Gå til innhold

Hvor er beste plass å bosette seg med barn?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vi skal flytte men har ikke bestemt oss hvor. Hvilken by bor du i og hva er bra/dårlig med den? Vi har små barn

Anonymkode: 6f680...32e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva jobber dere med, eller er utdannet? Er det noe det finnes jobber overalt med? Hva med inntekt, og hvor mye dere kan legge i en bolig? 
Ønsker dere et lite miljø, eller et stort miljø, og har dere noen spesielle interesser? Er dere glad i vintersport er det jo greit å bo et sted hvor det er tilgjengelig, mens seiling er vanskeligere å få til på Røros. 

Det har vært mange sånne tråder i det siste, og jeg vet ikke om det er samme som spør, eller flere blir inspirert, men hvor bra eller dårlig en plass oppleves kommer an på så utrolig mye. Du kan få barn i en klasse med masse uro, og tull, med en lærer som er usikker og lar det eskalere, og da hjelper det ikke om ting ellers er «best». Ting kan plutselig endre seg også, både til det verre og det bedre. 

Jeg hadde sett etter hvor dere kan få jobb innenfor et område dere har råd til, videre i et område som passer med interesser. Sjekk i forhold til levekår osv også. Når dere har luket ut en del steder, kan dere innenfor de stedene begynne å sjekke skoler og barnehager, og danne dere et bilde om hvor dere vil bo i det aktuelle stedet. 
Dere må se hva som kan passe for dere. Det vil nesten alltid være noen som har gode opplevelser om et sted andre vil ha negative og motsatt. Det er så mange faktorer. 

Lykke til 😊

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Stedet har relativt liten betydning i seg selv. 

Finn et sted der dere kan få relevante jobber, det finnes i skoler og barnehager og fortrinnsvis i nærheten av familienettverk om dere har et som virker. Selvsagt også en fordel om klima og fritidstilbud passer dere, men her er det jo ekstremt individuelt hva man liker. 

Anonymkode: c032f...129

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Som flere sier er det veldig vanskelig å svare på dette spørsmålet. Det er ikke et sted som passer for alle og det som er himmelen for en familie er ikke det for alle. 

Hvor kan dere få jobb? Hvor mye kan dere legge i bolig? Har dere et maksbudsjett på 4 millioner så er det mange steder som utgår av seg selv.

Vil dere bo i stor by, liten by, eller kanskje på bygda. Vi dere bo nær Oslo? Ønsker dere tilgang til sjøen eller trives dere i innlandet? Vil dere ha videregående skoler i nærheten og hvor viktig er det å gå på teater jevnlig  osv osv

Anonymkode: 735c7...c8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Oslo (eller området rundt)

Jeg flyttet hit for 20 år siden og har ikke angret et sekund. De første årene har vært noen av de beste i mitt liv, og de siste har vi hatt barn.

Aldri er kjedelig minutt samt som man kan leve rolig (hvis man foretrekker det). I tillegg er natur og friluftsliv rett utenfor døren, gode skoler, spennende karrieremuligheter og et rikt mangfold som gjør det enklere å finne sin plass og dyrke sine interesser. 

Ulempen er at eiendomsprisene er høye, men man opparbeider man seg raskt en formue. Høye lønninger, verdiøkning og kjøpe seg opp ett hvert 

Anonymkode: 5db41...2ad

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ulempen er at eiendomsprisene er høye, men man opparbeider man seg raskt en formue. Høye lønninger, verdiøkning og kjøpe seg opp ett hvert 

At folk blir knivstukket og skutt hele tiden er vel også en ulempe. 

Anonymkode: 59603...342

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

😂

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

På Oslo vestkant er det relativt trygt. Nordberg, Montebello, Vinderen, Skøyen? 

Anonymkode: 23ecf...71e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Folk blir ikke utsatt for mer kriminalitet dette er en tullete antagelse, det bor derimot mange flere mennesker på et lite areal og det gjør at vi leser mye mer om som skjer der.

Det skjer knivstikking og kriminalitet også i ytre indre enfold, jeg regner med at det er der du bor.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Folk blir ikke utsatt for mer kriminalitet dette er en tullete antagelse, det bor derimot mange flere mennesker på et lite areal og det gjør at vi leser mye mer om som skjer der.

Det skjer knivstikking og kriminalitet også i ytre indre enfold, jeg regner med at det er der du bor.

Fortsett å fortell deg selv dette.

Anonymkode: 0a5fe...575

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Fortsett å fortell deg selv dette.

Anonymkode: 0a5fe...575

Det er jo sånn at områder hvor det bor mange mennesker tett sammen vil det være mer som skjer.

Min gamle mor på 85 synes så synd på mine barn som vokser opp i dag hvor det skjer så mye ille, ting hun leser om på nyhetene og i avisa og på tekst-tv.

Da prøver jeg å si at det vi leser om på nyhetene er jo negative ting, det er det som skjer av sånt som skrives om. Det betyr ikke at det er farlig å gå på gata.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Et sted hvor hverdagen vil jobbe med dere og ikke mot dere. 

Jobbmuligheter, lønn, nærhet til skoler/bhg, fritidstilbud, aktiviteter, interesser, boligtype…familie?

Noen trives på bygd, andre i by. Noen ønsker livet tett på, andre vil helst ikke kunne se huset til naboen.

Hadde startet med å finne ut hvilket klima og natur som passet best og så snevret det inn til nord/midt/øst/vest/sør i Norge, så tatt det derifra.

Anonymkode: b1566...336

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Oslo (eller området rundt)

Jeg flyttet hit for 20 år siden og har ikke angret et sekund. De første årene har vært noen av de beste i mitt liv, og de siste har vi hatt barn.

Aldri er kjedelig minutt samt som man kan leve rolig (hvis man foretrekker det). I tillegg er natur og friluftsliv rett utenfor døren, gode skoler, spennende karrieremuligheter og et rikt mangfold som gjør det enklere å finne sin plass og dyrke sine interesser. 

Bergen har akkurat samme lønninger og mye lavere boligpriser. Her er det også masse aktiviteter, kulturtilbud, nærhet til natur om man ønsker det osv.

Anonymkode: b0e90...485

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 21.2.2025 den 22.41):

Oslo og omegn: 1,5 millioner mennesker. Hele tiden blir vi knivstukket og skutt. Akkurat som på bygda, bare drap hele tiden. 

Anonymkode: d98ba...492

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...