Gå til innhold

Tar du hensyn til folk som ikke liker sopp og løk når du inviterer?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg skjemmes dypt over å ikke like sopp og gul løk. Elsker å bruke masse presset hvitløk i maten. Serverer gjerne sopp og gul løk ved siden av.

Nå er det folk vi kjenner kjempegodt som blir invitert hit, og som vi blir invitert til. Så alle kjenner til at jeg ikke liker det. 

Ellers er jeg altetende, men ja, det er flaut.

Anonymkode: 74ebf...7e2

Det er greit å ta enkelte ting ved siden av, men løk er jo virkelig essensen i mye mat, og tar en bort den, er det som å ta bort ost på pizza i mine øyne. Mye god smak forsvinner da dessverre, så da moser jeg heller løken inn i saus e.l., slik at smaken er der, men ingen store biter. 

Anonymkode: 6c60b...ace

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Voksne uten allergi.

Jeg er flink å lage mat. Men har stadig møtt voksne som piller løk og champignong.

Jeg bruker kun ferske råvarer i moderate mengder.

Skal ha flere gjester i morgen og lurer på om jeg må ta hensyn?

Anonymkode: ce572...e9e

Hmmm... kommer an på synes jeg.
Kommer det nære venner som du vet ikke kan fordra sopp i mat, lurer jeg på hvorfor du må lage det akkurat da...
Løk derimot, er jo så vanlig å bruke for å lage god mat at det er jo ganske rart å plutselig skulle droppe løk, med mindre allergi.
Men sopp... hvorfor lage en sopprett om man vet at noen ikke liker sopp? Hva med å steke opp soppen og servere ved sidenav? Eks viltgryte, stek opp soppen og server varm så de som vil ha tar oppi. 

Tenker det er hyggelig å tilpasse til gjester når man er såpass nær at man vet om rariteter i matveien og om man vet de får en dårlig opplevelse.

Anonymkode: 01a49...210

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg synes det er litt rart hvis noen inviterer meg på middag og serverer noe de vet jeg ikke liker 

Anonymkode: a27e2...6ea

Jo, det er jo greit hvis det gjelder en hel matrett du ikke liker, men å lage en gryterett med litt løk eller sopp opp, det klarer alle voksne å plukke bort... man kan jo ikke la være å lage en hel matrett fordi noen ikke liker alle detaljene i den retten... Jeg er ikke så glad i kjøttet som er oppi kjøttsupper når vi får det servert, men jeg spiser jo suppen, og lar kjøttet ligge igjen. Synes ikke det er rart at de har laget kjøttsuppe bare fordi jeg ikke roper hurra for kjøttet...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ville tatt hensyn dersom det var noe jeg var klar over, men unngår ikke sopp i tilfelle noen ikke skulle like det, liksom

Anonymkode: d7357...a36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har en sønn som hater sopp, så når jeg lager gryterett hjemme, steker jeg soppen, og venter med å tilsette den i gryteretten til han har forsynt seg og tatt mat til seg selv. Da hiver jeg den stekte soppen oppi gryta.

Anonymkode: ff21d...924

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja det hadde jeg gjort! Jeg vil at de jeg inviterer skal ha en god opplevelse så da lager jeg og tar hensyn til hva de liker/ikke liker/tåler osv. Sliter selv med masse matvarer jeg selv ikke kna spise pga spiserørsbrokk, betennelser i magen og ibs. Så løk, tomatbasert, krydder og sitrus er ikke noe jeg kan spise selv, uten enorme smerter i dager/uker. Så  spiser jeg ikke hos andre da jeg ikke stoler på at folk ikke gjemmer ting i maten. Men siden jeg har det slik  så tar jeg hensyn til andre rundt meg. Skal jeg lage mat til andre, lager jeg bare forskjellige versjoner av maten så alle får noe man kan spise. Så skal jeg lage pizza til noen så får de pizzasaus i bunnen på sin med hva en topping de vil ha, mens jeg dropper pizzasaus osv. Kanskje litt mer styr, men det får bare være. Det jeg vil at alle skal ha det hyggelig. Uansett om grunnen er at de ikke tåler maten eller om de bare ikke liker forskjellige ting. Så finner jeg en løsning på det så alle blir fornøyde. 

Anonymkode: d00ef...33a

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jo, det er jo greit hvis det gjelder en hel matrett du ikke liker, men å lage en gryterett med litt løk eller sopp opp, det klarer alle voksne å plukke bort... man kan jo ikke la være å lage en hel matrett fordi noen ikke liker alle detaljene i den retten... Jeg er ikke så glad i kjøttet som er oppi kjøttsupper når vi får det servert, men jeg spiser jo suppen, og lar kjøttet ligge igjen. Synes ikke det er rart at de har laget kjøttsuppe bare fordi jeg ikke roper hurra for kjøttet...

Men hvorfor må en absolutt lage matretter med ingredienser som en vet gjester ikke liker, når det finnes uendelig andre alternativer uten disse ingrediensene? Når jeg lager mat til gjester, så er det for å glede de og gi de en god opplevelse, da er det for meg helt naturlig å lage noe de liker, og ikke bruke ingredienser de ikke liker bare på trass 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg hadde aldri tilsatt en ingrediens som jeg vet at gjesten ikke liker. Da hadde jeg enten droppet den ingrediensen eller laget noe annet.

Hvorfor i alle dager invitere en gjest på middag og så servere noe de ikke liker? Jeg klarer ikke forstå det. Hvorfor MÅ man lage en rett som inneholder sopp hvis man vet at gjesten ikke liker sopp?

Anonymkode: 53aef...bd0

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser f.eks. ikke mat som oser av hvitløk. Jeg virkelig hater hvitløk intenst og syns det ødelegger maten. Lar heller være å spise da. Samme med pizza. Jeg liker absolutt ingen form for pizza og lar da være spise det. Er det pizza som blir servert spiser jeg evnt salat som er til eller ingenting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg gir beskjed om hva som serveres på forhånd, enkelte ganger byr jeg på mer enn en variant av retten. Hvis de ikke liker det jeg serverer så er de inneforstått med at 1. De blir hjemme, 2. Kommer men har med seg sin egen rett eller 3. Kommer og ikke spiser. 

Gjennom 30 år har jeg aldri opplevd at de blir hjemme eller ikke spiser. 

Et par har vært gjennom denne vegetarboblen i begynnelsen av tyveårene, men alle har vokst fra det

Anonymkode: cbf26...fc6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er EN eneste ting i hele verden jeg ikke spiser og det er sopp.  Jeg tåler det bokstavelig talt ikke. Det vrenger seg i magen.  Jeg får brekninger uten at det skjer frivillig, det er en fysisk reaksjon jeg får. Det er ikke å være kresen.  Absolutt alt annet spiser jeg, til og med tørrfisk, fermetert sild  og alligatorbiff. Nære venner og familie vet om det. Det er bortkastet og trist å lage middag hvor jeg ikke klarer å få det i meg.  Det må være rom for å ikke tåle en ting, så lenge man git beskjed.  Jeg tar selv alltid hensyn om noen gir beskjed om at de ikke  takler tomat eller squash etc....

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Plukking plager meg ikke, vil jo lage mat som folk liker. Og så spør jeg alltid om det er noe noen ikke liker. Jeg pleier å lage mat man setter sammen selv om det er den typen folk som ikke liker f.eks sopp, løk og andre ting typ tyrkisk pasta, taco og lignende ting. Men ja, tilrettelegger for de som kommer:) Jeg var mye mer kresen som barn, og det beste jeg viste var når jeg også kunne nye maten, men var absolutt ikke en forventning.

Anonymkode: 0a6d0...130

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
BobbySocks skrev (2 timer siden):

Jeg piller ut sopp. Du trenger ikke ta hensyn, men da må du «tåle» at soppen legges pent og diskret til siden. Man trenger jo ikke gjøre et nummer ut av alt.

Men det er jo vanskelig når forrett er soppsuppe, man serverer en risotto med steinsopp og kraft av å ha vannet ut denne, i en kremet pasta, i en rekke veggis-retter, i quiche, fylt kyllingbryst, og mye annet. 

Anonymkode: e1fde...001

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg er såkalt "kresen". Forventer ikke at det blir tatt hensyn til. Det er forresten vanlig i min omgangskrets at vertskapet spør gjestene om den og den retten er OK på forhånd. Gjør det selv som vert også. 

Anonymkode: 20672...c00

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei.

At det overhodet er ett tema synes jeg også er helt fjernt, hva er det neste? Tar du hensyn til voksne som ikke liker gulrot og erter? 

Endret av Raven.Writingdesk
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
Arild37 skrev (16 minutter siden):

Men hvorfor må en absolutt lage matretter med ingredienser som en vet gjester ikke liker, når det finnes uendelig andre alternativer uten disse ingrediensene? Når jeg lager mat til gjester, så er det for å glede de og gi de en god opplevelse, da er det for meg helt naturlig å lage noe de liker, og ikke bruke ingredienser de ikke liker bare på trass 

Går knapt en dag uten at jeg lager mat med løk i en eller annen variant. I de fleste rettene er løk så innarbeidet at å plukke bort i beste fall bare blir kliss. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tilbyr egentlig slike gjester det samme tilbudet som små gjester får. Frister ikke det som står på bordet, så kan jeg fikse spagetti med ketchup. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner heldigvis ingen voksne mennesker som faller i denne kategorien. Nå er det ikke så ofte jeg bruker sopp i matlaging, men løk er til stede i større eller mindre grad i det meste jeg lager, og det er ikke noe som bare kan serveres ved siden av.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar hensyn hvis jeg vet om det.  Mine venner serverer ikke koriander til meg, og jeg serverer ikke løk til en av dem.  

Endret av Perine
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...