Gå til innhold

Jevne ut økonomiske konsekvenser av permisjon

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Da jeg var gravid med barnet vårt, oppdaget jeg at arbeidsgiveren min har en lite kvinnevennlig policy ang. lønn og bonus. Jeg delte dette med mannen min, som egentlig var ikke så interessert i bekymringene mine, selv om jeg var tydelig på at utbetalt bonus er et sekssiffret beløp, dvs. MYE penger. 

Nå har jeg vært tilbake på jobb fra permisjon en liten stund og oppdaget at pga. permisjonen min har jeg gått glipp av 2 lønnsjusteringer, pluss bonus for 2 kalenderår. Totalt er dette et betydelig beløp, det er snakk om flere hundre tusen kr. 

Mannen min vet om at jeg har økonomisk tap pga. permisjon, men har ikke tatt initiativ til en prat eller løsning for hvordan vi kunne ta hensyn til dette. Når jeg begynner å tenke på hvor mye penger jeg går glipp av, føler jeg rundlurt. Og det er ikke slik at mannen har betalt for barnets utstyr og klær selv, særlig klær har jeg betalt nesten helt selv. 

Hva ville dere gjort? Er det kun "mitt problem" at jeg går glipp av så mye penger? Skjønner at jeg ikke har krav på noen ting - hverken penger fra arbeidsgiveren, men ikke heller fra mannen min, men er det helt feil at jeg føler at dette er virkelig ugreit? Det er vanskelig for meg å sette krav og grenser, men nå føler jeg at dette ble for mye til og med for meg. 

Ønsker å spesifisere at jeg har ikke tatt ulønnet perm eller tilsvarende, dvs. mannen har ikke på den måten måttet kompenserer for noe som helst. Og permisjonen var med 100% lønn, så vi har begge fått 100% lønn hele veien. 

Anonymkode: 26d40...de5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Normale lønnsjusteringer skal du da få selv om du er i permisjon?

Men ja, bonusopptjening mister man. Det er ulempen med å jobbe i prestasjonsbaserte yrker. Det er jo i utgangspunktet ditt ansvar å holde oversikt over ordningene hos din egen arbeidsplass.

Spørsmålet er; har du hatt bonus hvert år fremt til dette, og er det denne lønnen (inkl. bonus) som har vært utgangspunktet for deres familiebudsjett?

Anonymkode: 6b8c3...cd2

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

for det første er det ikke lsika t arbeidsgiver kan unnlate å ta deg med i lønssjusteringer når du er i lovlig foreldrepermisjon så det er ikke mannen din som er ansvarlig på noen måte for dette, det må du ta med arbeidsgiver. Deretter er bonus ofte resultatbasert og selvsagt har du ikke resultater når du ikke er på jobb, din permisjon er ditt valg, du kan ikke uten videre mene at din mann skal dekke dette tapet.. OG ikke minst, dette burde du jo fått en "avtale" med partneren din på FØR dere ble gravide, det er for sent etter at barnet er født og du innser "tabben din" tenker jeg.. 

Anonymkode: 5a836...a8e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er du med i fagforening? Hør med dem/deres jurist? Høres merkelig ut at du ikke får del i lønnsjusteringer.

Anonymkode: 8ae2d...1c5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her er det egentlig ikke noe fasit. Hos oss så tjener begge rundt 1,1 millioner i året. Min arbeidsgiver dekker lønn over 6 g, mannens gjør ikke. Det gjorde at jeg tok hele fellesperioden, pluss at jeg betalte mannen halvparten av det han tapte etter skatt (inkl tapte feriepenger). Når vi skal i ny permisjon og må ha noe ulønnet, så tar jeg alt ulønnet, og det går ca opp i opp med det mannen taper på å ikke få betalt over 6 g. Jeg er en person som er veldig opptatt av rettferdighet og at vi skal stille likt, så dette har jeg vært primus motor for. Mannen har sagt at jeg ikke trenger å kompensere han, men jeg synes det er mest rett. Vi eier alt 50/50 og deler alle kostnader 50/50, så da mener jeg det er mest riktig å dele også dette. 

Anonymkode: e9dc4...56a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tenker det høres slitsomt ut å være så stressa over penger, med de summene der burde du jo sitte greit i det fra før uansett. Nyt babyen din!

Anonymkode: e10e5...07b

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ville aldri fått barn uten felles økonomi

Anonymkode: 3ec5f...932

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi har valgt livet sammen, så har felles økonomi. 

Noe annet ville vært utenkelig, da det alltid, og igjen og igjen, vil være forhold der man må ofre noe for familien/hverandre. Derfor avgjørende å være et team som trekker lasset sammen, på alle måter. 

Anonymkode: 333f9...955

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Utrolig merkelig av deg å komme nå etter at barnet er født og kreve mannen sin for flere hundre tusen fordi arbeidsgiveren din er kjip 😶

Dette burde du sjekket på forhånd og så diskutert med mannen. Kanskje han heller ville ha tatt hele fellesdelen av permisjonen i stedet i så fall? Eller latt være å få barn?

Anonymkode: fd5e2...f32

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Utrolig merkelig av deg å komme nå etter at barnet er født og kreve mannen sin for flere hundre tusen fordi arbeidsgiveren din er kjip 😶

Dette burde du sjekket på forhånd og så diskutert med mannen. Kanskje han heller ville ha tatt hele fellesdelen av permisjonen i stedet i så fall? Eller latt være å få barn?

Anonymkode: fd5e2...f32

Tja. Jeg tenker at jeg som far ville være åpen for å diskutere hvordan vi fordeler den økonomiske byrden uansett. Barnet er delt 50/50, og det gir mening for meg at man enten har fullstendig delt økonomi, eller deler merutgifter forbundet med barn 50/50.

Anonymkode: e7edb...8ee

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 21.2.2025 den 10.04):

Og det er ikke slik at mannen har betalt for barnets utstyr og klær selv, særlig klær har jeg betalt nesten helt selv. 

Anonymkode: 26d40...de5

Lag en felles konto med to kort som dere bruker til barn, mat, ... Vær grovt sett enige om hva man kan bruke kortet til (og hvor store investeringer man kan gjøre uten å snakke med den andre), og fyll opp kontoen fortløpende.

Anonymkode: e7edb...8ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...