Gå til innhold

Tar du hensyn til folk som ikke liker sopp og løk når du inviterer?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Thyra skrev (På 22.2.2025 den 14.32):

Det er jo enkelte som blir dårlig i magen av ulik mat, selv om de ikke har påvist noen allergi..

Offisielt tåler jeg melk, men spiset jeg rømmegrøt så får jeg enorme magesmerter, kaldsvetter og besvimer nesten og etter ca 30 min må jeg på do og hele tarmen skal tydeligvis tømmes. Antar at kaldsvetten, smerten og lavt blodtrykk kommer av den voldsomme og plutselige aktiviteten i tarmene. 

Så hvis jeg får servert rømmegeøt så sier jeg at jeg er allergisk mot melkeprodukter, selv om vedkommende akkurat har sett meg spise en vanlijeis. Har ikke så lyst til å utbrodere hva som skjer hvis jeg spiser rømmegrøt. Som forøvrig smaker helt nydelig.

Anonymkode: 09b20...90f

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Fascinerende tråd! Dere som mener voksne folk som «ikke liker» er barnslige, gjelder det sånne som meg også, som ikke liker koriander? Som faktisk smaker såpe for 10 % av befolkningen (og som er «genfeil» om du vil)?

Anonymkode: 179ed...d4a

Jeg har akkurat samme greia med koriander. Blir fysisk dårlig hvis jeg får det i meg og kroppen brekker seg. Helt jævlig. Er kvalm i flere timer etter inntak. 

For min del kunne det aldri falt meg inn å servere mat jeg vet vennene mine ikke liker. 

Anonymkode: 8d04e...20f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 21.2.2025 den 12.34):

Ja det hadde jeg gjort! Jeg vil at de jeg inviterer skal ha en god opplevelse så da lager jeg og tar hensyn til hva de liker/ikke liker/tåler osv. Sliter selv med masse matvarer jeg selv ikke kna spise pga spiserørsbrokk, betennelser i magen og ibs. Så løk, tomatbasert, krydder og sitrus er ikke noe jeg kan spise selv, uten enorme smerter i dager/uker. Så  spiser jeg ikke hos andre da jeg ikke stoler på at folk ikke gjemmer ting i maten. Men siden jeg har det slik  så tar jeg hensyn til andre rundt meg. Skal jeg lage mat til andre, lager jeg bare forskjellige versjoner av maten så alle får noe man kan spise. Så skal jeg lage pizza til noen så får de pizzasaus i bunnen på sin med hva en topping de vil ha, mens jeg dropper pizzasaus osv. Kanskje litt mer styr, men det får bare være. Det jeg vil at alle skal ha det hyggelig. Uansett om grunnen er at de ikke tåler maten eller om de bare ikke liker forskjellige ting. Så finner jeg en løsning på det så alle blir fornøyde. 

Anonymkode: d00ef...33a

Å ikke tåle ting, er en selvfølge å ta hensyn til! Men å lage fullt av forskjellige versjoner fordi Per ikke liker løk, Ole hater paprika, Lise "dør" hvis hun må lukte hvitløk dagen etter og Turid liker noe som helst av grønnsaker, blir for dumt! 

Anonymkode: 6c60b...ace

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fascinerende tråd! Dere som mener voksne folk som «ikke liker» er barnslige, gjelder det sånne som meg også, som ikke liker koriander? Som faktisk smaker såpe for 10 % av befolkningen (og som er «genfeil» om du vil)?

Anonymkode: 179ed...d4a

Jeg liker heller ikke koriander, syns det smaker forferdelig. Men jeg spiser jo likevel om jeg er invitert på middag. Det er vel det folk sikter til her, at mange ser det som lite problematisk å spise noe man ikke liker. Men det er jo forskjell på "æsj, hele denne gryta smaker zalo" og "jeg spyr om jeg spiser dette". Jeg hadde aldri klart å spise en snegle feks, fordi jeg er redd dem, men har lært meg å like helt normale ting som feks sopp og oliven (hatet det før, nå er det fint mulig å få det ned). 

Anonymkode: b9ca2...c73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg liker heller ikke koriander, syns det smaker forferdelig. Men jeg spiser jo likevel om jeg er invitert på middag. Det er vel det folk sikter til her, at mange ser det som lite problematisk å spise noe man ikke liker. Men det er jo forskjell på "æsj, hele denne gryta smaker zalo" og "jeg spyr om jeg spiser dette". Jeg hadde aldri klart å spise en snegle feks, fordi jeg er redd dem, men har lært meg å like helt normale ting som feks sopp og oliven (hatet det før, nå er det fint mulig å få det ned). 

Anonymkode: b9ca2...c73

Problemet er at selv om DU har klart å lære deg å tåle det, så er det ingen selvfølge at andre klarer det. Og du vet heller ikke hva som ligger bak "liker ikke".

Jeg bruker en del "tåler ikke" når det blir spørsmål. Ganske enkelt fordi mange mener de har krav på å vite hvorfor jeg ikke liker noe, og skal åpent påpeke hvor barnslig de mener jeg er. Men det er ikke noen permanent løsning det heller, for mange går nå over til å ville vite om jeg faktisk er allergisk, om jeg har gått igjennom foodmap kartlegging og evnt hvilke diagnoser og symptom jeg får.

For meg for eks så har store løkbiter vært et kjempeproblem. Og det ironiske er at jeg liker både smaken og lukten av de fleste løktyper - men får jeg en større bit jeg kjenner i munnen så går det galt. Helt ufrivillig. Allikevel har jeg i alle år sagt at jeg ikke liker løk, som en enkel forklaring. Og noen ganger har jeg brukt at jeg ikke tåler det. Men da finnes det jævler som mener de kan ta seg til rette ovenfor meg og sniker løk inn i maten til tross for at de sier at det ikke er løk i maten. Og etter at jeg har spist opp gliser de bredt ovenfor hele gjengen og proklamerer at jeg lyver om løken da jeg nettopp spiste to forsyninger med maten, og jeg sa det var godt. Ofte med en undertone av at jeg er umoden som "ikke liker ting uten å ha prøvd". Den følelsen av inngripen og overtråkk av grenser er så massiv at sliter med å stole på folk som skal lage mat til meg.

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kleppmelk skrev (55 minutter siden):

Nei, tar ikke hensyn til «liker-ikke». Er man så heldig og blir invitert på middag så spiser du eller så får du være som en 3-åring å pirke i maten. 
Aldri at jeg spør de jeg inviterer om de liker maten jeg skal lage heller forsåvidt

Så du som vertskap har ingen interesse av at gjestene dine trives og liker maten du har laget? Interessant vinkling.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Thyra skrev (På 22.2.2025 den 6.47):

Det er vel ikke nødvendigvis så enkelt. Kanskje de andre gjestene også har noe de ikke liker. Og om du skal ta hensyn til alle blir det ikke så mange ingredienser igjen. 

Ser ikke problemet med at folk piller ut og legger igjen det de ikke liker.

Men hvor ofte har det skjedd deg at alle gjestene har forskjellige ting de ikke spiser?

Thyra skrev (På 22.2.2025 den 6.48):

Kan vel like gjerne være noen av gjestene som ikke liker selleri?

Det blir en veldig oppkonstruert problemstilling. Jeg har aldri opplevd at hver eneste gjest ramser opp 2-3 ting de ikke liker, har du? Dermed er det enkelt å ta hensyn til om Lise enten ikke spiser kjøtt eller Maren ikke liker sopp. 

AnonymBruker skrev (På 22.2.2025 den 7.54):

Ikke meg du siterer. Men om jeg hadde hatt slike venner ville ikke middagsbesøk vært en felles aktivitet. Da kunne vi heller møtes på restaurant, så fikk kjøkkenet der få ansvar for å ta alle hensyn. Selv om jeg også må si det hadde vært temmelig flaut å sitte der med et voksent menneske som må ramse opp "liker ikke" til kelneren. 

Anonymkode: e1fde...001

Hvorfor i all verden skulle noen ramse opp "liker ikke" til kelneren? På restaurant leser man jo menyen og slipper dermed å velge løksuppe dersom man ikke liker løk, eller å velge grillet sverdfisk hvis man ikke liker sjømat.

Dere som ikke vil invitere mennesker som har en ting de ikke liker, betyr det at dere aldri ville invitert en vegetarianer, evt at dere ville servert vegetarianeren kjøtt eller fisk bare på trass? 

AnonymBruker skrev (På 22.2.2025 den 8.05):

Dette handler i stor grad om sosialt lag, dessverre. Nei, ikke utdannelse, men hvordan du er oppdratt og hvem du omgås. Man kan lære seg å like alt som blir servert.

Har man vært en del rundt om kring i verden og blitt invitert hjem til folk, så går det bare ikke an å sitte der og si «jeg liker ikke». Man smaker og roser maten.

Anonymkode: bec34...1fb

Jeg hadde ikke orket å invitere løgnere som roser maten om de ikke liker den. Hvis du lyver og rosett maten selv om den egentlig vokser i munnen og du bare vil kaste opp, så kanskje jeg lager det samme neste gang siden du likte det så godt. Hadde blitt SÅ provosert om jeg hadde brukt tre timer og mange hundre kroner på å kjøpe inn og tilberede mat for å glede deg, og så visste det seg at det var løgn. Hvorfor skal jeg spandere den lille indrefileten av rådyr på en person som synes det smaker motbydelig, når jeg heller kan dele den med en som setter pris på det, og så heller dele noe annet med den som hater rådyrbiff?

Kleppmelk skrev (1 time siden):

Nei, tar ikke hensyn til «liker-ikke». Er man så heldig og blir invitert på middag så spiser du eller så får du være som en 3-åring å pirke i maten. 
Aldri at jeg spør de jeg inviterer om de liker maten jeg skal lage heller forsåvidt

Man er ikke heldig om man blir invitert til en kjip person som ikke ønsker at gjestene skal kose seg men bare ønsker å oppdra dem 

Snublefot62 skrev (10 minutter siden):

Så du som vertskap har ingen interesse av at gjestene dine trives og liker maten du har laget? Interessant vinkling.

Ikke sant! Helt utrolig hvor uvennlige og gjestfrie mange her er. 

Anonymkode: b5faf...b60

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min eldste liker ikke kokt potet. Da hun var liten unngikk vi potet og det ble veldig mye pasta til middag. Jeg har i de senere år servert dette likevel og har begrunnet med at hun trener sin sosiale kompetanse. Man kommer opp i enkelte situasjoner der det ikke passer seg å legge mat til side. Den er hun faktisk helt med på og klarer å spise litt potet. 

Skjønner ikke helt det med å ikke like løk. Løk forsvinner jo stort sett helt i gryter og sauser, gir bare god smak. 

Anonymkode: c6df5...898

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Min eldste liker ikke kokt potet. Da hun var liten unngikk vi potet og det ble veldig mye pasta til middag. Jeg har i de senere år servert dette likevel og har begrunnet med at hun trener sin sosiale kompetanse. Man kommer opp i enkelte situasjoner der det ikke passer seg å legge mat til side. Den er hun faktisk helt med på og klarer å spise litt potet. 

Skjønner ikke helt det med å ikke like løk. Løk forsvinner jo stort sett helt i gryter og sauser, gir bare god smak. 

Men selv om du ikke skjønner det med løk, kan du ikke godta at andre har andre erfaringer, opplevelser og grenser?

Samboeren min liker for eks ikke saus på kebab. Jeg forstår det ikke, men jeg godtar og respekterer det for det om.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg inviterer folk, er målet mitt at de skal ha det bra og følge seg velkommen. Så hvis jeg vet om ting de ikke liker, unngår jeg selvsagt det. Må innrømmet at jeg synes det er ganske rart å insistere på noe annet, bare fordi. Det er vel ikke noe koselig å tenke på at de sitter og spiser noe de ikke liker?

Det eneste unntaket jeg kan se for meg, er kanskje hvis noen har en tradisjon, med f.eks. fårikål, og så kommer det noen "nye"  som ikke liker det. Da ville jeg nok holdt på tradisjonen, men likevel hatt et alternativ. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snublefot62 skrev (2 timer siden):

Men selv om du ikke skjønner det med løk, kan du ikke godta at andre har andre erfaringer, opplevelser og grenser?

Samboeren min liker for eks ikke saus på kebab. Jeg forstår det ikke, men jeg godtar og respekterer det for det om.

Jeg liker heller ikke saus på kebab. Generelt ikke kalde sauser/dressinger/dip, heller ikke ketchup og sennep. Synes slikt fullstendig ødelegger maten. Enkelte her hadde vel blitt skikkelig flaue om de var ute og bestilte kebab eller hamburger med meg, da..

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Snublefot62 skrev (4 timer siden):

Jeg har en tro på at mange som ikke liker løk ikke vil merke løken i gryter og lignende der løken er kuttet i små biter. Blir jo litt som når man maskerer grønnsaker ved å mose de i pastasausen til kresne barn. 

Har et familiemedlem som er allergisk mot løk, det er jo selvfølgelig noe helt annet og må tas hensyn til. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har en tro på at mange som ikke liker løk ikke vil merke løken i gryter og lignende der løken er kuttet i små biter. Blir jo litt som når man maskerer grønnsaker ved å mose de i pastasausen til kresne barn. 

Har et familiemedlem som er allergisk mot løk, det er jo selvfølgelig noe helt annet og må tas hensyn til. 

Om det er konsistens så kan det være ja. Men ikke om det er smak/lukt eller mage/tarm.

Men hvorfor skal en ha behov for å overprøve det personen sier?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Snublefot62 skrev (4 timer siden):

Om det er konsistens så kan det være ja. Men ikke om det er smak/lukt eller mage/tarm.

Men hvorfor skal en ha behov for å overprøve det personen sier?

Mage/tarm, hva mener du? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Mage/tarm, hva mener du? 

Det er de som har fordøyelsessykdommer som gjør at de reagerer på blant annet løk. Selv i små mengder og totalt uavhengig av størrelsen på bitene.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Snublefot62 skrev (1 time siden):

Det er de som har fordøyelsessykdommer som gjør at de reagerer på blant annet løk. Selv i små mengder og totalt uavhengig av størrelsen på bitene.

Ok, takk for svar. Det er jo en god grunn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg elsker både sopp og løk, men hadde jeg fått servert dette på besøk, hadde sopp og store løkbiter blitt lagt til side på asjetten. Kanskje frekt, men jeg reagerer kraftig på begge deler. Akutt, eksplosiv diaré er heller ikke så koselig når man er gjest. Ligger og vrir meg i smerte nå etter å ha spist løk i går og kom til å tenke på denne tråden. Løk er vanskelig å unngå. 

Anonymkode: 24bcc...821

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Løk: noen er veldig sensitive på smak og kan absolutt kjenne løksmak folk flest ikke legger så merke til. Det kan også være irriterende i munn og svelg, så det handler ikke nødvendigvis om "liker ikke", men at det kan være litt "mye" mtp smak.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Folk har overdreven tro på at de vet bedre enn andre. Hvis Lukas ikke liker løk så er han jo ikke dum, løk i veldig små biter setter jo smak på HELE gryta. Hvis Lukas da er relativt høflig så sier han ingenting, men han er nok ikke særlig imponert.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 21.2.2025 den 10.27):

Voksne uten allergi.

Jeg er flink å lage mat. Men har stadig møtt voksne som piller løk og champignong.

Jeg bruker kun ferske råvarer i moderate mengder.

Skal ha flere gjester i morgen og lurer på om jeg må ta hensyn?

Anonymkode: ce572...e9e

Jeg lager ikke mat som mine gjester ikke liker eller tåler. 

Anonymkode: 17abf...dae

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...