjuk og dårleg, så set dei pris på å ikkje vere det sjølve? 😊 Anonymkode: daca6...e99 3 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar #10 Del Skrevet 21. februar Jeg jobber innen helse, og kjenner meg ikke igjen i dette. Anonymkode: bf27f...a0c 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daisy-love Skrevet 21. februar #11 Del Skrevet 21. februar Jeg kjenner mange helsepersonell med kullsvart humor, og latteren sitter løst 🤣😁 For å kunne stå i en del situasjoner i helsevesenet må ha litt god humor, ellers klarer en ikke jobben. Jeg jobbet innen helse tidligere, og humoren er der enda. 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar #12 Del Skrevet 21. februar Vi blir veldig herdet for å si det sånn. Anonymkode: 7d0df...603 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar #13 Del Skrevet 22. februar AnonymBruker skrev (17 timer siden): Jeg vet ingen andre en helsepersonell som kan le av skrekkelige ting, blant annet brutal død. Anonymkode: c2f57...9b4 Det kan være noe i dette. Internt har vi det som utenforstående kanskje vil oppleve som makaber, brutal og upassende humor. Vi ler og tuller om skrekkelige ting og forferdelige skjebner. Anser det som ren ventilering og mestring i å stå denne type jobb. Det handler ikke om at vi er slemme eller mangler empati. Anonymkode: 6df42...05d 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar #14 Del Skrevet 22. februar Som en over vil jeg kalle det realisme. Nå er det f.eks masse klager på at det er ventetid hos fastlegen, ventetid hos legevakten, ventetid for psykolog, vel faktum er at de fleste ikke trenger å gå noen av stedene. De trenger opplæring i grunnleggende egenpleie som vi hadde inntil for få tiår siden, der man tok vare på seg selv uten å involvere lege når man hadde feber i en uke, og der man visste at det å være lei seg, syns livet var tungt i perioder og gruet seg til ting var normalt, og noe man håndterte på egen hånd. Nå er vi blitt et hjelpeløst folkeslag. De som faktisk er syke får en helt annen forståelse av verden enn de som klager over slitenhet og «må snakke med psykolog for jeg er så stresse og lei tre unger». Dessuten ser man masse elendighet og vet hvor banal mye av klagingen er. Da er det klart man ber folk skjerpe seg når det sutres over småting. Humoren på min jobb er så mørk at den aldri hadde tålt dagens lys utenfor sykehuset, andre ville trodde vi var kyniske jævler om de hørte pauseromsnakket, men det er en håndtering og avreageringsmeksnisme. Helsearbeidere har opparbeidet seg resiliens, det har ikke den jevne nordmann. Derfor virker man negativ når det egentlig er brutal ærlighet og realistisk tenking som kommer frem. Anonymkode: 32b30...869 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar #15 Del Skrevet 22. februar AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Som en over vil jeg kalle det realisme. Nå er det f.eks masse klager på at det er ventetid hos fastlegen, ventetid hos legevakten, ventetid for psykolog, vel faktum er at de fleste ikke trenger å gå noen av stedene. De trenger opplæring i grunnleggende egenpleie som vi hadde inntil for få tiår siden, der man tok vare på seg selv uten å involvere lege når man hadde feber i en uke, og der man visste at det å være lei seg, syns livet var tungt i perioder og gruet seg til ting var normalt, og noe man håndterte på egen hånd. Nå er vi blitt et hjelpeløst folkeslag. De som faktisk er syke får en helt annen forståelse av verden enn de som klager over slitenhet og «må snakke med psykolog for jeg er så stresse og lei tre unger». Dessuten ser man masse elendighet og vet hvor banal mye av klagingen er. Da er det klart man ber folk skjerpe seg når det sutres over småting. Humoren på min jobb er så mørk at den aldri hadde tålt dagens lys utenfor sykehuset, andre ville trodde vi var kyniske jævler om de hørte pauseromsnakket, men det er en håndtering og avreageringsmeksnisme. Helsearbeidere har opparbeidet seg resiliens, det har ikke den jevne nordmann. Derfor virker man negativ når det egentlig er brutal ærlighet og realistisk tenking som kommer frem. Anonymkode: 32b30...869 Amen 👍 Anonymkode: 29d11...955 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar #16 Del Skrevet 22. februar AnonymBruker skrev (20 timer siden): Hvis du er interessert å lese om temaet anbefaler jeg boken til Per Isdal "smittet av vold". Per Isdal har selv vært voldspsykolog og derfor heter boken det den gjør; men essensen er hvordan jobben påvirker oss og vi på en måte blir smittet av den. Når jeg har jobbet med lidelse og død, har det også blitt litt død og lidelse i meg for eksempel. Anonymkode: 8e325...62a Anbefaler også denne boka. Har jobbet med personer i krise i snart 20 år og det gjør absolutt noe med meg som menneske. Det er en viktig bevisstgjøringsprosess, men selv da er det umulig å ikke bli preget av arbeidet i en eller annen grad. Anonymkode: 54abf...1f9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar #17 Del Skrevet 22. februar AnonymBruker skrev (5 timer siden): Som en over vil jeg kalle det realisme. Nå er det f.eks masse klager på at det er ventetid hos fastlegen, ventetid hos legevakten, ventetid for psykolog, vel faktum er at de fleste ikke trenger å gå noen av stedene. De trenger opplæring i grunnleggende egenpleie som vi hadde inntil for få tiår siden, der man tok vare på seg selv uten å involvere lege når man hadde feber i en uke, og der man visste at det å være lei seg, syns livet var tungt i perioder og gruet seg til ting var normalt, og noe man håndterte på egen hånd. Nå er vi blitt et hjelpeløst folkeslag. De som faktisk er syke får en helt annen forståelse av verden enn de som klager over slitenhet og «må snakke med psykolog for jeg er så stresse og lei tre unger». Dessuten ser man masse elendighet og vet hvor banal mye av klagingen er. Da er det klart man ber folk skjerpe seg når det sutres over småting. Humoren på min jobb er så mørk at den aldri hadde tålt dagens lys utenfor sykehuset, andre ville trodde vi var kyniske jævler om de hørte pauseromsnakket, men det er en håndtering og avreageringsmeksnisme. Helsearbeidere har opparbeidet seg resiliens, det har ikke den jevne nordmann. Derfor virker man negativ når det egentlig er brutal ærlighet og realistisk tenking som kommer frem. Anonymkode: 32b30...869 Dette har jeg også registrert. Frekvensen av foreldre som ringer tannklinikken og insisterer på akuttime på dagen fordi 12-åringen har en løs melketann har økt helt enormt siden jeg var nyutdannet for snart 25 år siden. Tannfelling er helt naturlig og det er ikke mer komplisert eller smertefullt enn det var for 25, 90 eller 2000 år siden. Det er blitt en veldig lav toleranse for ubehag, og alt ubehag skal fjernes umiddelbart. Anonymkode: 9fd09...f22 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar #18 Del Skrevet 22. februar AnonymBruker skrev (8 timer siden): Det kan være noe i dette. Internt har vi det som utenforstående kanskje vil oppleve som makaber, brutal og upassende humor. Vi ler og tuller om skrekkelige ting og forferdelige skjebner. Anser det som ren ventilering og mestring i å stå denne type jobb. Det handler ikke om at vi er slemme eller mangler empati. Anonymkode: 6df42...05d det er en ren overlevelsesmekanisme. Anonymkode: 14a54...571 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. februar #19 Del Skrevet 23. februar Det kan også være slik at bransjen tiltrekker seg mennesketyper med slike tilbøyeligheter. Anonymkode: f8c7e...dfc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar #20 Del Skrevet 24. februar AnonymBruker skrev (19 timer siden): Det kan også være slik at bransjen tiltrekker seg mennesketyper med slike tilbøyeligheter. Anonymkode: f8c7e...dfc Eller så er det ganske kjent at stor emosjonell belastning over tid fører til varierende grad av omsorgstretthet. Anonymkode: 9fd09...f22 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå