Gå til innhold

Jevne ut økonomiske konsekvenser av permisjon

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Da jeg var gravid med barnet vårt, oppdaget jeg at arbeidsgiveren min har en lite kvinnevennlig policy ang. lønn og bonus. Jeg delte dette med mannen min, som egentlig var ikke så interessert i bekymringene mine, selv om jeg var tydelig på at utbetalt bonus er et sekssiffret beløp, dvs. MYE penger. 

Nå har jeg vært tilbake på jobb fra permisjon en liten stund og oppdaget at pga. permisjonen min har jeg gått glipp av 2 lønnsjusteringer, pluss bonus for 2 kalenderår. Totalt er dette et betydelig beløp, det er snakk om flere hundre tusen kr. 

Mannen min vet om at jeg har økonomisk tap pga. permisjon, men har ikke tatt initiativ til en prat eller løsning for hvordan vi kunne ta hensyn til dette. Når jeg begynner å tenke på hvor mye penger jeg går glipp av, føler jeg rundlurt. Og det er ikke slik at mannen har betalt for barnets utstyr og klær selv, særlig klær har jeg betalt nesten helt selv. 

Hva ville dere gjort? Er det kun "mitt problem" at jeg går glipp av så mye penger? Skjønner at jeg ikke har krav på noen ting - hverken penger fra arbeidsgiveren, men ikke heller fra mannen min, men er det helt feil at jeg føler at dette er virkelig ugreit? Det er vanskelig for meg å sette krav og grenser, men nå føler jeg at dette ble for mye til og med for meg. 

Anonymkode: 15b24...4a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ønsker å spesifisere at jeg har ikke tatt ulønnet perm eller tilsvarende, dvs. mannen har ikke på den måten måttet kompenserer for noe som helst. Og permisjonen var med 100% lønn, så vi har begge fått 100% lønn hele veien. 

Anonymkode: 15b24...4a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Folk med felles barn bør ha felles økonomi.

Anonymkode: bf979...122

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Som du selv skriver så har du ikke krav på noe som helst, dessverre. Men det er viktig at din jobb og lønnsutvikling ikke lider fordi du har blitt mor. Far må ta sykt barn-dager på lik linje som deg. Du må delta på jobbreiser og kurs på lik linje med mannen. Noen mødre prioriterer morsrollen og ønsker ikke å bruke for mye tid på jobb. Det er helt greit. Men de lider nok økonomisk i det lange løp. Din jobb og økonomiske fremtid er like viktig som pappaen sin. 

Anonymkode: 983c7...14a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette er grunnen til at man ordner med felles økonomi før man får barn.

Jeg og tapte sekssifret beløp på bonus+ at jeg hadde masse ulønnet. Hadde vært uaktuelt å få barn med en som ikke ønsket felles økonomi.

Anonymkode: 79045...4ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er kjedelig at du gikk glipp av mye penger, men med mindre det utelukkende var hans ønske å få barn, hadde jeg aldri bedt om noe kompensasjon.. 

Anonymkode: a3b73...69e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Dette er grunnen til at man ordner med felles økonomi før man får barn.

Jeg og tapte sekssifret beløp på bonus+ at jeg hadde masse ulønnet. Hadde vært uaktuelt å få barn med en som ikke ønsket felles økonomi.

Anonymkode: 79045...4ef

Det hjelper lite med felles økonomi dersom mor blir lønnstaper ved et evt brudd. 

Anonymkode: 983c7...14a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...