Gå til innhold

Tar du hensyn til folk som ikke liker sopp og løk når du inviterer?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Dette handler i stor grad om sosialt lag, dessverre. Nei, ikke utdannelse, men hvordan du er oppdratt og hvem du omgås. Man kan lære seg å like alt som blir servert.

Har man vært en del rundt om kring i verden og blitt invitert hjem til folk, så går det bare ikke an å sitte der og si «jeg liker ikke». Man smaker og roser maten.

Anonymkode: bec34...1fb

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Selvsagt ikke. Det er jo venner eller familie som jeg kjenner godt og vi prater jo om mye forskjellig. Så da vet jeg allerede kanskje en del om deres preferanser.

Evt som ei venninne av meg gjorde - hun inviterte meg på middag og spurte om det var noe jeg ikke spiste.

Anonymkode: 53aef...bd0

Jeg har masse nære venner jeg har kjent hele livet, men aldri har noen av dem snakket om at de «ikke liker» ting. Det slutter man men i fem-års alder.

Men ellers så, ja selvsagt omgås jeg også mange jeg ikke har et nært og personlig vennskap med, for eksempel kolleger og venners ektefeller. Vi har jo en omgangskrets som består av langt flere enn våre nærmeste venner.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Inviterer jeg på middag skal da alle ha noe å spise som de liker. Velger ikke venner basert på hva de liker og ikke, og klarer nå å lage mat uten både sopp og løk. Ser ikke gleden ved å invitere noen på middag, bevisst lage noe de ikke liker og så oppføre meg som de er dust som ikke vil spise det. Litt av noen venner enkelte mennesker er…

Anonymkode: f978f...fee

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Dette handler i stor grad om sosialt lag, dessverre. Nei, ikke utdannelse, men hvordan du er oppdratt og hvem du omgås. Man kan lære seg å like alt som blir servert.

Har man vært en del rundt om kring i verden og blitt invitert hjem til folk, så går det bare ikke an å sitte der og si «jeg liker ikke». Man smaker og roser maten.

Ja, er dette som slår meg når jeg leser enkelte svar. Dannelse. Hvordan manøvrerer man livet uten? 

Det er jo ganske mange ganger i året/livet man ikke spiser på eget kjøkken, eller en nær venn. Det er samlinger i jobb, seminarer, jubileer, ulike arrangement, bryllup, representasjon og kundemiddager, besøk hos mer perifere venner, set menu på restaurant, og uendelig mye mer...

Jeg hadde faktisk vært kjempeflau om mannen skulle presisert at "...liker ikke..." i disse settingene. Senest denne uka var vi ute og spiste med et vennepar og venners venner, konseptet var delemat, og plutselig var det østers på bordet. Jeg vet det ikke er hans favoritt, men han spiste uten å si et ord. 

Anonymkode: e1fde...001

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Men da forteller du vel at du ikke tåler løk, da. Det er noe helt annet enn «jeg liker ikke» ditt og datt.

Du ser jo at det ikke holder for enkelte i tråden.

Sjøl har jeg klart å tilpasse måltider til allergier, smaker, religiøse hensyn og invitert alle jeg ønsket. Enda jeg ikke er glad i å lage mat engang.

Men, vi er alle forskjellige. Og heldigvis tar de rundt meg hensyn, slik jeg ville tatt hensyn til dem..

Anonymkode: 01bea...3ae

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre det er enorme mengder det er snakk om, er det vel gjerne konsistensen folk ikke liker når det er snakk om å ikke like sopp og løk? Ingrediensene tilfører jo smak til en rett under kokingen, så da er det en dårlig løsning å ha det i en skål ved siden av.

Hvis det ikke er snakk om allergi, hadde jeg prøvd meg på å behandle dem som kresne barn, altså å mose det de påstår de ikke liker, slik at de ikke merker at det er der.

Endret av Seff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, er dette som slår meg når jeg leser enkelte svar. Dannelse. Hvordan manøvrerer man livet uten? 

Det er jo ganske mange ganger i året/livet man ikke spiser på eget kjøkken, eller en nær venn. Det er samlinger i jobb, seminarer, jubileer, ulike arrangement, bryllup, representasjon og kundemiddager, besøk hos mer perifere venner, set menu på restaurant, og uendelig mye mer...

Jeg hadde faktisk vært kjempeflau om mannen skulle presisert at "...liker ikke..." i disse settingene. Senest denne uka var vi ute og spiste med et vennepar og venners venner, konseptet var delemat, og plutselig var det østers på bordet. Jeg vet det ikke er hans favoritt, men han spiste uten å si et ord. 

Enda en som ikke forstår at 'liker ikke' ikke betyr 'er ikke glad i, men kan spise'.

Om jeg hadde vært ute og spist delemat med venner og det 'plutselig' var tunfisk på bordet hadde jeg latt være å forsyne meg av den retten, og om noen stilte spørsmål ved det hadde jeg bare sagt at jeg ikke liker tunfisk og i mitt stille sinn tenkt at det er da svært uhøflig å rette oppmerksomhet mot hva andre spiser.

Anonymkode: ba6dd...19c

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ikke meg du siterer. Men om jeg hadde hatt slike venner ville ikke middagsbesøk vært en felles aktivitet. Da kunne vi heller møtes på restaurant, så fikk kjøkkenet der få ansvar for å ta alle hensyn. Selv om jeg også må si det hadde vært temmelig flaut å sitte der med et voksent menneske som må ramse opp "liker ikke" til kelneren. 

Er da vel helt normalt å bestille med ekstra ditt og uten datt når man spiser på restaurant vel?

Dessuten var det vel ikke bare snakk om "liker ikke", men at noen også blir dårlig av ulik mat. Folk skal da ikke måtte spise ting de blir dårlige i magen av for å være høflige!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ikke meg du siterer. Men om jeg hadde hatt slike venner ville ikke middagsbesøk vært en felles aktivitet. Da kunne vi heller møtes på restaurant, så fikk kjøkkenet der få ansvar for å ta alle hensyn. Selv om jeg også må si det hadde vært temmelig flaut å sitte der med et voksent menneske som må ramse opp "liker ikke" til kelneren. 

Du setter opp en voldsom stråmann med "alle hensyn" og "ramse opp liker ikke". Vedkommende tåler ikke en ingrediens.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har masse nære venner jeg har kjent hele livet, men aldri har noen av dem snakket om at de «ikke liker» ting. Det slutter man men i fem-års alder.

Hvem er det du som kan bestemme dette? Mange voksne folk har matvarer de ikke liker. Du må bare innse realiteten.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Voksne uten allergi.

Jeg er flink å lage mat. Men har stadig møtt voksne som piller løk og champignong.

Jeg bruker kun ferske råvarer i moderate mengder.

Skal ha flere gjester i morgen og lurer på om jeg må ta hensyn?

Anonymkode: ce572...e9e

Tar hensyn om det er opplyste allergier ja. Utenom det tar jeg meg overhode ikke nær av at folk piller ut sopp, løk eller paprika . Mat er så individuelt . Har blitt opplært selv at det går helt fint å legge diskret til side det man ikke liker, gjerne under en serviett. Men man sier ikke æsj eller lager en scene av det. Er det noen jeg vet hater løk , sopp eller annet , serverer jeg det ved siden bare. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Thyra skrev (6 minutter siden):

Er da vel helt normalt å bestille med ekstra ditt og uten datt når man spiser på restaurant vel?

Dessuten var det vel ikke bare snakk om "liker ikke", men at noen også blir dårlig av ulik mat. Folk skal da ikke måtte spise ting de blir dårlige i magen av for å være høflige!

Nei, jeg er ikke vant med at folk holder på slik overhodet.

Var ute med en gruppe på seks stykker denne uka, deleretter, ingen som sa noe. En jobbmiddag uka før, 10 stykker, set menu, ingen som sa noe. 

Og det er det barnslige "liker ikke" vi diskuterer her. Ikke allergier eller religion, det har jeg forståelse for. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Du setter opp en voldsom stråmann med "alle hensyn" og "ramse opp liker ikke". Vedkommende tåler ikke en ingrediens.

Denne tråden handler om "liker ikke".... Ikke allergier. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Denne tråden handler om "liker ikke".... Ikke allergier. 

Den du siterte snakket om allergi.

Men det er faktisk helt normalt at voksne mennesker har ting de ikke liker. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Men hvorfor lage noe man vet gjesten ikke liker? Er det ikke rart å invitere på middag for så å lage noe de ikke liker?

Det samme lurer jeg på, høres helt merkelig ut at man med vilje lager mat som gjestene ens ikke liker. 

Anonymkode: 8d04e...20f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med matlaging, voksne mennesker og «ikke liker» er et ekstremt kontroversielt tema som lager steile fronter.

Jeg er en som «ikke liker» en del ingredienser. Og jeg takker stort sett nei til sosiale lag når det er mat involvert. Ikke fordi jeg ikke klarer å overleve eller tilpasse meg - men fordi de finnes ekstremt mange dømmende og mobbende voksne som absolutt skal ha en mening om hva jeg skal spise - og nærmest tvinge meg.

Jeg takler for eks ikke sopp. Ikke fordi jeg synes smaken er dårlig eller «er kresen». Men fordi konsistensen gjør at jeg gulper (og kan ufrivillig kaste opp) pga traumer om tvang fra barndommen. Jeg kunne sagt det direkte og åpent når folk lurer på hvorfor jeg plukker ut sopp (og et par andre ting) men det er enklere og mer hensynsfullt å si «jeg liker det ikke».

Eller skal jeg begynne å være ærlig og si «pappa holdt meg fast mens mamma presset sølvskeier med mat ned i kjeften min til tallerken var tom. jeg rømte stort sett fra felles middager for å unngå tvang og jeg kan kjenne smaken av sølvsøbestikk den dag i dag og takler ikke lukten av sølvpuss. skal jeg prøve en bit for deres del og så ser vi om jeg kaster opp denne gangen og eller om det går bra? for din del?».

Allikevel skjer det at voksne mennesker enten skal pirke på det hver. Jævla. Gang. At jeg ikke liker det eller det, og annonsere det til alle fremmøtte med krav om forklaring. Eller enda verre. Utfordring. «Spiser du den soppen der skal du få en hundrelapp av meg». Nei takk. Jeg er ikke underholdning. Eller et barn.

Jeg prøver å være respektfull og hensynsfull når jeg spiser med andre. Har noen laget et eksklusivt og spesielt måltid så vil jeg forklare problemet mitt til kokken/verten på tomannshånd og si jeg kommer til å plukke ut det eller det, og om det går greit nå som de vet. I alle andre sammenhenger plukker jeg diskré ut det jeg «ikke liker» og legger det ved siden av tallerken. Noe de aller aller fleste aksepterer eller legger ikke merke til. Bortsett fra en eller annen «voksen» med markeringsbehov som sier høyt til alle «skal ikke du spise opp soppen din Snublefot???!!!». Og så er ikke lenger de 6-7 soppbitene så diskre lenger..

Så er det alltid noen som skal påpeke «det der klarer du om du vil» eller «såpass må du tåle». Og her i tråden. Allerede på side en.

Men skal ikke jeg, som er like mye gjest og invitert som alle andre rundt bordet, og få kose meg med maten og selskapet? Skal jeg «tåle» noe som ødelegger hele opplevelsen for meg bare fordi man ikke forstår eller godtar at vi liker ulike ting? Jeg er mindre verdt av den grunn?

• Liker 3
  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Har innimellom besøk av en ungdom som er vegetar. Prøver å tilpasse til henne hvis jeg får beskjed litt i forveien.

Ellers lager jeg stort sett mat jeg selv liker og heldigvis har gjestene stort sett gitt uttrykk for at maten var god.

Anonymkode: 8c8ee...bcc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For meg er det en selvfølge å spørre gjestene om det er noe de ikke spiser første gang jeg inviterer dem (og så prøver jeg å huske det til neste gang). Jeg vil jo at alle skal ha det hyggelig og like maten. 

Mye verre når folk vil være overhøflige og svarer neida, og så viser det seg i etterkant at verken gluten eller nøtter og noe annet kunne spises. Vært lett å unngå å bake valnøttbrød og bruke peanøttsmør i gryteretten om jeg hadde visst det... De inviterte jeg ikke igjen.

Anonymkode: eff7c...825

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei, jeg er ikke vant med at folk holder på slik overhodet.

Var ute med en gruppe på seks stykker denne uka, deleretter, ingen som sa noe. En jobbmiddag uka før, 10 stykker, set menu, ingen som sa noe. 

Og det er det barnslige "liker ikke" vi diskuterer her. Ikke allergier eller religion, det har jeg forståelse for. 

Jeg begriper ikke hvorfor folk insisterer på at det er barnslig å ha smaksløker som reagerer annerledes enn ens egne... 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Snublefot62 skrev (54 minutter siden):

Dette med matlaging, voksne mennesker og «ikke liker» er et ekstremt kontroversielt tema som lager steile fronter.

Jeg er en som «ikke liker» en del ingredienser. Og jeg takker stort sett nei til sosiale lag når det er mat involvert. Ikke fordi jeg ikke klarer å overleve eller tilpasse meg - men fordi de finnes ekstremt mange dømmende og mobbende voksne som absolutt skal ha en mening om hva jeg skal spise - og nærmest tvinge meg.

Jeg takler for eks ikke sopp. Ikke fordi jeg synes smaken er dårlig eller «er kresen». Men fordi konsistensen gjør at jeg gulper (og kan ufrivillig kaste opp) pga traumer om tvang fra barndommen. Jeg kunne sagt det direkte og åpent når folk lurer på hvorfor jeg plukker ut sopp (og et par andre ting) men det er enklere og mer hensynsfullt å si «jeg liker det ikke».

Eller skal jeg begynne å være ærlig og si «pappa holdt meg fast mens mamma presset sølvskeier med mat ned i kjeften min til tallerken var tom. jeg rømte stort sett fra felles middager for å unngå tvang og jeg kan kjenne smaken av sølvsøbestikk den dag i dag og takler ikke lukten av sølvpuss. skal jeg prøve en bit for deres del og så ser vi om jeg kaster opp denne gangen og eller om det går bra? for din del?».

Allikevel skjer det at voksne mennesker enten skal pirke på det hver. Jævla. Gang. At jeg ikke liker det eller det, og annonsere det til alle fremmøtte med krav om forklaring. Eller enda verre. Utfordring. «Spiser du den soppen der skal du få en hundrelapp av meg». Nei takk. Jeg er ikke underholdning. Eller et barn.

Jeg prøver å være respektfull og hensynsfull når jeg spiser med andre. Har noen laget et eksklusivt og spesielt måltid så vil jeg forklare problemet mitt til kokken/verten på tomannshånd og si jeg kommer til å plukke ut det eller det, og om det går greit nå som de vet. I alle andre sammenhenger plukker jeg diskré ut det jeg «ikke liker» og legger det ved siden av tallerken. Noe de aller aller fleste aksepterer eller legger ikke merke til. Bortsett fra en eller annen «voksen» med markeringsbehov som sier høyt til alle «skal ikke du spise opp soppen din Snublefot???!!!». Og så er ikke lenger de 6-7 soppbitene så diskre lenger..

Så er det alltid noen som skal påpeke «det der klarer du om du vil» eller «såpass må du tåle». Og her i tråden. Allerede på side en.

Men skal ikke jeg, som er like mye gjest og invitert som alle andre rundt bordet, og få kose meg med maten og selskapet? Skal jeg «tåle» noe som ødelegger hele opplevelsen for meg bare fordi man ikke forstår eller godtar at vi liker ulike ting? Jeg er mindre verdt av den grunn?

Jeg skulle mer enn gjerne vært med deg i selskap og påpekt den åpenbare mangelen på oppdragelse og manerer som må foreligge for å rette oppmerksomhet mot andres spisevaner! Det er rett og slett uhørt hvordan voksne mennesker oppfører seg når de oppdager at du legger soppen til side!

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...