Arild37 Skrevet 21. februar #81 Del Skrevet 21. februar (endret) AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Går knapt en dag uten at jeg lager mat med løk i en eller annen variant. I de fleste rettene er løk så innarbeidet at å plukke bort i beste fall bare blir kliss. Anonymkode: e1fde...001 Da er du veldig lite kreativ og kan lite om matlaging om du ikke vet det finnes haugevis av matretter uten løk. Og hvorfor servere mat en vet gjestene ikke liker bare på trass? Endret 21. februar av Arild37 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nådeløs Skrevet 21. februar #82 Del Skrevet 21. februar Skulle jeg invitert til middag så hadde jeg laget noe som alle liker. Om det ikke er mulig og alle har preferanser og krav som krasjer... Da hadde jeg ikke invitert til middag, gitt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hulderen Skrevet 21. februar #83 Del Skrevet 21. februar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Du vet jo hvem du inviterer. Altså: om jeg inviterer slekt så vet jeg jo med absolutt sikkerhet at det er en del som behøver tilrettelegging. Jeg omgår dem ikke fordi de deler min smak i mat eller for den del mine interesser. Jeg omgåes dem fordi vi er forskjellige, men likevel glade i hverandre. Så da lager jeg noe alle spiser. Og det inkluderer voksne som er «kresne» (eller kanskje mer realistisk har udiagnostisert sykdom), barn som har diagnoser (fordi vi nå er et mer oppegående samfunn) og alt annet «rart». Inviterer jeg venner så vet jeg - med sikkerhet - at de spiser alt jeg serverer. Venner er nemlig folk jeg har noe til felles med etc. Jeg gjør ingen hensyn, utover om de skulle ha allergier (noe ingen av dem har, utrolig nok). Også voksne har diagnoser. I den «eldre garde» er de jo alle (eller de fleste) enige seg imellom om at det ikke finnes verken autisme eller adhd. Men vi som både vet noe om slike diagnoser og kjenner folka vet jo likevel at vi livet gjennom har tilrettelagt for dem som om de skulle ha en offisiell diagnose. Og vi vet at om vi lar det være så går det - galt. Du tåler å trøkke i deg litt sopp. Må jo ikke lage et nummer ut av alt, liksom? Kunne man også med rette formulert seg, vet du. Men, som sagt, jeg tilrettelegger selv for diagnoser. De man vet om, og de man tydelig kan anta. Anonymkode: ed370...0b7 To spørsmål: Har folk med diagnoser flere ting de ikke liker enn andre? Fint at du tar hensyn til de med diagnoser. Men hvorfor klarer du ikke å ta hensyn til folk uten diagnoser? AnonymBruker skrev (2 timer siden): Unngår dette problemet gjennom å ha emosjonelt voksne venner som klarer å spise ting de ikke liker. Tar hensyn til allergi, medisinske tilstander, og livssyn, så at jeg skal droppe ting utelukkende pga smak legger til en kompleksitet jeg rett og slett ikke gidder. Anonymkode: 9b6ee...289 Hvorfor i all verden ønsker dere at vennene deres skal «trøkke i seg» mat de ikke liker? Serverer du ikke mat for at folk skal kose seg? Nyter du å se folk lide seg gjennom mat av høflighet? Hvorfor kan ikke du også være høflig? Jeg har opplevd å få stygge kommentarer av vertinnen fordi jeg ikke klarte å spise opp alt hun hadde lagt på tallerkenen min. Det ødela selvsagt hele kvelden for meg, hun kunne jo bare ha oversett det. Mulig hun hadde glede av å ydmyke meg, men gleden var ikke gjensidig. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Raven.Writingdesk Skrevet 21. februar #84 Del Skrevet 21. februar Arild37 skrev (6 minutter siden): Da er du veldig lite kreativ og kan lite om matlaging om du ikke vet det finnes haugevis av matretter uten løk. Og hvorfor servere mat en vet gjestene ikke liker bare på trass? 🙈 det var litt av en forenkling; at man bruker mye løk i maten betyr at man er lite kreativ og kan lite om matlaging? - hvor ofte lager du mat til mange og hvor mange andre ting har du styr på i løpet av en typisk hverdag hvor du skal diske opp mat til mange gjester? Jeg er en som ofte lager mat til mange, kombinert med full jobb, unger, husdyr, hus og hjem, så tar jeg faktisk ikke slike individuelle hensyn til en og annen gjest som kanskje ikke liker helt ordinære matvarer; nei. Jeg tenker at som voksen mann/kvinne som inviteres på middag så spiser du det du får servert, ferdig. Hvis du får servert noe helt spesielt : smalahove eller haggis, så kan du pent spise tilbehøret og nyte selskapet, du dør ikke av at du ikke fikk en hovedrett etter din smak til enhver tid. Det handler ikke om «vond vilje» fra min side men rett og slett kapasitet; hvor mange skal man hensynta og til hvilken grad? Hva med å bare være fornøyd for at noen orker å invitere gjentatte ganger? Det å invitere gjester når man er en familie med barn innebærer ikke bare det å stå å lage middag men også vasking av hus, organisering osv, det er mange ting man skal tenke på og ta hensyn til. At en voksen «ikke liker løk» blir faktisk trivielt i min verden.. det går i glemmeboka. Spis tilbehøret og nyt selskapet. Du får nok mat hjemme hos meg uansett, du går ikke sulten herfra. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar #85 Del Skrevet 21. februar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Unngår dette problemet gjennom å ha emosjonelt voksne venner som klarer å spise ting de ikke liker. Tar hensyn til allergi, medisinske tilstander, og livssyn, så at jeg skal droppe ting utelukkende pga smak legger til en kompleksitet jeg rett og slett ikke gidder. Anonymkode: 9b6ee...289 Ja for all del hvis målet er å trykke ned mat i hullet, men for de fleste som inviterer er heldigvis målet å kose seg. Anonymkode: 03958...5ef 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 21. februar #86 Del Skrevet 21. februar Hvis jeg kjenner gjestene og vet de ikke liker sopp eller løk så lager jeg selvfølgelig mat uten. Det er jo ekstremt rart å invitere gjester på mat du vet de ikke liker, hva skulle være poenget med det? 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar #87 Del Skrevet 21. februar Raven.Writingdesk skrev (31 minutter siden): Nei. At det overhodet er ett tema synes jeg også er helt fjernt, hva er det neste? Tar du hensyn til voksne som ikke liker gulrot og erter? Ja, selvsagt. Jeg har ikke lyst å servere mat som gjesten ikke liker. For meg blir det mer fjernt å invitere noen på middag og så servere noe man vet de ikke liker. Anonymkode: 53aef...bd0 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Uanonym bruker Skrevet 21. februar #88 Del Skrevet 21. februar Løk er jo ganske nødvendig i en god del matretter. Det blir ikke det samme med stekt løk i ei skål ved siden av. Jeg tar hensyn til allergier, men dropper ikke helt vanlige, nødvendige ingredienser fordi noen ikke liker det. Hvis man ikke liker noe, får man bare la være å spise det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar #89 Del Skrevet 21. februar Arild37 skrev (17 minutter siden): Da er du veldig lite kreativ og kan lite om matlaging om du ikke vet det finnes haugevis av matretter uten løk. Og hvorfor servere mat en vet gjestene ikke liker bare på trass? Denne uka; Mandag; Vinnerlasagne, vegansk lasagne med mengder grønnsaker, linser, rødvin, rød pesto og korianderdressing (gulløk, hvitløk) Tirsdag; Potet- og purreløksuppe med krutonger (purreløk, gulløk, hvitløk) Onsdag; Panert svin i sursøkt saus (rødløk) Torsdag; Restedag Fredag; Gratinert tacogryte med nachos, grønnsaker, guacemole. Kan ikke lage tacosmaker uten løk i flere varianter. Lørdag; Peking duck i wrappers (vårløk, og rikelig med hvitløk i sausen) Søndag; Fersk skrei med hvitløk- og sjarlottløk saus, og sitron-risotto (hvitløk, sjarlottløk) Det er vel heller de som har lite løk i rettene sine som er lite kreative og avanserte i matveien, så lenge løk er en av verdens mest brukte ingredienser på tvers av land? Men det stemmer jo godt med de i tråden som mener det bare er å legge løk og champiniong i separate skåler 😂 Anonymkode: e1fde...001 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar #90 Del Skrevet 21. februar tar hensyn til allergier, religion og livssyn, men voksne folk som ikke "liker" vanlige ingredienser? Nei Anonymkode: 86073...4cc 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunhilde Skrevet 21. februar #91 Del Skrevet 21. februar Arkana skrev (8 minutter siden): Hvis jeg kjenner gjestene og vet de ikke liker sopp eller løk så lager jeg selvfølgelig mat uten. Det er jo ekstremt rart å invitere gjester på mat du vet de ikke liker, hva skulle være poenget med det? Å, jeg er så enig med deg. Hele poenget med å invitere gjester er at man skal ha det hyggelig og for meg betyr det at alle kan spise det som serveres. Så får det ikke hjelpe at jeg må droppe rosmarin på lammelåret akkurat den ene gangen venninnen min som virkelig ikke klarer smaken av rosmarin kommer på besøk. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arild37 Skrevet 21. februar #92 Del Skrevet 21. februar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Denne uka; Mandag; Vinnerlasagne, vegansk lasagne med mengder grønnsaker, linser, rødvin, rød pesto og korianderdressing (gulløk, hvitløk) Tirsdag; Potet- og purreløksuppe med krutonger (purreløk, gulløk, hvitløk) Onsdag; Panert svin i sursøkt saus (rødløk) Torsdag; Restedag Fredag; Gratinert tacogryte med nachos, grønnsaker, guacemole. Kan ikke lage tacosmaker uten løk i flere varianter. Lørdag; Peking duck i wrappers (vårløk, og rikelig med hvitløk i sausen) Søndag; Fersk skrei med hvitløk- og sjarlottløk saus, og sitron-risotto (hvitløk, sjarlottløk) Det er vel heller de som har lite løk i rettene sine som er lite kreative og avanserte i matveien, så lenge løk er en av verdens mest brukte ingredienser på tvers av land? Men det stemmer jo godt med de i tråden som mener det bare er å legge løk og champiniong i separate skåler 😂 Anonymkode: e1fde...001 Jeg sier ikke at løk ikke er vanlig eller at jeg ikke bruker det mye selv, men sier det finnes haugevis av matretter uten løk, og inviterer man gjester en vet ikke liker løk, så er det ikke særlig komplisert å lage en rett uten dette, da det er veeeldig mye å velge mellom. Selv lager jeg mat til andre for å glede de, da gir det lite mening å velge å servere en matrett jeg vet godt de ikke liker 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar #93 Del Skrevet 21. februar Arild37 skrev (Akkurat nå): Jeg sier ikke at løk ikke er vanlig eller at jeg ikke bruker det mye selv, men sier det finnes haugevis av matretter uten løk, og inviterer man gjester en vet ikke liker løk, så er det ikke særlig komplisert å lage en rett uten dette, da det er veeeldig mye å velge mellom. Selv lager jeg mat til andre for å glede de, da gir det lite mening å velge å servere en matrett jeg vet godt de ikke liker Mulig bare fordi jeg ikke har slike særlinger i omgangskretsen. Har aldri opplevd voksne folk som ikke liker helt vanlige ingredienser. Blir ganske sjokkert av enkelte av svarene i denne tråden. Ser erter er nevnt. Det er faktisk langt fra min favoritt. Men blir det satt på bordet så spiser jeg. Har også smalahove (middag) og lutefisk lag (lunsj) før jul. Forventer jo at gjester kommer, og spiser, eller takker nei. Ikke at de klager over at maten ikke er tilpasset deres ganer. Anonymkode: e1fde...001 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sorthstudios Skrevet 21. februar #94 Del Skrevet 21. februar Har samboer som ikke liker sopp, så det bruker jeg aldri. Å ikke like løk som voksen er litt spesielt, men hvis jeg visste at gjesten absolutt hater løk, så kan jeg fint lage middag uten. Vil jo at gjestene skal ha en fin opplevelse. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar #95 Del Skrevet 21. februar AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Ser erter er nevnt. Det er faktisk langt fra min favoritt. Men blir det satt på bordet så spiser jeg. Anonymkode: e1fde...001 Men jeg ønsker ikke at min gjest skal spise min mat bare fordi han/hun er høflig. Jeg ønsker å lage noe vedkommende faktisk liker og koser seg med. Hvorfor skal jeg lage en rett med sopp eller erter hvis jeg vet vedkommende ikke liker det? Er det så vanskelig å enten droppe den ingrediensen eller lage noe annet? Anonymkode: 53aef...bd0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kvist Skrevet 21. februar #96 Del Skrevet 21. februar Jeg tar hensyn om det er noe jeg vet om på forhånd. Noen ganger kan det løses ved å servere ting separat. Ikke nødvendigvis gryterett med sopp og løk ved siden av. Men velg en annen måte å tilberede/servere kjøttet du hadde tenkt å lage gryte av, som gjør at det kanskje er enda flere ting i separate skåler. Man trenger jo ikke fokusere på noens allergi/kresenhet/fordøyelse heller. Særlig om man er mange og folk har ulike preferanser. Andre ganger tilbyr jeg heller et alternativ. En av barnas venner, som har overnattet her mange mange ganger spiser ikke brød med frø. Vi liker best brød med frø og det er det vi stort sett har. Så hvis den personen skal ha frokost her, så er det lett å sette fram knekkebrød eller tilsvarende. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SPOCA Skrevet 21. februar #97 Del Skrevet 21. februar (endret) Jeg burde nok skrevet dette som anonym, for jeg vet at det jeg kommer til å skrive ikke vil bli godt tatt i mot. Jeg har fått krasse kommentarer rundt dette før. Men here goes; Jeg hadde laget uten, men jeg liker verken løk eller sopp. Jeg kan ikke forda sopp, jeg får helt noia av konsistensen. Det samme gjelder løk, men verst er store biter med løk. Jeg liker dog "smaken av løk", og noen typer løkretter, merkelig nok. Jeg liker f.eks fritert løk og veldig finhakket løk, men ikke store, ganske glatte deler med løk. Akkurat som jeg ikke liker tomat (hele, friske tomater, men elsker f.eks tomatbaserte sauser, supper osv. Det sagt, dette er noe jeg prøver å skjule så godt jeg kan. Jeg vet godt det ikke er innenfor og at man blir sett på som fryktelig sær og kresen. Jeg sliter dog med konsistenser og ikke nødvendigvis smak. Jeg hater å være så sensitiv og synes det er skikkelig kjipt. Jeg har lidd meg gjennom mangt et måltid. De fleste merker det nok ikke så godt, jeg prøver å spise så godt jeg kan. Jeg smaker alltid på rettene jeg får servert. Generelt er dette ikke egentlig et problem i hverdagen, det er verre med det faktum at jeg er allergisk mot kapicin (virkestoff i chili etc). Folk tror ikke på meg og har dessverre hatt noen allergiske reaksjoner på det (ikke alvorlige, men ubehagelige). Det er kjipt, for jeg skulle veldig gjerne elsket den sterke maten som virker så god. Endret 21. februar av SPOCA 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar #98 Del Skrevet 21. februar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Åssen er det mulig at du aldri har opplevd det? Jeg liker ikke sopp. Er vel ikke noe mindre voksen av den grunn Anonymkode: a27e2...6ea Sier ikke at du er noe mindre voksen av den grunn. Sier bare at jeg aldri har hørt om at noen ikke liker løk eller sopp. Sier noen at de ikke liker fermentert fisk, så er det noe jeg kan skjønne. Det er en uvanlig og kraftig smak. Å ikke like løk eller sopp har jeg aldri tenkt over at var mulig. Prøver ikke å snakke ned noen, synes bare det var veldig fascinerende. Anonymkode: 870b0...fa6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar #99 Del Skrevet 21. februar AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Men jeg ønsker ikke at min gjest skal spise min mat bare fordi han/hun er høflig. Jeg ønsker å lage noe vedkommende faktisk liker og koser seg med. Hvorfor skal jeg lage en rett med sopp eller erter hvis jeg vet vedkommende ikke liker det? Er det så vanskelig å enten droppe den ingrediensen eller lage noe annet? Anonymkode: 53aef...bd0 Fordi jeg lager normal og variert mat. Men dette er i det hele tatt ett merkelig og konstruert dilemma for meg. Jeg har selvfølgelig hatt gjester med alleriger. Men aldri et voksent menneske som sier "liker ikke". Så hele problemstillingen, at noen ikke klarer å spise løk, sopp eller erter, er helt merkelig for meg. Anonymkode: e1fde...001 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar #100 Del Skrevet 21. februar AnonymBruker skrev (3 timer siden): Voksne uten allergi. Jeg er flink å lage mat. Men har stadig møtt voksne som piller løk og champignong. Jeg bruker kun ferske råvarer i moderate mengder. Skal ha flere gjester i morgen og lurer på om jeg må ta hensyn? Anonymkode: ce572...e9e Tar hensyn til alt sånt, poenget med å invitere til middag er jo at gjestene skal kose seg. Serverer ikke biff til en vegetarianer eller focaccia til en som går på lavkarbo heller. Folk som f.eks. kun liker toro og junkfood lar jeg heller være å invitere, men stort sett er det da mulig å lage noe godt både jeg og gjesten liker. Hadde gitt meg lite glede å bruke tre tiner på kjøkkenet for å lage mat jeg VET gjesten min ikke liker. Anonymkode: b5faf...b60 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå