Gå til innhold

Tar du hensyn til folk som ikke liker sopp og løk når du inviterer?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er veldig sånn som mener at man spiser det man får, men om jeg visste at gjestene ikke likte noe hadde jeg ikke brukt det i maten. Det er jo ikke noe hyggelig å se på at gjestene "må" pirke i maten. Da hadde jeg som vert følt meg veldig ukomfortabel.

Anonymkode: a5da5...b99

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg hadde en kjæreste som ikke likte løk. Eller sprøstekt løk likte han, men ikke i vanlig matlaging. Kuttet løken så tynt og smått at det ikke var tydelig i maten at det var løk der. Fikk aldri annet enn skryt av maten jeg laget så han hadde nok et problem med konsistensen. 

Med mindre folk er allergiske, vegetar eller veganer tar jeg i utgangspunktet ikke spesielle hensyn. Server jo selvsagt ikke fisk som hovedrett om vi er få som spiser og ene personen ikke liker fisk. 

Anonymkode: b0368...45b

Bruker mye løk i mat selv, men da er det nesten fin hakket. 

Jeg elsker smaken av både løk og paprika, men sliter veldig med konsistensen. Klarer rett og slett ikke å få det i meg om det ikke er veldig små biter. Men jeg plukker det diskré ut, og legger det på siden. Bedre det enn at jeg tydelig sliter med å spise maten, for det klarer jeg vist ikke å sjule 😅

Anonymkode: 33de0...50d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Voksne uten allergi.

Jeg er flink å lage mat. Men har stadig møtt voksne som piller løk og champignong.

Jeg bruker kun ferske råvarer i moderate mengder.

Skal ha flere gjester i morgen og lurer på om jeg må ta hensyn?

Anonymkode: ce572...e9e

Hvis det er folk som har sagt fra på forhånd at de ikke liker sopp og/eller løk syns jeg absolutt man som vert bør ta hensyn. Er der rent hypotetisk at det kan være gjester som ikke liker det ene eller det andre kan du ikke drive å tenke på alt folk ikke kanske liker. Da må de si i fra. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Unngår dette problemet gjennom å ha emosjonelt voksne venner som klarer å spise ting de ikke liker. Tar hensyn til allergi, medisinske tilstander, og livssyn, så at jeg skal droppe ting utelukkende pga smak legger til en kompleksitet jeg rett og slett ikke gidder.

Anonymkode: 9b6ee...289

Dette 👆🏻

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Perle skrev (3 timer siden):

Dette 👆🏻

Jeg synes det er mer voksent å tørre å innrømme at det er noen råvarer og ingredienser man ikke liker , enn å tvinge i seg mat man ikke liker. Har noen venner som er ekstremt kresne når det gjelder mat, og fellesnevneren er at de har blitt presset til å spise all mat i oppveksten, uansett om de liker det eller ei. Det er en oppskrift på matvegring. 

Anonymkode: ac43e...db3

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trøndere1 skrev (11 timer siden):

Omgir meg ikke med voksne som er forkledde barn. Voksne normale utdannede mennesker pilker ikke i mat. 

Merkelig så mange som har denne holdningen her inne

Lurer på hvor mange ganger  "voksne, oppegående mennesker" har blitt nevnt de siste par sidene 

Jeg er voksen, har høyere utdanning, med normal intelligens og er sosialt oppegående.  Allikevel tar jeg bort sopp hvis jeg blir servert sopp. Heldigvis synes mannen min det er helt supert, for da spiser han soppen min

Mange dømmende mennesker her inne. De kan vel umulig være voksne, utdannede folk

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Egentlig ikke. Kun ved allergier jeg tar hensyn. Har aldri hørt noen av mine gjester har sagt at de ikke liker løk eller sopp. 

Anonymkode: 30285...559

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Fame skrev (19 minutter siden):

Merkelig så mange som har denne holdningen her inne

Lurer på hvor mange ganger  "voksne, oppegående mennesker" har blitt nevnt de siste par sidene 

Jeg er voksen, har høyere utdanning, med normal intelligens og er sosialt oppegående.  Allikevel tar jeg bort sopp hvis jeg blir servert sopp. Heldigvis synes mannen min det er helt supert, for da spiser han soppen min

Mange dømmende mennesker her inne. De kan vel umulig være voksne, utdannede folk

Enig med deg 🙂. Lurer på om alle er som har så bastante meninger hadde likt min favorittmat? Hjemmelaget blodpølse, skrei med lever og rogn, lutefisk..... Vet om mange voksne som ikke klarer å få ned det 🙂. Har absolutt ingenting med lengden på utdannelse å gjøre. Hvis jeg inviterer på sånn mat, så spør jeg selvfølgelig om gjester liker det.

Anonymkode: 74ebf...7e2

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Voksne uten allergi.

Jeg er flink å lage mat. Men har stadig møtt voksne som piller løk og champignong.

Kommer jo litt an på hva du skal lage, men jeg bytter som regel ut løk med selleristang (kutt den helt fint i små terninger) hvis jeg har slike gjester: 

Anonymkode: f597f...4bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Malursk skrev (20 timer siden):

Hvis jeg inviterer til middag, og vet at en av gjestene ikke liker sopp og løk? Enkelt, jeg lager noe som ikke inneholder sopp og løk! 

Det er vel ikke nødvendigvis så enkelt. Kanskje de andre gjestene også har noe de ikke liker. Og om du skal ta hensyn til alle blir det ikke så mange ingredienser igjen. 

Ser ikke problemet med at folk piller ut og legger igjen det de ikke liker.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Kommer jo litt an på hva du skal lage, men jeg bytter som regel ut løk med selleristang (kutt den helt fint i små terninger) hvis jeg har slike gjester: 

Anonymkode: f597f...4bd

Kan vel like gjerne være noen av gjestene som ikke liker selleri?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er ikke allergisk, men får akutt luft og diare av løk. Dersom verten ikke tar hensyn til det, blir det lite hyggelig for alle parter. 

You do you. Håper gjestene ikke får uhell i påvente av at doen blir ledig.

Anonymkode: 01bea...3ae

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg er ikke allergisk, men får akutt luft og diare av løk. Dersom verten ikke tar hensyn til det, blir det lite hyggelig for alle parter. 

Da blir du ikke invitert hit. 

Anonymkode: 97953...a7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Voksne uten allergi.

Har en venninne som blir helt ødelagt i magen av løk i mat, egentlig er skaden gjort når løken allerede er i maten selv om hun tar den bort, men hjelper å ta den vekk. Hun har ikke allergi, bare blir dårlig. Skal hun sitte og si at hun fjerner den ikke pga smak og behag men eksplosiv diare? 

Anonymkode: 1989a...829

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ikke meg du svarer, men nei vel? Klarer du ikke å lage mat som ikke gjør folk dårlig eller? Er massevis av oppskrifter du kan bruke? Hadde vært mye viktigere for meg at gjestene mine hadde det bra enn at jeg fikk briljerere med mat. 

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Vi hadde aldri vært venner og det var ts jeg svarte.. 

"Du får ikke lov å komme til meg om du ikke reagerer på samme måte som meg på mat" må være et hit i vennegjengen 😂 

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ikke meg du svarer, men nei vel? Klarer du ikke å lage mat som ikke gjør folk dårlig eller? Er massevis av oppskrifter du kan bruke? Hadde vært mye viktigere for meg at gjestene mine hadde det bra enn at jeg fikk briljerere med mat. 

Viktigere for noen å fortelle andre at de ikke er ønsket, enn å ha hensyn.

De som vil servere meg ting som gjør at jeg ikke kan fungere på over et døgn, er heldigvis folk jeg kan unngå..

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Ikke meg du siterer. Men om jeg hadde hatt slike venner ville ikke middagsbesøk vært en felles aktivitet. Da kunne vi heller møtes på restaurant, så fikk kjøkkenet der få ansvar for å ta alle hensyn. Selv om jeg også må si det hadde vært temmelig flaut å sitte der med et voksent menneske som må ramse opp "liker ikke" til kelneren. 

Anonymkode: e1fde...001

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men da forteller du vel at du ikke tåler løk, da. Det er noe helt annet enn «jeg liker ikke» ditt og datt.

Anonymkode: bec34...1fb

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Har en venninne som blir helt ødelagt i magen av løk i mat, egentlig er skaden gjort når løken allerede er i maten selv om hun tar den bort, men hjelper å ta den vekk. Hun har ikke allergi, bare blir dårlig. Skal hun sitte og si at hun fjerner den ikke pga smak og behag men eksplosiv diare? 

Hun sier hun ikke tåler det. For det er jo sant.

Anonymkode: bec34...1fb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...