Gjest gjesta Skrevet 8. mars 2006 #1 Skrevet 8. mars 2006 (endret) Har ikke kjøpt komfyr på 15 år og nå må jeg ha en ny en. Blir litt forvirret når jeg kikker rundt. Mange funksjoner og nye ting. Hvilke funksjoner bruker du og hvilke er bare til pynt. Jeg har ikke lyst til å legge i masse penger for å ha noe som ikke blir brukt. Noen merker å anbefale? Jeg skal ikke ha induksjon. Det sparer jeg til jeg bytter kjøkkeninnredning og kan få innbygningskomfyr. Det ligger litt lenger fram i tid Endret 8. mars 2006 av Persille
Gjest KATTAstrofe Skrevet 8. mars 2006 #2 Skrevet 8. mars 2006 Jeg er storfornøyd med min Gorenje med keramisk topp. Bruker alle funksjonene, d.v.s varmluft, pizzafunksjon, grill, overvarme, undervarme og vanlig. I tillegg har den en egen rensefunksjon og kraftige, gode stekebrett/langpanne. Etter to år nesten daglig bruk har den ikke ei eneste skramme og ser ut som den var kjøpt i går. Koster rundt 6000 på Elkjip.
Gjest -eline- Skrevet 9. mars 2006 #3 Skrevet 9. mars 2006 Dette tenker i hvertfall jeg på når jeg skal kjøpe ny komfyr (forhåpentligvis til høsten): -Varmluft (vifte MED varmeelement), kjappere oppvarming og mulighet til å steke flere brett samtidig -Størrelse på ovnsvolum, jeg liker å bake 6 brød av gangen og steke alle sammen samtidig. -Energiforbruk, en komfyr trekker endel strøm og alle komfyrer skal komme med standard testresultat (dette skal ligge framme i butikkene), A er best. -Med varmluft så kommer gjerne pizzafunksjon (varmluft+undervarme) og gratinering (varmluft+grill), jeg brukte disse veldig mye på gamle komfyren. -Tenk over om du trenger steiketermometer og utsettelsefunksjon, for mitt vedkommende så bruker jeg det jeg har (løst elektronisk steketermometer fra Clas Ohlson) bare av og til, og har aldri hatt behov for å kunne utsette matlaginga, ergo vil jeg ikke betale 2000 ekstra for denne funksjonen selv om den _kan_ være praktisk. -hvis du har små barn: sjekk hvor varm stekeovnsdøren blir, hvor mange lag glass er det i døra, hva er makstemperatur. Det er enkelte ovner som blir utrolig varme, lovlig temp er nemlig ganske høy. - Rengjøring: selvrensende i dag er greit, men jeg må innrømme at jeg personlig ikke likte det i den ovnen jeg hadde tidligere (Electrolux, norskprodusert, fra 2003), syntes den ikke ble skikkelig ren ved å bruke selvrensen. Så neste gang så vil jeg kjøpe en ovn med skikkelig emalje innvendig, stiger som kan taes ut, glass i dør som kan taes av etc, alt for å lettest mulig vaske hele ovnen for hånd. -Jeg vil anbefale en nordisk eller tyskprodusert ovn, spesielt dersom du baker endel og er kresen på stekeresultat. (det er i hvertfall mitt inntrykk etter å tidligere ha jobbet som hvitevareselger i 3 år...) NB! Electrolux feks produserer også i Italia, styr unna disse. Jeg tror jeg vil havne på en Asko eller Upo (som er samme merke...) produsert i Finland. Stort ovnsvolum (største på markedet), lett rengjøring med skikkelig emalje i vegger/tak, lav temperatur på dør (36 grader ved 200 grader i ovn), rask oppvarming (7min til 200 grader), sterk keramisk topp (vi brukte å banke stekepanner i de for å vise kundene hva de tåler...), sterke brett i samme emaljen som innvendig (dype langpanner!), lavt strømforbruk...
Nella Skrevet 9. mars 2006 #4 Skrevet 9. mars 2006 Veldig enig med -eline- men jeg ville gått for svensk electrolux, eller Gorenje. Har electrolux og er strålende fornøyd.
Spirito Skrevet 10. mars 2006 #5 Skrevet 10. mars 2006 Vi skal ha pyrolyseovn når vi kjøper nå, den er selvrensende ved at den varmes opp til 500 grader. Etterpå børster man bare ut asken som er igjen.
Gjest gjesta Skrevet 10. mars 2006 #6 Skrevet 10. mars 2006 Vi skal ha pyrolyseovn når vi kjøper nå, den er selvrensende ved at den varmes opp til 500 grader. Etterpå børster man bare ut asken som er igjen. ← Sånn var den jeg hadde. Fikk oppgitt at den typen ikke selges lenger fordi folk ikke var like flinke med å rense den ofte nok og da ble det et problem.
Gjest gjesta Skrevet 10. mars 2006 #7 Skrevet 10. mars 2006 Takk -eline- for et utfyllende svar. Var hos Expert-kjeden og selger gjorde et nummer ut av at et merke var produsert i Norden og et annet i Polen. Han viste meg komfyrer fra Beha og Grepa. Kunne virke som de var ledende merker. Tidligere hadde jeg Electrolux og var fornøyd med den, men som sagt så var den 15 år når den tok kvelden.
Gjest -eline- Skrevet 10. mars 2006 #8 Skrevet 10. mars 2006 Expert vet jeg selger mye Grepa og Beha, Elkjøp/Lefdal selger endel Electrolux og Asko/Upo...osv Det er veldig forskjellig fra kjede til kjede hva som er "ledende merker", har mye med hvilke kjøpsavtaler de har med de forskjellige merkene.
Gjest Gjest Skrevet 10. mars 2006 #9 Skrevet 10. mars 2006 Har Beha og er veldig fornøyd. Med keramisk topp. Varmluft,over/undervarme. Pizzafunksjon og div.andre funksjoner. Absolutt å anbefale.
Gjest Gjest Skrevet 10. mars 2006 #10 Skrevet 10. mars 2006 Har Beha og er veldig fornøyd. Med keramisk topp. Varmluft,over/undervarme. Pizzafunksjon og div.andre funksjoner. Absolutt å anbefale.
Spirito Skrevet 11. mars 2006 #11 Skrevet 11. mars 2006 Sånn var den jeg hadde. Fikk oppgitt at den typen ikke selges lenger fordi folk ikke var like flinke med å rense den ofte nok og da ble det et problem. ← Pyrolyse er helt nytt, og selges i aller høyeste grad. Men det er noe helt annet enn de gamle selvrensende komfyrene.
Gjest gjesta Skrevet 12. mars 2006 #12 Skrevet 12. mars 2006 Ok. Da hadde jeg av den gamle typen Syntes det fungerte helt ypperlig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå