Gå til innhold

Noen som bor på Landås i Bergen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei! Jeg er usikker på hvilken kategori dette hører hjemme i, men prøver her :) Lurer på om det er noen som bor på Landås i Bergen som kan si litt om erfaringer fra området, spesielt den delen av Landås som ligger overfor Nattlandsveien (Lægdene, Vognstølen, Sollien, osv.). Er dette et veldig "posh" område med bare eneboliger? Eller er det flest leiligheter? Vi er en barnefamilie som skal flytte fra Sogn til Bergen til høsten, og vi er på jakt etter nytt sted å bo. Synes Landås virker fint på grunn av nærhet til både sentrum og natur/fjell, og vi ønsker utsikt :) Vi har barn som skal inn i skole og barnehage, og er derfor nysgjerrige på det "sosioøkonomiske mangfoldet". Vil helst at barna skal vokse opp i et miljø med alle slags mennesker rundt seg. 

Anonymkode: 8d2c2...b7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg anbefaler gjerne Landås. Det er både leiligheter og rekkehus i området. Rekkehusene i øvre Sollien er dyre, men har god utsikt.

Anonymkode: 2e522...b31

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Anbefaler Landås på det sterkeste. Vil ikke kalle det «posh, men prisene har steget en del di siste 7-8 årene. Er veldig mye eldre hus, leiligheter og rekkehus i forskjellig prisklasse etter hvor mye renovering som har blitt gjort, hage og utsikt. Ikke så mange eneboliger, og sjelden til salgs. Heller ikke mye nybygg. Det vi liker godt er det veldig flotte sosiale nabolaget vi har. Det er mange aktiviteter for store å små (gå gjerne inn på facebook og se på bærekraftig liv, Landås), mye barnefamilier og fint og trygt nabolag. Og ikke minst nærhet til sentrum og du bor på solsiden ☺️

Anonymkode: b7c9b...50d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Glemte å skrive at det er deilig å bu med fjellet rett i nærheten 👍

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ville aldri bodd på Landås. Men liker du "mangfolk i flertall", og div annet så lykke til!

Sikkert noen ok områder,men skolen,tja!

Anonymkode: d671e...557

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ville aldri bodd på Landås. Men liker du "mangfolk i flertall", og div annet så lykke til!

Sikkert noen ok områder,men skolen,tja!

Anonymkode: d671e...557

Landås er stort, og det er veldig stor forskjell på områdene. Områdene TS spør om er veldig greie områder. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Anbefaler Sædalen. (Rett i overkant), for barnefamilier. Eldorado, nærhet til natur. Vertfall tidligere hakket rimeligere enn Landås tidligere. Noe lengre til byen, men går hyppig nok buss. Der er mesteparten rekkehus, og veldig jordnære folk. Lite posh. De rike bor på nattlandsfjellet. 

Anonymkode: e6ca4...1c2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Anbefaler Sædalen. (Rett i overkant), for barnefamilier. Eldorado, nærhet til natur. Vertfall tidligere hakket rimeligere enn Landås tidligere. Noe lengre til byen, men går hyppig nok buss. Der er mesteparten rekkehus, og veldig jordnære folk. Lite posh. De rike bor på nattlandsfjellet. 

Og sædalen skole anbefales på det varmeste! Passe stor. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Landås er et veldig bra sted å bo, både eneboliger, rekkehus og leiligheter. Veldig blandet aldersgruppe. Det er ikke et posht område slik folk tenker tradisjonelt, men det er jo enormt med helsearbeidere som bor der pga nærheten til Haukeland, og de har som regel grei økonomi. Nedenfor Natlandsveien er det mer sosialboliger, derav skille. Det betyr at det kan være greit å se på skolegrenser om dere skal kjøpe, ville styrt unna Slettebakken. Skal dere flytte til Bergen bør dere imidlertid tenke på jobb og reisevei før dere bestemmer bosted. Bergen er ikke en toppers by å pendle i, køen står kubb flere ganger i uken, og bussene svikter hver gang det kommer litt snø.

Anonymkode: cb6b4...02b

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er oppvokst på Landås og kan anbefale området. Bor nå på Skjold med to barn. Her er det nok litt mer «posh» og mindre mangfold enn der jeg vokste opp, men det er også et flott sted som scorer høyt på levekårsundersøkelsen til Bergen kommune. 

I tillegg til Landås kan jeg også anbefale Minde hvis du ønsker å bo i Årsrad bydel. Som en annen skrev her bør du imidlertid sjekke reisevei til ditt arbeidssted. Noen områder kan være kronglete i rushtiden. 

