Gå til innhold

Å kalle baby Ivar?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Rart hvor forskjellig vi oppfatter navn, aldri forbundet Ivar med eldre menn, de jeg kjenner som heter Ivar er på min alder og yngre.

Anonymkode: 0235a...578

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har tre vennepar med en liten Ivar, så jeg er vant til at det er på barn. Jeg liker eldre navn best. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er fint. Liker norrøne navn, spesielt på gutter. Synes det er mye finere enn de bibelske navna som har vært på moten lenge nå (som for øvrig er enda eldre navn enn Ivar, etter som flere av dem kommer fra gamle testamentet :P )

Anonymkode: baefe...fb0

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig fint navn, synes jeg. I barnehagen til min datter er det både en Kåre, en Olav og en Atle. Navn som jeg assosierer med henholdsvis bestefedre eller en eldre onkel. Men man blir fort vant til det, og etter min mening er det veldig koselig og fint med "familienavn". 🥰

Anonymkode: 85f63...628

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Merkelig hvor forskjellige folk er. Her kommer jeg som synes sånne navn er forferdelig stygge. Jeg elsker populære navn. Ikke fordi de er populære, men fordi det er den typen jeg synes er fine :)

Anonymkode: 17fcf...ba2

Hva skjer når Ivar blir populært om 5 år da? Begynner du å like det eller syns du det fortsatt er forferdelig stygt? Prøver bare å forstå tankegangen din.

Anonymkode: d6b90...541

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ivar er fint :) Iver er noe annet - det er når man viser at man er ivrig.. :P å vise iver for noe.. 

Anonymkode: 104f2...989

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ivar er fint :) Iver er noe annet - det er når man viser at man er ivrig.. :P å vise iver for noe.. 

Iver er eit mannsnamn. Det er ein variant av Ivar som har et omdiskutert opphav. Det kan vere ein variant av Ingvar, men det kan også tolkast som Iv-ar der forleddet tyder ‘barlind’ (jamfør norrønt ýr) og etterleddet ‘krigar; spyd’.

Iver var vanleg form i folketeljinga av 1801. Ivar Aasen var døypt Iver, men endra det i 1846 til Ivar. Det kunne vere nærliggande å sjå på Iver som ei typisk dansk form, men utviklinga -ar til -er i trykksvak stilling har vi også i austlandsk talemål, til dømes Ivar til Iver. I Danmark er Iver og Ivar brukt omtrent like mykje.

Anonymkode: 882c6...343

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Har du aldri hørt om navn som kan ha flere betydninger? Jeg nevner i fleng: Line, Bjørn, Lerke, Lykke, Tone, Juni, August, Tom, Storm... 

Anonymkode: 882c6...343

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Hva skjer når Ivar blir populært om 5 år da? Begynner du å like det eller syns du det fortsatt er forferdelig stygt? Prøver bare å forstå tankegangen din.

Anonymkode: d6b90...541

Som jeg skrev, ganske tydelig også egentlig, så liker jeg ikke navnene fordi de er populære. De som tilfeldigvis er populære nå er de jeg synes er fine

Anonymkode: 17fcf...ba2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Yay or nay? På en måte synes jeg det er gammelmodig, men samtidig er det ganske fint. Det er mellomnavnet til bestefaren min, og det er nok ikke så gammelt at det har blitt "in" ennå tror jeg. Ser for meg en gammel mann når jeg kombinerer det med etternavnene våre, men det ville jo endret seg når jeg får en baby å knytte det til.

Anonymkode: f9727...1fe

Ivar er fint

Anonymkode: 7363b...da1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ivar er et kjempefint og stødig navn. Og jeg tror de norrøne navnene bare vil bli mer populære i årene fremover. De er ofte ansett som sterke, solide og ujålete navn, og mange er stolte av å kunne oppkalle eldre slektninger.

Vi har både Erling, Torbjørn, Einar, Gudrun og Inga under skolealder i nabolag/bekjentskapskrets (bor i Bærum). Synes det er superfine navn!

Anonymkode: a4e1f...f1b

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iver er nok det som blir brukt nå. Ivar er mer i samme gate som Kåre, Bjarne og Kjell. Gamle gubbenavn små barn «ikke kan» hete helt enda. Men det trenger ikke å hindre deg i å kalle barnet ditt det. 
Jobber med barn, og vi har endeløse lister med Emma, Liam, Theo og Sofie. Da er det litt ekstra kult når det er en Knut, Ivar eller Marit på lista, også er de ikke født i 1925-1965. 

Anonymkode: 26d45...661

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De gamle navnene kommer tilbake. 
Trygve, Sigvald, Hilmar, Fridtjof, Otto, Sigve, Arthur, Olav, Bjørn… er alle barn og ungdom jeg vet om. Ivar er enkelt og greit. Kjør på! 

Anonymkode: d4dca...494

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes Ivan er rundere og koseligere. Vet om to småbarn som heter Ivar, og er utrolig vanskelig å bli vant til. Synes det er lettere med Otto og Nils, men det er fordi jeg liker de navnene bedre. Ivar, nei. 

Anonymkode: 1d1e8...90f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...