Gå til innhold

Tar du hensyn til folk som ikke liker sopp og løk når du inviterer?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
  Trøndere1 skrev (På 21.2.2025 den 17.25):

Like dum som voksne mennesker som ikke liker normal mat er bare trist. 

Ekspander  

Det er bra du sier du er like dum som de du ser ned på og dømmer. 

Anonymkode: 53aef...bd0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 21.2.2025 den 15.44):

Dette er jo bare ekstremt sært. 

Nei, jeg kjenner ingen som er såpass ekstreme. 

Anonymkode: e1fde...001

Ekspander  

Jeg tipper du kjenner mange som ikke liker ulik mat, men uten å rope høyt om det. Jeg går jo ikke rundt og snakker om de tingene jeg ikke liker. Som nevnt så spiser jeg det aller meste i private middagsselskap, jeg tror ikke venner av meg har kontroll på hva jeg helst ønsker å unngå.

Om jeg spiser taco og dropper rømme og mais, hva er problemet med det? Eller at jeg velger bort dressing når vi lager hamburger, eller dropper dressing på salat. Hva har det å si for noen andre enn meg? Det jeg er åpen om, er at jeg helst velger noe annet enn sushi dersom vi skal velge restaurant, og dersom noen skal kjøpe ferdig påsmurt baguetter til alle i lunsjen, så ønsker jeg å unngå majones. 

Anonymkode: e21ac...157

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  Cecilie Sadberg skrev (På 21.2.2025 den 14.22):

Synes det er unormalt å invitere folk hvis du ikke skal ta hensyn hva de spiser. Wtf

Ekspander  

Spesielt når man vet at folk ikke liker spesifikke ting. Da ungår man dette, lett!!

Skal man trosse dette er man jo på kanten til psykopat 🤣 

Anonymkode: 8f7f9...e0f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 21.2.2025 den 17.31):

Det er bra du sier du er like dum som de du ser ned på og dømmer. 

Ekspander  

Normal mat!?! Jeg må si jeg er imponert over folks evne til å dømme her inne. Hva med å vise respekt å ta hensyn til at alle er forskjellig. At DU liker brokkoli betyr ikke at andre er uormale og sære for å ikke like det. Serr folkens... ta dere sammen! Det her er skikkelig ugreit!!!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 21.2.2025 den 11.20):

Og det er helt greit, men forventer du at folk som inviterer deg til mat, dropper sopp i f.eks. en gryterett? Eller går det greit? Jeg spiser ikke kylling, men spiser kyllinggryte. Tar da oppi slik at jeg ikke får kyllingbiter. Sopp er ofte i store biter, og lett å plukke bort (jeg elsker sopp da).

Anonymkode: 6c60b...ace

Ekspander  

Nei, jeg forventer det ikke men jeg gjør det selv. Vi har masse særinger som kommer på besøk, hvis vi ser bort fra allergier så er det noen som ikke liker tomat men ketchup går greit, noen liker ikke mais og da dropper jeg det, en venn av tenåringen spiser bare taco/pizza og da lager jeg alltid det osv. Jeg liker å tilpasse ting til de jeg vet kommer, men forventer ikke det samme av andre.

Nå går jeg sjelden å spiser hos folk jeg ikke kjenner og venner jeg har som er så gode at jeg spiser hos de vet jo hva jeg liker og ikke liker og siden de er av samme type som meg så tilpasser de og, selv om jeg sier at jeg fint kan plukke ut sopp. Men det er liksom litt slik vi viser at vi bryr oss om hverandre og at vi vet hva andre liker, er en måte å vise omsorg på for oss.

Anonymkode: 3bdf4...07c

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 21.2.2025 den 17.36):

Normal mat!?! Jeg må si jeg er imponert over folks evne til å dømme her inne. Hva med å vise respekt å ta hensyn til at alle er forskjellig. At DU liker brokkoli betyr ikke at andre er uormale og sære for å ikke like det. Serr folkens... ta dere sammen! Det her er skikkelig ugreit!!!

Ekspander  

Hvorfor siterer du meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 21.2.2025 den 9.27):

Voksne uten allergi.

Jeg er flink å lage mat. Men har stadig møtt voksne som piller løk og champignong.

Jeg bruker kun ferske råvarer i moderate mengder.

Skal ha flere gjester i morgen og lurer på om jeg må ta hensyn?

