AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #1 Del Skrevet 22 timer siden Hei. Jeg har mistenkt pcos og har tatt blodprøver etter 10 dager på provera. Blodprøvene ble tatt dag 3 med mensen. Ser ut som alle er normale bortsett fra østradiol som er 0.19, referanseområde er 0.20-0.75. Har ikke fått svar på progesteron. Jeg er nå 25 år, men tok blodprøve for estradiol og progesteron da jeg var 15 år. Ser nå at disse var lave, estradiol 0.18 og progesteron 1.3 (referanseområde 19-85). Er det normalt med lave verdier som 15 åring? Hadde fått mensen da. Hat noen erfaring med dette? Jeg får ikke ny legetime før om 8 uker, og jeg er så nervøs. Har lest av lav estradiol kan bety ovariesvikt, og jeg har heller ikke hatt eggløsning eller mensen naturlig på over 1 år.. Anonymkode: cdf4a...219 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #2 Del Skrevet 20 timer siden Hva er AMH? For PCOS er det typisk med høy AMH grunnet cyster på eggstokkene. Min AMH var 93. Ei jeg kjenner som også har PCOS hadde AMH på over 100. Men man kan ha PCOS uten cyster på eggstokkene (og dermed normal AMH) men da må man oppfylle de to andre diagnosekriteriene som er oligo-anovulasjon (som du har) og hyperandrogenisme. Det innebærer ofte at man har forhøyet både fritt testosteron og totalt testosteron. Hos meg var østradiol 0,28 på syklusdag 3, og da kan ikke FSH vurderes. Den skal være under 0,20 (som hos deg) for at FSH kan vurderes. Referanseområdet virker derfor ikke å være korrekt ut i fra at du tok den på syklusdag 3. Referanseområdet i follikkelfase er 0,07-0,53. Du er altså innenfor normalen. Østradiol skal nemlig helst være lav på syklusdag 3. Har man nedsatt eggstokkfunksjon får man høy østradiol tidligere enn de med normal eggstokkfunksjon. Progesteron måles ca 1 uke etter forventet eggløsning for å bekrefte om man har hatt eggløsning eller ei. Progesteronnivå på et annet tidspunkt enn dette sier ikke så mye. Anonymkode: ef91f...a54 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym13243546 Skrevet 19 timer siden #3 Del Skrevet 19 timer siden Hmm okei. Er litt redd for at jeg tok blodprøvene på feil dag. Fikk beskjed om å ta prøvene 3 dager etter første blødning, og jeg fikk blødning på dag nr 9 av proverakuren. Tok prøvene 3 dager etter det. Det var små blødninger da, men har vart nå i over 1 uke. Har bare fått større blødninger og mer mensensmerter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #4 Del Skrevet 18 timer siden Anonym13243546 skrev (49 minutter siden): Hmm okei. Er litt redd for at jeg tok blodprøvene på feil dag. Fikk beskjed om å ta prøvene 3 dager etter første blødning, og jeg fikk blødning på dag nr 9 av proverakuren. Tok prøvene 3 dager etter det. Det var små blødninger da, men har vart nå i over 1 uke. Har bare fått større blødninger og mer mensensmerter. Den første dagen med rødt blod er syklusdag 1 sa min gynekolog. Anonymkode: ef91f...a54 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå