Gå til innhold

Rådgiver til seniorrådgiver - hvor stor lønnsøkning kan jeg forvente?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg jobber som rådgiver i et stort selskap. Vi lønnes individuelt og forhandler selv, og det er ingen automatikk i at utdanningsnivå, erfaring eller ansvarsområder gir "opprykk" fra en stilling til en annen.

Jeg har opparbeidet meg god erfaring og jobber selvstendig, og har tenkt å be om stillingsendring fra rådgiver til seniorrådgiver. Nærmeste leder stilte seg positiv til dette, men er ikke den som tar avgjørelsen. 
Selskapet går ikke så veldig bra økonomisk, og det snakkes mye om å stramme inn og kutte ned, og at alle må bidra til å spare der de kan. Det er kuttet mye ned på arbeidsreiser, konferanser o.l. Dog er det ingen fare for min stilling eller min avdeling, vi har mange oppdrag og leverer godt. 

Jeg tjener nå 700 000 i året. Hva er fornuftig/hensiktsmessig og be om angående ny lønn? 
Jeg synes slike samtaler er fryktelig ukomfortable, og stiller alltid spørsmål ved min egen kompetanse og om jeg er "verdt" så mye som jeg faktisk får. Men om jeg får stillingsopprykk vil jeg jo forvente en noe høyere lønn. Dog er jeg redd for å be om alt for mye og fremstå som helt urealistisk liksom 😅
Er 800 greit å be om? Mer?
Hva ville du gjort? Evt hva fikk du som har vært i en lignende situasjon? 

Anonymkode: 9b551...116

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Noen plasser er slike titler knyttet til lønnsrammer, men dere har individuell lønn. Da er det ingen automatikk i at opprykk til senior- eller spesialrådgiver gir lønnsøkning(selv om det i realiteten er det). 

Nå meldes det jo om et godt lønnsoppgjør på rundt 5 prosent igjen. Det vil kanskje i realitet utgjøre rundt 20-25k i året for deg. 

Du bør hvert fall doble det i kravet ditt. 

Så om du ber om 800 med bakgrunn i lønnsforhandlinger og ny tittel - så tipper jeg du ender på rundt 750-770.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Limte inn ditt spørsmål i ChatGPT: 

Overgangen fra rådgiver til seniorrådgiver innebærer vanligvis en betydelig lønnsøkning, men nøyaktig hvor mye avhenger av flere faktorer som arbeidsgiver, sektor, erfaring og geografisk plassering.

I Klima- og miljødepartementet er årslønnen for en rådgiver mellom 604 900 og 720 100 kroner (lønnstrinn 62–72), mens en seniorrådgiver tjener mellom 679 700 og 845 900 kroner (lønnstrinn 69–79). Dette indikerer en potensiell lønnsøkning på omtrent 74 800 til 125 800 kroner ved opprykk til seniorrådgiver. 

Generelt ligger gjennomsnittslønnen for seniorrådgivere i Norge mellom 650 000 og 800 000 kroner per år, avhengig av erfaring, utdanning og bransje. 

For å maksimere lønnsøkningen ved en slik overgang, er det viktig å forberede seg godt til lønnsforhandlinger. Dokumenter dine prestasjoner, utvidede ansvarsområder og eventuell videreutdanning som styrker din kompetanse. Å be om en lønnssamtale med arbeidsgiver kan være et nyttig skritt for å diskutere forventninger og muligheter.

Husk at disse tallene er veiledende, og faktiske lønnsøkninger kan variere basert på individuelle omstendigheter og arbeidsgivers lønnspolitikk.

Anonymkode: 2f04d...d93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tror ikke jeg gikk opp noe da jeg ble seniorrådgiver, annet enn den "vanlige" lønnsøkningen vi får etter forhandlinger, men jeg er dårlig lønnet i staten. 

Anonymkode: ce584...c31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du må sikre deg at med økt ansvarsområde så får du økt lønn. De får mer pondus av en sånn tittel, mens du (hvis ikke du forhandler) ikke får noe annet enn litt heder og ære. Ja, og mer ansvar da. 

Anonymkode: 67c5d...696

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...