Gå til innhold

Tar du hensyn til folk som ikke liker sopp og løk når du inviterer?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er ikke "nykker". Man kan ikke for at man ikke liker noe.

Wow, det hadde vært nok til å at du ikke gikk inn i et forhold? Hvorfor er du så dømmende mot folk som har noen typer mat de ikke liker?

Anonymkode: 53aef...bd0

Jeg dømmer ikke. De er invitert og inkludert. Men får spise det som blir servert. Eller jeg kan koke pasta, med ketchup, slik jeg gjør til små barn som "ikke vil ha". Blir ikke sur om det er hva de foretrekker. 

Hva gjør du egentlig om 16 ulike gjester hver har 3-4 "liker ikke", slik mange i denne tråden tydeligvis ikke har? 

Anonymkode: e1fde...001

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Mener du at du ikke kjenner noen voksne som har ting de ikke liker?

Jeg liker ikke sopp, dressing, mais, soyasaus, majones, sennep eller rømme. For eksempel. Rømme er ofte godt som en del av en rett, det samme kan soyasaus være. Men ikke i sin rene form. Er ikke glad i sushi heller. En del av dette kan jeg klare å spise uten å rynke på nesen, men da skyller jeg det ned med mye vann. I middagsselskaper hjemme hos folk, så pleier jeg å spise det meste, på restaurant har jeg ingen kvaler med å la ting bli liggende. Men det må da være lov å si som voksen at det er man mat ikke liker. Og nei, det er ikke sånn at om man spiser noe x antall ganger, så liker man det etter hvert. Har spist mye sopp opp gjennom livet, men liker det fortsatt ikke. 

Anonymkode: e21ac...157

Dette er jo bare ekstremt sært. 

Nei, jeg kjenner ingen som er såpass ekstreme. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det heter ikke nykker, det heter smak. Folk liker og misliker ulike ting. Ikke bare når det kommer til mat, men også ting som musikk, film, annen underholdning, mennesker, arbeidsoppgaver og estetikk.

Dessverre for deg foretrekker virkelige menn kvinner, ikke forutintatte og dømmende jentunger.

Anonymkode: ba6dd...19c

Du går virkelig på besøk og krever at folk skal spille en annen type musikk?

Du drar på jobb, og krever at arbeidsgiver ikke skal gi deg oppgavene du ikke liker? 

Vi kan vel diskutere hvem jentungen/divaen er her... 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg dømmer ikke. De er invitert og inkludert. Men får spise det som blir servert. Eller jeg kan koke pasta, med ketchup, slik jeg gjør til små barn som "ikke vil ha". Blir ikke sur om det er hva de foretrekker. 

Hva gjør du egentlig om 16 ulike gjester hver har 3-4 "liker ikke", slik mange i denne tråden tydeligvis ikke har? 

Jeg har aldri invitert så mange gjester. Det er heller ikke det som er vanlig. Som regel inviterer man et par eller 3-4 stk. 

Men jeg antagelig laget noe tapas-aktig slik at alle kan ta det de liker.

Når du snakker om pasta og ketchup som barn, da er du særdeles dømmende. Og nedlatende. 

Jeg vil heller lage middag til noen som ikke liker ting enn å omgås noen som er så dømmende og nedlatende om andre.

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det jeg synes er flaut er å ikke våge å være seg selv og stå for egne preferanser, men heller tvinge seg selv inn i konformitet.

Ja, det er jeg helt enig i.

Dette handler dog ikke om et ønske om konformitet, men om å utforske alt livet har av nytelser.

Anonymkode: 870b0...fa6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Jeg har aldri invitert så mange gjester. Det er heller ikke det som er vanlig. Som regel inviterer man et par eller 3-4 stk. 

Men jeg antagelig laget noe tapas-aktig slik at alle kan ta det de liker.

Når du snakker om pasta og ketchup som barn, da er du særdeles dømmende. Og nedlatende. 

Jeg vil heller lage middag til noen som ikke liker ting enn å omgås noen som er så dømmende og nedlatende om andre.

Hva gjør du når du har barn som ikke liker maten som står på bordet, da?

Jeg synes det er et utmerket alternativ med spagetti, med ketchup. Det tar jo bare et-par minutter å gjøre klar til dem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Hva gjør du når du har barn som ikke liker maten som står på bordet, da?

Jeg synes det er et utmerket alternativ med spagetti, med ketchup. Det tar jo bare et-par minutter å gjøre klar til dem. 

Jeg har ikke barn, så det kan jeg uttale meg om.

Ja, jeg har forstått at du er nedlatende og dømmende.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved å beskrive det å ikke like enkeltingredienser som 'nykker', viser du at du har en dømmende holdning overfor andres smak.

Man serverer taco, tapas eller koldtbord. 

Du går virkelig på besøk og krever at folk skal spille en annen type musikk?

Du drar på jobb, og krever at arbeidsgiver ikke skal gi deg oppgavene du ikke liker? 

Vi kan vel diskutere hvem jentungen/divaen er her... 

Nei, det gjør jeg ikke. 

Det jeg gjør er å la være å servere retter med sopp og spille opera når jeg har besøk som ikke liker sopp eller opera, og så lar jeg folk som ikke liker å skifte bleie på eldre finne seg et yrke med arbeidsoppgaver de foretrekker - selv om jeg personlig ikke har problemer med sopp, opera eller stell av eldre. 

Å presse egne preferanser på andre er slikt man har vokst fra innen man er ferdig på videregående. 

Ja, det er jeg helt enig i.

Dette handler dog ikke om et ønske om konformitet, men om å utforske alt livet har av nytelser.

Du skrev selv at du har presset ned mat du ikke liker fordi det er flaut å ikke like det alle andre liker.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg viste noen ikke liker løk kunne jeg lagt oppkuttet løk i en egen skål, som feks tilbehør til salat. Hadde jeg servert karbonadesmørbrød med løk, ville jeg droppet løk til de som ikke liker. Men jeg ville aldri droppet løk i kjøttkaker, gryter, supper osv. 

Jeg hadde nok ikke servert soppsuppe til gjester jeg vet ikke liker sopp. Hadde jeg laget viltgryte kunne jeg servert sopp på siden. Er glad i sopp og har ofte som tilbehør, men stort sett med andre grønnsaker også. Så da kan man velge å ikke forsyne seg. 

Anonymkode: db047...d25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jo, det mener jeg at man kan. Det er bare å tvinge seg i det, så begynner man å liker det. Det verste man kan gjøre er å unngå det resten av livet og gjøre det til en del av ens identitet.

Det er flere ting jeg har spist kun fordi det er så flaut å være voksen som ikke liker ting. Etter noen ganger har jeg begynt å elske det! 

Hva er koseligst? At jeg plukker ut ting jeg ikke liker på en diskré måte, eller at jeg sitter og brekker meg til jeg spyr utover bordet? For det gjør jeg, jeg kaster opp. Er VELDIG følsom på smaker, lukter og konsistenser jeg ikke liker. Og jeg spiser ikke ting jeg ikke liker, for jeg liker ikke å spy. 

Anonymkode: 9fb79...eab

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trøndere1 skrev (Akkurat nå):

Voksne normale utdannede mennesker pilker ikke i mat. 

Joda, det gjør de. Det er helt vanlig at voksne mennesker har mat de ikke liker.

Men ser i tråden at det er dessverre også vanlig at voksne mennesker er svært dømmende og nedlatende.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Joda, det gjør de. Det er helt vanlig at voksne mennesker har mat de ikke liker.

Men ser i tråden at det er dessverre også vanlig at voksne mennesker er svært dømmende og nedlatende.

Ja det er utrolig trist med voksne mennesker som oppfører seg som barn rundt et matbord. Ingen drev på slik før. Det har med oppvekst å gjøre. Barn må lære å spise det som blir servert. Da får man ikke slike voksne mennesker med oppførsel som en trassig 12 åring. Flaut pinlig å stusslig å være voksen å sitte med grillpølse å ketchup. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trøndere1 skrev (Akkurat nå):

Ja det er utrolig trist med voksne mennesker som oppfører seg som barn rundt et matbord. Ingen drev på slik før. Det har med oppvekst å gjøre. Barn må lære å spise det som blir servert. Da får man ikke slike voksne mennesker med oppførsel som en trassig 12 åring. Flaut pinlig å stusslig å være voksen å sitte med grillpølse å ketchup. 

Nå troller du bare. Så dum som dette er du ikke. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til og med barna mine har måttet tåle mat med sopp, løk, spinat osv hele livet.  
Som jeg har sagt til de, jeg lager maten. Jeg bestemmer hva som er i den og om de lager mat, så spiser jeg det de lager med glede. 
Jeg har ikke giddet å spise kjip og smakløs mat fordi barna ikke har likt løk eller sopp. Og de får selvfølgelig ikke noe alternativ. 

Hater folk som piller i maten. Det er ting jeg også ikke syntes er godt, men klarer da å spise det om jeg får det servert. Sitter virkelig ikke borte hos folk og peller i maten. 

Anonymkode: eff28...922

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Har aldri møtt en voksen person som «ikke liker» helt vanlige ingredienser.

Anonymkode: bec34...1fb

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Har aldri møtt en voksen person som «ikke liker» helt vanlige ingredienser.

Anonymkode: bec34...1fb

Spot on!😀👍

Anonymkode: 942ed...937

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er ting jeg også ikke syntes er godt, men klarer da å spise det om jeg får det servert. Sitter virkelig ikke borte hos folk og peller i maten. 

Anonymkode: eff28...922

Poenget er jo at hvis jeg inviterer noen til middag, så ønsker jeg ikke at de skal "spise det som de får servert". Jeg vil at de skal kose seg og synes maten er god.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Du skrev selv at du har presset ned mat du ikke liker fordi det er flaut å ikke like det alle andre liker.

Ja, og nå elsker jeg den maten. Tenk om jeg skulle gått hele livet uten å lære å like oliven, for eksempel. Det hadde vært et tap i livskvalitet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Nå troller du bare. Så dum som dette er du ikke. 

Like dum som voksne mennesker som ikke liker normal mat er bare trist. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som kokk så er det for meg helt naturlig å servere mat som gjestene liker, noe annet er da veldig rart. Sopp er nevnt her, og det er ikke veldig uvanlig å ikke like det, da ser jeg ingen grunn for å feks servere gryterett med masse sopp til en som absolutt ikke kan fordra sopp, hvorfor i all verden skal jeg gjøre det? 

Anonymkode: 09076...b8e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...