Gå til innhold

Tar du hensyn til folk som ikke liker sopp og løk når du inviterer?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fra en kokk sitt perspektiv... absoluttet et stort JAA!!

Du ønsker vel at gjestene skal sitte igjen med en god matopplevelse?

Løk gir maten en fyldigere smak. Er noen allergiske, skal man absolutt ikke gjøre følgene.... men finkutt løken i bittesmå biter, eller kjør den i en prosessor. Da kamuflerer du løken, og maten får den smaken du evt ønsker :)

Eller noe som er enklere. Lag mat uten sopp og løk. Imponer med noe godt, og la gjestene få tidenes beste matopplevelse. Det finnes jo uendelig med gode matretter her i verden 😉

Anonymkode: 8f7f9...e0f

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kommer an på hva slags "liker ikke" det er snakk om. Det kan bety alt fra synes ikke det er noe godt til avskyr. 

Jeg liker ikke tomater, men jeg klarer å spise dem uten å rynke på nesa.

Jeg liker ikke rosiner. Jeg brekker meg bare av tanken på å ha en rosin i munnen. Det er nesten på kanten til en fobi. Du kan like gjerne servere meg kokte brunsnegler. 

Anonymkode: a1d4d...9ba

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... jeg er da god nok til å lage mat til at jeg enten kan finne på noe UTEN disse ingrediensene eller ha dem på siden. Eløer så kan de plukke ting ut, hvis jeg ikke vet at de misliker noe. Føler ikke jeg har et behov for å herse med voksne folk pga matvanene deres... å unngå sopp og løk er jo ikke vanskelig.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Kommer an på hva slags "liker ikke" det er snakk om. Det kan bety alt fra synes ikke det er noe godt til avskyr. 

Jeg liker ikke tomater, men jeg klarer å spise dem uten å rynke på nesa.

Jeg liker ikke rosiner. Jeg brekker meg bare av tanken på å ha en rosin i munnen. Det er nesten på kanten til en fobi. Du kan like gjerne servere meg kokte brunsnegler. 

Anonymkode: a1d4d...9ba

Men selv om gjesten klarer å spise det, hvorfor servere noe de ikke liker? Man inviterer vel gjester fordi man ønsker å gi dem en god opplevelse med god mat?

Anonymkode: 53aef...bd0

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry, men jeg er voksen og hater konsistensen på sopp. Klarer ikke tygge og svelge dem uten å få brekninger. Så med mindre jeg har dødelig soppallergi eller kan dokumentere en diagnose, så skal jeg bare 'trøkke dem i meg' og ikke være så barnslig? Det funker ikke!

Da legger jeg dem heller til side og nyter resten av maten. Hvis det er ikke er ok så hadde takket nei til fremtidige middagsinvitasjoner. 

Anonymkode: f5163...dfe

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg lager store biter så det er lett å pille ut for de som ikke liker. Men det er barna og ikke de voksne 😂 hadde dog ikke blitt sur om det lå løk igjen på siden av tallerken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men selv om gjesten klarer å spise det, hvorfor servere noe de ikke liker? Man inviterer vel gjester fordi man ønsker å gi dem en god opplevelse med god mat?

La meg flippe det spørsmålet: Kvifor ikkje spise noko om du tolererer det, men berre ikkje liker det? Og kan du gje meg ein rett som utelukkande består av ting dei sju-femten ulike folka du har på middag elsker? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, løk smaker jo helt forferdelig. Sopp og, men det «etser» i det minste ikke over på alt annet så er lett å pille ut. 

fikk en gangs servert kjøttkaker med masse løk i. Holdt på å kaste opp utover hele bordet. Er jo som å spise mat full i snegler. Helt grusomt. 

Anonymkode: 4f02e...7c6

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sopp og kjøttkaker klarer jeg bare ikke. Sopp er greit nok, jeg kan skyve den til sides. Kjøttkaker er det verre med, jeg brekker meg så den mest høflige måten å komme seg gjennom kjøttkakemiddagen på er å være ærlig og si at jeg ikke kan ha det. Jeg ble tvangsforet på kjøttkaker som barn, det var spesielt en episode på sykehus som satte seg.

Anonymkode: 136b9...eb9

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

aazy skrev (Akkurat nå):

La meg flippe det spørsmålet: Kvifor ikkje spise noko om du tolererer det, men berre ikkje liker det? Og kan du gje meg ein rett som utelukkande består av ting dei sju-femten ulike folka du har på middag elsker? 

Jeg spiser ting jeg ikke liker (så lenge det ikke gir meg brekninger). 

Jeg har aldri sju-femten ulike mennesker på middag. Jeg vet heller ikke hva disse potensielt syv-femten ulike menneskene liker og ikke liker, så da kan jeg ikke svare på spørsmålet.

Nå har jeg svart på dine spørsmål, vil du nå svare på mitt?

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så klart tilrettelegger jeg! Jeg inviterer jo gjester fordi jeg ønsker at vi skal kose oss sammen med god mat. Ikke fordi jeg skal prøve å oppdra dem til å like mat jeg mener de burde like? For en merkelig problemstilling!

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg spiser ting jeg ikke liker (så lenge det ikke gir meg brekninger). 

Jeg har aldri sju-femten ulike mennesker på middag. Jeg vet heller ikke hva disse potensielt syv-femten ulike menneskene liker og ikke liker, så da kan jeg ikke svare på spørsmålet.

Nå har jeg svart på dine spørsmål, vil du nå svare på mitt?

Nei, nettopp. Det med å tilrettelegge for «sære» preferanser som utelukkande går på smak eller tekstur når ein må tilrettelegge for masse anna faktorar, som livvsyn/diett/sjukdom/allergi, er faktisk ein umogleg oppgåve med ein gong antall gjester overstig ~5. Hadde aldri falt meg inn å seie ifrå om at eg ikkje er så innmari glad i kokosmelk på indisk aften, typ. For meg er det ein uting at folk forventar at alt skal vere ihht eige preferanser absolutt heile tida, og det hadde gjort meg til ein dårleg ven og middagsgjest. Det er ein ting å pirke av løkbiter av maten, my/their loss tenkjer eg, men å forvente at heile måltidet skal vere skreddarsydd absolutt alle som skal delta er innmari sjølvsentrert og urealistisk (som du ville skjønt om du skulle ha middagsselskap for 5+).

Endret av aazy
  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selvfølgelig skal du ta hensyn. Det er jo folkeskikk. Og jeg hadde ikke giddet å komme hjem til folk som konsekvent serverer meg mat jeg ikke liker. 

Anonymkode: 3e99f...acf

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjemmes dypt over å ikke like sopp og gul løk. Elsker å bruke masse presset hvitløk i maten. Serverer gjerne sopp og gul løk ved siden av.

Nå er det folk vi kjenner kjempegodt som blir invitert hit, og som vi blir invitert til. Så alle kjenner til at jeg ikke liker det. 

Ellers er jeg altetende, men ja, det er flaut.

Anonymkode: 74ebf...7e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er voksen og spiser ikke sopp. Jeg spiser det meste men sopp er en av de få tingene jeg ikke spiser. 

Anonymkode: 3bdf4...07c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som gjest tenker jeg at middag hos andre er en gylden anledning til å smake på matvarer jeg ikke er vant til. Smaker litt, og legger litt til side. Om man aldri utsetter seg selv for nye smaker vil jo heller ikke smaksløkene venne seg til nye smaker.

Anonymkode: 12e5a...7ff

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, i utgangspunktet ikke. Da må det være fordi de er allergiske (selvsagt) eller fordi jeg vet at de virkelig hater den og den tingen. Min eldste sønn hater tomater. Da setter jeg tomater i en skål ved siden av salaten. Det er enkle greier. Sopp er ofte i så store biter, at hvis noen ikke liker det, er det lett å plukke bort. Jeg blir ikke fornærmet over det. Løk kjenner jeg vel ingen som hater, bortsett fra yngste barnet, men det er jo litt sånn at mange ikke er begeistret, men spiser det likevel. Sånn vil det jo alltid være, og umulig å lage noe hvis alle hensyn skal tas. 

Anonymkode: 6c60b...ace

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg er voksen og spiser ikke sopp. Jeg spiser det meste men sopp er en av de få tingene jeg ikke spiser. 

Anonymkode: 3bdf4...07c

Og det er helt greit, men forventer du at folk som inviterer deg til mat, dropper sopp i f.eks. en gryterett? Eller går det greit? Jeg spiser ikke kylling, men spiser kyllinggryte. Tar da oppi slik at jeg ikke får kyllingbiter. Sopp er ofte i store biter, og lett å plukke bort (jeg elsker sopp da).

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Og det er helt greit, men forventer du at folk som inviterer deg til mat, dropper sopp i f.eks. en gryterett? Eller går det greit? Jeg spiser ikke kylling, men spiser kyllinggryte. Tar da oppi slik at jeg ikke får kyllingbiter. Sopp er ofte i store biter, og lett å plukke bort (jeg elsker sopp da).

Jeg synes det er litt rart hvis noen inviterer meg på middag og serverer noe de vet jeg ikke liker 

Anonymkode: a27e2...6ea

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...