AnonymBruker Skrevet i går, 09:24 #41 Del Skrevet i går, 09:24 Hvis man har råd til nyeste iPhone å gi til sin 5- åring så får man lov til det. Anonymkode: 2d6b5...615 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 09:35 #42 Del Skrevet i går, 09:35 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Men du svarer fortsatt ikke på hvorfor en 5 åring trenger egen mobil? For å tilfredsstille din nysgjerrighet så er ikke min yngste noe småbarn lengre. Så svar på spørsmålet i stedet. Anonymkode: 5e7fe...747 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Hva bruker en 5 åring en smarttelefon til? Ringe kan de gjøre med en dum telefon. Spille kan de gjøre på gameboy o.l. Anonymkode: 4e674...74f Læring, språk, sosial kontakt, å være fremme teknisk, interaktivitet, underholdning, mye pedagogisk. Endless Alphabet har vært superpopulært her - bokstaver og språk, Toca Boca gir god læring i ulike situasjoner i samfunnet. Sosiale spill som Peppy Pals. Eldste har blitt veldig glad i mattespill og IQ tester, og tar nå store gangetabellen i hodet. Begge er veldig gode i engelsk på grunn av youtube, eldste både snakker og forstår, så selv om enkelte ting er temmelig "tanketomt" i innhold, så er den språkelige delen av det veldig viktig. De er også på facetime med besteforeldre under lek, givende for begge parter, kunne se og interaktere. Og selvfølgelig begrenses tilgang, før dere kommer med det argumentet 😅 Her er det en god balanse av fjell- og skiturer, badeland, perling, tegning, måltider rundt bordet og skjermtid. Deres barn har gått glipp av et moderne hjelpemiddel som gir veldig mye læring. Anonymkode: a298e...ebc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 09:37 #43 Del Skrevet i går, 09:37 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvilket behov har en 5 åring for mobil? Anonymkode: 5e7fe...747 Det får være opp til hver familie Anonymkode: dcb41...b2d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 09:37 #44 Del Skrevet i går, 09:37 jegerrinne skrev (48 minutter siden): Ved å la 5 åring bruke nettbrett lærer det det grunnlegende ved bruke av nettbrettet før skolestart. Men egen tlf trenger ikke et barn på 5 år Det bestemmer heldigvis ikke du Anonymkode: dcb41...b2d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 09:38 #45 Del Skrevet i går, 09:38 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Men selv om en ikke får via jobb, så kan en kjøpe en billigere en en dyr for 15.000 kr pluss. En på 5 har da ikke behov for det. Får jo kjøpt nesten brukt for 2-4000 kr som vil holde lenge Anonymkode: ff1a4...7e4 Hvorfor siterer du meg? Jeg legger meg ikke opp i hva foreldre som ikke får telefoner via jobb gjør. Anonymkode: a298e...ebc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 10:25 #46 Del Skrevet i går, 10:25 AnonymBruker skrev (1 time siden): Men hva er det vi diskuterer her? Han fikk en telefon i 2. klasse fordi dere hadde en til overs. Er det at man ikke skal bruke penger på det eller unngå at de får tilgang til en telefon og internett? Anonymkode: 206a6...bc2 Jeg oppfatter det som at ts reagerer på begge deler. Som du ser av mitt innlegg (jeg har kun skrevet dette ene) reagerer jeg kun på det med pris. Anonymkode: 1fbf2...63b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 10:38 #47 Del Skrevet i går, 10:38 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jeg oppfatter det som at ts reagerer på begge deler. Som du ser av mitt innlegg (jeg har kun skrevet dette ene) reagerer jeg kun på det med pris. Anonymkode: 1fbf2...63b Må legge til at jeg da tar for gitt at man selvsagt har foreldrekontroll på telefonen og begrenser brukstiden. Og da ser jeg ikke helt problemet, eller forskjellen fra nettbrett, som noen andre også nevner. Anonymkode: 1fbf2...63b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 11:11 #48 Del Skrevet i går, 11:11 AnonymBruker skrev (1 time siden): Læring, språk, sosial kontakt, å være fremme teknisk, interaktivitet, underholdning, mye pedagogisk. Endless Alphabet har vært superpopulært her - bokstaver og språk, Toca Boca gir god læring i ulike situasjoner i samfunnet. Sosiale spill som Peppy Pals. Eldste har blitt veldig glad i mattespill og IQ tester, og tar nå store gangetabellen i hodet. Begge er veldig gode i engelsk på grunn av youtube, eldste både snakker og forstår, så selv om enkelte ting er temmelig "tanketomt" i innhold, så er den språkelige delen av det veldig viktig. De er også på facetime med besteforeldre under lek, givende for begge parter, kunne se og interaktere. Og selvfølgelig begrenses tilgang, før dere kommer med det argumentet 😅 Her er det en god balanse av fjell- og skiturer, badeland, perling, tegning, måltider rundt bordet og skjermtid. Deres barn har gått glipp av et moderne hjelpemiddel som gir veldig mye læring. Anonymkode: a298e...ebc Men dette er ting som voksne gjør til behov. En 5 åring har ikke behov av egen mobil til dette. Nettbrett gjør samme nytten. Anonymkode: 5e7fe...747 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 11:38 #49 Del Skrevet i går, 11:38 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Men dette er ting som voksne gjør til behov. En 5 åring har ikke behov av egen mobil til dette. Nettbrett gjør samme nytten. Anonymkode: 5e7fe...747 Å være tidlig ute når det gjelder språk, med mer, er selvfølgelig ikke et behov. Men en enorm fordel i livet. Mobilene får vi nærmest gratis. Nettbrett, som gjør samme nytte, må vi kjøpe ekstra av. Så da er valget enkelt. Anonymkode: a298e...ebc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #50 Del Skrevet 23 timer siden TS her, Å få en telefon fra jobben og kjøpe den gamle til rimelig pris er ok. Men å kjøpe helt ny tlf som koster over 15000 kr til en 5 åring er bare helt på trynet. Det er det som har skjedd her. Jeg hadde ikke kjøpt en så dyr tlf til min 14 åring heller. Det skaper at press, ikke rart det står en del i avisen at skolene sliter med mobbing og utestenging. Anonymkode: 92c25...229 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #51 Del Skrevet 22 timer siden AnonymBruker skrev (16 minutter siden): TS her, Å få en telefon fra jobben og kjøpe den gamle til rimelig pris er ok. Men å kjøpe helt ny tlf som koster over 15000 kr til en 5 åring er bare helt på trynet. Det er det som har skjedd her. Jeg hadde ikke kjøpt en så dyr tlf til min 14 åring heller. Det skaper at press, ikke rart det står en del i avisen at skolene sliter med mobbing og utestenging. Anonymkode: 92c25...229 Tja mobbing kommer også av at andre foreldre snakker negativt hjemme om andre familie og ikke minst foreldre som dømmer skaper også mobbing Anonymkode: dcb41...b2d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #52 Del Skrevet 19 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Tja mobbing kommer også av at andre foreldre snakker negativt hjemme om andre familie og ikke minst foreldre som dømmer skaper også mobbing Anonymkode: dcb41...b2d Jeg snakker ikke negativt hjemme om andre familie fordi jeg lager innlegg om det her på KG🙈 Men hvis barnet mitt begynner å mase om hvorfor hen også ikke får det ene og det andre. Så sier jeg rett ut at materialistiske ting betyr ikke alt og at man får ikke ting fordi andre har det. Jeg lærer mine barn å spare til ting ønsker seg og at man faktisk må jobbe for å kunne ha ting. Anonymkode: 92c25...229 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #53 Del Skrevet 18 timer siden AnonymBruker skrev (6 timer siden): Å være tidlig ute når det gjelder språk, med mer, er selvfølgelig ikke et behov. Men en enorm fordel i livet. Mobilene får vi nærmest gratis. Nettbrett, som gjør samme nytte, må vi kjøpe ekstra av. Så da er valget enkelt. Anonymkode: a298e...ebc Ja, jøss. Disse tingene er jo helt umulig å lære barn uten å sette dem foran en skjerm. 🙄 Hva med at foreldrene gjør en innsats selv i stedet for at hele familien sitter og stirrer på en skjerm hver? Anonymkode: 84f08...6a9 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #54 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (14 timer siden): Jeg snakker ikke negativt hjemme om andre familie fordi jeg lager innlegg om det her på KG🙈 Men hvis barnet mitt begynner å mase om hvorfor hen også ikke får det ene og det andre. Så sier jeg rett ut at materialistiske ting betyr ikke alt og at man får ikke ting fordi andre har det. Jeg lærer mine barn å spare til ting ønsker seg og at man faktisk må jobbe for å kunne ha ting. Anonymkode: 92c25...229 Vel holdningene dine skinner nok gjennom uansett om du sier noe eller ei .. Anonymkode: dcb41...b2d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #55 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (23 timer siden): Får de låne deres innimellom? Anonymkode: a298e...ebc Nei. Vi har et nettbrett hjemme som kan brukes til å spille spill feks. Vi dropper å bruke tlf når vi er sammen ute av huset. Har ikke opplevd at det er et behov for det. Anonymkode: e7e44...08a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #56 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (23 timer siden): Så oppsummert har du ikke små barn, da er mulig ikke dette tråden for deg Anonymkode: a298e...ebc Hæ? En 5-åring trenger verken mobil eller nettbrett. Trenger ikke å se på Youtube eller spille på skjerm. Det er ikke et behov barnet har. Barn trenger å leke, bruke kreativiteten sin, lese, finne på ting, osv. Ja jeg har barn. Som er mye eldre enn 5 og aldri hatt verken mobil eller nettbrett. Anonymkode: 0505e...e82 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #57 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (14 timer siden): Ja, jøss. Disse tingene er jo helt umulig å lære barn uten å sette dem foran en skjerm. 🙄 Hva med at foreldrene gjør en innsats selv i stedet for at hele familien sitter og stirrer på en skjerm hver? Anonymkode: 84f08...6a9 Selvfølgelig. Vi reiser blant annet mye, og er opptatt av at de øver på språk, øver på engelsk, og takker på lokalt språk. Vi leser sammen hver kveld. I går brukte vi to timer på Vil Vite. Og vi følger opp og viser entusiasme over hva de har lært gjennom dagen. Jeg var selv både på språkreise, og senere utveksling, og ønsker det samme for mine - det å få ulike impulser gjennom ulike kulturer er veldig viktig læring. AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hæ? En 5-åring trenger verken mobil eller nettbrett. Trenger ikke å se på Youtube eller spille på skjerm. Det er ikke et behov barnet har. Barn trenger å leke, bruke kreativiteten sin, lese, finne på ting, osv. Ja jeg har barn. Som er mye eldre enn 5 og aldri hatt verken mobil eller nettbrett. Anonymkode: 0505e...e82 Jeg har aldri kalt det nødvendig. Jeg ser bare på det som en unik mulighet for læring som også har gitt meg mye - riktignok i mer voksen alder. Akkurat nå gir appen Uptime meg enormt med ny innsikt, kunnskap og refleksjoner. Med appene jeg nevner i tidligere innlegg (og flere) ligger de milevis foran det jeg gjorde språklig, sosialt, teknisk og matematisk/logisk, på samme alder. Anonymkode: a298e...ebc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #58 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Nei. Vi har et nettbrett hjemme som kan brukes til å spille spill feks. Vi dropper å bruke tlf når vi er sammen ute av huset. Har ikke opplevd at det er et behov for det. Anonymkode: e7e44...08a Nettbrett og telefon går jo ut på akkurat det samme Telefonene sjeldent med ut av huset, og brukes veldig tidsbegrenset. Sist de var med på tur var da vi var på storbytur tidligere i år - de er greie å ha på flyet, og om det ellers blir venting, uten at det er fri flyt der heller. Anonymkode: a298e...ebc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #59 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Hæ? En 5-åring trenger verken mobil eller nettbrett. Trenger ikke å se på Youtube eller spille på skjerm. Det er ikke et behov barnet har. Barn trenger å leke, bruke kreativiteten sin, lese, finne på ting, osv. Ja jeg har barn. Som er mye eldre enn 5 og aldri hatt verken mobil eller nettbrett. Anonymkode: 0505e...e82 Ja for en kombinasjon er jo selvsagt umulig 🙄 Anonymkode: dcb41...b2d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #60 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Selvfølgelig. Vi reiser blant annet mye, og er opptatt av at de øver på språk, øver på engelsk, og takker på lokalt språk. Vi leser sammen hver kveld. I går brukte vi to timer på Vil Vite. Og vi følger opp og viser entusiasme over hva de har lært gjennom dagen. Jeg var selv både på språkreise, og senere utveksling, og ønsker det samme for mine - det å få ulike impulser gjennom ulike kulturer er veldig viktig læring. Jeg har aldri kalt det nødvendig. Jeg ser bare på det som en unik mulighet for læring som også har gitt meg mye - riktignok i mer voksen alder. Akkurat nå gir appen Uptime meg enormt med ny innsikt, kunnskap og refleksjoner. Med appene jeg nevner i tidligere innlegg (og flere) ligger de milevis foran det jeg gjorde språklig, sosialt, teknisk og matematisk/logisk, på samme alder. Anonymkode: a298e...ebc Jeg tenker at dette kan vente til de blir eldre, og jeg ønsker heller at barna mine lærer på andre måter og mindre gjennom en skjerm. Men det er helt greit at man tenker ulikt her. Det viktigste er jo at man er bevisst på både hva og hvor mye, og at man ikke har fri flyt og også er opptatt av å gjøre andre ting. Så jeg mener ikke at det er et problem med noe bruk av apper og spill, selvsagt ikke. Men der det er fri bruk eller veldig mye bruk mister man mye, tenker jeg. Hvis skjermen/spillet alltid er tilgjengelig blir det nok brukt for lite tid på en del annet viktig. Og ikke minst mister barnet kanskje evnen til å finne på ting selv, hvis de stort sett alltid tyr til skjerm når de kjeder seg eller det ikke skjer noe. Det tenker jeg er svært uheldig, men det gjelder forhåpentligvis ikke altfor mange.. Anonymkode: 0505e...e82 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå