AnonymBruker Skrevet 21. februar #41 Del Skrevet 21. februar AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg er behandler i psykisk helsevern og tenker det ville vært helt naturlig å ta opp dette når han er innlagt. For både hans og din del. Enten at leder gjør det, eller dere i samarbeid I samme sammenheng er det vel også naturlig å snakke om rammene når han er innlagt. Du blir neppe hans kontakt, du blir ikke med på drøfting av han etc? Det er mye tryggere for han som pasient at dette avklares, så slipper han å lure. Det er veldig vanlig at kjentfolk kommer som pasienter. Dette er alle arbeidsplasser i psykisk helsevern vant med. Anonymkode: c6182...50b Ja, jeg har kommet opp i situasjoner der jeg har møtt på pasienter, ofte vil jeg si. Bare aldri på denne måten der vi må forholde oss til hverandre. Jeg kommer selvfølgelig ikke til å ha noe med han å gjøre i et eventuelt nytt planlagt opphold, utenom i situasjoner jeg må. På natt feks er det ofte bare jeg og en til, og da kommer det litt an på hva som skjer der og da. Uansett da tar jeg det ikke opp før han eventuelt får en langtidsplass. Anonymkode: 54996...a72 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar #42 Del Skrevet 21. februar Du skal ikke ha han som pasient, og ellers oppfører du deg som normalt. Jeg jobber også i akuttpsyk og vi har da kjentfolk på jobb her og der. Det er allerede gode rutiner på dette. Anonymkode: 50c39...d7e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar #43 Del Skrevet 21. februar Be om veiledning fra jobben din. Vil tro det holder at du har han på tomannshånd (og da vite helt sikkert at andre ikke får noe med seg eller at det er ubehagelig for han) og bare si «jeg vet at mange kan oppleve det ubehagelig når de møter helsepersonell på fritiden/jobb. Jeg vil bare understreke at jeg har taushetsplikt, jeg snakker ikke om dette til noen og for meg er du fortsatt den barnehageansatte her og ikke pasient». Anonymkode: 06d22...33c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar #44 Del Skrevet 21. februar AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ja, jeg har kommet opp i situasjoner der jeg har møtt på pasienter, ofte vil jeg si. Bare aldri på denne måten der vi må forholde oss til hverandre. Jeg kommer selvfølgelig ikke til å ha noe med han å gjøre i et eventuelt nytt planlagt opphold, utenom i situasjoner jeg må. På natt feks er det ofte bare jeg og en til, og da kommer det litt an på hva som skjer der og da. Uansett da tar jeg det ikke opp før han eventuelt får en langtidsplass. Anonymkode: 54996...a72 Det er en vanlig problemstilling dette her. Jeg synes fortsatt noen burde snakket med han om deg. Det er ingen hemmelighet at han jobber i dine barna barnehage. Det er garantert bedre for han å få informasjon om hvordan dette håndteres. Ville ikke du ønsket det samme om rollene var snudd? Anonymkode: c6182...50b 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar #45 Del Skrevet 21. februar men du har ikke blandede roller, du har ulike roller. I barnehgen er du mor og kun det, da kan du ikke ta med deg noe fra dine andre roller og motsatt. Dersom det derimot kommer opp fra den andre parten kan du si at her er jeg bare en mamma og ikke noe annet, evt omdet tas opp i en annen setting og rolle så sier du det samme der at rollen som mor ikke er relevant her - ha klare vanntette skott i rollene dine slik proffesjonen krever av deg. Anonymkode: 1a7d5...4f2 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar #46 Del Skrevet 21. februar AnonymBruker skrev (6 timer siden): Beklager for at jeg trodde noen kunne dele erfaringer her inne på en grei måte. Skal aldri gjenta seg at jeg spør om noe her mer. Takk til deg som svarte på en god måte g som faktisk har opplevd noe lignende. Anonymkode: 54996...a72 Det handler vel om at du på nippet bryter taushetsplikten din TS! Det er ikke personlig. Du skriver ganske detaljerte opplysninger som gjør at personen kan være gjenkjennelig for flere, ikke minst personen selv. Og da reagerer folk på det. Anonymkode: fb18a...bf9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar #47 Del Skrevet 21. februar AnonymBruker skrev (7 timer siden): Litt usikker på hvor jeg skulle plassere denne, men det handler om sosiale relasjoner på en måte så prøver her. Jeg jobber i psykiatrien. Jeg har en fast helgestilling/jobber ekstra i akuttpsykiatrisk avdeling og så har jeg en større stilling på en avdeling vi tar i mot pasienter som av forskjellige årsaker trenger litt lengre opphold. I barnehagen ungene mine går i jobber det en som ble lagt inn akutt på avdelingen en natt jeg jobbet. Jeg vet også at han blir søkt inn på det andre stedet jeg jobber. Etter dette unngår han meg i barnehagen og når han har tidlig vakt og MÅ snakke med meg ser han nesten ikke på meg. Jeg tenkte kanskje å spørre om veiledning på jobb, men skal jeg spørre om å få snakke med han en dag og si noe sånt som at jeg har taushetsplikt, at det er veldig mange som sliter og at jeg setter pris på jobben han gjør i barnehagen eller et eller annet? Eventuelt hva? Barnet mitt elsker han og det er synd om relasjonen de i mellom blir ødelagt og synd for meg også da han før dette har vært helt annerledes overfor meg og en ansatt jeg virkelig liker. Noen råd? Anonymkode: 54996...a72 Har to råd 1: Ikke ta dette på kg 2: Slutt i jobben og få en god attest. Dette her er så grovt at det kan føre til sparken umiddelbart. Og uansett med et slikt syn på taushetsplikt med tanke på yrket man jobber i. Så duger man ikke. Antar du er helsefagarbeider? Andre med høyere utdannelse hadde vist bedre. Anonymkode: 5ff7d...5da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar #48 Del Skrevet 21. februar AnonymBruker skrev (7 timer siden): Litt usikker på hvor jeg skulle plassere denne, men det handler om sosiale relasjoner på en måte så prøver her. Jeg jobber i psykiatrien. Jeg har en fast helgestilling/jobber ekstra i akuttpsykiatrisk avdeling og så har jeg en større stilling på en avdeling vi tar i mot pasienter som av forskjellige årsaker trenger litt lengre opphold. I barnehagen ungene mine går i jobber det en som ble lagt inn akutt på avdelingen en natt jeg jobbet. Jeg vet også at han blir søkt inn på det andre stedet jeg jobber. Etter dette unngår han meg i barnehagen og når han har tidlig vakt og MÅ snakke med meg ser han nesten ikke på meg. Jeg tenkte kanskje å spørre om veiledning på jobb, men skal jeg spørre om å få snakke med han en dag og si noe sånt som at jeg har taushetsplikt, at det er veldig mange som sliter og at jeg setter pris på jobben han gjør i barnehagen eller et eller annet? Eventuelt hva? Barnet mitt elsker han og det er synd om relasjonen de i mellom blir ødelagt og synd for meg også da han før dette har vært helt annerledes overfor meg og en ansatt jeg virkelig liker. Noen råd? Anonymkode: 54996...a72 Han er fullstendig klar over at du har taushetsplikt og det må være opp til han å avgjøre om han ønsker en samtale om rollene deres Anonymkode: a0004...eaa 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar #49 Del Skrevet 21. februar AnonymBruker skrev (6 timer siden): Kanskje et dumt spørsmål, men hvis han sliter såpass mye psykisk at han ble akuttinnlagt en natt, fungerer han da optimalt med små barn som ofte er trassige og maser? Lett å miste besinnelsen når man ikke har det bra psykisk Anonymkode: 79484...610 Seriøst du og alle de som har likt din kommentar skyller samfunnet å skaffe dere mere kunnskap og la vær å åpne munnen før den kunnskapen er på plass. Anonymkode: a0004...eaa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar #50 Del Skrevet 21. februar AnonymBruker skrev (6 timer siden): Dette er ikke alltid tilfelle. Etter å ha gått hos flere psykologer så har de spurt om det er greit at de sier hei ute i offentligheten, og det har jeg sagt ja til. Anonymkode: dddd1...16b Men da har de jo spurt på forhånd så vedkommende du siterte har helt rett. Anonymkode: a0004...eaa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar #51 Del Skrevet 21. februar AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Har to råd 1: Ikke ta dette på kg 2: Slutt i jobben og få en god attest. Dette her er så grovt at det kan føre til sparken umiddelbart. Og uansett med et slikt syn på taushetsplikt med tanke på yrket man jobber i. Så duger man ikke. Antar du er helsefagarbeider? Andre med høyere utdannelse hadde vist bedre. Anonymkode: 5ff7d...5da Jeg har helsefaglig høgskoleutdanning, ja. Hvordan er dette grovt? Det er et anonymt forum? Anonymkode: 54996...a72 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar #52 Del Skrevet 21. februar AnonymBruker skrev (6 timer siden): Skjønner hva? At du har hengt han ut på kg? Anonymkode: d744c...d6d Hvordan er dette å henge han ut? Anonymkode: 54996...a72 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar #53 Del Skrevet 21. februar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Nei det er ikke et fordomsfullt spørsmål fordi jeg snakker av erfaring. Da sønnen min var liten stod vi i barnehagekø og jeg måtte skaffe dagmamma. Det var vanskelig å finne en seriøs dagmamma, men jeg fant en dame som passet et barn i hjemme til dette barnet og der skulle mitt barn være også. Hun hadde ikke referanser som dagmamma fra før av, men foreldrene til det andre barnet gikk god for henne, og var like desperate for å barnepass som jeg var. To måneder senere fikk jeg en telefon fra en bekjent som hadde gjenkjent dagmammaen på tur, og hun ble sjokkert over at denne damen passet små barn. Min bekjent jobbet på psykiatrisk avdeling der dagmammaen hadde vært mye som pasient tidligere, og hun fortalte at dagmammaen hadde alvorlig psykisk sykdom og ble ofte lagt i belter. Hun fortalte også at to uker tidligere (i helgen) hadde dagmammaen kommet inn fordi hun hadde prøvd å ta livet sitt. Min bekjent brød taushetsplikten men gjorde det fordi hun var redd for barnas sikkerhet. Jeg ble sjokkert og redd og fortalte foreldrene til det andre barnet hva jeg hadde fått fortalt, og vi bestemte oss for å snakke med dagmammaen. Dagmammaen bekreftet alt jeg hadde fått fortalt og mente selv at hun var inne i en god periode, og at hennes psyke ikke ble trigget av at barna eventuelt skrek mye eller var slitsomme. Vi bestemte oss for å la dagmammaen fortsette siden vi ikke hadde noe annet valg, men vi fikk barnehageplass tre uker senere, og like etterpå fikk det andre barnet også plass i barnehagen. Anonymkode: 79484...610 Nummer en: jo du er fordomsfull fordi du skjærer alle over samme kam. nummer to:Jeg kunne ha trodd på at en ansatt brøt en taushetsplikt ved å informere om at vedkommende har vært innlagt i psykiatrien da det finnes mange elendige mennesker som ikke burde jobbe innafor helsevesenet, men du mistet min troverdighet når du måtte legge til at vedkommende ikke bare hadde alvorlig psykisk sykdom men vedkommende ble også ofte lagt i belter og hadde to uker tidligere blitt innlagt for selvmordsforsøk. Det er jo helt tydelig at du legger til denne informasjonen for å få forståelse for dine holdninger. Men med det sagt så sier du jo imot deg selv, for denne dagmamma gjorde jo ingenting galt som skal kunne tilsi at din uttalelse kom basert på erfaring. Anonymkode: a0004...eaa 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar #54 Del Skrevet 21. februar AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Nummer en: jo du er fordomsfull fordi du skjærer alle over samme kam. nummer to:Jeg kunne ha trodd på at en ansatt brøt en taushetsplikt ved å informere om at vedkommende har vært innlagt i psykiatrien da det finnes mange elendige mennesker som ikke burde jobbe innafor helsevesenet, men du mistet min troverdighet når du måtte legge til at vedkommende ikke bare hadde alvorlig psykisk sykdom men vedkommende ble også ofte lagt i belter og hadde to uker tidligere blitt innlagt for selvmordsforsøk. Det er jo helt tydelig at du legger til denne informasjonen for å få forståelse for dine holdninger. Men med det sagt så sier du jo imot deg selv, for denne dagmamma gjorde jo ingenting galt som skal kunne tilsi at din uttalelse kom basert på erfaring. Anonymkode: a0004...eaa Å bli lagt i belter eller ønske om ta sitt eget liv er dessuten ikke ensbetydende med at en ikke kan ta vare på andre etterpå. Anonymkode: 54996...a72 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar #55 Del Skrevet 21. februar Hvordan i alle dager bryter jeg taushetsplikten min på et forum der alle fra hele landet kan skrive. Han kan være en hun. Ingen vet hvor det er, hvem det er, om det gjelder bhg, skole, sfo, fritidsaktivitet, hvilket sykehus, hvem jeg er eller noen ting. Uansett om detaljene jeg skriver er sanne eller ikke, så har jeg på ingen måte hengt ut noen eller oppgitt opplysninger som gjør at noen med sikkerhet kan vite hvem det er? Anonymkode: 54996...a72 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar #56 Del Skrevet 21. februar Er det ikke brudd på taushetsplikten din dersom dette innlegget er gjenkjennelig for noen? Anonymkode: 227f8...8d5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar #57 Del Skrevet 21. februar AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Hvordan i alle dager bryter jeg taushetsplikten min på et forum der alle fra hele landet kan skrive. Han kan være en hun. Ingen vet hvor det er, hvem det er, om det gjelder bhg, skole, sfo, fritidsaktivitet, hvilket sykehus, hvem jeg er eller noen ting. Uansett om detaljene jeg skriver er sanne eller ikke, så har jeg på ingen måte hengt ut noen eller oppgitt opplysninger som gjør at noen med sikkerhet kan vite hvem det er? Anonymkode: 54996...a72 Du er på tynn is og bør slette hele tråden. Anonymkode: 227f8...8d5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar #58 Del Skrevet 21. februar AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Hvordan er dette å henge han ut? Anonymkode: 54996...a72 Ts har skrevet litt for mange detaljer, plutselig leser vedkommende selv eller andre som står ham nær og kjenner situasjonen tråden… Anonymkode: d744c...d6d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar #59 Del Skrevet 21. februar Hva slags detaljer skulle man gjenkjent det på? Kan være hvem som helst? Anonymkode: 54996...a72 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar #60 Del Skrevet 21. februar AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Du er på tynn is og bør slette hele tråden. Anonymkode: 227f8...8d5 jeg er på ingen måte redd for å ha brutt taushetsplikten min ved å skrive det jeg gjør. Så det er ingen behov for sletting. Dersom noen skulle gjenkjent, da vet man jo allerede at personen har vært innlagt/sliter psykisk og det kommer derfor ikke fra meg. Jeg har ikke fortalt om sykdomsbildet, oppgitt sted, beskrevet personen på noen som helst slags måte som kan gjenkjennes annet enn at det er en barnehageansatt. Anonymkode: 54996...a72 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå