AnonymBruker Skrevet 21. februar #1 Del Skrevet 21. februar Er i full fart på vei vekk fra denne arbeidsplassen. Kort fortalt: Mobbing, trakassering, trusler, og en sjef som ikke evner å ha grunnleggende peiling på ansattes rettigheter. Til det komisk latterlige. Dårlig arbeidsmiljø, hvor jeg har blitt syndebukk. Jeg har utviklet ptsd grunnet dette og er i full sving med å gjøre alt jeg kan for å komme meg vekk. Har søkt et tosifret antall stillinger hittil i år. Men jeg lurer på hvordan jeg kan klare å legge dette bak meg? Jeg har opplevd flere andre fæle ting i livet, blant annet tidligere mobbing og psykisk mishandling, og har kommet meg videre fra det, men det har tatt tid. Men en profesjonell aktør som arbeidsgiver skal være, samt kolleger? Jeg strever med å se at jeg kan klare å glemme dette når jeg endelig kommer meg vekk herfra. Bør jeg si noe til sjef og kolleger for å få dem til å forstå hva de holder på med? Har iallefall ikke tenkt å opplyse om hvor jeg skal jobbe, kommer bare til å si en eller annen svær bedrift som nylig har utlyst stilling, mens jeg i realiteten skal jobbe et annet sted. For noen på min arbeidsplass lever og ånder for å spre ondsinnede ord. Anonymkode: 78875...ebb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar #2 Del Skrevet 21. februar Hos psykolog, helt «enkelt». Anonymkode: d2abf...df5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar #3 Del Skrevet 21. februar closeure er noe du evt jobber med deg selv på, det er ikke noe man "får fra andre" Anonymkode: 03f50...077 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar #4 Del Skrevet 21. februar Den beste hevn er et lykkelig liv. Det gjelder til de grader her Folk som har behandlet deg dårlig er ikke interessert i å gi deg noe (positivt). Det er kun på film at bøller angrer seg Anonymkode: 54778...e21 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet 21. februar #5 Del Skrevet 21. februar Om du må ha "closure" så må du nok finne det i deg selv. evnt via noen du kan snakke med. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar #6 Del Skrevet 21. februar Kan jeg, etter å ha sluttet her, fortelle kollegaer i teamet «under» meg, at vår sjef har snakket i negative ordelag om sykemeldingene dems etc? Bare for å få en søt hevn… eller vil det sverte meg selv? Anonymkode: 78875...ebb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar #7 Del Skrevet 21. februar AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Kan jeg, etter å ha sluttet her, fortelle kollegaer i teamet «under» meg, at vår sjef har snakket i negative ordelag om sykemeldingene dems etc? Bare for å få en søt hevn… eller vil det sverte meg selv? Anonymkode: 78875...ebb Dropp tanker om closure og hevn. Kan du ikke heller være stolte over å ha vært profesjonell? Baksnakking vil nok heller føre til at folk tenker du bidro inn i konflikten Anonymkode: 54778...e21 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet 21. februar #8 Del Skrevet 21. februar AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Kan jeg, etter å ha sluttet her, fortelle kollegaer i teamet «under» meg, at vår sjef har snakket i negative ordelag om sykemeldingene dems etc? Bare for å få en søt hevn… eller vil det sverte meg selv? Anonymkode: 78875...ebb Og du tror det gir deg "closure"? Da lurer du deg selv. Ja det vil sverte deg. Ja det vil kunne komme tilbake og bite deg i baken senere. Gå. Og ikke se deg tilbake. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar #9 Del Skrevet 21. februar AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Dropp tanker om closure og hevn. Kan du ikke heller være stolte over å ha vært profesjonell? Baksnakking vil nok heller føre til at folk tenker du bidro inn i konflikten Anonymkode: 54778...e21 Jeg tenker at dere har nok rett her. Jeg hater dem og ønsker dem vondt etter alt som har skjedd. Jeg vet jeg gjorde ting selv som ikke var profesjonelt i noen svake øyeblikk, men det var mens jeg var sykemeldt grunnet psykisk helse pluss at jeg gjorde absolutt alt i god tro (og hvordan det ble håndtert av andre er dessuten fullstendig kritikkverdig). Null forståelse for det her og det virker som de tenker at alle andre enn meg kan herje rundt, særlig sjefen som skal være rollemodell for oss alle, mens jeg som syndebukken kan ikke trå ett halvskjevt steg. Anonymkode: 78875...ebb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar #10 Del Skrevet 21. februar Her var det mye bagatellisering i svarene til TS. Det er da ikke bare, bare å glemme det man har opplevd, eller "legge det bak seg" som det så fint heter. Det er ikke lett å gå videre etter å ha blitt påført PTSD etter massiv trakassering og mobbing fra en elendig leder som attpåtil får med seg resten av kollegiet. Dette er ille og et alvorlig brudd på AML. Dette verken kan eller bør "legges bak seg", men håndteres slik at det ikke gjentar seg. Til TS: Er du organisert? Har du evt snakket med fagforeningen din? Det å gå til verneombud på jobben funker dårlig da de jobber for arbeidsgiver fremfor deg og i sånn type personalsaker vil det alltid være leder som har rett og du vil være den vanskelige. Du kan også kontakte Arbeidstilsynet for rådgivning i din sak. Godt mulig dette er en sak de selv ønsker å følge opp. Sånn du fremstiller dette ville jeg sykmeldt meg frem til ny jobb er i boks. Dette høres ille ut å skulle gå i frem til du får skaffet deg ny stilling. Hør også med Nav da det er muligheter for å få hjelp til å komme over i annen stilling der for den type problemer som du skisserer. Har selv nylig byttet jobb pga samme type utfordringer som deg. Helt vilt hvor mye dårlig ledelse kan resultere i. Uansett hvilken bedrift du jobber for skal du vite at det aldri gagner bedriften å ha elendige ledere uavhengig av hvilket nivå det er snakk om. Selv en toppleder kan måtte avskjediges dersom deres atferd er skadelig for bedriften. Bare synd det sjelden tas tak i på riktig måte. Det du forteller at lederen har sagt om andres sykemeldinger ville jeg lett fortalt videre til de det gjelder. Dersom det stemmer det som er sagt vil jo vedkommende forstå at du snakker sant. Hvordan skulle du ellers vite dette? Vær likevel obs på at du ikke bør fortelle denne type infor til andre enn de det gjelder da det vil kunne slå tilbake på deg selv. Mulig det blir flere som ønsker å varsle om en elendig og også upålitelig leder? Ønsker deg masse lykke til. Dette er virkelig tøft å stå i... Anonymkode: ab016...a1d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar #11 Del Skrevet 21. februar AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Her var det mye bagatellisering i svarene til TS. Det er da ikke bare, bare å glemme det man har opplevd, eller "legge det bak seg" som det så fint heter. Det er ikke lett å gå videre etter å ha blitt påført PTSD etter massiv trakassering og mobbing fra en elendig leder som attpåtil får med seg resten av kollegiet. Dette er ille og et alvorlig brudd på AML. Dette verken kan eller bør "legges bak seg", men håndteres slik at det ikke gjentar seg. Til TS: Er du organisert? Har du evt snakket med fagforeningen din? Det å gå til verneombud på jobben funker dårlig da de jobber for arbeidsgiver fremfor deg og i sånn type personalsaker vil det alltid være leder som har rett og du vil være den vanskelige. Du kan også kontakte Arbeidstilsynet for rådgivning i din sak. Godt mulig dette er en sak de selv ønsker å følge opp. Sånn du fremstiller dette ville jeg sykmeldt meg frem til ny jobb er i boks. Dette høres ille ut å skulle gå i frem til du får skaffet deg ny stilling. Hør også med Nav da det er muligheter for å få hjelp til å komme over i annen stilling der for den type problemer som du skisserer. Har selv nylig byttet jobb pga samme type utfordringer som deg. Helt vilt hvor mye dårlig ledelse kan resultere i. Uansett hvilken bedrift du jobber for skal du vite at det aldri gagner bedriften å ha elendige ledere uavhengig av hvilket nivå det er snakk om. Selv en toppleder kan måtte avskjediges dersom deres atferd er skadelig for bedriften. Bare synd det sjelden tas tak i på riktig måte. Det du forteller at lederen har sagt om andres sykemeldinger ville jeg lett fortalt videre til de det gjelder. Dersom det stemmer det som er sagt vil jo vedkommende forstå at du snakker sant. Hvordan skulle du ellers vite dette? Vær likevel obs på at du ikke bør fortelle denne type infor til andre enn de det gjelder da det vil kunne slå tilbake på deg selv. Mulig det blir flere som ønsker å varsle om en elendig og også upålitelig leder? Ønsker deg masse lykke til. Dette er virkelig tøft å stå i... Anonymkode: ab016...a1d Takk for fint svar❤️ Jeg er litt i tvil om det gagner meg noe mer å ta dette videre og jeg tror rett og slett ikke at jeg orker. Jeg kan evt sende et varsel til Arbeidstilsynet eller andre aktuelle parter etter at jeg har sluttet. Men jeg tror at det å varsle andre kolleger om ting sjefen har sagt, vil være å skyte meg selv i foten akkurat nå da det bare blir nytt drama og det orker jeg ikke. Jeg har vært i kontakt med flere i denne saken som skulle ha stilt opp for meg, men bidro til det motsatte. Jeg kan ikke gå mer i detalj her og derfor skriver jeg ikke hvem, men skal love deg at jeg skal varsle om dette den dagen jeg har byttet jobb og ikke har noen tilknytning til vedkommende lenger. Akkurat nå seiler jeg på en sjø av å late som alt er fint, derfor er ting «stabilt» på arbeidsplassen nå, men helsa mi (ptsd) tilsier at så snart det kommer et lite vindkast så drukner jeg. Jeg tåler svært lite nå og får ikke fred fra dette når jeg har fri og skal restituere fra jobb. Ønsker dem til helvete og forbi. Anonymkode: 78875...ebb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar #12 Del Skrevet 21. februar Jeg har akkurat sluttet i en jobb som var helt forferdelig. Lurte litt på det samme som deg; om det ville prege meg etterpå. Etter noen uker borte fra sjefen og et nedbrytende miljø føler jeg meg som en annen person. Uforklarlige fysiske plager er borte, jeg sover godt. Er tips fra meg er, hvis du har mulighet, ta en liten pause før du begynner å ny jobb. Anonymkode: 5eaef...e5b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blueberrymuffin Skrevet 21. februar #13 Del Skrevet 21. februar AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Er i full fart på vei vekk fra denne arbeidsplassen. Kort fortalt: Mobbing, trakassering, trusler, og en sjef som ikke evner å ha grunnleggende peiling på ansattes rettigheter. Til det komisk latterlige. Dårlig arbeidsmiljø, hvor jeg har blitt syndebukk. Jeg har utviklet ptsd grunnet dette og er i full sving med å gjøre alt jeg kan for å komme meg vekk. Har søkt et tosifret antall stillinger hittil i år. Men jeg lurer på hvordan jeg kan klare å legge dette bak meg? Jeg har opplevd flere andre fæle ting i livet, blant annet tidligere mobbing og psykisk mishandling, og har kommet meg videre fra det, men det har tatt tid. Men en profesjonell aktør som arbeidsgiver skal være, samt kolleger? Jeg strever med å se at jeg kan klare å glemme dette når jeg endelig kommer meg vekk herfra. Bør jeg si noe til sjef og kolleger for å få dem til å forstå hva de holder på med? Har iallefall ikke tenkt å opplyse om hvor jeg skal jobbe, kommer bare til å si en eller annen svær bedrift som nylig har utlyst stilling, mens jeg i realiteten skal jobbe et annet sted. For noen på min arbeidsplass lever og ånder for å spre ondsinnede ord. Anonymkode: 78875...ebb Jeg var i en slik jobb, og det beste du kan gjøre er å bare gå, komme deg videre. Glem hevn, glem closure, bare kom deg videre. Bytt jobb, ikke se deg tilbake og lukk det kapittelet. Det er ingenting verdt å dvele med. Bruk heller energien din i ny jobb. Hvis du skal ha closure ender du bare opp med offermentalitet, og lar du offermentaliteten styre deg så har den tidligere sjefen din vunnet. Da har den tidligere sjefen fortsatt makt over deg. Så gjentar, slipp taket, glem det, kom deg videre. Hevn eller closure er ikke så viktig som du tror. Eneste hevn og closure er godt for er om man skal drasse med seg de vonde opplevelsene videre. La det ligge igjen på den gamle arbeidsplassen, og tillat deg selv å glemme og bli ferdig med det. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar #14 Del Skrevet 21. februar AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Jeg har akkurat sluttet i en jobb som var helt forferdelig. Lurte litt på det samme som deg; om det ville prege meg etterpå. Etter noen uker borte fra sjefen og et nedbrytende miljø føler jeg meg som en annen person. Uforklarlige fysiske plager er borte, jeg sover godt. Er tips fra meg er, hvis du har mulighet, ta en liten pause før du begynner å ny jobb. Anonymkode: 5eaef...e5b Takk for at du deler din erfaring, det er godt å høre. Vil glemme at dette stedet eksisterer så jeg ser frem til å oppleve det samme! Hvordan kan jeg ta en pause før jeg begynner i ny jobb? Jeg vet at arbeidsgiver kan nekte utbetaling ved sykemelding i oppsigelsestiden. Anonymkode: 78875...ebb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar #15 Del Skrevet 21. februar Blueberrymuffin skrev (14 minutter siden): Jeg var i en slik jobb, og det beste du kan gjøre er å bare gå, komme deg videre. Glem hevn, glem closure, bare kom deg videre. Bytt jobb, ikke se deg tilbake og lukk det kapittelet. Det er ingenting verdt å dvele med. Bruk heller energien din i ny jobb. Hvis du skal ha closure ender du bare opp med offermentalitet, og lar du offermentaliteten styre deg så har den tidligere sjefen din vunnet. Da har den tidligere sjefen fortsatt makt over deg. Så gjentar, slipp taket, glem det, kom deg videre. Hevn eller closure er ikke så viktig som du tror. Eneste hevn og closure er godt for er om man skal drasse med seg de vonde opplevelsene videre. La det ligge igjen på den gamle arbeidsplassen, og tillat deg selv å glemme og bli ferdig med det. Takk for fint svar! Jeg skal ta til meg dette. Anonymkode: 78875...ebb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar #16 Del Skrevet 21. februar Hvis du har fått ptsd må du tenke på helsa. Vær forsiktig så du ikke forverrer sykdommen og blir retraumatisert. Et kinesisk ordtak, fritt etter hukommelsen, sier at hvis du sitter lenge nok ved elva vil din fiendes lik flyte forbi. Sant. Bli frisk, få alt på avstand, og en dag vil muligheten komme for å gi et større eller mindre stikk. Jeg forstår deg godt. Jeg tipsa media da jeg fikk en mistanke om at min tidligere sjef gjorde underslag. Jeg traff tilfeldigvis en journalist ute på byen, jeg fortalte historia mi, han måpte og ba meg innstendig om å få jobbe med saken min. Min tidligere sjef ble hengt ut i alle de store avisene, fagblader og lokalmedia. Selv fikk jeg være anonym. Det hele var veldig tilfeldig. Sjansen bød seg etter 4 år. Så gikk jeg videre med et flir. Det gjorde veldig godt. Tålmodighet ts. Anonymkode: b207e...b03 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar #17 Del Skrevet 21. februar Jeg har vært i en slik jobb, og jeg var også opptatt av hevn en periode. Det å ydmyke ledelsen på min gamle arbeidsplass enda mer enn de ydmyket meg var en ekstremt fristende og tiltalende tanke. Samtidig er det slik at i den virkelige verden er det ytterst sjelden man får gjort noe slikt uten at det slår tilbake på en selv. Det eneste som virkelig har hjulpet meg er behandling hos psykolog. Av sammensatte grunner ble behandlingen ganske langvarig, men over tid har jeg lagt mye av dette bak meg. Jeg ser og forstår nå at det ikke var meg det var noe galt med den gangen, og at jeg var utsatt for noen som var direkte slemme. Jeg kan fremdeles trigges i gitte situasjoner, men nå er jeg mye bedre rustet til å regulere de følelsene som oppstår. Anonymkode: 0f852...b6d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar #18 Del Skrevet 21. februar AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Jeg har vært i en slik jobb, og jeg var også opptatt av hevn en periode. Det å ydmyke ledelsen på min gamle arbeidsplass enda mer enn de ydmyket meg var en ekstremt fristende og tiltalende tanke. Samtidig er det slik at i den virkelige verden er det ytterst sjelden man får gjort noe slikt uten at det slår tilbake på en selv. Det eneste som virkelig har hjulpet meg er behandling hos psykolog. Av sammensatte grunner ble behandlingen ganske langvarig, men over tid har jeg lagt mye av dette bak meg. Jeg ser og forstår nå at det ikke var meg det var noe galt med den gangen, og at jeg var utsatt for noen som var direkte slemme. Jeg kan fremdeles trigges i gitte situasjoner, men nå er jeg mye bedre rustet til å regulere de følelsene som oppstår. Anonymkode: 0f852...b6d Tusen takk for fint svar, jeg tror det vil bli noe lignende som dette for meg også. Men én ting får jeg ihvertfall gjort: folk jeg trodde var venner på jobben, var ikke det, og de kommer nok til å skjønne at jeg ikke ønsker å ha noe med dem å gjøre FØR oppsigelsestiden har gått ut. Jeg kommer ikke til å si noe, men de vil skjønne det likevel. Folk som trodde de kunne både være venn med meg og dolke meg i ryggen. Fuck you. Anonymkode: 78875...ebb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå