AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #1 Del Skrevet 22 timer siden Jeg leser om en forferdelig sak om gravid trebarnsmor som ble drept av sin syke ektemann med tre barn i barnehage-alder som vitner. Det som forbauset meg var at en av ungene var i stand til å ringe politiet og forklare at mamma er død og pappa også. Er dette noe deres om har barn trener på hjemme? Kan de ringe nødnummeret? Og hvordan gjør dere det uten fasttelefon? Har dere kode på telefonen som barna må kunne, eller dropper dere det i tilfelle barna må bruke mobilen? Anonymkode: 20bae...d30 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #2 Del Skrevet 22 timer siden Jeg kommer til å lære hun hvordan det gjøres når hun blir større. Foreløpig er hun 14 måneder så må nok vente litt Anonymkode: 861ac...ca5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 21 timer siden #3 Del Skrevet 21 timer siden Det tror jeg nok de kunne gjort ja, men det er jo stor forskjell på en toåring og en femåring. Jeg vet de øvde på nødnummer i barnehagen i forbindelse med brannsikkerhet og slike ting. Vi øvde på det hjemme også. Da de var små konsentrerte vi oss om ett nummer og så lærte de resten etter hvert. Vi har aldri hatt fasttelefon etter at vi fikk barn, men vi hadde en husmobil (uten kode) da de var yngre og før de fikk egne mobiler. I tillegg snakket vi om at de alltid kan springe over til en nabo og be om hjelp uansett om det er natt eller dag. Når det er sagt så er det jo ikke gitt at barn klarer å tilkalle hjelp selv om man har øvd og de vet hvordan fordi barn, som voksne, kan få panikk. Det er ikke lett å holde hodet kaldt hvis noe forferdelig skjer. 4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #4 Del Skrevet 21 timer siden I denne saken mener jeg at jeg leste at faren hadde funnet frem telefonen og slått nummeret. Anonymkode: c361e...673 9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #5 Del Skrevet 21 timer siden Trenger ikke kode for å ringe nødnummer Anonymkode: 4516a...129 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #6 Del Skrevet 21 timer siden I den aktuelle saken, var det far som slo nummeret og ga telefonen til barnet, før han forsøkte å ta sitt eget liv. Anonymkode: 8efd3...395 8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #7 Del Skrevet 21 timer siden Har øvd siden barnet var ca 5 år. Å finne knappen man trykker på for å komme til skjermen man kun kan ringe nødnummer. Har lært 1-1-3 da jeg tenker det er mest sannsynlig at blir aktuelt av de tre. Men det spiller ikke så stor rolle hvilket av numrene som ringer, bare de ringer ett av dem. De kommer til et kompetent menneske som kan veilede og snakke med barnet i en potensielt kritisk situasjon. Og ikke minst, støtte og trøste! Anonymkode: 33b4f...f98 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 21 timer siden #8 Del Skrevet 21 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men det spiller ikke så stor rolle hvilket av numrene som ringer, bare de ringer ett av dem. De kommer til et kompetent menneske som kan veilede og snakke med barnet i en potensielt kritisk situasjon. Og ikke minst, støtte og trøste! Anonymkode: 33b4f...f98 Enig. Hvis de ringer 113 ved brann er det jo ikke som om de da bare legger på, barnet kommer til å få hjelp uansett. Det er viktigere å kunne ett nummer utenat enn å streve med å lære alle tre. 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #9 Del Skrevet 21 timer siden AnonymBruker skrev (9 minutter siden): I den aktuelle saken, var det far som slo nummeret og ga telefonen til barnet, før han forsøkte å ta sitt eget liv. Anonymkode: 8efd3...395 ok. det forsto jeg først nå. Anonymkode: 20bae...d30 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #10 Del Skrevet 21 timer siden Nå har ikke jeg barn selv, men vi hadde alltid hengende oppe en lapp hjemme når jeg var barn med nødnummerne. Det var tegnet opp sykebil, brannbil og politibil for enkel tolkning, og tallene som man ringer. Vil tro det er enda enklere i dag å få barn til å gjøre det, da barn i dag ofte lærer bokstaver og nummer tidligere slik jeg har sett. En nevø av men på 3 år kan hele alfabetet, en niese av meg på 4 kan skrive navnet sitt, og får til dette med å si lyder i ord og skrive dem ned. Om man legger til rette for det, så er det fult mulig å klare å få et barnehage barn til å kunne ringe. Eneste som er farlig: jeg var 5 år, min mamma skulle føde. Jeg stod er med telefonen, og denne tegningen og vurderte å ringe sykebilen for mamma skulle få en baby 😅 Så slike overraskelser kan dog skje. Nå hadde vi da en hustelefon, som mange ikke har i dag. Men har hørt at det er blitt mer vanlig med en mobiltelefon som tilhører huset. En enkel løsning på problemet, er å kjøpe en av de mindre smarte telefonene, kun for å ha hjemme, med det billigste abonnementet. Anonymkode: d29fe...e5b 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #11 Del Skrevet 21 timer siden Veldig usikker faktisk. De kan alle nødnummer, men om de faktisk klarer p bruke telefonen til å ringe med er jeg usikker på. Litt nervøs for å lære dem det også fordi jeg er redd de skal misbruke det i et ubevoktet øyeblikk😅 men vi har snakket mye med dem om at de skal løpe til naboen om det skjer noe med oss. Hvis ikke nærmeste er hjemme så løp til neste osv. Anonymkode: b8408...3aa 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #12 Del Skrevet 21 timer siden Fra siste året i barnehagen, hypotetisk sett, ja. De har lært det i barnehagen, og vi har snakket om det hjemme. Vi går ofte forbi en politibil i nabolaget, og hun er da stolt fordi kan 112. Faren til en venninne kjører ambulanse, så hun kan også 113. Hun har lånt telefonen min og skrevet meldinger til familie (med min hjelp), så hun finner lett tallene. Mobilen min ligger på et fast sted i huset. Om hun faktisk ville ha vært i stand til å huske nr og ringe i en ekstrem krisesituasjon, er jo en helt annen sak. Det er jeg ikke sikker på om jeg ville ha klart heller. Forferdelig sak. Anonymkode: d661b...7b2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #13 Del Skrevet 20 timer siden Nei. Anonymkode: da723...ec7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #14 Del Skrevet 20 timer siden AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Veldig usikker faktisk. De kan alle nødnummer, men om de faktisk klarer p bruke telefonen til å ringe med er jeg usikker på. Litt nervøs for å lære dem det også fordi jeg er redd de skal misbruke det i et ubevoktet øyeblikk😅 men vi har snakket mye med dem om at de skal løpe til naboen om det skjer noe med oss. Hvis ikke nærmeste er hjemme så løp til neste osv. Anonymkode: b8408...3aa Ja, jeg også. Skal ikke krisemaksimere, men jeg er alene med barn. Og ting kan skje. Har flere naboer som vi kjenner og som pleier å være hjemme, så jeg har sagt at hun må gå til (...) først, og så (...) hvis de ikke er hjemme. Har også snakket om hva vi gjør hvis det blir brann. Hun har vært opptatt av brann etter at de lærte om det i barnehagen. Anonymkode: d661b...7b2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #15 Del Skrevet 20 timer siden Noen som vet om dette er endret? https://www.nrk.no/norge/umulig-a-ringe-113-fra-last-telefon_-_-kan-oke-panikken-i-kritiske-situasjoner-1.13315041 Har ikke smarttlf og har slått av tastelåsen for jeg synes den er noe herk (har lommeringt ytterst sjelden). Har fått med meg at det ikke var barnet som tastet tallene i saken ts tenker på. Men kan jo være greit å vite om man kan ringe 113 fra telefoner som er låst. Anonymkode: d661b...7b2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perle Skrevet 20 timer siden #16 Del Skrevet 20 timer siden Ja, min fireåring kan. Såklart går dette ikke å stole enda, men hun vet hvordan. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sommermor Skrevet 20 timer siden #17 Del Skrevet 20 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): I den aktuelle saken, var det far som slo nummeret og ga telefonen til barnet, før han forsøkte å ta sitt eget liv. Anonymkode: 8efd3...395 Men likevel godt gjort av barnet og snakke med politiet og klare å slippe de inn når de kom. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jegerrinne Skrevet 20 timer siden #18 Del Skrevet 20 timer siden Mine kunne det. I bhg mine gikk og i bhg der jeg jobbet hadde vi periode i bhg vi jobbet med brannvern da lærte de om hvordan og når ringe brann, samme med politi og ambulanse da jobbet vi om første hjelp, lærte de hvordan dytte person over i stabilt side leie, flere av ungene helt ned i 3 års alder klarte å dytte voksen over på siden, osv. Hadde og en sang som ungene lærte å synge. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hannabanna Skrevet 20 timer siden #19 Del Skrevet 20 timer siden (endret) Her har vi en mobil i som er åpnen og bare har telefonnumerer til de nærmeste og appen Hjep 113? Regner med fleste har denne. De det yngste av våre barn første siste året og barn nummer to i barnhageno.og det de veldig godt at denne telefonen bare skal brukes når noe alvorlig skjer. I tilegg har vi lært dem opp i nøddummere om de er annen plass enn hjemme og at kan trykke nødnummer på en stengt mobil... Er lite teknisk av meg men, så kan forstå hvordan noen noen nødnummeret kan være sperret? Kjøpe en rimelig billig på tilbud. Den har samme plasseringen i huset. Appen leser jo selv på kordinatenene, når det er panisk kan man glemme mulig. Hadde en episode hvor sønnen men hos ei flott eldre dame, han rydder,bærer, pusser sølv og gir litt hjelp til alt mulig og selskap da troves god i lag, å får noen kroner for det. Hun bli akutt dårlig, mens han var (hun har fått trygghetsalarm nå og visste ikke hvor hun hadde lagt mobilen så sønnen min kom brasende inn hos oss og rev opp skuffa og ringte på sekundet få jeg hadde kommet ned trappen. Kommer inn mes han klarer at det er huset ved siden så de ikke skulle gjøre feil. Hun kom seg heldvis og både hun og oss var veldig nakknemelloge og stolt over for fort han reagerte. Endret 19 timer siden av Hannabanna Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #20 Del Skrevet 19 timer siden Mine barn lærte det i barnehagen. Hadde et barn som fremdeles gikk i barnehagen under nedstengningen, og en dag både faren og jeg var opptatt med hjemmekontor og barnet kjedet seg, hadde det funnet mobiltelefonen til far og ringt 113, for å «ha noen å prate med»…. 🤦♀️ Så ja, hadde nok også klart det i en nødssituasjon. Anonymkode: 0df52...224 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå