Gå til innhold

Barnehageansatt med psykisk sykdom, blandede roller

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Spør sjefen din om veiledning ang. dette hvis han skal ha flere innleggelser. Du kan nok ikke ta opp noe til denne personen utenfor jobben.

Det du kan si til denne barnehageansatte er rett og slett at du er glad for å se han. At du og barnet setter pris på han og at barnet trives så godt sammen med han. Det blir han nok glad for å høre, og det tar kanskje bort den uroen han har for å møte deg. 

Anonymkode: 2f005...d35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

jeg er på ingen måte redd for å ha brutt taushetsplikten min ved å skrive det jeg gjør. Så det er ingen behov for sletting. 

Dersom noen skulle gjenkjent, da vet man jo allerede at personen har vært innlagt/sliter psykisk og det kommer derfor ikke fra meg. 

Jeg har ikke fortalt om sykdomsbildet, oppgitt sted, beskrevet personen på noen som helst slags måte som kan gjenkjennes annet enn at det er en barnehageansatt. 

Anonymkode: 54996...a72

Du vet tydeligvis ikke så mye om hva taushetsplikten innebærer. Men for all del, bare ta sjansen og den risikoen det innebærer for ansettelsesforholdet ditt hvis du mener du har ditt på det rene. 

Anonymkode: 227f8...8d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ms. Perfect skrev (8 timer siden):

Jeg synes du bør ta det opp på arbeidsplassen i første omgang. Det bør lages, evt tydeliggjøres rutiner for informasjon som gis til pasientene ang hvordan pasient og behandler kan eller bør møtes i andre settinger. Nå har jo skaden skjedd, så i fortsettelsen kan man jo diskutere hvordan man møter denne problemstillingen.

Nei, ikke bland inn arbeidsplassen. Dette er en taushetspliktsgreie som ingen andre enn dere to skal ha noen anelse om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
I Grosny skrev (4 minutter siden):

Nei, ikke bland inn arbeidsplassen. Dette er en taushetspliktsgreie som ingen andre enn dere to skal ha noen anelse om.

Det er snakk om TS sin arbeidsplass. Der hvor han er pasient. 

Der må TS selvfølgelig fortelle at hun kjenner mannen fra privatlivet sitt. Noe annet er faktisk uetisk. 

Det skjer ofte at folk sier de er inhabile når det gjelder pasienter. 

Anonymkode: c6182...50b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Du vet tydeligvis ikke så mye om hva taushetsplikten innebærer. Men for all del, bare ta sjansen og den risikoen det innebærer for ansettelsesforholdet ditt hvis du mener du har ditt på det rene. 

Anonymkode: 227f8...8d5

Fortell meg hva det innebærer da? Hvem kan gjenkjenne og på hva? 

For alt du vet kan jeg ha sagt det er bhg når det ikke er det, men la oss si at det som står i innlegget er sant. 

Hvor har jeg brutt taushetsplikten min? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener det beste du kan gjøre er å være hyggelig, slik at han etter hvert forstår at du ikke holder det at han ble akuttinnlagt mot ham.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er snakk om TS sin arbeidsplass. Der hvor han er pasient. 

Der må TS selvfølgelig fortelle at hun kjenner mannen fra privatlivet sitt. Noe annet er faktisk uetisk. 

Det skjer ofte at folk sier de er inhabile når det gjelder pasienter. 

Anonymkode: c6182...50b

Det skal jeg selvfølgelig gjøre og gjorde da han ble akutt innlagt slik at jeg kun hadde med han å gjøre når jeg måtte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Å bli lagt i belter eller ønske om ta sitt eget liv er dessuten ikke ensbetydende med at en ikke kan ta vare på andre etterpå. 

Takk for at du trakk frem det poenget også. Jeg var bare så forbannet at det er nok flereflere viktige punkt blant annet det du nevner ble glemt i kommentaren min.

Anonymkode: a0004...eaa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Spør sjefen din om veiledning ang. dette hvis han skal ha flere innleggelser. Du kan nok ikke ta opp noe til denne personen utenfor jobben.

Det du kan si til denne barnehageansatte er rett og slett at du er glad for å se han. At du og barnet setter pris på han og at barnet trives så godt sammen med han. Det blir han nok glad for å høre, og det tar kanskje bort den uroen han har for å møte deg. 

Anonymkode: 2f005...d35

Dette synes jeg godt du kan gjøre ts.

Anonymkode: 03796...ff7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Grosny skrev (6 timer siden):

Sin egen arbeidsplass selvsagt! Ikke barnehagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du kan alltids si til han at du vet barnet ditt trives veldig godt med han og er glad for at han jobber der, eller noe i den duren, uten at det er formelt eller at du må nevne noe annet. Folk burde skryte mer når de er fornøyde generelt.

Anonymkode: 3cbec...ea9

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

jeg er på ingen måte redd for å ha brutt taushetsplikten min ved å skrive det jeg gjør. Så det er ingen behov for sletting. 

Dersom noen skulle gjenkjent, da vet man jo allerede at personen har vært innlagt/sliter psykisk og det kommer derfor ikke fra meg. 

Jeg har ikke fortalt om sykdomsbildet, oppgitt sted, beskrevet personen på noen som helst slags måte som kan gjenkjennes annet enn at det er en barnehageansatt. 

Problemet med det du skrev ts er at det faktisk er identifisertbart, å ha utelatt sted og diagnose er ikke nok. Du kunne fint spurt om det du lurer på uten å legge ut så mye informasjon. Jeg jobber selv i helse og opplevde at noen som ga like lite informasjon som deg ifm behandling, det var nok til at en kollega gjenkjente meg. Jeg hadde ikke fortalt noen på jobb om hverken problemet eller behandlingen, likevel ble jeg gjenkjent og fikk kommentar pga en løsmunnet sjel som trodde det var nok å droppe navn og sted når de snakket jobb på venninnetur. 

Til det du spør om i hi; jeg tipper han er usikker på hvor han har deg (med god grunn vil jeg si), og derfor unngår kontakt. Dette løser du ved å oppføre deg som normalt, du tar selvfølgelig ikke opp med han at han har vært innlagt, så vil det ganske sikkert gå seg til over tid npr han blir trygg på at du klarer å overholde taushetsplikten. Trenger du p snakke om dette gjør du det med din leder. Blir han pasient der du jobber holder du deg langt unna, og får kolleger til p trygge han på at du skal holde deg unna og opptre profesjonelt i møter på privaten. Og man er ikke uegnet til å ivareta barn bare fordi man er psykisk syk! 

Anonymkode: dbced...7d2

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Problemet med det du skrev ts er at det faktisk er identifisertbart, å ha utelatt sted og diagnose er ikke nok. Du kunne fint spurt om det du lurer på uten å legge ut så mye informasjon. Jeg jobber selv i helse og opplevde at noen som ga like lite informasjon som deg ifm behandling, det var nok til at en kollega gjenkjente meg. Jeg hadde ikke fortalt noen på jobb om hverken problemet eller behandlingen, likevel ble jeg gjenkjent og fikk kommentar pga en løsmunnet sjel som trodde det var nok å droppe navn og sted når de snakket jobb på venninnetur. 

Til det du spør om i hi; jeg tipper han er usikker på hvor han har deg (med god grunn vil jeg si), og derfor unngår kontakt. Dette løser du ved å oppføre deg som normalt, du tar selvfølgelig ikke opp med han at han har vært innlagt, så vil det ganske sikkert gå seg til over tid npr han blir trygg på at du klarer å overholde taushetsplikten. Trenger du p snakke om dette gjør du det med din leder. Blir han pasient der du jobber holder du deg langt unna, og får kolleger til p trygge han på at du skal holde deg unna og opptre profesjonelt i møter på privaten. Og man er ikke uegnet til å ivareta barn bare fordi man er psykisk syk! 

Hvordan er det gjenkjennbart? Det kan være mange bhg ansatte som har hatt psykiske problemer? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Med tanke på at du har taushetsplikt så skal du selvfølgelig ikke oppsøke ham utenfor behandlingssted for å snakke om at han var akuttinnlagt!

Anonymkode: 7f363...efa

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Med tanke på at du har taushetsplikt så skal du selvfølgelig ikke oppsøke ham utenfor behandlingssted for å snakke om at han var akuttinnlagt!

Anonymkode: 7f363...efa

Altså jeg skal ikke gjøre det, men jeg oppsøker han første ikke. Jeg leverer barna mine i barnehagen. Og overfor han har jeg da ingen taushetsplikt, men selvfølgelig skal man på ingen måte oppsøke noen som har vært pasient når de ikke er pasienter lenger for å snakke om sykdommen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 21.2.2025 den 8.58):

Kanskje et dumt spørsmål, men hvis han sliter såpass mye psykisk at han ble akuttinnlagt en natt, fungerer han da optimalt med små barn som ofte er trassige og maser?

Lett å miste besinnelsen når man ikke har det bra psykisk

Anonymkode: 79484...610

For noen fordommer. Ts har ingen bekymringer rundt dette og hun vet om grunnen til innleggelsen. Det finnes en million grunner til at man blir akuttinnlagt. Det kan være noe så «enkelt» som at man ikke har fått sove på flere dager og begynt å hallusinere og trenger hjelp til å få sove, eller at et familiemedlem har dødd og man kommer i en krise. Mao man trenger ikke å være psykisk syk. Om man har en psykisk lidelse betyr heller ikke det at man mister besinnelsen rundt masete barn, da hadde han ikke jobbet lenge i barnehage. 

Anonymkode: c2045...37e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 22.2.2025 den 11.16):

Hvordan er det gjenkjennbart? Det kan være mange bhg ansatte som har hatt psykiske problemer? 

Det er gjenkjenbart for den det gjelder og hans nærmeste, og det er faktisk mer enn nok.

AnonymBruker skrev (På 22.2.2025 den 11.35):

Altså jeg skal ikke gjøre det, men jeg oppsøker han første ikke. Jeg leverer barna mine i barnehagen. Og overfor han har jeg da ingen taushetsplikt, men selvfølgelig skal man på ingen måte oppsøke noen som har vært pasient når de ikke er pasienter lenger for å snakke om sykdommen. 

Dette innlegget viser at du faktisk ikke forstår taushetsplikt, veldig alvorlig. Du har selvfølgelig ingenting med å ta opp hans sykehistorie utenfor behandlingskontekst, selv om det er bare du og han til stede. Bil faktisk si at mye du har lirt av deg i denne tråden viser st du er helt uegnet for jobben din. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Det er gjenkjenbart for den det gjelder og hans nærmeste, og det er faktisk mer enn nok.

Dette innlegget viser at du faktisk ikke forstår taushetsplikt, veldig alvorlig. Du har selvfølgelig ingenting med å ta opp hans sykehistorie utenfor behandlingskontekst, selv om det er bare du og han til stede. Bil faktisk si at mye du har lirt av deg i denne tråden viser st du er helt uegnet for jobben din. 

Det er det faktisk ikke og jeg har full koll på taushetsplikten min. Min leder og kollegaer kan si noe om jeg er egnet i jobben eller ikke. Ikke du. 
At noen kan kjenne seg igjen betyr ingenting. 
Har du feks hørt om case før? Hvor man feks forteller om pasienter, men anonymiserer navn, sted osv. Det brukes ofte både i studier, studentoppgaver, og så videre. Mye mer detaljert enn dette. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 21.2.2025 den 8.47):

Nei, jeg gjør ikke det om jeg skulle sett noen på butikken , men her må vi ha en relasjon av noe slag. 

Men du kan likevel ikke gi uttrykk for at dere har en annen relasjon enn at han jobber i barnehagen og du har barn der.

Bare nei. Ikke ta kontakt med ham. Oppfør deg som du alltid har gjort så går dette seg til.

Ta dette opp på arbeidsplassen din og få veiledning derfra, ikke spør på nettet. Har dere ikke retningslinjer for hvordan dere opptrer utenfor jobb?

Anonymkode: f3159...032

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det er det faktisk ikke og jeg har full koll på taushetsplikten min. Min leder og kollegaer kan si noe om jeg er egnet i jobben eller ikke. Ikke du. 
At noen kan kjenne seg igjen betyr ingenting. 
Har du feks hørt om case før? Hvor man feks forteller om pasienter, men anonymiserer navn, sted osv. Det brukes ofte både i studier, studentoppgaver, og så videre. Mye mer detaljert enn dette. 

Ikke meg du siterer.

hvorfor har du behov for å lufte denne problemstillingen på et offentlig forum istedenfor å få veiledning på arbeidsplassen din?

Anonymkode: f3159...032

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...