Gå til innhold

Gravid. Fikk alkoholholdig øl ved et uhell. Stressa.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er gravid i svangerskapsuke 5, altså veldig tidlig. Jeg har levd forsiktig, dvs ikke rørt alkohol eller nikotin eller noe som helst da jeg virkelig ønsket å gi barnet best mulig utgangspunkt. Men i går var jeg ute og bestilte alkoholfri øl. Den første var alkoholfri som jeg har smakt før. Den siste alkoholfrie ølen jeg bestilte syntes jeg smakte mye, men jeg trodde det var fordi det var en IPA (kraftig fruktsmak, humle osv), og tenkte ikke så mye over det siden jeg tydelig hadde bedt om alkoholfri. Ølen ble servert på glass så jeg hadde ikke flaskene hos meg og så de bare på avstand i baren. Samboeren min drakk det samme alkoholfrie ølet og tenkte ikke over det han heller. Etter hvert begynte jeg å kjenne meg littegrann ør i hodet og begynte å lure. Jeg gikk i baren og spurte og det kom etter hvert fram at de ved en feil hadde klart å gi meg en alkoholholdig øl, en flaske som så ut til å romme kanskje 300-440 ml fra avstand. Tror nok den var sterkere i prosent enn vanlig pils da denne typen øl typisk er det. Jeg drakk ikke hele glasset, det var kanskje 1/4 igjen. 

Problemet er at nå er jeg skikkelig stressa og lei meg for at jeg har utsatt det lille frøet mitt for dette. Håper virkelig det ikke har tatt skade.  Utrolig ekkelt at jeg kjente meg ør, selv om det ikke er snakk om store mengder. Jeg overreagerer sikkert, men det er så kjedelig når jeg virkelig har gått inn for å unngå alt som er skadelig. Fra nå av stoler jeg ikke på noen, for å si det sånn. 

Vet ikke hva jeg vil med dette innlegget. Kanskje noen trøstende ord eller å høre fra andre som har opplevd noe lignende eller har erfaringer.. 

Anonymkode: 30315...183

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det går helt fint. Skal mye til for å gjøre skade.

Anonymkode: c9988...e50

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går nok bra...tenk på de som både drikker og røyker og ikke følger FHIs sine retningslinjer i graviditeten.

Oh..tenk hvor mange som drikker og plutselig finner ut at de er gravid 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det har ikke noe å si, i mange land drikker de et glass vin hele svangerskapet (støtter ikke det) og de føder friske barn de også. Et lite glass øl har ingen betydning.  

Anonymkode: b7316...d87

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Såpass lite er ikke noe problem. Håper for øvrig du sa tydelig ifra til de ansatte, for det er veldig slurvete å gjøre en slik feil. Hvis dette hadde blitt servert til en alkoholiker som har klart å slutte å drikke, kunne det gått ille. For noen skal det ikke mer til enn en liten påvirkning ved et uhell før de faller helt av lasset. 

Anonymkode: 22797...bb7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg bestilte alkoholfri drink på big horn en gang.  Da var jeg 7 mnd på vei, og ganske synlig gravid. Jeg syntes den smakte litt spritaktig da jeg fikk den, men tok et par slurker til,  men da ble jeg svært skeptisk. Jeg gikk da og spurte,  og det viste seg da at de hadde fått servert alkoholdrink , ved en feil.. Jeg ble veldig stresset, men det gikk helt fint.

De kom etterpå og beklaget, og sa at jeg skulle slippe å betale for drinken som en beklagelse 🤦

Anonymkode: bb37a...6cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I mange sydeuropeiske land som er ansett som forholdsvis moderne og industrialiserte, drikker de fremdeles rødvin til maten under svangerskap og det går som regel bra. 

På 40- og 50-tallet her i Norge drakk de whiskey og røyka som bare det under svangerskap, og det gikk som regel bra. 

Noen, inkludert meg selv, konsumerer forholdsvis store mengder alkohol før svangerskapet blir oppdaget. Det går som regel bra. 

Jeg sier ikke at det er lurt å drikke under svangerskapet, men poenget mitt er at det går nok helt bra med barnet ditt. Det var et engangstilfelle, og det er ikke en flaske brennevin det er snakk om liksom. Dette går fint :) 

Anonymkode: 6a779...1f1

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg oppdaget ikke at jeg var gravid før jeg var 7 uker på vei og i den perioden hadde det både vært jul og nyttår, og jeg var i begynnelsen av 20-årene..... 

Resultatet er i dag en pen, sunn, snill og frisk 30-åring med mastergrad, lederjobb, samboer og egen leilighet. :) 

Anonymkode: 261f3...462

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mener på at babyen ikke deler blodstrømningen med mor før uke 6, og at det derfor ikke kan få noe du inntar før den tid uansett, men dobbeltsjekk gjerne på helsesider angående dette. Det har nok gått helt fint❤️ Jeg måtte på sterke trekant smertestillende i uke 10-11 pga stygt brudd og operasjon, og lille barnet vårt er likevel helt i skjønneste orden🥰

Anonymkode: 51b31...6ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...