Gå til innhold

Gått ned i vekt

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har gått ned i vekt fra 75 til 69kg på 1 måned. Er det noe å være bekymret over? En sykepleier sier at jeg burde ta det opp med fastlegen min og helst ikke gå lengre ned i vekt. Grunnen for at jeg gikk ned i vekt er fordi at jeg ble singel og har vært på smertestillende av en grunn. Spiser lite å har heller ikke matlyst for tiden 

Anonymkode: 38a8c...b11

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor høy er du da? Og er du mann eller kvinne? 69 kilo er ikke noe jeg forbinder med en altfor tynn kvinne av normal høyde i allefall. Jeg er 160 høy og veier 59 kilo. Hadde jeg veid 69 hadde jeg vært overvektig. Så alt avhenger av høyden din, som du ikke nevner, og det er jo viktig for svarene du vil få her.

Jeg ville ikke vært bekymret så lenge du ikke er 180 høy da. Da er 69 kilo litt tynn om du er kvinne, og absolutt om du er mann.

Anonymkode: d9bd5...845

• Liker 2
Skrevet

Hvis du ikke skjønte hvorfor du hadde gått ned, så hadde jeg vært enig i at du burde få det sjekket.

Men nå vet du jo årsaken, og da ville jeg ikke vært direkte bekymret for akkurat det, men mer tenkt over hvordan jeg hadde kunnet gjøre hverdagen bedre igjen (og indirekte få bedre appetitt igjen). Men selve vekttapet har jo en forklaring. Det er uforklarlige vekttap man skal være obs på.

Anonymkode: 7f39b...1cd

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvor høy er du da? Og er du mann eller kvinne? 69 kilo er ikke noe jeg forbinder med en altfor tynn kvinne av normal høyde i allefall. Jeg er 160 høy og veier 59 kilo. Hadde jeg veid 69 hadde jeg vært overvektig. Så alt avhenger av høyden din, som du ikke nevner, og det er jo viktig for svarene du vil få her.

Jeg ville ikke vært bekymret så lenge du ikke er 180 høy da. Da er 69 kilo litt tynn om du er kvinne, og absolutt om du er mann.

Mann 170 høyde

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvis du ikke skjønte hvorfor du hadde gått ned, så hadde jeg vært enig i at du burde få det sjekket.

Men nå vet du jo årsaken, og da ville jeg ikke vært direkte bekymret for akkurat det, men mer tenkt over hvordan jeg hadde kunnet gjøre hverdagen bedre igjen (og indirekte få bedre appetitt igjen). Men selve vekttapet har jo en forklaring. Det er uforklarlige vekttap man skal være obs på.

Anonymkode: 7f39b...1cd

Ok 

Skrevet

Jeg ville ha kontaktet fastlegen om det fortsetter. Men prøv å få i deg litt mat? Jeg kan også være litt sånn at jeg ikke får i meg mat, men tvinger i meg en banan, har egg i havregrøten osv., så det blir litt ekstra. 

Anonymkode: b48f0...25e

Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Jeg ville ha kontaktet fastlegen om det fortsetter. Men prøv å få i deg litt mat? Jeg kan også være litt sånn at jeg ikke får i meg mat, men tvinger i meg en banan, har egg i havregrøten osv., så det blir litt ekstra. 

Anonymkode: b48f0...25e

Spiser jo om dagene men klarer ikke å holde på vekta, har lest at når man er singel så er det normalt å gå ned i vekt men har rast ned i vekt på 1 måned 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mann 170 høyde

Menn skal jo ha litt mer muskler og veier derfor mer, så... ja, men 69 til en 170 cm kropp er kanskje litt sånn "ikke gå ned mer nå helst", ja. Jeg er ikke helt vant med å bedømme vekt på menn da jeg er kvinne selv, men det VIRKER som du kanskje ikke bør gå ned mer nå.

Er det ikke noen favoritt- eller yndlingsmatretter du kan bunkre opp og ha hjemme, sånn at du alltid finner noe du ville like å spise og ha lyst på? Noe som er enkelt å lage til og kommer i en haug med forskjellige varianter, er Fjordland microovnmiddager. Noe du kan like og ikke krever for mye innsats å lage...?

Skrevet

Uforklarlig vektnedgang skal man ta opp med legen, men du har jo en konkret forklaring her. Du har gått gjennom et brudd, hatt lite matlyst og spist lite. 

Dette er livet. Har også rast ned i vekt når jeg har hatt kjærlighetssorg. Så går det seg til når man føler seg bedre. 

Ikke noe å gå til legen med. 

Anonymkode: 7bb6f...76c

• Liker 3
Skrevet

Raste ned 30 kg ved samlivsbrudd, var absolutt undervektig da, men visste jo hvorfor, så var ikke spes bekymret for det akkurat. Normaliserte seg jo etterhvert, gikk opp littegrann igjen så jeg var ikke lenger undervektig, bare i nederste sjikte normalvekt. 

Anonymkode: 73c6f...432

• Liker 1
Skrevet

Menn skal jo ha litt mer muskler og veier derfor mer, så... ja, men 69 til en 170 cm kropp er kanskje litt sånn "ikke gå ned mer nå helst", ja. Jeg er ikke helt vant med å bedømme vekt på menn da jeg er kvinne selv, men det VIRKER som du kanskje ikke bør gå ned mer nå.

Er det ikke noen favoritt- eller yndlingsmatretter du kan bunkre opp og ha hjemme, sånn at du alltid finner noe du ville like å spise og ha lyst på? Noe som er enkelt å lage til og kommer i en haug med forskjellige varianter, er Fjordland microovnmiddager. Noe du kan like og ikke krever for mye innsats å lage...?

Bruker å spise Fjordland sine middager men egentlig så har jeg ikke noen yndlingsretter akkurat nå dessverre, kanskje pizza eller hamburger 

Skrevet

Men du vet jo grunnen til at du har gått ned: brudd med kjæreste og har spist for lite. Hva skal liksom legen hjelpe deg med her? Hadde det vært uforklarlig vekttap burde det ringe noen varselbjeller ja, fordi det kan være forbundet med alvorlig sykdom. 

Men du er jo ikke syk, bare heart broken. 

Anonymkode: 493e2...555

• Liker 1
Skrevet

Men du vet jo grunnen til at du har gått ned: brudd med kjæreste og har spist for lite. Hva skal liksom legen hjelpe deg med her? Hadde det vært uforklarlig vekttap burde det ringe noen varselbjeller ja, fordi det kan være forbundet med alvorlig sykdom. 

Men du er jo ikke syk, bare heart broken. 

Anonymkode: 493e2...555

Søke meg videre til hjelp sånn at det ikke blir verre og trenger ikke å gå ned mer i vekt kanskje fordi jeg sliter men prøver å skjule det 😥

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Spiser jo om dagene men klarer ikke å holde på vekta, har lest at når man er singel så er det normalt å gå ned i vekt men har rast ned i vekt på 1 måned 

Hva spiser du, da? Dersom du ønsker slutte gå ned i vekt må du ikke nødvendigvis øke mengden mat. Det viktige er å øke mengden kalorier. 

Altås kan du benytte deg av helt vanlige triks for vektap, bare at du gjør de tingene folk som øsnker gå ned skal unngå. Ha mer olje i maten. Smør litt ekstra smør på. Kjøp fullfett produkter. Spis nøtter, kjeks etc, eller drikk kaloriene dine gjennom smoothies, milkshake etc. Kostholdet trenger ikke her og nå å være perfekt. Er en burger og fries det som holder på vekta? Ok, så er det sunt nok. Sunt nok er alltid bedre enn perfekt. 

Anonymkode: 68621...884

• Liker 1
Skrevet

Hva spiser du, da? Dersom du ønsker slutte gå ned i vekt må du ikke nødvendigvis øke mengden mat. Det viktige er å øke mengden kalorier. 

Altås kan du benytte deg av helt vanlige triks for vektap, bare at du gjør de tingene folk som øsnker gå ned skal unngå. Ha mer olje i maten. Smør litt ekstra smør på. Kjøp fullfett produkter. Spis nøtter, kjeks etc, eller drikk kaloriene dine gjennom smoothies, milkshake etc. Kostholdet trenger ikke her og nå å være perfekt. Er en burger og fries det som holder på vekta? Ok, så er det sunt nok. Sunt nok er alltid bedre enn perfekt. 

Anonymkode: 68621...884

Vanlig mat utenom frokost. 2-4 brødskiver til lunsj og til middag enten Fjordland sine retter eller noe jeg lager selv. Kveldsmat to knekkebrød med smør og pålegg å en go morgen yoghurt. 

Skrevet

Om alle som går ned i vekt på grunn av manglende matlyst som følge av kjærlighetssorg skulle bestilt time hos fastlegen kunne det blitt et salig kaos.

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Søke meg videre til hjelp sånn at det ikke blir verre og trenger ikke å gå ned mer i vekt kanskje fordi jeg sliter men prøver å skjule det 😥

Hva mener du? Ja kjærlighetssorg kan være veldig vondt men helsevesenet har ikke kapasitet til å sette inn ressurser for å hjelpe folk gjennom kjærlighetssorgen.

Anonymkode: 907e6...105

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...