Gå til innhold

Tar du hensyn til folk som ikke liker sopp og løk når du inviterer?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Fordi jeg lager normal og variert mat. 

Men dette er i det hele tatt ett merkelig og konstruert dilemma for meg. Jeg har selvfølgelig hatt gjester med alleriger. Men aldri et voksent menneske som sier "liker ikke". Så hele problemstillingen, at noen ikke klarer å spise løk, sopp eller erter, er helt merkelig for meg. 

Anonymkode: e1fde...001

Det går da helt fint an å lage normalt og variert mat uten den ene ingrediensen gjesten ikke liker? Hvis gjesten ikke liker sopp så er det haugevis med normale middagsretter man kan lage uten sopp.

Jeg synes det er merkelig at du ikke klarer å forstå at det finnes folk som ikke liker enkelte typer matretter/ingredienser. Tror så og si alle jeg kjenner har noe de ikke liker. Jeg har likevel ikke problem med å forstå, eller finner det "merkelig", at noen liker alt.

Og, som sagt, selv om man klarer å spise det man ikke liker - hvorfor lage noe man vet vedkommende ikke liker? Jeg vil at min gjest skal kose seg, ikke spise min mat for å være høflig. Hva er vitsen da med å invitere på middag da?

Anonymkode: 53aef...bd0

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Fordi jeg lager normal og variert mat. 

Men dette er i det hele tatt ett merkelig og konstruert dilemma for meg. Jeg har selvfølgelig hatt gjester med alleriger. Men aldri et voksent menneske som sier "liker ikke". Så hele problemstillingen, at noen ikke klarer å spise løk, sopp eller erter, er helt merkelig for meg. 

Helt enig. Jeg hadde selvsagt respektert folks matønsker! Har bare aldri vært borti den problemstillingen før.

Anonymkode: 870b0...fa6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Det går da helt fint an å lage normalt og variert mat uten den ene ingrediensen gjesten ikke liker? Hvis gjesten ikke liker sopp så er det haugevis med normale middagsretter man kan lage uten sopp.

Jeg synes det er merkelig at du ikke klarer å forstå at det finnes folk som ikke liker enkelte typer matretter/ingredienser. Tror så og si alle jeg kjenner har noe de ikke liker. Jeg har likevel ikke problem med å forstå, eller finner det "merkelig", at noen liker alt.

Og, som sagt, selv om man klarer å spise det man ikke liker - hvorfor lage noe man vet vedkommende ikke liker? Jeg vil at min gjest skal kose seg, ikke spise min mat for å være høflig. Hva er vitsen da med å invitere på middag da?

Her blir vi 16 til bords i morgen.

Dere viser stadig til "gjesten"? 

Hadde jeg hatt ei venninne som ikke likte løk, ville jeg vel alltids laget noe uten. Men det er så merkelig å se for seg at voksne mennesker har slike nykker. 

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Har aldri møtt en voksen person som «ikke liker» helt vanlige ingredienser.

Anonymkode: bec34...1fb

Hahaha, virkelig ikke? Svigermoren min liker ikke løk, ost, tacokrydder eller chili. Mannen min liker ikke sopp, tomat eller melk.

Anonymkode: 9fb79...eab

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hahaha, virkelig ikke? Svigermoren min liker ikke løk, ost, tacokrydder eller chili. Mannen min liker ikke sopp, tomat eller melk.

Anonymkode: 9fb79...eab

Det hadde ikke vært min mann, for å si det mildt. Foretrekker menn, ikke guttunger. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Hadde jeg hatt ei venninne som ikke likte løk, ville jeg vel alltids laget noe uten. Men det er så merkelig å se for seg at voksne mennesker har slike nykker. 

Da har du dårlig fantasi og empati. 

Anonymkode: db844...c40

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Det er ikke "nykker". Man kan ikke for at man ikke liker noe.

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det hadde ikke vært min mann, for å si det mildt. Foretrekker menn, ikke guttunger. 

Wow, det hadde vært nok til å at du ikke gikk inn i et forhold? Hvorfor er du så dømmende mot folk som har noen typer mat de ikke liker?

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men altså, mener dere virkelig at dere kjenner flere voksne folk som høyt og tydelig proklamerer at de ikke «liker» ting? Det har jeg faktisk aldri opplevd. Er det sånn at når dere inviterer på middag på lørdag, så svarer gjestene: ja takk , vi kommer gjerne, men jeg liker ikke poteter bare så du vet det.

Hvor er dette? Er det spesielle sjikt i samfunnet eller steder i landet?  

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er greit å ta enkelte ting ved siden av, men løk er jo virkelig essensen i mye mat, og tar en bort den, er det som å ta bort ost på pizza i mine øyne. Mye god smak forsvinner da dessverre, så da moser jeg heller løken inn i saus e.l., slik at smaken er der, men ingen store biter. 

Anonymkode: 6c60b...ace

Som sagt, så elsker jeg presset hvitløk, og det gir masse smak. Jeg har folk i min manns familie  som ikke er glad i fisk. Serverer selvfølgelig aldri fisk til dem. Går helt fint å ta litt hensyn. 

Anonymkode: 74ebf...7e2

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men altså, mener dere virkelig at dere kjenner flere voksne folk som høyt og tydelig proklamerer at de ikke «liker» ting? Det har jeg faktisk aldri opplevd. Er det sånn at når dere inviterer på middag på lørdag, så svarer gjestene: ja takk , vi kommer gjerne, men jeg liker ikke poteter bare så du vet det.

Selvsagt ikke. Det er jo venner eller familie som jeg kjenner godt og vi prater jo om mye forskjellig. Så da vet jeg allerede kanskje en del om deres preferanser.

Evt som ei venninne av meg gjorde - hun inviterte meg på middag og spurte om det var noe jeg ikke spiste.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Vet ikke hvordan det er hos deg, men jeg kjenner de jeg inviterer på middag veldig godt. Om det skulle være en fremmed som skal på middag her, så spør jeg ham/henne om hun/han liker retten jeg skal servere. Ikke alle som liker lutefisk, skrei/lever/rogn, blodpølse, fårikål osv, selv om jeg elsker det.

Anonymkode: 74ebf...7e2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Det er ikke "nykker". Man kan ikke for at man ikke liker noe.

Jo, det mener jeg at man kan. Det er bare å tvinge seg i det, så begynner man å liker det. Det verste man kan gjøre er å unngå det resten av livet og gjøre det til en del av ens identitet.

Det er flere ting jeg har spist kun fordi det er så flaut å være voksen som ikke liker ting. Etter noen ganger har jeg begynt å elske det! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Sopp null problem, men løk? Da må de være allergiske 

Anonymkode: eaf9f...3ba

Det er veldig mange som ikke tåler løk, det trigger de fleste betennelsessykdommer. 

Anonymkode: 74665...137

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver. 
jeg har noen ting jeg ikke liker selv (bla sopp, tåler ikke konsistensen!), jeg har aldri spesifisert det til noen. Plukker det bare diskret ut.

Anonymkode: 0a9e7...759

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jo, det mener jeg at man kan. Det er bare å tvinge seg i det, så begynner man å liker det. Det verste man kan gjøre er å unngå det resten av livet og gjøre det til en del av ens identitet.

Det er flere ting jeg har spist kun fordi det er så flaut å være voksen som ikke liker ting. Etter noen ganger har jeg begynt å elske det! 

Nei, det er ikke sånn for alle. Selv om det har vært sånn for deg så kan du ikke anta at det gjelder alle.

Og om så noen velger å ikke tvinge i seg noe for å like det - hva så?

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Sier ikke at du er noe mindre voksen av den grunn. Sier bare at jeg aldri har hørt om at noen ikke liker løk eller sopp.

Sier noen at de ikke liker fermentert fisk, så er det noe jeg kan skjønne. Det er en uvanlig og kraftig smak. Å ikke like løk eller sopp har jeg aldri tenkt over at var mulig.

Prøver ikke å snakke ned noen, synes bare det var veldig fascinerende.

Det er faktisk overraskende mange av oss, jeg kjenner flere. Men, det er ikke sosial akseptert å si, så man sier det bare til de man kanskje ser ikke liker det. Det er gjerne noen tegn man kjenner igjen, selv om man prøver å være diskret. Jeg kjenner flere kolleger, venner og mannen min som har det på samme vis. Man lar bare være å si noe, for det er noe man kanskje skammer seg litt over, og man vet at det ikke bli tatt særlig godt i mot. Det er lett å bli latterliggjort.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om problemstillingen i HI kanskje er oppkonstruert så er likevel poenget det samme. Hvorfor invitere gjester og med vitende og vilje serverer noe de ikke liker? Er ikke hele poenget med gjester å ha det hyggelig og ikke å drive voksenopplæring i matveien? Man kan mene hva man vil om voksne mennesker som har matvarer de ikke liker, men å bevisst gi blaffen i gjesters preferanse gjør deg til en temmelig dårlig vert og ikke så rent lite usympatisk.

Endret av Arkana
  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du at du ikke kjenner noen voksne som har ting de ikke liker?

Jeg liker ikke sopp, dressing, mais, soyasaus, majones, sennep eller rømme. For eksempel. Rømme er ofte godt som en del av en rett, det samme kan soyasaus være. Men ikke i sin rene form. Er ikke glad i sushi heller. En del av dette kan jeg klare å spise uten å rynke på nesen, men da skyller jeg det ned med mye vann. I middagsselskaper hjemme hos folk, så pleier jeg å spise det meste, på restaurant har jeg ingen kvaler med å la ting bli liggende. Men det må da være lov å si som voksen at det er man mat ikke liker. Og nei, det er ikke sånn at om man spiser noe x antall ganger, så liker man det etter hvert. Har spist mye sopp opp gjennom livet, men liker det fortsatt ikke. 

Anonymkode: e21ac...157

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det heter ikke nykker, det heter smak. Folk liker og misliker ulike ting. Ikke bare når det kommer til mat, men også ting som musikk, film, annen underholdning, mennesker, arbeidsoppgaver og estetikk.

Dessverre for deg foretrekker virkelige menn kvinner, ikke forutintatte og dømmende jentunger.

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Det jeg synes er flaut er å ikke våge å være seg selv og stå for egne preferanser, men heller tvinge seg selv inn i konformitet.

Anonymkode: ba6dd...19c

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...