Gå til innhold

Skal kjøpe mikrobølgeovn

Anbefalte innlegg

Gjest gjesta
Skrevet

Har tidligere hatt en helt enkel en.

Nå skal jeg kjøpe meg en ny en og trenger råd og tips fra dere.

Jeg ser at det er ulike funksjoner i tillegg til det å varme opp mat.

Hva bruker dere av de ulike funksjonene og hva er bare en fancy greie?

Noen merker å anbefale?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjesta
Skrevet

Jeg hadde først en helt enkel en, så da jeg skulle kjøpe ny, kjøpte jeg en med endel ekstra funksjoner fordi det så praktisk ut. En fra Whirlpool med pizzastekefunksjon, grill, forskjellige muligheter for oppvarming, tining, koking osv. Men når alt kommer til alt, blir ingenting av dette brukt. Pizzaen blir bedre i stekeovnen, og koking og baking og hva man nå kan gjøre er ikke noe som faller meg naturlig å gjøre i mikroen. Så i mitt tilfelle var dette helt bortkastet, og jeg kommer nok til å kjøpe en helt enkel igjen når den tid kommer.

Både den gamle enkle og denne nye er fra Whirlpool, og de har fungert helt upåklagelig, så hvis jeg skal anbefale et merke så blir det Whirlpool.

:)

Gjest gjesta
Skrevet

Takk Fairy.

Det var akkurat en sånn avansert en jeg kikket på i dag. De skulle ha 2000 kr. Penger spiller en mindre rolle her. Jeg vil ha noe som fungerer i forhold til mitt framtidige bruk.

Pizza vil jeg nok fortsatt lage i langpanna i stekeovnen.

Jeg blir litt forvirret av sånne fancy funksjoner. Noe av det er sikkert bra, men ikke alt.

Gjest Kokoos
Skrevet

Er ikke noen ekspert på dette, men det er viktig å kjøpe en som ikke er altfor liten. Har lånt en av en venninne, og den er for liten til å poppe popcorn i :( Når posen blir større, setter den seg fast og slutter å snurre rundt, slik at popcornet blir brent. Kjipt for oss micropopcornfans ;)

Skrevet

Vi er også veldig fornøyd med Whirlpool. :)

Gjest -eline-
Skrevet

Som andre har sagt: Whirlpool er merket, de er vel det merket som satser mest på mikrobølgeovner og har høy kvalitet. Ang funksjoner så bruker jeg bare mikroen til å koke havregrynsgrøt, tine ting og poppe popcorn, og min kan ikke gjøre så mye mer så jeg er ikke den rette til å spørre om hva som blir brukt... Men jeg har en kompis som tilogmed har bakt kake i sin Whirlpool... Og den smakte godt den!

Skrevet

Whirlpool er sikkert og bra.

Vi koker risen i mikro. Har Whirlpool med 6. sans som det heter. Det er crisp panne i den og for å ta opp boller/rundstykker fra frysen er det genialt. Enklere og raskere enn stekeovn og samme resultat.

Fin funsjon til ostesmørbrød også :)

Omelett har jeg lagd i mikroen.

Poteter har jeg kokt og om jeg bare skal ha ei potet til med så bruker jeg den funksjonen.

Ordnentlig tinefunksjon er et must. Så du får ting og ikke stekt maten. Kan velge om jeg tiner kjøtt eller brød feks. Mye kortere tid og annet program, blir bra.

Fulgte med en grønn plastsak med mikroen med dyp bolle, lokk og en rist som ligger oppi. Litt vann i bunn, ferske grønnsaker på rista på med lokk og trykke steam og start så har vi perfekt dampa grønnsaker hver gang. Finner tia og stopper når den er klar.

Reheat funksjon er der og den er fin om det skal varmes opp en tallerken med mat.

Det var noe av det jeg bruker min til.

Kommer aldri til å bytte den ut med en enkel mikro igjen. Verdt hver krone :)

Gjest gjesta
Skrevet

Flott å få noen erfaringer :rosasmil:

Tar gjerne i mot flere.

Crisp hørtes ut som om det kunne være behov for.

Jeg tiner ikke gjærbakst i mikroen for det blir lett mislykket. Og det hender titt og ofte at både brød og boller trenger å tines raskt.

Sønnen i huset vil blir fornøyd dersom han kan lage ostesmørbrød i mikroen.

Ris brukes en del og med bare 2-3 personer i husholdningen så skulle det vel gå greit i mikroen..

Skrevet

Kan varmt anbefale min gamle mikro - Funai, dersom du kommer over merket. den brukte jeg mye til matlaging. Det beste var løsningen med steketermometer som jeg koplet til ovnen. Da slo den seg av når steken var akkurat passe gjennomstekt.

Dessverre "døde" den midt i steking av en stek - etter mange års trofast bruk.

Den jeg har nå er en Whirlpool og jeg bruker den sjelden. Årsaken er noe så enkelt at jeg har den stående mindre tilgjengelig. Jeg har etterhvert begynt å bruke oppvarmingsfunksjonen og blitt litt flinkere til å bruke koke- og tiningsprogrammene for forskjellige matvarer, men jeg savner min gamle mikro fremdeles....

Vil forøvrig tipse deg om å tenke på utformingen av ovnen før du kjøper.Dvs hvor du skal ha den plassert hen. Min Whirlpool har dør som felles ut (hengslet i bunnen av åpningen). Siden jeg har den stående oppe på kjøleskapet så er dette en aldeles idiotisk løsning siden jeg omtrent må klatre opp på en stol for å få tatt ut maten. Det var noe jeg ikke tenkte på da jeg kjøpte ovnen. Burde hatt sidehengslet dør når jeg har den stående så høyt oppe.

Gjest gjesta
Skrevet

Vil forøvrig tipse deg om å tenke på utformingen av ovnen før du kjøper.Dvs hvor du skal ha den plassert hen. Min Whirlpool har dør som felles ut (hengslet i bunnen av åpningen). Siden jeg har den stående oppe på kjøleskapet så er dette en aldeles idiotisk løsning siden jeg omtrent må klatre opp på en stol for å få tatt ut maten. Det var noe jeg ikke tenkte på da jeg kjøpte ovnen. Burde hatt sidehengslet dør når jeg har den stående så høyt oppe.

Takk for tipset.

Skal faktisk ha min oppe på kjøleskapet.

Hadde faktisk ikke tenkt så langt.

Gjest Gjesta
Skrevet

Jeg bruker micro kun til hurtig opptining av brød og popcorn. (og et ostesmørbrød annethvert jubelår- det blir jo ikke spes godt i micro..). Så min micro står i matboden. (syns den er stygg på kjøkkenbenken :sjenert: ). Type Whirlpool. Tror ikke jeg har noen spesielle funksjoner (annet enn en grei tiningsfunskjon). Microen min er ganske liten og lav, og det er dumt mtp hele brød og popcornposer som helst skal kunne snurre rundt. Foreldrene mine har crisp-funksjon og et "dobbelt brett" (slik at du kan ha to lag mat i ovenen samtidig). Men de har aldri brukt noen av delene. Tror mange av disse funksjonene er unødvendige hvis du har en ok stekeovn/komfyr.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...