Anonymkode: e1670...60d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.2.2025 den 14.36):

Anbefaler Landås på det sterkeste. Vil ikke kalle det «posh, men prisene har steget en del di siste 7-8 årene. Er veldig mye eldre hus, leiligheter og rekkehus i forskjellig prisklasse etter hvor mye renovering som har blitt gjort, hage og utsikt. Ikke så mange eneboliger, og sjelden til salgs. Heller ikke mye nybygg. Det vi liker godt er det veldig flotte sosiale nabolaget vi har. Det er mange aktiviteter for store å små (gå gjerne inn på facebook og se på bærekraftig liv, Landås), mye barnefamilier og fint og trygt nabolag. Og ikke minst nærhet til sentrum og du bor på solsiden ☺️

Det høres veldig fint ut, liker spesielt det du skriver om at det er et sosialt nabolag med mange aktiviteter :) Har du noen kjennskap til Landås skole med tanke på trivsel (inkludering, mobbing, osv.)? Er det kjent for å være en "god" skole?

Endret av Sveio
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 21.2.2025 den 12.43):

Hei! Jeg er usikker på hvilken kategori dette hører hjemme i, men prøver her :) Lurer på om det er noen som bor på Landås i Bergen som kan si litt om erfaringer fra området, spesielt den delen av Landås som ligger overfor Nattlandsveien (Lægdene, Vognstølen, Sollien, osv.). Er dette et veldig "posh" område med bare eneboliger? Eller er det flest leiligheter? Vi er en barnefamilie som skal flytte fra Sogn til Bergen til høsten, og vi er på jakt etter nytt sted å bo. Synes Landås virker fint på grunn av nærhet til både sentrum og natur/fjell, og vi ønsker utsikt :) Vi har barn som skal inn i skole og barnehage, og er derfor nysgjerrige på det "sosioøkonomiske mangfoldet". Vil helst at barna skal vokse opp i et miljø med alle slags mennesker rundt seg. 

Anonymkode: 8d2c2...b7e

Her kan du ikke sette ett bo område inn i bås. I boområder finner du alt mulig,det samme vil du gjøre i en skolekrets. 
Ønsker du at barna dine skal lære seg å leve side om side med mennesker fra alle mulige samfunnslag, men ikke blant dem med dårligst økonomi, så søker du alt nå barna dine inn på St. Paul barnehage/skole. Om der nå er plass, er umulig å svare på.

Med din måte å omtale boområder på, så håper jeg aldri å få deg som nabo. 

Anonymkode: a4afd...c9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Her kan du ikke sette ett bo område inn i bås. I boområder finner du alt mulig,det samme vil du gjøre i en skolekrets. 
Ønsker du at barna dine skal lære seg å leve side om side med mennesker fra alle mulige samfunnslag, men ikke blant dem med dårligst økonomi, så søker du alt nå barna dine inn på St. Paul barnehage/skole. Om der nå er plass, er umulig å svare på.

Med din måte å omtale boområder på, så håper jeg aldri å få deg som nabo. 

Anonymkode: a4afd...c9a

Hei! Her tror jeg du misforstår, eventuelt er det jeg som ikke var tydelig nok i innlegget mitt. Vi ønsker å bo i samme område som folk fra alle slags samfunnslag, det var derfor jeg lurte på om Landås over Nattlandsveien blir ansett for å være et "posh" nabolag - for slike nabolag vil vi ikke bo i :) På de andre svarene som har kommet inn her, virker det å være en miks av alle slags folk på Landås, og det er det vi ønsker oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dropp Landås. Jeg ville bosatt meg på Løvstakksiden heller, helst på sørsiden, oppe i høyden. Med det mener jeg gjerne i overgangen mellom Solheim sør og Minde. Der får du formidabel utsikt. Og du er enda nærmere sentrum og kollektive tilbud. Kan spasere inn til sentrumskjernen på 25 min, eller sykle på 10-12 min. Du er i umiddelbar nærhet til alle kanter av Bergen ;-), men samtidig i svært rolige og fine omgivelser. Umiddelbar nærhet til vakre Løvstakkstien, mye finere turområder her enn på andre siden der du tenker.
Boligbebyggelsen varierer, det er fint mangfold, herlig morgensol på fremsiden, og ettermiddagssol på baksiden av de fleste boliger her. 

Endret av Arba
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Arba skrev (9 timer siden):

Dropp Landås. Jeg ville bosatt meg på Løvstakksiden heller, helst på sørsiden, oppe i høyden. Med det mener jeg gjerne i overgangen mellom Solheim sør og Minde. Der får du formidabel utsikt. Og du er enda nærmere sentrum og kollektive tilbud. Kan spasere inn til sentrumskjernen på 25 min, eller sykle på 10-12 min. Du er i umiddelbar nærhet til alle kanter av Bergen ;-), men samtidig i svært rolige og fine omgivelser. Umiddelbar nærhet til vakre Løvstakkstien, mye finere turområder her enn på andre siden der du tenker.
Boligbebyggelsen varierer, det er fint mangfold, herlig morgensol på fremsiden, og ettermiddagssol på baksiden av de fleste boliger her. 

Jeg ville nok ikke bosatt meg der av flere grunner. Det er et «mørkt» område uten sol på ettermiddagen. Det er et godt stykke å gå til bybanen om man tenker å bruke den. Ville heller satset på Minde. Området rundt Leaparken/Brann stadion/Kronstad er fint. Da har du fortsatt nærhet til sentrum og er mye nærmere bybane, butikker, kafeer osv. 

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg anbefaler ytre Laksevåg. Her får du også nærhet til natur, havet og det er et veldig godt kollektivtilbud med busser hele tiden. Du kan ta nr 6 og nr 20 eller gå ned til Lyngbø rrv.558 hvor det er utalige ruter og da er du i sentrum på 5 min. 

Ytre Laksevåg er roligere enn indre Laksevåg og her har vi sol! Her er det alle slags mennesker og godt miljø. Du får mye mer for pengene enn på f.eks Landås. Jeg er selv tilflytter og trives veldig!

Anonymkode: d8a74...838

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg ville nok ikke bosatt meg der av flere grunner. Det er et «mørkt» område uten sol på ettermiddagen. Det er et godt stykke å gå til bybanen om man tenker å bruke den. Ville heller satset på Minde. Området rundt Leaparken/Brann stadion/Kronstad er fint. Da har du fortsatt nærhet til sentrum og er mye nærmere bybane, butikker, kafeer osv. 

Ikke enig. Går derfra og ned til bybane på 7 min. Det er flotte mini-parker som er laget til å være en direkte nedstigning derfra. Området er ikke mørkt; fremside og bakside av boligene har sol til hver sine tider, så sola har du helt fin mengde av :-). Nydelig formiddagssol på fremsiden og noe ettermiddagssol, samt mer ettermiddagssol på baksiden. En leilighet her kom jo nylig på TV2-nyhetene (hele Norges nyheter), 60 påmeldt visning, gikk 500.000 kr over takst. Attraktivt og svært populært område. Jeg inkl andre i nabolaget ble jo nedringt av meglere som prøvde å få oss til å selge …

Endret av Arba
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er rett og slett lurt å sjekke konkrete adresser med lokalkjente, et område som er flott kan ha mindre bra kvaliteter tre gater bortenfor. Og sånn er det i grunnen mange plasser i byen. 

Jeg ville først funnet ut hvor dere skal jobbe og bosatt meg i nærheten, du vil virkelig ikke reise gjennom byen to ganger om dagen.

Ellers har de fleste bydeler mye bra ved seg, og noen steder får du mer for pengene enn andre steder. Noe er direkte overpriset i forhold til hva du får. Men er det billig, er det alltid en grunn til det, for det finnes ikke egentlig billige boliger i Bergen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du kan også sjekke Sandviken og Ytre Sandviken. Svært sentralt, utsikt, nært alt enten det er skog, fjell, kollektiv, sentrum. Flere steder på Landås er svært tettbygd, blir "kvalt". Men, det varierer. Ville sett litt rundt, rekognosert litt. Har du/dere vært i byen og reist litt rundt Bergenhus og omkringliggende bydeler? 

Anonymkode: 753a6...9d2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Du kan også sjekke Sandviken og Ytre Sandviken. Svært sentralt, utsikt, nært alt enten det er skog, fjell, kollektiv, sentrum. Flere steder på Landås er svært tettbygd, blir "kvalt". Men, det varierer. Ville sett litt rundt, rekognosert litt. Har du/dere vært i byen og reist litt rundt Bergenhus og omkringliggende bydeler? 

Anonymkode: 753a6...9d2

Takk for tips! Vi har bodd i Bergen for en del år tilbake, da bodde vi på Nordnes. Landås er det mest aktuelle nå, men skal tenke litt på alternativer (som Sandviken, der er det også fint).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...