AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #1 Del Skrevet 20 timer siden Mannen min tjener 600 000 NOK før skatt, og jeg tjener 120 000 NOK. Jeg har bare en 30 % fast stilling. Vi har begge faste jobber. Vi har et barn på 1 år, og mannen min har i tillegg et billån. Vi har 350 000 NOK i egenkapital. Er det mulig for oss å få 2,3 eller 2,5 millioner i startlån? Anonymkode: d86e5...acf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #2 Del Skrevet 19 timer siden AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Mannen min tjener 600 000 NOK før skatt, og jeg tjener 120 000 NOK. Jeg har bare en 30 % fast stilling. Vi har begge faste jobber. Vi har et barn på 1 år, og mannen min har i tillegg et billån. Vi har 350 000 NOK i egenkapital. Er det mulig for oss å få 2,3 eller 2,5 millioner i startlån? Anonymkode: d86e5...acf Dere får sannsynligvis ikke startlån. Anonymkode: f7cb6...92d 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #3 Del Skrevet 19 timer siden Tjener ikke dere for bra til å få noe lån hos Husbanken? Det står klart og tydelig i deres retningslinjer at personer som kan få lån i vanlig bank, ikke får lån hos dem. Og Startlån er vel fra Husbanken, om jeg husker rett? Men trekvart million i årsinntekt er ikke vanskeligstilt eller dårlig inntekt. Anonymkode: 6ae08...729 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariafn Skrevet 19 timer siden #4 Del Skrevet 19 timer siden AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Tjener ikke dere for bra til å få noe lån hos Husbanken? Det står klart og tydelig i deres retningslinjer at personer som kan få lån i vanlig bank, ikke får lån hos dem. Og Startlån er vel fra Husbanken, om jeg husker rett? Men trekvart million i årsinntekt er ikke vanskeligstilt eller dårlig inntekt. Anonymkode: 6ae08...729 Men vi fikk kun et tilbud på 1 million NOK fra en vanlig bank på grunn av billånet og min lave inntekt. Det er jo ikke nok til å kjøpe en bolig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariafn Skrevet 19 timer siden #5 Del Skrevet 19 timer siden AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Dere får sannsynligvis ikke startlån. Anonymkode: f7cb6...92d Hvorfor ikke? Vi fikk kun et tilbud på 1 million fra en vanlig bank. Det er ikke nok til å kjøpe en bolig. Med mindre du mener at vi heller ikke kan få lån fra husbanken. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #6 Del Skrevet 19 timer siden mariafn skrev (1 minutt siden): Hvorfor ikke? Vi fikk kun et tilbud på 1 million fra en vanlig bank. Det er ikke nok til å kjøpe en bolig. Med mindre du mener at vi heller ikke kan få lån fra husbanken. Les retningslinjene på Husbankens nettsider. Det står at de hovedsaklig gir lån til "varig vanskeligstilte". Når du frivillig jobber kun 30% og fint kunne tatt en 100% stilling og fått opp årsinntekten deres, kvalifiserer du/dere ikke til å være varig vanskeligstilte. Din økonomiske vanskelighet er noe du frivillig har tatt på deg. Den er ikke varig, men frivillig. Jobb fullt og prøv først å få vanlig lån i vanlig bank er løsningen. Det kommer muligens Husbanken til å si også. Les mer her og se om det finnes smutthull:https://www.husbanken.no/kommune/startlaan/veileder/hvem-kan-fa-startlan/ Anonymkode: 6ae08...729 3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #7 Del Skrevet 19 timer siden Dere har jo veldig lav lønn. Du har 120 000? Du burde jobbe mye mye mer. Vi har 600 000 begge to i lønn, 300 000 egenkapital, to barn, ingen billån. Fikk 3 millioner av sparebanken vest😅 Anonymkode: 46a48...469 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #8 Del Skrevet 19 timer siden Dere får ikke startlån når du jobber frivillig deltid. Da får du avslag og beskjed om å skaffe deg fulltidsjobb. Anonymkode: 78c8a...c66 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariafn Skrevet 18 timer siden #9 Del Skrevet 18 timer siden AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Les retningslinjene på Husbankens nettsider. Det står at de hovedsaklig gir lån til "varig vanskeligstilte". Når du frivillig jobber kun 30% og fint kunne tatt en 100% stilling og fått opp årsinntekten deres, kvalifiserer du/dere ikke til å være varig vanskeligstilte. Din økonomiske vanskelighet er noe du frivillig har tatt på deg. Den er ikke varig, men frivillig. Jobb fullt og prøv først å få vanlig lån i vanlig bank er løsningen. Det kommer muligens Husbanken til å si også. Les mer her og se om det finnes smutthull:https://www.husbanken.no/kommune/startlaan/veileder/hvem-kan-fa-startlan/ Anonymkode: 6ae08...729 Jeg forstår hva du sier. Men jeg kan ikke si at det er frivillig. Jeg har prøvd å få en høyere stilling uten resultat. Jeg er ikke norsk og snakker ikke norsk flytende (jeg har kun oppnådd B1-nivå). Jeg har ikke førerkort . I tillegg er mannen min helsefagarbeider (han er nordmann) og jobber skift, og jeg er den eneste som kan ta vare på sønnen vår om kveldene. Jeg er derfor begrenset til å jobbe kun om morgenen eller når mannen min har fri. Jeg jobbet som servitør før men det passer ikke lenger. Barnehagen er åpen til 16:45 kl og jobbet fra 14.00 til 11.00. Hvem skal passe på sønnen vår når barnehagen er stengt? Vi har ingen. Jeg jobber som barnehageassistent gjennom et bemanningsbyrå, og det er den eneste jobben jeg har klart å få og de avslår å gi meg en høyere stilling. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariafn Skrevet 18 timer siden #10 Del Skrevet 18 timer siden mariafn skrev (2 minutter siden): Jeg forstår hva du sier. Men jeg kan ikke si at det er frivillig. Jeg har prøvd å få en høyere stilling uten resultat. Jeg er ikke norsk og snakker ikke norsk flytende (jeg har kun oppnådd B1-nivå). Jeg har ikke førerkort . I tillegg er mannen min helsefagarbeider (han er nordmann) og jobber skift, og jeg er den eneste som kan ta vare på sønnen vår om kveldene. Jeg er derfor begrenset til å jobbe kun om morgenen eller når mannen min har fri. Jeg jobbet som servitør før men det passer ikke lenger. Barnehagen er åpen til 16:45 kl og jobbet fra 14.00 til 11.00. Hvem skal passe på sønnen vår når barnehagen er stengt? Vi har ingen. Jeg jobber som barnehageassistent gjennom et bemanningsbyrå, og det er den eneste jobben jeg har klart å få og de avslår å gi meg en høyere stilling. Jeg også går på norskkurs hver uke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #11 Del Skrevet 18 timer siden mariafn skrev (1 minutt siden): Jeg forstår hva du sier. Men jeg kan ikke si at det er frivillig. Jeg har prøvd å få en høyere stilling uten resultat. Jeg er ikke norsk og snakker ikke norsk flytende (jeg har kun oppnådd B1-nivå). Jeg har ikke førerkort . I tillegg er mannen min helsefagarbeider (han er nordmann) og jobber skift, og jeg er den eneste som kan ta vare på sønnen vår om kveldene. Jeg er derfor begrenset til å jobbe kun om morgenen eller når mannen min har fri. Jeg jobbet som servitør før men det passer ikke lenger. Barnehagen er åpen til 16:45 kl og jobbet fra 14.00 til 11.00. Hvem skal passe på sønnen vår når barnehagen er stengt? Vi har ingen. Jeg jobber som barnehageassistent gjennom et bemanningsbyrå, og det er den eneste jobben jeg har klart å få og de avslår å gi meg en høyere stilling. Forstår at det er en vrien posisjon dere er i, men den er midlertidig, slik de fleste vil se det. Det er som sagt ikke permanent, du vil bli flinkere og flinkere i norsk, og etter hvert få deg en større stilling i jobb. ØV mye på norsk, hver dag! Inntil du kan klare å snakke norsk bedre, må dere kanskje finne dere i at dere ikke kan KJØPE en bolig ennå, men leie. Mange må leie en stund av livet. Anonymkode: 6ae08...729 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anjatapinjata Skrevet 17 timer siden #12 Del Skrevet 17 timer siden Dere må jo kunne få mer lån enn det? Jeg kunne låne 1,7mill alene med barn og billån på lavere lønn. Har dere søkt i flere banker? Gjerne lokalbanker. Jeg fikk bare låne 1,3mill i DnB, men 1,7 i lokalbank. Da matchet DnB lånet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariafn Skrevet 16 timer siden #13 Del Skrevet 16 timer siden Anjatapinjata skrev (50 minutter siden): Dere må jo kunne få mer lån enn det? Jeg kunne låne 1,7mill alene med barn og billån på lavere lønn. Har dere søkt i flere banker? Gjerne lokalbanker. Jeg fikk bare låne 1,3mill i DnB, men 1,7 i lokalbank. Da matchet DnB lånet. Vi fikk dette tilbudet fra Sparebank. Vi har ikke søkt i flere banker. Kanskje er det lurt å gjøre det. Vi har allerede søkt i husbanken men jeg har akkurat ble informert av mennesker her at vi mest sannsynligvis kommer til å få et avslag på grunn av at jeg jobber deltid. Jeg har prøvd å få en høyere stilling uten resultat. Vi blir kastet ut av huset vårt i april fordi huset skal selges. Vi bodde hos bestemoren til mannen min som døde i forrige uke dessverre. Mannen min og jeg tenkte at situasjonen vår er haster og alvorlig nok for å bli vurdert av kommunen men det virker som det spiller ingen rolle fordi jeg “frivillig” jobber deltid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariafn Skrevet 16 timer siden #14 Del Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Dere har jo veldig lav lønn. Du har 120 000? Du burde jobbe mye mye mer. Vi har 600 000 begge to i lønn, 300 000 egenkapital, to barn, ingen billån. Fikk 3 millioner av sparebanken vest😅 Anonymkode: 46a48...469 Mener du at dere har 600k i samlet inntekt eller hver? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #15 Del Skrevet 16 timer siden mariafn skrev (3 minutter siden): Mener du at dere har 600k i samlet inntekt eller hver? Hver Anonymkode: 46a48...469 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #16 Del Skrevet 16 timer siden Anjatapinjata skrev (1 time siden): Dere må jo kunne få mer lån enn det? Jeg kunne låne 1,7mill alene med barn og billån på lavere lønn. Har dere søkt i flere banker? Gjerne lokalbanker. Jeg fikk bare låne 1,3mill i DnB, men 1,7 i lokalbank. Da matchet DnB lånet. Du hadde lavere lønn enn 700 000 som skulle dekke to voksne og ett barn? Jeg får også mye høyere lån som enslig, men min lønn skal tross alt dekke en voksen, ikke flere... Om man deler ts og mannen sin inntekt på antall voksne i husholdningen så tilsvarer det at de har hver sin inntekt på 355 000,- i året... Anonymkode: 78c8a...c66 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #17 Del Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (3 timer siden): Tjener ikke dere for bra til å få noe lån hos Husbanken? Det står klart og tydelig i deres retningslinjer at personer som kan få lån i vanlig bank, ikke får lån hos dem. Og Startlån er vel fra Husbanken, om jeg husker rett? Men trekvart million i årsinntekt er ikke vanskeligstilt eller dårlig inntekt. Anonymkode: 6ae08...729 Du kødder? 720k i samlet inntekt er typ fattigdomsgrensen. Anonymkode: cd83e...26e 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariafn Skrevet 16 timer siden #18 Del Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du kødder? 720k i samlet inntekt er typ fattigdomsgrensen. Anonymkode: cd83e...26e Helt enig med deg, jeg vet ikke hvorfor denne personen tror at vi har det godt. Jeg var ganske forvirret over dette svaret lol. Heldigvis bor vi i en liten by. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #19 Del Skrevet 15 timer siden mariafn skrev (46 minutter siden): Vi fikk dette tilbudet fra Sparebank. Vi har ikke søkt i flere banker. Kanskje er det lurt å gjøre det. Vi har allerede søkt i husbanken men jeg har akkurat ble informert av mennesker her at vi mest sannsynligvis kommer til å få et avslag på grunn av at jeg jobber deltid. Jeg har prøvd å få en høyere stilling uten resultat. Vi blir kastet ut av huset vårt i april fordi huset skal selges. Vi bodde hos bestemoren til mannen min som døde i forrige uke dessverre. Mannen min og jeg tenkte at situasjonen vår er haster og alvorlig nok for å bli vurdert av kommunen men det virker som det spiller ingen rolle fordi jeg “frivillig” jobber deltid. Det er viktig informasjon! Da er muligheten større, men hvor mye vet jeg ikke, men iom dere har barn og ikke har fast bosted er sjansen blitt (noe) større iallfall. Anonymkode: 58d32...8b6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariafn Skrevet 14 timer siden #20 Del Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (4 timer siden): Les retningslinjene på Husbankens nettsider. Det står at de hovedsaklig gir lån til "varig vanskeligstilte". Når du frivillig jobber kun 30% og fint kunne tatt en 100% stilling og fått opp årsinntekten deres, kvalifiserer du/dere ikke til å være varig vanskeligstilte. Din økonomiske vanskelighet er noe du frivillig har tatt på deg. Den er ikke varig, men frivillig. Jobb fullt og prøv først å få vanlig lån i vanlig bank er løsningen. Det kommer muligens Husbanken til å si også. Les mer her og se om det finnes smutthull:https://www.husbanken.no/kommune/startlaan/veileder/hvem-kan-fa-startlan/ Anonymkode: 6ae08...729 Selve forskriften sier ikke eksplisitt at det å jobbe deltid diskvalifiserer meg Nøkkelkriteriene er: 1. Langsiktige økonomiske vanskeligheter med å eie en bolig (som jeg hevder gjelder meg fordi jeg ikke har klart å sikre meg en høyere stilling). 2. Begrenset sparing og manglende evne til å få et vanlig banklån (som gjelder meg). 3. Spesielle hensyn til barnefamilier, sosiale utfordringer, eller akutte boligbehov (som også gjelder meg). Ideen om at jeg velger å jobbe deltid og bare kan få en fulltidsjobb er en tolkning, ikke en klar regel. Forskriften krever riktignok at jeg skal kunne betale tilbake lånet over tid, men den åpner også for unntak når det er barn involvert eller akutte boligbehov. Så selv om det er sant at noen kommuner kan innta standpunktet om at min situasjon er "selvpålagt", er det en dømmekraft, ikke en hard regel. Jeg fortsatt kan argumentere for at jeg har prøvd å jobbe mer, men praktiske begrensninger (språk, barnepass, tilgjengelighet av jobber) har gjort det umulig så langt. Men vi får se. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå