AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #1 Del Skrevet 18 timer siden Hei! Er det noen som har gode tips til metode og eventuelle midler for å fjerne maling i gammelt trapperekkverk innendørs? Det er tiår med lag på lag av maling og farger, der jeg vil ha frem treverket og så lakke det mange ganger så det blir blankt og fint. Det er mange kriker og kroker i dette rekkverket, så jeg er klar over at det vil ta tid. Får så mange helt ulike råd om fremgangsmetode fra bekjente, på nett og i butikk. Har du erfaring å dele? Anonymkode: c4c04...bc9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 17 timer siden #2 Del Skrevet 17 timer siden Det er bare en metode som funker og det er malingsfjerner. Som f.eks. denne typen som kan brukes på bl.a. treverk. Til en hel trapp? Mye jobb og pirk for å få skrapet av malingen (etter at malingsfjerneren har bløtgjort malingen) i alle kriker og kroker og utskjæringer, vær forberedt på det. Men jeg har sett mange YouTube videoer av dette og det går an. Men man må som sagt bruke tid og gode redskaper og skrape vekk hver minste malingsflekk. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snok1 Skrevet 17 timer siden #3 Del Skrevet 17 timer siden Lykke til. Prekæs i 2027. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #4 Del Skrevet 17 timer siden Det første du gjør er å fjerne en liten del. For det er ikke sikkert at rekkverket under er pent med mindre du har observert det. Det kan være at rekkverket ble malt fordi det var stygt. Ikke alt gammelt er pent, noe er bare gammelt. Deretter, når du har observert, så går du på butikken og kjøper deg en skikkelig ansiktsmaske. (En sånn med utskiftbare filter ment for kjemikalier, ikke en sånn man brukte under korona). Og så legger du en plan for å hindre at støv fra rekkverket havner i «hele huset». Dette er, med absolutt sikkerhet, ekstremt giftige saker. Du må ikke finne på å puste det inn. Når du har gjort det så monterer du opp plastfolien etter planen for å hindre spredning, sender eventuelle barn på overnatting hos bestemor, finner frem malingsfjerner og smører på rekkverket. Så pakker du det hele inn i plastfolie og lar det sitte på en god del timer, før du skraper av. Bruk skrape, vinkelskrape, børste etc. (og husk ordentlige hansker også) og masse, masse tid. Gjenta så mange ganger du trenger for å få rekkverket malingsfritt, og avslutt med å pusse over. Regn med å sette av en del helger til dette, altså. Det er ikke gjort på en. Anonymkode: 4dc75...503 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #5 Del Skrevet 16 timer siden Tusen takk for svar, dere! Malingsfjerner anbefales mest, altså. Ja, er forberedt på at dette kan bli en pirkejobb som strekker seg over sommeren. Det er ikke noen liten trapp heller, og det er en del meter ekstra rekkverk på toppen av trappen. Så mulig jeg tenker meg om en ekstra gang, og går for pussing og maling i stedet. Og bare det vil ta uhorvelig med timer og uker. Men med så mange lag under, har det blitt flakete og stygt, så det er vel uansett best å fjerne så mye som mulig. Takk! Anonymkode: c4c04...bc9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amossa Skrevet 16 timer siden #6 Del Skrevet 16 timer siden Million skrev (37 minutter siden): Det er bare en metode som funker og det er malingsfjerner. Som f.eks. denne typen som kan brukes på bl.a. treverk. Til en hel trapp? Mye jobb og pirk for å få skrapet av malingen (etter at malingsfjerneren har bløtgjort malingen) i alle kriker og kroker og utskjæringer, vær forberedt på det. Men jeg har sett mange YouTube videoer av dette og det går an. Men man må som sagt bruke tid og gode redskaper og skrape vekk hver minste malingsflekk. Kan det hjelpe å bruke pussemaskin før bruk av malingsfjerner? Jeg har en såkalt "mouse" som kommer til over alt. Spør fordi jeg lurer på det samme som TS Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #7 Del Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Tusen takk for svar, dere! Malingsfjerner anbefales mest, altså. Ja, er forberedt på at dette kan bli en pirkejobb som strekker seg over sommeren. Det er ikke noen liten trapp heller, og det er en del meter ekstra rekkverk på toppen av trappen. Så mulig jeg tenker meg om en ekstra gang, og går for pussing og maling i stedet. Og bare det vil ta uhorvelig med timer og uker. Men med så mange lag under, har det blitt flakete og stygt, så det er vel uansett best å fjerne så mye som mulig. Takk! Anonymkode: c4c04...bc9 Med mindre du ikke jobber eller ansetter noen, tror jeg du må belage deg mer på nærmere neste sommer… Anonymkode: 5cfb2...579 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #8 Del Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Med mindre du ikke jobber eller ansetter noen, tror jeg du må belage deg mer på nærmere neste sommer… Anonymkode: 5cfb2...579 Malingsfjerner anbefales ikke innendørs, så man må kunne lufte 24/7 Anonymkode: 5cfb2...579 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #9 Del Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Malingsfjerner anbefales ikke innendørs, så man må kunne lufte 24/7 Anonymkode: 5cfb2...579 Det finnes malingsfjerner som er beregnet på innendørs bruk https://www.obsbygg.no/maling/rengjoring-hus-og-terrasse/2077749?v=ObsBygg-7025180676701&gad_source=1&gbraid=0AAAAADh9tkxpf9r2ENB8XbKmfUqdR_cFT&gclid=CjwKCAiA5eC9BhAuEiwA3CKwQnJSzM8yIc3sPU-VQ91Q0VK79Lp8wnyKkaqE1EOvI5ReOulHnbPHMxoC7qkQAvD_BwE Anonymkode: eb089...9ee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #10 Del Skrevet 7 timer siden Bare sørg for å ta én del av trappa om gangen! Gjør deg ferdig med én stolpe før du går videre på neste osv. Følg instruksjonene på malingsfjerneren nøye så det ikke tørker for mye ut, da blir det helt grusomt. Anbefaler også å kjøpe et nytt sett med sparkler i ulike størrelser. De er billige og geniale til alt av skraping 😊 Anonymkode: 612c5...546 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå