AnonymBruker Skrevet i går, 11:32 #1 Del Skrevet i går, 11:32 Vår 5 år gamle, steriliserte hannkatt er innimellom så "aggressiv" i kos. Han biter seg fast i genseren, knar frenetisk - med klørne ute (armene våre ser jo ut som kjøttkaker til slutt) og maler intenst, virker nesten desperat. Han er ellers glad og fornøyd, trygg, liker "vanlig" kos også, spiser godt, kontaktsøkende. Det er ingenting som tyder på sykdom/smerte/mistrivsel. Vi har kun hatt hunnkatter tidligere, dette er vår første hann. Var han ikke sterilisert, kunne jeg trodd han rett og slett hadde lyst på en jentepus... Hunnkattene har ikke oppført seg slik. Er det noe å bekymre seg for? Anonymkode: 97690...9d8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 11:34 #2 Del Skrevet i går, 11:34 Min kastrerte (ja det heter det) hannkatt på 5 og et halvt år er også litt sånn. Han skal ha kos kun når han ønsker det, og varer kosen lenger enn 10 sekund biter han oss eller slår hånden bort med poten sin. Anonymkode: 4af16...dd1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 11:37 #3 Del Skrevet i går, 11:37 Katten vår kan bli sånn en sjelden gang hvis han syns det blir for mye kos. Anonymkode: 883e7...40f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 11:38 #4 Del Skrevet i går, 11:38 Noe du kan se etter: Hvis katten slår med halen betyr det at det er nok kos. Hvis man overser det blir man angrepet. 😅 Anonymkode: 883e7...40f 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet i går, 11:39 #5 Del Skrevet i går, 11:39 (endret) Skjer dette spesielt når dere koser den på magen? Mange katter reagerer aggressivt på dette. Selv katter som ruller seg rundt og blotter magen og for oss ser ut til å invitere til å bli kost der, kan sette tenna og klørne i armer og hender om man koser dem på magen. Løsning: la magen være. Er det når dere koser den på rygg og hode og baken også, ville jeg lagt meg til en tre sekunders regel og avsluttet kosen raskt, før katten rakk å bli lei. Endret i går, 11:40 av Million stavefeil rettet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 11:39 #6 Del Skrevet i går, 11:39 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Katten vår kan bli sånn en sjelden gang hvis han syns det blir for mye kos. Anonymkode: 883e7...40f Her er han sånn at han oppsøker oss for å kose på denne måten. Han biter aldri i huden, kun i klesplagget. Anonymkode: 97690...9d8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 11:40 #7 Del Skrevet i går, 11:40 Million skrev (Akkurat nå): Skjer dette spesielt når dere koser den på magen? Mange katter reagerer aggressivt på dette. Selv katter som ruller seg rundt og blotter magen og for oss ser ut til å invitere til å bli kost deg, kan sette tenna og klørne i armer og hender om man koser dem på magen. Løsning: la magen være. Er det når dere koser den på rygg og hode og baken også, ville jeg lagt meg til en tre sekunders regel og avsluttet kosen raskt, før katten rakk å bli lei. Nei, han kommer bort til oss og starter med dette uten at vi har klappet ham overhodet i forkant. Anonymkode: 97690...9d8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet i går, 11:44 #8 Del Skrevet i går, 11:44 (endret) AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Nei, han kommer bort til oss og starter med dette uten at vi har klappet ham overhodet i forkant. Anonymkode: 97690...9d8 Er det en katt som får gå ute, eller en innekatt? Noen innekatter prøver å få utløp for jakt og jegerinstinktet sitt ved å angripe det de ser av folk. For lite å gjøre inne, for lite å øse jegerinstinktet ut på. Prøv å leke mye med katten, med sånne katteleker som ser ut som fiskestang med et lite "bytte" i enden av tråden? Gjør dette et par ganger om dagen, og se om aggressiviteten overfor dere da demper seg noe etter en stund. Ellers er det bare å beklage og si at enkelte katter rett og slett er litt mer "rovdyr" enn andre og ikke særlig kosete av seg, og bare hopper på folk uten grunn. Det er selvfølgelig ikke flertallet, men noen er sånn. Endret i går, 11:45 av Million 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 11:50 #9 Del Skrevet i går, 11:50 Million skrev (4 minutter siden): Er det en katt som får gå ute, eller en innekatt? Noen innekatter prøver å få utløp for jakt og jegerinstinktet sitt ved å angripe det de ser av folk. For lite å gjøre inne, for lite å øse jegerinstinktet ut på. Prøv å leke mye med katten, med sånne katteleker som ser ut som fiskestang med et lite "bytte" i enden av tråden? Gjør dette et par ganger om dagen, og se om aggressiviteten overfor dere da demper seg noe etter en stund. Ellers er det bare å beklage og si at enkelte katter rett og slett er litt mer "rovdyr" enn andre og ikke særlig kosete av seg, og bare hopper på folk uten grunn. Det er selvfølgelig ikke flertallet, men noen er sånn. Jeg vil si det er en hybridkatt som trives både ute og inne. Mindre ute om vinteren, selvfølgelig. Katten er for øvrig midtpunktet i huset her, og blir lekt med gjentatte ganger i løpet av dagen. Anonymkode: 97690...9d8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 11:53 #10 Del Skrevet i går, 11:53 Lær han at det ikke er greit da? 😅 har en kastrert hunnkatt (her til lands kastrerer man både hunn og hannkatter) som også knar som en gal med klørne ute om hun får lov. Vi løfter henne av fanget eller vipper henne over i liggende stilling. Anonymkode: 104bf...1d2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perle Skrevet i går, 11:54 #11 Del Skrevet i går, 11:54 (endret) Katter seg i mellom «groomer» hverandre i hovedsak i hoderegionen. Klapper man en ung og sprek katt på kropp (spesielt) under magen eller bakbeina kan du utløse jaktinstinktet. Noen er værre en andre på dette, men lær dere (spesielt barna!) hvor på kroppen de skal kose med pus. Har en fireåring selv som i bland får lære den «harde» veien selvom mine er veldig sedate. Barn skjønner ikke at visse bevegelser etteraper et angrep/byttesituasjon. Har man primært en innekatt, kan en jo også tenke seg att denne vil ha enda mer behov for å få utløp for sitt jaktinstinkt og mere energi. Kjør fiskestang leker, mus, eller lag egne leker av fjær eller garn og ha klorestativ. https://www.thesprucepets.com/why-does-my-cat-bite-when-i-pet-her-553854 Endret i går, 11:56 av Perle Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 15:45 #12 Del Skrevet i går, 15:45 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Lær han at det ikke er greit da? 😅 har en kastrert hunnkatt (her til lands kastrerer man både hunn og hannkatter) som også knar som en gal med klørne ute om hun får lov. Vi løfter henne av fanget eller vipper henne over i liggende stilling. Anonymkode: 104bf...1d2 Skriver under på denne. Jeg ville bare avbrutt og fjernet katten eller gått vekk selv med en gang den begynte med dette. Den skjønner jo ikke at det er vondt for dere, den synes det er gøy/kos - jeg ville vært kjempekonsekvent (men på en hyggelig måte) på at det ikke er lov, så gir det seg nok. Anonymkode: f94ff...2f0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #13 Del Skrevet 21 timer siden Han blir rett og slett overstimulert. Det er helt normal oppførsel, anbefaler å slutte å kose/heller gå unna når han gjør dette fordi han forstår ikke selv at det gjør vondt og da blir det ditt ansvar å unngå det. Anonymkode: 216d0...43b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #14 Del Skrevet 21 timer siden Mine to gjør også dette. De gjør det med hverandre også. Trodde det var normalt? Jeg fjerner de bare om de begynner på meg. Anonymkode: 9dd9e...169 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #15 Del Skrevet 20 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Han blir rett og slett overstimulert. Det er helt normal oppførsel, anbefaler å slutte å kose/heller gå unna når han gjør dette fordi han forstår ikke selv at det gjør vondt og da blir det ditt ansvar å unngå det. Anonymkode: 216d0...43b Vi har tenkt tanken på overstimulering, men det er litt rart at han kan komme fra et annet rom der han har ligget i fred i flere timer og så sporenstreks hoppe opp i sofaen til oss og starte med denne oppførselen. Det er selvfølgelig ikke verre enn å fjerne oss eller ham fra situasjonen. Anonymkode: 97690...9d8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå