AnonymBruker Skrevet i går, 11:47 #1 Del Skrevet i går, 11:47 Jeg leser ofte her inne at hormonterapi ikke er farlig fordi det er hormoner vi mangler når vi kommer i overgangsalderen, og ikke slik som feks p-piller. Hvorfor får vi bivirkninger av hormonterapi da? Jeg fikk kvalme, migrene og kraftige stikkinger i brystet av reseptbelagte vaginale kapsler, og måtte slutte etter en uke. Jeg var redd for å få blodpropp eller hjerteinfarkt og legen ba meg slutte tvert, men tenker nå at det kanskje var bivirkninger som hadde gått over etter en stund? Da Jeg fikk satt opp hormonspiral for en del år siden fikk jeg litt lignende bivirkninger og tryglet legen om å fjerne spiralen, men han ba meg holde ut de første 3-4 ukene og det gikk over. Anonymkode: a22aa...b17 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 11:49 #2 Del Skrevet i går, 11:49 Fordi det er bortimot umulig å dosere akkurat riktig dose av riktig hormon som mangler. Og i perimenopause svinger de naturlige hormonene så det virkelig blir vanskelig å balansere Anonymkode: 99f35...cb3 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 12:14 #3 Del Skrevet i går, 12:14 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Fordi det er bortimot umulig å dosere akkurat riktig dose av riktig hormon som mangler. Og i perimenopause svinger de naturlige hormonene så det virkelig blir vanskelig å balansere Anonymkode: 99f35...cb3 Men jeg fikk vite at vaginale østrogen kapsler virker kun lokalt og er det mildeste man kan ta 🤔 Ts Anonymkode: a22aa...b17 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 12:36 #4 Del Skrevet i går, 12:36 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Men jeg fikk vite at vaginale østrogen kapsler virker kun lokalt og er det mildeste man kan ta 🤔 Ts Anonymkode: a22aa...b17 Åj, dette fikk jeg også vite av gynekologen, så jeg har gått til innkjøp av to pakker og skulle til å begynne på de. Nå vet jeg ikke om jeg tør😯 Anonymkode: 24b5b...441 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 14:17 #5 Del Skrevet i går, 14:17 Hva gjorde kvinner før i tiden? Var det mange med plager? Var det mer blodpropp, kreft og demens før i tiden? Da det ikke fantes horninerstatning? Kan dette handle om økonomi? Legemiddelindustrien tjener milliarder på syke folk. Hva med mat, mosjon og gode relasjoner? Er det bra med all kjemisk inntatt i kroppen?? Anonymkode: 55c55...7dc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 14:33 #6 Del Skrevet i går, 14:33 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Hva gjorde kvinner før i tiden? Var det mange med plager? Var det mer blodpropp, kreft og demens før i tiden? Da det ikke fantes horninerstatning? Kan dette handle om økonomi? Legemiddelindustrien tjener milliarder på syke folk. Hva med mat, mosjon og gode relasjoner? Er det bra med all kjemisk inntatt i kroppen?? Anonymkode: 55c55...7dc Har du selv opplevd å være i overgangsalder? Spør av nysgjerrighet😊 Anonymkode: 24b5b...441 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 14:39 #7 Del Skrevet i går, 14:39 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Har du selv opplevd å være i overgangsalder? Spør av nysgjerrighet😊 Anonymkode: 24b5b...441 Ja, har hetetokter og merker vektøkning. Prøver sunt kosthold og trening. Er ikke lett. Anonymkode: 55c55...7dc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #8 Del Skrevet 21 timer siden AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hva gjorde kvinner før i tiden? Var det mange med plager? Var det mer blodpropp, kreft og demens før i tiden? Da det ikke fantes horninerstatning? Kan dette handle om økonomi? Legemiddelindustrien tjener milliarder på syke folk. Hva med mat, mosjon og gode relasjoner? Er det bra med all kjemisk inntatt i kroppen?? Anonymkode: 55c55...7dc Jeg måtte bare svare på denne; Det vet vi ikke fordi de fleste kvinner visste ikke om alle utfordringene med overgangsalderen før. De hadde hetetoktermistet sexlysten og så ble mensen borte. Det var overgangsalderen. At de ikke sov på natta, ble deprimerte, og mange tok selvmord var det aldri snakk om. Kvinner i 40-55 årsalderen topper fortsatt statistikken for selvmord blant kvinner. Kreft, blodpropp og demens var det nok, men kanskje mindre enn nå. Mange kvinner jobbet heller ikke fulltid i krevende jobber, samtidig med at de hadde hjemmeboende barn og eldre foreldre som skulle følges opp samtidig. Min mor hadde ikke noen plager med overgansalderen når jeg spurte henne første gang. Men når jeg har pratet med henne over tid ,så kom det frem at hun i den perioden begynte å slite med nattesøvnen. Hun er nå snart 80 og sliter fortsatt med søvnen. Forholdet til min far gikk i oppløsning når hun var 55 år. Jeg kan bare spekulere i hvorfor, da jeg ikke ønsker å kjenne til den delen av deres liv. Jeg husker også en mor som var mye sint i de årene. Kanskje det var flere grunner for dette? Kreft, blodpropp og demens var det nok, men kanskje mindre enn nå. Når det gjelder mat så kan det selvfølgelig ha en betydning både for plagene i forbindelse med OA og i forhold til alle andrr sykdommer, inkl kreft og demens. Det samme med overvekt som det var mindre av tidligere. Anonymkode: 9dfb5...a53 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #9 Del Skrevet 17 timer siden Alle får ikke bivirkninger. Jeg får bivirkninger og hos meg mistenker legen at jeg adenomyose så jeg skal til utredning. Symptomene på oa er bedre på hrt enn uten men jeg får smerter når jeg må bytte mellom ulike produsenter av plaster og bytte mellom styrker. Anonymkode: b8fc4...c1a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #10 Del Skrevet 11 timer siden Jeg er i overgangsalder men bruker ikke hormoner. Har aldri tålt å piller så det frister på en måte ikke. Spiser sunt/trener/tar rensekurer hvert halvår og det hjelper på hetetokter. Så de er ikke er veldig stort problem. Men har problemer med leggene/smerter/litt små kramper etter trening osv. Og jeg kan ikke spise noen ting hvis jeg vil holde vekten der den ‘alltid’ har vært og det vil jeg. Så lurer på om jeg ikke får i meg nok næring siden jeg har de muskelproblemene. Har Hashimoto så mulig det er stoffskiftet også som gir slike symptomer. Hvor lenge er det vanlig å gå på hormonbehandling i overgangsalder? Resten av livet? Hvis ikke, hva skjer når man slutter? Utsetter man bare problemene? Ønsker ikke å gå på NOEN medisiner, men heller prøve å løse alt med trening/kosthold. Ihvertfall prøve først. Anonymkode: fcff0...049 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #11 Del Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg er i overgangsalder men bruker ikke hormoner. Har aldri tålt å piller så det frister på en måte ikke. Spiser sunt/trener/tar rensekurer hvert halvår og det hjelper på hetetokter. Så de er ikke er veldig stort problem. Men har problemer med leggene/smerter/litt små kramper etter trening osv. Og jeg kan ikke spise noen ting hvis jeg vil holde vekten der den ‘alltid’ har vært og det vil jeg. Så lurer på om jeg ikke får i meg nok næring siden jeg har de muskelproblemene. Har Hashimoto så mulig det er stoffskiftet også som gir slike symptomer. Hvor lenge er det vanlig å gå på hormonbehandling i overgangsalder? Resten av livet? Hvis ikke, hva skjer når man slutter? Utsetter man bare problemene? Ønsker ikke å gå på NOEN medisiner, men heller prøve å løse alt med trening/kosthold. Ihvertfall prøve først. Anonymkode: fcff0...049 Ser at mange sliter med musklene, stivhet og en del dirring. Anonymkode: b8fc4...c1a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #12 Del Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (22 timer siden): Åj, dette fikk jeg også vite av gynekologen, så jeg har gått til innkjøp av to pakker og skulle til å begynne på de. Nå vet jeg ikke om jeg tør😯 Anonymkode: 24b5b...441 Hæ? Hvorfor vet du ikke om du tør nå? Anonymkode: f6943...9d5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå