Gå til innhold

Bli gravid mens man fortsatt ammer

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg ble mamma til en liten skatt i fjor som jeg fortsatt ammer. På grunn av flere faktorer, deriblant alder, så ønsker vi to tette. Mitt eldste barn nærmer seg seks måneder nå og vi har lyst til å begynne prøvingen, selv om jeg fortsatt ammer. Vi har ikke stort stress, men ville være overlykkerlige hvis vi ble gravide i løpet av året, samtidig som jeg ønsker å amme henne en god stund til. Lurer litt på hva slags erfaringer folk har med å prøve mens man ammer og hvorvidt man har fått det til, og hvor lang tid det var. 

Lurer for eksempel på om dere hadde stabil syklus, testet for EL og hvor lang tid det tok ift. Hvor aktivt dere prøvde

(og før noen halshugger meg for å «stresse» så vil jeg bare nevne at ønsket om to tette er gjennomtenkt, og at jeg allerede har bestemt meg for å fortsette amming til minimum ett år uansett - jeg er bare nyskjerrig på folks erfaringer, selv om jeg vet at det er individuelt)

Anonymkode: 59ca6...10a

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ammet fortsatt når jeg ble gravid med andre. Hadde ikke helt stabil syklus, men fikk vel mensen tilbake når barnet var ca. 9 mnd. Ble gravid når barnet var 1 år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ikke erfaring selv, men bare hørt om mange hvor melken endrer seg og barnet ikke vil ha det lengre. 

Ellers bør det jo ikke være noe i veien dersom du har eggløsning? :) er jo mange man hører om som får to enda tettere, vet bla om noen som fikk etter 3 mnd mens hun fullammet 🤣

Anonymkode: 96e6e...6a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk mensen tilbake da lille var 9 måneder og ble gravid da hun var 1 år. Vi prøvde ikke, men jeg hadde stabil syklus og visste at jeg hadde eggløsning. Så vi var ikke veldig overrasket heller. Det tok 2 år og IVF på første så vi gikk ut i fra at det ville ta lenger tid  :ler:

Så nå er jeg 13 uker og barnet vil fortsatt die. Jeg prøver å avvenne litt nå da jeg ikke ønsker å amme to samtidig.

Endret av Fame
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg fikk mensen tilbake etter to måneder selv om jeg fullammet. Syklusen var stabil, og jeg ble gravid på andre prøveperiode da barnet var 15 måneder. På det tidspunktet var vi nede i amming 1-2 ganger om dagen, men da på begge bryst hver gang. Jeg synes det er vanskelig å vite om graviditeten gjorde at det ble mindre melk, eller om det ville skjedd uansett. Jeg ammet litt frem til 15 uker inn i graviditeten, men da gikk det ikke lenger. 

Hvis det er viktig for deg å amme til ett år, ville jeg ventet noen måneder til med å begynne prøvingen. Da er det større sjanse for at du slipper å gå over til erstatning om melkemengden faller i graviditeten. Men det er selvfølgelig ditt valg :)

Anonymkode: 39a0a...d42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg fikk ikke mensen før ungen bikka 12 måneder og jeg gikk ned til 1 amming i døgnet. Så jeg var ikke fertil mens jeg amma. 

Anonymkode: cf1a4...c12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ammet flere ganger i døgnet når jeg ble gravid. Barnet sluttet heller ikke med ammingen etter jeg ble gravid og hadde nok fortsatt ønsket å amme om jeg ikke hadde satt en stopper for det selv. Ønsket litt tid uten amming da de blir tette. Virker som det er veldig forskjellige erfaringer med dette, men her minket det verken i melkemengde og det virket heller ikke som melken forandret seg særlig mtp. at barnet fortsatt ønsket å amme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, det var ikke noe problem. Jeg har det som legen kalte «sterk menstruasjonssyklus» (antar det betyr noe sånt som at kroppens hormoner er kjapt i balanse), så etter renselse i hele 6 uker med første var mensen på plass to måneder etter fødsel (ja, to uker opphold). Første var ikke superinteressert i fast føde, så jeg amma fortsatt mye hele døgnet da jeg ble gravid med nr 2 da første var 8 måneder. Ammet helt til fødsel, men det var ikke så mye melk igjen til slutt. Prøvde å tandemamme, men den minste lå mye til puppen og eldste ble så sjalu av det. 

Anonymkode: f6e69...2ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg fikk syklusen tilbake da babyen var 6 mnd. og vi hadde gått fra fullamming til mer fast føde. Men den var svært uregelmessig på 12 - 20 dager. Selv om jeg ikke testet etter eggløsning da, er jeg rimelig sikker på at jeg ikke hadde normal eggløsning.  

Vi "prøvde" fra et par måneder etter første fødsel, men uten håp om at det skulle resultere i graviditet, for den eldste ble til med IVF etter flere års prøving. 

I hvert fall så begynte jeg å slite med ammingen da jeg begynte i full jobb, og det ble mindre og mindre. Til slutt ammet jeg babyen bare en kort stund før leggetid på kvelden, altså en gang i døgnet. Og da jeg begynte med det, så gikk det også mer enn 20 dager mellom to menstruasjoner. Det gikk mer enn 30 dager også, og til slutt tok jeg en test, som viste seg å være positiv. Det endte med en tidlig spontanabort, men så ble jeg gravid igjen på første eggløsning (som jeg testet etter siden jeg skjønte at det faktisk var håp), og det endte med lillesøster. 

Anonymkode: cc418...373

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ammet fremdeles 2-åringen min da jeg ble uplanlagt gravid :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ikke alle får tilbake mensen (=blir fruktbare) mens de ammer.

Når man blir gravid under amming, kan det føre til betydelig redusert melkemengde eller at man mister melka. Det er greit å ha i bakhodet, hvis du planlegger å amme den eldste til den er et år, er det ikke sikkert du får til det om du blir gravid.

Jeg ble gravid da den eldste var rundt 8 mnd. Fikk betydelig mindre melk etter det, så ble ikke så mye amming.

Anonymkode: 65c77...6d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg fullammet og fikk mensen tilbake 4 måneder etter fødsel (samme DAG som barnet fikk sin første munnfull med noe annet enn morsmelk, faktisk). Positiv graviditetstest da baby var akkurat 6 måneder gammel. Fortsatte å amme hele graviditeten og parallell-ammet begge barna i 2-3 måneder før jeg ikke orket styret og eldste ble avvendt. 

Vi hadde også litt dårlig tid (jeg var 37 da jeg ble gravid med yngste), så vi droppet derfor prevensjon, men drev ikke å styrte med eggløsningstester eller noe sånt, hadde bare sex når vi følte for det. 

Anonymkode: 3fc4d...4e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
AnonymBruker

Som noen mer eller mindre skriver over her… 

I teorien kan det gå helt fint å bli gravid når man ammer. 
Men som regel har man ikke det eggløsning hvis man ammer hyppig (hver 4.-6. time gjennom hele døgnet) og for de fleste kommer derfor første eggløsning rundt perioden barnet begynner å innta fast føde ELLER har lengre opphold i amming (typisk hvis de plutselig begynner å sove litt lenger på natten). 

Dette vet jo TS best selv. Men det er ikke umulig å bli raskt gravid selv om man ammer. Hadde jeg vært deg ville jeg begynt å tracke syklus når barnet fikk ammeopphold på rundt 6. timer. 
Personlig fikk jeg EL og mensen tilbake da vi introduserte fast føde når barnet var 5 mnd. men siden jeg fortsatt ammet var syklus veldig ustabil og vanskelig å treffe EL

Anonymkode: 85b10...30f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...