Gå til innhold

Noen andre her som har en kollega som misliker deg, hvor du har begynt å føre logg over ubehagelige kommentarer og stikk?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Som tittelen sier: 

Noen andre her som har en kollega som misliker deg, hvor du har begynt å føre logg over ubehagelige kommentarer og stikk?

Har en slik kollega som tydelig er ute etter meg på et eller annet vis, eller bare ønsker å psyke meg ned/ mobbe. Jeg har måttet begynne å føre logg over det som skjer da jeg vet ledelsen har begynt å bruke det hun sier som skyts mot meg også. 

Anonymkode: 52a8c...75f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hvorfor tar du ikke denne konflikten til leder og prøver å løse den der? Det er faktisk din plikt. Har ledelsen noen grunn til å mislike deg fra før, slik at de derfor tror på det hun sier?

Anonymkode: f8aa9...8ba

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvorfor tar du ikke denne konflikten til leder og prøver å løse den der? Det er faktisk din plikt. Har ledelsen noen grunn til å mislike deg fra før, slik at de derfor tror på det hun sier?

De har ikke grunn til å mislike meg nei. Men det er ikke god ledelse der jeg jobber. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

De har ikke grunn til å mislike meg nei. Men det er ikke god ledelse der jeg jobber. 

Det er likevel grunn til å rapportere denne konflikten til leder på en saklig måte. Hittil har de bare blitt foret med kollegaens versjon, som igjen går ut over deg.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Som tittelen sier: 

Har en slik kollega som tydelig er ute etter meg på et eller annet vis, eller bare ønsker å psyke meg ned/ mobbe. Jeg har måttet begynne å føre logg over det som skjer da jeg vet ledelsen har begynt å bruke det hun sier som skyts mot meg også. 

Første gang som jeg ble stygt behandlet så lot jeg det gå. Andre gang ba jeg om møte mellom oss og sjefen. Her var hun kvass, ufin og mente at jeg fortjente drittkjeft på jobb. Sjefen syns det var hårreisende, men overså det og arbeidsdagene fortsatte. 

Det gikk over til litt mer skjulte ting. Blant annet legge skylden på meg til andre kollegaer når hun selv hadde ødelagt noe. Dette skjedde rundt 5 ganger før det ble delt med meg. Så var det en periode med merarbeid på meg for at hun kunne reise tidligere, da jeg spurte om samme tjeneste så fulgte hun ikke opp og jeg endte med kundeklager. Da dette pågikk var hun overhyggelig mot meg.

Så var det en periode hun sluntret unna med vilje, brukte evigheter på ting slik at jeg hadde gjort den ene store felles greia alene. Da begynte jeg etter hvert å sette igjen halvparten for å gå til lunsj i tide. Hun kom til lunsj og trodde jeg hadde gjort alt, så da var det hennes tur til å jobbe i lunsjen. Fikk kjeft for at jeg kunne gitt beskjed, svarte henne at nå har det gått utover meg så mange ganger at du burde selv gitt beskjed. Endte med å måtte detaljert dele denne i to, for da jeg delte slik jeg tenkte så var det for tungt for henne. Brått var hun raskere, når hun ikke slapp unna. 

Flere ganger satt hun å baksnakket andre kollegaer grovt til meg, for å senere si at jeg hadde sagt de tingene. Da jeg motsa henne, forsvarte kollegaene og slikt i samtalen så reiste hun hver gang. 

Det var flere sms der hun innrømmet å reise fra jobb før arbeidsdagen var ferdig og ba meg dekke over. Flere sms der hun baksnakket andre. Flere situasjoner der hun fremhevet meg for å trykke ned andre. 

Tilslutt fikk jeg nok og delte alt av sms og informasjon med sjefen. Bare så han skulle vite alt i tilfelle det ble verre. Så var det en dag hun kjeftet på meg igjen, sånn litt lavt i rommet der kundene oppholder seg. Slik at det syns om jeg reagerer, og det hun kom med var så mindre fint som mulig. Denne gangen svarte jeg for meg, da ble hun skikkelig sint og sa at vi skulle ha et møte alene. Ja, hun har noe lederansvar denne dama. 

Jeg sa at jeg kan nekte møte så lenge det ikke har kommet skriftlig varsel i god tid med informasjon om møtets tema. Da truet hun meg med sparken og "bare vent til sjefen får høre om deg og alle dine feil." Svarte henne at jeg har snakket med sjefen flere ganger i det siste og han er oppdatert om alt du har drevet med og alt jeg har svart deg. Ansiktet hennes endret seg totalt, så gikk jeg bare, orket ikke stå slik blant andre og føltes utrygt. 

Ringte da til fagforeningen og når jeg kom med til lunsj hadde hun reist fra jobb. Så har hun vært sykemeldt siden. 

Anonymkode: fe6d6...4fb

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Glemte å si at du gjerne må føre logg for din egen del, slik at du kan legge frem konkrete eksempler hvis du tar det videre. Men jeg tror du blir sett på som meget spesiell om du drar frem loggboken og leser fra den. «28.02.25 kl. 12:13: Kari sier at «det må være deilig å ta seg slike lange lunsjer du har hver dag. Skulle ønske jeg hadde samvittighet til det.»»

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

En kollega av meg har hatt lignende problem i tidligere jobb..

Han fikk masse hat av en annen på jobben og denne personen gikk jevnt til ledelsen og fortale om hvor gal min kollega var. Han fikk til slutt det stygge brevet med en liste over alt han hadde gjort galt og varsel om oppsigelse fra ledelsen. Min kollega følte seg helt sjokkert og valgte å si opp. Så endte han som min kollega etter dette. Han har fortalt at det tok en stund før han greide å stole på folk igjen. Jeg har lest brevet han fikk, og jeg må si at jeg er sjokkert over at dette brevet var rettet mot han. Det er ingenting som stemmer overens. Det sto at han var vanskelig og ekstremt opptatt av å skape konflikt - det er han virkelig ikke. Så her var det noen som mislikte han sterkt og fikk viljen sin. 

Jeg støtter deg ts. Det er mange gale folk der ute, og noen får alltid andre over på sitt lag.. ikke godt å si hva du skal gjøre.. men jeg tenker at å føre logg og prøve å si fra til ledelsen om din side av saken er lurt - selv om ledelsen er dårlig.

Anonymkode: 35f74...e07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jepp. Dette har jeg holdt på med lenge nå. Kan ikke ta det med ledelsen da det er ledelsen som har gjort meg obs på dette i form av å "ta" meg på disse løgnene som kommer.

Har forsøkt en åpen dialog direkte med vedkommende og har fått ekstremt mye dritt i retur.

Logger det jeg kan og dokumenter alt som ikke dokumenteres automatisk i håp om at dette eskalerer såpass mye at jeg får grunn til å dra det frem.

Anonymkode: 430cb...ba6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jepp. Dette har jeg holdt på med lenge nå. Kan ikke ta det med ledelsen da det er ledelsen som har gjort meg obs på dette i form av å "ta" meg på disse løgnene som kommer.

Har forsøkt en åpen dialog direkte med vedkommende og har fått ekstremt mye dritt i retur.

Logger det jeg kan og dokumenter alt som ikke dokumenteres automatisk i håp om at dette eskalerer såpass mye at jeg får grunn til å dra det frem.

Jeg anser det som temmelig ironisk at en som er på jobb kanskje 2 timer i løpet av en uke skal kritisere kollegane sine for å ikke gjøre noe 😅

Alt dette kan dokumenteres, så jeg er ikke bekymret. Venter på at leder skal få opp øynene først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Noen må man bare leve med.les; unngå. Kommer sjelden overens med alle

Etter 20år i arbeidslivet så er min efraring at man blir ikke kvitt bøller før enten de selv slutter eller deg selv. 

Idioter fins det nok på alle plasser med litt størrelse

Anonymkode: 890d6...fa6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Etter 20år i arbeidslivet så er min efraring at man blir ikke kvitt bøller før enten de selv slutter eller deg selv. 

Hva gjør man når det ikke er noe størrelse der man jobber?🥲 går jo ikke an å unngå dette mennesket 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hva gjør man når det ikke er noe størrelse der man jobber?🥲 går jo ikke an å unngå dette mennesket 

Sitter selv i samme båt; jeg kommer til å si opp ved første anledning. Ser nå at når jeg nå er langtidssykemeldt pga at baksnakkingen og herjingene fra kollega har kjørt helsa mi i dass så har vedkommende herrens glade dager med å overbevise de andre på den lille arbeidsplassen, inkludert sjefen, om at jeg tydeligvis må ut. Dette har hun gjort med en annen kollega som er ute i permisjon. Fatter ikke at ledelsen tar i på det, men når jeg ikke lenger har dem i ryggen så er det ikke verdt å ødelegge helsa mi på. 

Anonymkode: 5e9dd...d52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 21.2.2025 den 19.09):

Det er vel derfor hun fører logg... Sånn at hun har noe å vise til. 

Anonymkode: 92724...414

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Sitter selv i samme båt; jeg kommer til å si opp ved første anledning. Ser nå at når jeg nå er langtidssykemeldt pga at baksnakkingen og herjingene fra kollega har kjørt helsa mi i dass så har vedkommende herrens glade dager med å overbevise de andre på den lille arbeidsplassen, inkludert sjefen, om at jeg tydeligvis må ut. Dette har hun gjort med en annen kollega som er ute i permisjon. Fatter ikke at ledelsen tar i på det, men når jeg ikke lenger har dem i ryggen så er det ikke verdt å ødelegge helsa mi på. 

Anonymkode: 5e9dd...d52

Dette er som å lese om kollegaen på min arbeidsplass, hun har drevet med nøyaktig det samme! Og gitt all negativitet jeg har fått når jeg liksom skulle komme meg tilbake til jobb etter sykemelding, så virker det jo som hun har snudd alle steiner og gjort om ett fjær til ti høns på alle mulige måter… Nei helt enig med deg, en sånn kollega er virkelig ikke verdt å ødelegge helsa på. Det burde være mobberne som flyttes men dessverre er det som regel de som blir utsatt for dem som må flytte seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har dere verneombud ville jeg begynt der. Ellers bør jo leder høre din side også og ikke ta sider, men ønske å rydde det på ordentlig måte. 

Men fult klar over at dette ikke er noe alle ledere er flinke til.

Hadde en sjef som mente at jeg burde være på riktig side. Etter en konflikt sier hun til meg, du må velge hvilken side du ønsker å være på. Da jeg svarer at her handler det ikke om å ta side men å jobbe for et bedre arbeidsmiljø, hvor alle viser respekt for hverandre og at jeg forventer mer fra henne som leder. For å si det sånn skjønte hun at hun dreit seg ut.

Men kan si at arbeidsmiljøet var totalt skadd og utrolig glad jeg ikke jobber der lengre

Anonymkode: 4cb21...f06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Dette er dessverre min erfaring også. Jeg har en kollega fra h*** som har gjort de utroligste ting, men som slipper unna med alt. Men det er likevel viktig å dokumentere alt, som TS gjør. Ha møte med leder, med referat. Hvis det skulle bli en oppsigelsessak, må alt kunne dokumenteres. Her har det vært en pågående personalsak i årevis. Trenden er den samme hver gang - x gjør hårreisende ting, oppfører seg forferdelig mot andre (har forbud mot å kontakte flere personer), gjør ikke oppgavene sine, lyver, kommer ikke på jobb («hjemmekontor»). Får det ikke som hen vil, blir sykmeldt. 

Anonymkode: bc9ce...378

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...