Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Evt dere som egentlig hadde veldig lav inntekt, hvor mye fikk du låne?

Anonymkode: 2c76e...c6c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde AAP, fikk låne 1.3 mill.

Anonymkode: 6336b...c89

AnonymBruker
Skrevet

530k i inntekt, fikk låne 2,650 mill. Har tre unger og bil, men en del bidrag og støtte i forbindelse med det. Men var overrasket over hvor mye jeg fikk låne. Har gått fint, kan ikke si jeg har romslig økonomi, men det går helt greit rundt.

Anonymkode: 9268a...3ca

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og mannen hadde samlet inntekt på ca en million. Dette var for 15 år siden og vi fikk låne 400 000 til EK. Resten lånte vi i bank.

Anonymkode: 5c1de...42e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg hadde AAP, fikk låne 1.3 mill.

Hvor høy inntekt har du? Har ikke 100% jobb selv, så er usikker på å få noe. 431 000 inkl bidrag, bostøtte og barnetrygd for 2 barn her. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hvor høy inntekt har du? Har ikke 100% jobb selv, så er usikker på å få noe. 431 000 inkl bidrag, bostøtte og barnetrygd for 2 barn her. 

Jeg husker ikke hvor høy inntekt jeg hadde da, mye mindre enn deg i hvertfall. Men jeg har ikke barn.

AnonymBruker
Skrevet

Vi er 2 stk, men hadde en inntekt på rett over en halv mill til sammen da vi fikk startlån i 2023. Fikk 2,8 mill. 

Anonymkode: 29d18...cfd

AnonymBruker
Skrevet

873000,- i lønnet inntekt. Fikk 3,2 mill 

Anonymkode: c08f6...14c

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde kun 30000kr i egenkapital, altså nesten ingenting. Tjente ca 180000 kr i året. Kunne låne ca 1.3 millioner, fikk 20% av dette som tilskudd som ble automatisk visket vekk hvert år. 

Men det var vel gjerne før det ble vanskelig for folk å leve i Norge. Nå stemmer jo folk bare på de samme politikerne som ødelegger landet vårt. Stem på folk som gjør som Trump, så får barna råd til bolig og familie.

Anonymkode: 49529...fd4

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg hadde kun 30000kr i egenkapital, altså nesten ingenting. Tjente ca 180000 kr i året. Kunne låne ca 1.3 millioner, fikk 20% av dette som tilskudd som ble automatisk visket vekk hvert år. 

Men det var vel gjerne før det ble vanskelig for folk å leve i Norge. Nå stemmer jo folk bare på de samme politikerne som ødelegger landet vårt. Stem på folk som gjør som Trump, så får barna råd til bolig og familie.

Startlån og andre sosiale hjelpeordninger ville ikke eksistert i det hele tatt om folk som Trump hadde fått makten.

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde 370k, og fikk innvilget 1,3 i lån. Inkl EK ville jeg kunne kjøpt til 2 mill. Man får kun en gammel hybel for den summen, så jeg teller på knappene om hva jeg gjør. Leier fremdeles, da jeg ikke har lyst å miste det sosiale med venner og familie🥹

Anonymkode: efd98...d7d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Startlån og andre sosiale hjelpeordninger ville ikke eksistert i det hele tatt om folk som Trump hadde fått makten.

Der tar du nok feil, nok en person hjernevasket av NRK propaganda.

Politikk under Donald Trumps presidentperiode (2017–2021) som indirekte gjorde det enklere for unge voksne å kjøpe bolig og stifte familie:

Rentene holdt seg historisk lave under Trump. I 2019 var gjennomsnittsrenten på 30-års boliglån kun 3,9%, noe som reduserte månedlige betalinger og gjorde bolig mer rimelig.

Trumps skattekuttloven (Tax Cuts and Jobs Act, 2017) senket skattene for mange husholdninger og doblet standardfradraget. Dette økte disponibel inntekt for noen unge familier, slik at de kunne spare til egenkapital.

Trump lettet på finansielle reguleringer fra finanskrisen i 2008 (f.eks. deler av Dodd-Frank-loven). Dette gjorde det enklere for små banker og kredittforeninger å gi lån, noe som økte tilgangen til boliglån for førstegangskjøpere.

Arbeidsledigheten sank til 3,5% i 2019 (lavest på 50 år). Høy sysselsetting og økende lønn gjorde det lettere for unge å kvalifisere til lån og føle seg trygge på økonomien.

Boligprisene steg jevnt (ca. 4% per år), ikke eksplosivt som etter 2020. Dette gjorde det forutsigbart å spare til bolig, sammenlignet med de 20% prisøkningene i 2021 da Joe Biden var president.

Bedret tillit til økonomien (f.eks. gjennom Consumer Confidence Index) oppmuntret unge til å investere i bolig. Bedrifters skattekutt og deregulering skapte også vekst i enkelte sektorer.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ca 600k i inntekt. Alene 3 barn ikke ek, men heller ikke gjeld.

Lånte 4.5mill. Koster meg 15k pr mnd.

Anonymkode: 1fac7...2de

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ca 600k i inntekt. Alene 3 barn ikke ek, men heller ikke gjeld.

Lånte 4.5mill. Koster meg 15k pr mnd.

Når var dette? Jeg er alene med to barn, samme inntekt, men har studielån.. hadde jeg fått 3,3 mill hadde det vært nok til en leilighet. Og kostet meg mindre i lån enn husleie… 

Anonymkode: ea64f...849

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.2.2025 den 23.09):

873000,- i lønnet inntekt. Fikk 3,2 mill 

Anonymkode: c08f6...14c

Det er det vanskelig å tro på. 

Anonymkode: e267f...e27

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Når var dette? Jeg er alene med to barn, samme inntekt, men har studielån.. hadde jeg fått 3,3 mill hadde det vært nok til en leilighet. Og kostet meg mindre i lån enn husleie… 

Anonymkode: ea64f...849

Mai 22.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er det vanskelig å tro på. 

Anonymkode: e267f...e27

Lavere lån enn meg og høyere inntekt.

Skrevet

Nå kjøpte jeg før alle krav fra banken kom. Jeg argumenterte med at det var billigere å kjøpe kontra å leie. Jeg hadde rett. Unge har ikke en sjanse i dag. Jeg hadde en dag 3 mill i lån. Dette var noe min x ønsket. Jeg har ikke dette lånet i dag. Har kvittet meg med sambo, har husleie jeg kan leve med. 

Jeg har ikke høy inntekt. Er ufør.  Men greier meg godt. Tidligere kunne jeg ikke kjøpe frukt eller grønnsaker.  Jeg har levd under fattigdomsgrensa. Nå lever jeg godt. Er vant med liten inntekt. Samtidig, jeg har nå råd til pålegg. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde overgangsstønad og kjøpte hus med mine foreldre som garanti. Fikk 150 000 i kommunalt lån og fikk slettet mor og fars garanti. I banken hadde jeg 300 000 i boliglån, boligen kostet 450 000 (1997)

Anonymkode: 465bc...c8d

AnonymBruker
Skrevet

Vi er 2 stk, inntekt samlet 1.1 mill. Ingen egenkapital. Fikk 4 mill i lån i år.

Anonymkode: 31626...2be

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...