Anonymkode: ce572...e9e

Ekspander  

Hvis jeg inviterer noen på middag, så ønsker jeg at gjestene mine skal ha det bra. Det innebærer bla. å tilberede mat alle kan spise, om det så handler om allergi eller smak. Jeg synes det er hyggelig om jeg blir vist samme hensyn  til på besøk hos andre. 

Jeg er ikke kresen i matveien, men sopp får jeg meg bare ikke til å like, og jeg har virkelig forsøkt. Kan klare å spise det meste selv om jeg ikke nødvendigvis synes det er godt, men sopp er sjanseløst. Får det ikke ned, og at det er fersk råvare er helt irrelevant i den sammenheng. Gjør ikke noe om det er sopp i maten i seg selv da, så lenge det er mulig for meg å plukke det ut. 

Hadde forsøkt å lage en rett/retter som gjør det mulig å lage både med og en uten, så blir alle fornøyde. 

Anonymkode: ac43e...db3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 21.2.2025 den 17.25):

Ja, og nå elsker jeg den maten. Tenk om jeg skulle gått hele livet uten å lære å like oliven, for eksempel. Det hadde vært et tap i livskvalitet.

Anonymkode: 870b0...fa6

Ekspander  

Jeg opplever ikke noe tapt livskvalitet over å droppe oliven - det finnes så mye annet å spise som faktisk smaker godt.

Anonymkode: ba6dd...19c

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

man lager vel ikke noe man vet besøket liker herrefred hadde droppa og besøke deg glatt

Anonymkode: 50d2d...65d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trøndere1 skrev (På 21.2.2025 den 17.08):

Omgir meg ikke med voksne som er forkledde barn. Voksne normale utdannede mennesker pilker ikke i mat. 

Ekspander  

Nei, voksne normale utdannede mennesker pilker i havet. Pilke er noe man gjør etter fisk! 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg syntes det er utrolig sært med voksne mennesker som «ikke liker» helt normal mat.

Aldri opplevd at middagsgjester har opplyst om at de ikke liker ulike ting. Hadde de gjort det, så hadde jeg sikkert tatt hensyn til det.

Anonymkode: 045a8...d7d

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 21.2.2025 den 17.38):

Hvorfor siterer du meg?

Ekspander  

Mest sannsynlig for at du gav mest inntrykk da 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 21.2.2025 den 18.28):

Jeg syntes det er utrolig sært med voksne mennesker som «ikke liker» helt normal mat.

Aldri opplevd at middagsgjester har opplyst om at de ikke liker ulike ting. Hadde de gjort det, så hadde jeg sikkert tatt hensyn til det.

Ekspander  

All mat er normal mat for den som er vant til den og liker den. 

Anonymkode: ba6dd...19c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Sopp er enkelt å ta hensyn til. Løk er og enkelt om man planlegger. Mange av vennene mine har problemer med magen og blir sittende mye på do av løk. Jeg lager derfor ofte uten løk, mest fordi jeg vil at vi kan være sammen, ikke at gjestene sitter lenge på do en og en. 

Anonymkode: 5bd1e...591

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

reiseglad skrev (På 21.2.2025 den 9.32):

Server sopp og løk i en egen skål, så kan de bruke det de som vil. Eller ta av litt mat beregnet til de som sitter og plukker, og tilsett deretter sopp og løk i resten av maten. 
Mange som får oppblåst mage av dette, så det kan være en grunn som ikke berører allergi heller. 

Ekspander  

Barneselskap du snakker om her?

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, ta med mat. Jeg fikser alkohol. 

Anonymkode: a0282...b3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Sjeldent vi har middagsbesøk, men når vi er borte hos folk, forventer ikke vi at maten er tilpsset oss. Noen ganger lages det mat hvor noe ikke nødvendigvis faller i smak, som feks min familie som bruker sopp og oliven på pizzaen, men da piller jeg det bare av og legger det på fatet mitt.

Er det virkelig ikke lov å ikke like noe?

Anonymkode: f289d...325

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 21.2.2025 den 14.19):

Men altså, mener dere virkelig at dere kjenner flere voksne folk som høyt og tydelig proklamerer at de ikke «liker» ting? Det har jeg faktisk aldri opplevd. Er det sånn at når dere inviterer på middag på lørdag, så svarer gjestene: ja takk , vi kommer gjerne, men jeg liker ikke poteter bare så du vet det.

Hvor er dette? Er det spesielle sjikt i samfunnet eller steder i landet?  

Anonymkode: bec34...1fb

Ekspander  

Nei, men det er da normalt å spørre gjestene man inviterer om det er noe de ikke spiser, og da ville jeg f.eks. svart pølser og ketchup. Noen svarer kjøtt, noen svarer sopp, noen gluten…

AnonymBruker skrev (På 21.2.2025 den 14.38):

Jo, det mener jeg at man kan. Det er bare å tvinge seg i det, så begynner man å liker det. Det verste man kan gjøre er å unngå det resten av livet og gjøre det til en del av ens identitet.

Det er flere ting jeg har spist kun fordi det er så flaut å være voksen som ikke liker ting. Etter noen ganger har jeg begynt å elske det! 

Anonymkode: 870b0...fa6

Ekspander  

Du tar feil.

AnonymBruker skrev (På 21.2.2025 den 15.38):

Jeg dømmer ikke. De er invitert og inkludert. Men får spise det som blir servert. Eller jeg kan koke pasta, med ketchup, slik jeg gjør til små barn som "ikke vil ha". Blir ikke sur om det er hva de foretrekker. 

Hva gjør du egentlig om 16 ulike gjester hver har 3-4 "liker ikke", slik mange i denne tråden tydeligvis ikke har? 

Anonymkode: e1fde...001

Ekspander  

At du serverer gjester, selv om de er barn, pasta med ketchup sier vel alt jeg trenger å vite om deg som kokk. Tipper jeg bare hadde takket nei til middagsinvitasjon hos deg (jeg elsker forøvrig både sopp, løk og oliven).

Har aldri opplevd å ha 16 gjester som alle har 3-4 forskjellige ting de ikke liker. Er det en problemstilling her, eller er det bare 3-4 ingredienser til sammen som skal unngås?

Alt etter hva de ca 50 tingene som måtte unngås til de 16 gjestene er, kan man jo fortsatt fint lage noe uten. Finnes en masse ingredienser jeg nesten aldri bruker.

Sursild, lichti, sumac, dragefrukt, nype, bygg-gryn, rakfisk, maltodekstrin, tofu, halloumi, tubeost, kaviar, lever, nyremos, kalvebrissel, cabaret, ketchup, thousand island dressing, hermetiserte reker, etc etc…

Trøndere1 skrev (På 21.2.2025 den 17.13):

Ja det er utrolig trist med voksne mennesker som oppfører seg som barn rundt et matbord. Ingen drev på slik før. Det har med oppvekst å gjøre. Barn må lære å spise det som blir servert. Da får man ikke slike voksne mennesker med oppførsel som en trassig 12 åring. Flaut pinlig å stusslig å være voksen å sitte med grillpølse å ketchup. 

Ekspander  

Flaut at noen mennesker i det hele tatt spiser søppel som grillpølse med ketchup, men hva har det med å ikke like sopp å gjøre?

AnonymBruker skrev (På 21.2.2025 den 17.18):

Poenget er jo at hvis jeg inviterer noen til middag, så ønsker jeg ikke at de skal "spise det som de får servert". Jeg vil at de skal kose seg og synes maten er god.

Ekspander  

Nettopp!

AnonymBruker skrev (På 21.2.2025 den 18.28):

Ekspander  

Jeg synes det er mer sært å invitere på middag og servere noe man VET gjestene ikke liker 

Anonymkode: b5faf...b60

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bokormsen skrev (På 21.2.2025 den 19.52):

Barneselskap du snakker om her?

Ekspander  

Nei, men jeg lager mye mat, og har ofte gjester. Da er det hyggelig, og enkelt, å tilrettelegge slik at alle kan spise det de tåler, og liker. Nå kjenner jeg jo mine gjester og kan tilpasse det enkelt. Sopp og løk setter jo smak på selve retten, så er det kun en som skal hensyntas, tar jeg av litt av gryten til denne ene og tilsetter så i det resterende.

Jeg har ofte gjester med ulike allergier, glutenallergi og laktoseintoleranse, og gjester som ikke spiser svin. Enkelt å tilpasse seg slik at alle føler seg velkomne. Supper kan lages klare på en god grønnsakskraft, deles opp og tilsetter litt ulikt avhengig av hva det skal være, da blir det også en vegetarrett.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...