Gå til innhold

Gravid. Fikk alkoholholdig øl ved et uhell. Stressa.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er gravid i svangerskapsuke 5, altså veldig tidlig. Jeg har levd forsiktig, dvs ikke rørt alkohol eller nikotin eller noe som helst da jeg virkelig ønsket å gi barnet best mulig utgangspunkt. Men i går var jeg ute og bestilte alkoholfri øl. Den første var alkoholfri som jeg har smakt før. Den siste alkoholfrie ølen jeg bestilte syntes jeg smakte mye, men jeg trodde det var fordi det var en IPA (kraftig fruktsmak, humle osv), og tenkte ikke så mye over det siden jeg tydelig hadde bedt om alkoholfri. Ølen ble servert på glass så jeg hadde ikke flaskene hos meg og så de bare på avstand i baren. Samboeren min drakk det samme alkoholfrie ølet og tenkte ikke over det han heller. Etter hvert begynte jeg å kjenne meg littegrann ør i hodet og begynte å lure. Jeg gikk i baren og spurte og det kom etter hvert fram at de ved en feil hadde klart å gi meg en alkoholholdig øl, en flaske som så ut til å romme kanskje 300-440 ml fra avstand. Tror nok den var sterkere i prosent enn vanlig pils da denne typen øl typisk er det. Jeg drakk ikke hele glasset, det var kanskje 1/4 igjen. 

Problemet er at nå er jeg skikkelig stressa og lei meg for at jeg har utsatt det lille frøet mitt for dette. Håper virkelig det ikke har tatt skade.  Utrolig ekkelt at jeg kjente meg ør, selv om det ikke er snakk om store mengder. Jeg overreagerer sikkert, men det er så kjedelig når jeg virkelig har gått inn for å unngå alt som er skadelig. Fra nå av stoler jeg ikke på noen, for å si det sånn. 

Vet ikke hva jeg vil med dette innlegget. Kanskje noen trøstende ord eller å høre fra andre som har opplevd noe lignende eller har erfaringer.. 

Anonymkode: 30315...183

• Hjerte 6
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det går helt fint. Skal mye til for å gjøre skade.

Anonymkode: c9988...e50

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet

Det har INGEN betydning.

Anonymkode: 8775e...006

• Liker 10
  • Nyttig 4
Skrevet

Det går nok bra...tenk på de som både drikker og røyker og ikke følger FHIs sine retningslinjer i graviditeten.

Oh..tenk hvor mange som drikker og plutselig finner ut at de er gravid 

AnonymBruker
Skrevet

Det har ikke noe å si, i mange land drikker de et glass vin hele svangerskapet (støtter ikke det) og de føder friske barn de også. Et lite glass øl har ingen betydning.  

Anonymkode: b7316...d87

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Såpass lite er ikke noe problem. Håper for øvrig du sa tydelig ifra til de ansatte, for det er veldig slurvete å gjøre en slik feil. Hvis dette hadde blitt servert til en alkoholiker som har klart å slutte å drikke, kunne det gått ille. For noen skal det ikke mer til enn en liten påvirkning ved et uhell før de faller helt av lasset. 

Anonymkode: 22797...bb7

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bestilte alkoholfri drink på big horn en gang.  Da var jeg 7 mnd på vei, og ganske synlig gravid. Jeg syntes den smakte litt spritaktig da jeg fikk den, men tok et par slurker til,  men da ble jeg svært skeptisk. Jeg gikk da og spurte,  og det viste seg da at de hadde fått servert alkoholdrink , ved en feil.. Jeg ble veldig stresset, men det gikk helt fint.

De kom etterpå og beklaget, og sa at jeg skulle slippe å betale for drinken som en beklagelse 🤦

Anonymkode: bb37a...6cc

AnonymBruker
Skrevet

I mange sydeuropeiske land som er ansett som forholdsvis moderne og industrialiserte, drikker de fremdeles rødvin til maten under svangerskap og det går som regel bra. 

På 40- og 50-tallet her i Norge drakk de whiskey og røyka som bare det under svangerskap, og det gikk som regel bra. 

Noen, inkludert meg selv, konsumerer forholdsvis store mengder alkohol før svangerskapet blir oppdaget. Det går som regel bra. 

Jeg sier ikke at det er lurt å drikke under svangerskapet, men poenget mitt er at det går nok helt bra med barnet ditt. Det var et engangstilfelle, og det er ikke en flaske brennevin det er snakk om liksom. Dette går fint :) 

Anonymkode: 6a779...1f1

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg oppdaget ikke at jeg var gravid før jeg var 7 uker på vei og i den perioden hadde det både vært jul og nyttår, og jeg var i begynnelsen av 20-årene..... 

Resultatet er i dag en pen, sunn, snill og frisk 30-åring med mastergrad, lederjobb, samboer og egen leilighet. :) 

Anonymkode: 261f3...462

• Liker 2
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Mener på at babyen ikke deler blodstrømningen med mor før uke 6, og at det derfor ikke kan få noe du inntar før den tid uansett, men dobbeltsjekk gjerne på helsesider angående dette. Det har nok gått helt fint❤️ Jeg måtte på sterke trekant smertestillende i uke 10-11 pga stygt brudd og operasjon, og lille barnet vårt er likevel helt i skjønneste orden🥰

Anonymkode: 51b31...6ab

Skrevet

Dette går helt fint. Mange bruker høyere volum av alkohol eller nikotin mange flere uker inn i et svangerskap før de vet.  Det går som regel helt fint med barna.

Et glass øl så tidlig i svangerskapet vil ikke skade fosteret. Det hadde mest sannsynlig heller ikke en runde på fylla gjort heller, siden det er mange som ikke vet de er gravide så tidlig engang. Det er derimot en sjans for Fosterskade ved betydelige mengder alkohol i løpet av hele svangerskapet. 

Gjør deg selv en tjeneste. Slutt å overtenke sånn.

AnonymBruker
Skrevet

Det er helt trygt å ta et glass vin selv som gravid. Det er likevel frarådet, da det er fullstendig unødvendig, en enkel regel, og ikke minst fordi en blir til to. 

AnonymBruker skrev (På 21.2.2025 den 19.56):

Mener på at babyen ikke deler blodstrømningen med mor før uke 6, og at det derfor ikke kan få noe du inntar før den tid uansett, men dobbeltsjekk gjerne på helsesider angående dette. Det har nok gått helt fint❤️ Jeg måtte på sterke trekant smertestillende i uke 10-11 pga stygt brudd og operasjon, og lille barnet vårt er likevel helt i skjønneste orden🥰

Skummel informasjon å spre. Enhver celle i kroppen blir påvirket av alkohol. 

Anonymkode: a22f7...4e4

Skrevet

hvor langt er du på vei?

det er ikke noe problem, skjønner at du føler på det og det er en bra ting ❤️ 

men sånn medisinsk sett så vill ikke det ene glasset skade barnet, om du hadde vært i siste trimester så er det mer bad enn om du er før uke 25.

syntes det er stort av deg og dele det her og skjønner at du trenger støtte, stå på og lykke til videre med graviditeten ::) 

Skrevet (endret)

Min svigersøster fant ikke ut at hun var gravid før 7mnd inn i svangerskapet. Hun hadde jo da ikke holdt seg unna noe de månedene og både drakk og festrøyket litt her og der. Det gikk helt fint og jeg har en frisk og sunn nevø likevel! (Vil dog ikke anbefale det da haha, men det er lite å gjøre når man finner ut av det så sent)

All good, my dear! Jeg tror ikke så lite alkohol skal ha noe å si, så pust med magen. Det her går helt fint ❤️

Endret av Clancy
AnonymBruker
Skrevet
cherma skrev (33 minutter siden):

hvor langt er du på vei?

det er ikke noe problem, skjønner at du føler på det og det er en bra ting ❤️ 

men sånn medisinsk sett så vill ikke det ene glasset skade barnet, om du hadde vært i siste trimester så er det mer bad enn om du er før uke 25.

syntes det er stort av deg og dele det her og skjønner at du trenger støtte, stå på og lykke til videre med graviditeten ::) 

Det er vel helt feil det du sier her, det er første del hvor hjernen, organer og nervesystem  dannes som er den mest kritiske fasen. 

Anonymkode: 96968...555

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.2.2025 den 17.18):

Vet ikke hva jeg vil med dette innlegget. Kanskje noen trøstende ord eller å høre fra andre som har opplevd noe lignende eller har erfaringer.. 

Det er SÅ mange tidlig gravide som har gått på en skikkelig bender eller to før de oppdager at de er gravide. I alle tilfeller jeg kjenner til har dette gått virkelig bra. 

Jeg forstår at du er stressa, og jeg hyller at du er virkelig forsiktig, men én snau øl én gang kommer ikke til å skade fosteret.

Lykke til og håper dere får en deilig graviditet, alle tre!

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er vel helt feil det du sier her, det er første del hvor hjernen, organer og nervesystem  dannes som er den mest kritiske fasen. 

Stemmer

De første 12 ukene er mest kritisk da alle viktige organer dannes disse ukene. Det er her man risikerer FASD (mentale og fysiske utvikklingshemninger), som er en veldig alvorlig diagnose. 

Videre i svangerskapet kan alkohol skade hjernens utvikling, og vekst. Man risikerer for tidlig fødsel, lav fødselvekt, og sviktende organutvikling. Og også lære- og atferdsproblemer. 

Presiserer igjen at dette er helt andre volum enn det som beskrives i HI. Men samtidig kan en fyllekule være nok om man har uflaks med tanke på hvor barnet er i utviklingen. Så innlegg av typen "deler ikke blod før uke 6" gjør meg direkte sur. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det må være veldig stressende å være gravid  i dag. Mangler tråder her inne av bekymrede gravide som «har fått i seg» spekeskinke, brie, alkohol, røkt laks etc. Det må da gå an å skille mellom reelle farer som å ramle ned trappa eller bruke tunge medisiner og små mengder av helt vanlige fødevarer?

Anonymkode: 20840...46c

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

ja det er jeg enig i, men en øl vill ikke gjøre noe skade for fosterets utvikling, jeg fant ikke ut før uke 7 at jeg var gravid med min datter, og jeg festet mye før jeg fant ut av det. datteren min er helt frisk og ingen store utfordinger.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Det er helt trygt å ta et glass vin selv som gravid. Det er likevel frarådet, da det er fullstendig unødvendig, en enkel regel, og ikke minst fordi en blir til to. 

Skummel informasjon å spre. Enhver celle i kroppen blir påvirket av alkohol. 

Meg du siterte, mente ikke å si at det er OK å drikke alkohol som gravid altså.. Jeg har ikke hatt en dråpe selv i mine 3 svangerskap. Men når uhellet først var ute så stemmer det at mor og embryo ikke deler blodbane før uke 5-6, før det får embryo næring fra plommesekken. Så ville bare betrygge TS at det har nok gått helt fint denne gangen🙏🏻

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...