Gå til innhold

Ta migrenemedisin forebyggende EN gang?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg lider av migrene, veldig ofte. Og jeg vet at sjokolade er en trigger. I dag klarte jeg ikke styre meg og stappet innpå noe sjokolade, og før jeg visste ordet av det hadde jeg spist mye. Dette betyr nesten helt garantert at jeg vil våkne med skikkelig migrene i morgen tidlig. 

Jeg vil sannsynligvis få migrenen mens jeg sover, og kanskje ha det i noen timer før jeg våkner. Rådet er jo å ta migrenemedisinen så fort man kjenner de første tegnene på at den er på gang, fordi å ta medisinen tidlig kan avbryte anfallet.

Kan det da være en god ide å ta migrenemedisinen før jeg legger meg, siden jeg jo vet at den vil komme, sånn at jeg har den i kroppen når migreneanfallet oppstår mens jeg sover? Noen som har prøvd det eller vet om det kan fungere?

Anonymkode: 061df...852

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Nei, triptaner er ikke profylakse, de skal ikke taes før du har påbegynt migrene. Men du sover jo ikke gjennom migrene, du våkner jo av den smerten. Og når du først velger å trigge det så må du jo bare leve med det. 

Anonymkode: 40fb8...c06

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg lider av migrene, veldig ofte. Og jeg vet at sjokolade er en trigger. I dag klarte jeg ikke styre meg og stappet innpå noe sjokolade, og før jeg visste ordet av det hadde jeg spist mye. Dette betyr nesten helt garantert at jeg vil våkne med skikkelig migrene i morgen tidlig. 

Jeg vil sannsynligvis få migrenen mens jeg sover, og kanskje ha det i noen timer før jeg våkner. Rådet er jo å ta migrenemedisinen så fort man kjenner de første tegnene på at den er på gang, fordi å ta medisinen tidlig kan avbryte anfallet.

Kan det da være en god ide å ta migrenemedisinen før jeg legger meg, siden jeg jo vet at den vil komme, sånn at jeg har den i kroppen når migreneanfallet oppstår mens jeg sover? Noen som har prøvd det eller vet om det kan fungere?

Har gjort det flere ganger med rødvin. Tatt zomig når jeg legger meg, for å unngå å våkne med migrene. 

Anonymkode: ae014...878

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette snakker du med legen om. Ikke kg.

Anonymkode: ad341...9b0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Den fungerer ikke før anfallet er der.

Anonymkode: 56252...cca

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det som er gjort på studier av sjokolade - som mange tror er en trigger - og migrene, tyder på at du får cravings i forfasen til et anfall, ikke at det er sjokolade som trigger anfallet.

Så ja, da kan det ha effekt å ta triptaner. Siden det trolig allerede er et anfall på gang. 

Anonymkode: 17887...60d

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Umulig si...

Noen triptaner har 4 timers halveringstid, noen har to timer. Det er også avhengig av dosering.
På enkelte migrenemedisiner vil du ha så mye som seks prosent medisin igjen i kroppen etter 8 timer...

Hadde medisinen sittet lenge nok i kroppen til å være forebyggende over natta, så hadde halveringstid vært mye lengre og medisinen brukt nettopp forebyggende...

Anonymkode: aa07e...31d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Har gjort det flere ganger med rødvin. Tatt zomig når jeg legger meg, for å unngå å våkne med migrene. 

Anonymkode: ae014...878

Da er det ikke så zomigen som gjør at du våkner uten migrene.

Anonymkode: 8a6c4...f5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du er nok allerede i anfall, førfasen og derfor du hadde lyst på sjokolade.

Har det samme med brus selv.

Ta medisin!

Anonymkode: 4a189...5e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg tenker det skader ikke å prøve. Jeg kjenner ofte på begynnende svak hodepine før jeg legger meg. Da vet jeg at jeg garantert vil våkne med migrene. Så etter jeg fikk migrene medisin for noen måneder siden har jeg valgt å ta den forebyggende om jeg har hatt lett hodepine ved leggetid. Den gjør meg trøtt også og jeg får lettere migrene/forverret migrene ved dårlig søvn. Som jeg jo ofte får i mens jeg sover. Så vinn-vinn her hos meg.

De to gangene jeg har tatt medisin forebyggende på kvelden, har jeg verken våknet av eller våknet med migrene på morgenen. Men kan jo aldri vite garantert om jeg ville sluppet uansett. Siden det også har hendt hodepine på kvelden har gått over i mens jeg sover. Altså ikke utviklet seg til migrene.

Anonymkode: a064b...08b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

https://nhi.no/sykdommer/hjernenervesystem/migrene/migrene-behandling/medisiner-mot-migreneanfall

«De viktigste typene kalles triptaner. Dette er anfallsmedisiner, og de skal bare brukes når du har migreneanfall, helst tidlig under hodepinefasen. Midlene skal ikke brukes forebyggende, og heller ikke i aurafasen.»

Anonymkode: 8a6c4...f5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...