Gå til innhold

til foreldre

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

ett lite spm bare- hva synes dere om bhg personell som i tide( og utide...) tar tempe'n på deres barn- rektalt? Jeg er helt i mot dette, om barna er i dårlig form er det ikke fram med temp'en og så ringe. Jeg synes det er viktig å se på allmenntilstanden og uansett ringe...om barnet er i dårlig form og tydelig plaga, gråter og viser ubehag, er det da ett must å ta den jæ... temp'en bare for å fastslå...jeg kjenner på panne (med munnen) og i nakken- ser ellers helheten, og vil ikke plage barnet mer enn unødig!!! Det er vondt å stikke den inn i rompa... :evil: Poenget er mine assistenter, de bare ta den....-gi meg gode argumenter for å la vær takk!

hilsen kipa, får ikke logga meg inn! :cry:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes dette høres veldig rart ut :o Jeg som mor ville aldri akseptert dette,virker barnet slapt og dårlig ringer man foreldrene!

Du trenger vel ingen annen grunn enn at det er ubehagelig for barna, og at om barnet virker sykt så ringer mann foreldrene uansett! Mann får heller ta tempen hvis foreldrene ber om det.

Skrevet

Barn med feber trenger ikke være slappe, men rekal måling?

Nei, ellers takk, da får bhg værsågod å gå til innkjøp av et øretermometer, slik de fleste andre slike institusjoner.

Greit nok, et øretermometer er ikke like nøyaktig, men gir en god indikasjon på temperaturen.

Skrevet
Det er vondt å stikke den inn i rompa...

Det trenger det jo ikke å være, da...

Når det er sagt, så ville jeg nok foretrukket at de lot være, det er soleklart! Er barnet i dårlig form, så kan de vel ringe uansett... :-?

Skrevet

Nå sier du ikke noe om dette er en privat eller offentlig barnehgae, men jeg vil uansett tro at det finnes regler og retningslinjer for dette. Ta en telefon til barnehagekontoret i din kommune og forhør deg der. Jeg hadde blirtt rasende hvis det gjaldt mitt barn, det er jeg som mor som skal bestemme NÅR tempen skal måles og HVOR!

Stå på du!

Skrevet

Jeg synes vel også at dette hørtes rart ut! :o

For å kunne fastslå riktig temp så er det å ta den i endetarmen det riktige. Det for å oppnå riktig bakterie og varmenivå. Men når det er nevnt så syns jeg ikke det er grunn til at de skal ta tempen i utide. Her tar jeg tempen hvis de er i dårlig almentilstand og varme.

Du trenger jo nødvendigvis ikke ta kontakt med barnehagekontor/bydel/styrer osv. Men gi klar beskjed at du ikke ønsker dette og at de heller kan ta kontakt med dere på telefon så kan dere samarbeide om dette.

Barn kan faktisk ha feber, og fin almentilstand. Og man skal jo ikke nekte barn å leke når de har feber om de selv ønsker det. Men så klart, barn med feber skal jo ikke oppholde seg i barnehagen.

Skrevet
Poenget er mine assistenter, de bare ta den....-gi meg gode argumenter for å la vær takk!

Uten å legge ord i munnen på deg så forstår jeg det sånn at du jobber i barnehage og er evt avdelingsleder???

Da syns jeg du skal det opp med de du jobber sammens med og si helt klart hva du mener. Deretter kan du si at du vil ta det opp med foreldrene, for det er de som bestemmer dette til syvende og sist...

Der jeg jobber er det ikke bare feberen som avgjør om barnet kan være i barnehagen, det er minst like viktig å se på almenntilstand, øya etc... Og vi har sagt klart i fra til foreldrene at vi ringer heller en gang for mye......

Det ble nevnt øretermometer her, vel mitt inntrykk er at barn gråter uansett om det er i rompa eller i øret.

Jeg har i denne forbindelsen et morsom barnesitat jeg vil dele med dere :)

Det var en gutt på ca 3 år som kom bort til meg og sa at han hadde feber. Å har du det sa jeg, kanskje vi skulle ta tempelen og sjekke da?? Da svarer gutten meg; Nei, jeg har ikke feber der (pekte på rompa si), men her (også holdt han seg for pannen) :lol: Tydligvis en gutt som hadde vært med på det før :)

Skrevet

Jeg tviler sterkt på at barnehage ansatte målet tempen i tide og utide. De synes sikkert ikke det er morsomt med barn som hyler og spreller de heller. Jeg lurer på: hvorfor er det så farlig om de måler tempen på barna? De er jo de samme barna de skifter bleie på, følger på do, hjelper av og på med klær osv, osv, osv, osv.

Når det gjelder STØRRE barn, så er jeg enig. På større barn kan barnehage personalet måle tempen under arm hulen, f.eks. Det er ikke ubehagelig for barnet, og de beholder verdigheten sin. :) Det er forøvrig mulig på de små barna også, bare for å få en anelse om hvor mye feber barnet eventuelt har.

Det er nok ikke alle foreldre som har lyst til å komme fra jobb hvis de ikke MÅ. Og mange foreldre vet at de MÅ når personalet kan fortelle at barnet FAKTISK har feber.

Dette var mine tanker om febermåling på barnehage barn :)

Skrevet

Sier meg helt enig med Cassandra, kan aldri tenke meg at de som jobber i barnehager rundt om, har så god tid at de kan måle feberen i tide og utide.

Må si somme tider synes synd på de som jobber i barnehage. Noen foreldre er jammen ikke gode og gjøre tillags.

I den barnehagen min sønn går, så de seg nettopp nødt til å sende ut et skriv, der de måtte forklare med teskje når barnet ikke kunne gå i barnehagen. Det er faktisk foreldre som sender barn, som har hatt oppkast om natta, i barnehagen om morgenen. Det finnes foreldre som blir skikkelig irriterte viss barnehagen ringer og sier at de må hente barna sine, det finnes rett og slett foreldre som blir irriterte for det meste. Husker en tråd Lillian hadde opp for en stund siden, jeg synes det er beundringsverdig, at disse som ofrer seg for barna våre, orker å ha noen med oss foreldre å gjøre til tider.

Jobbet selv et år i barnehage, og ikke en gang på det året, ble febertermometert brukt.

Gjest Anonymous
Skrevet

mine assistenter( ja jeg er ped. leder altså avd. leder på en småbarnsavd.) måler i tide og utide. Jeg har skrevet innlegget og vet hva jeg snakker om! Ble litt irritert nå...Er ett barn litt varmt så er det bekymringsrynke og fram med tempe'n...Jeg tar av en genser og ser an resten av formen til barnet.barn har lett for å bli varme... Vi har snakket om det, men det hjelper ikke...

-kipa

Gjest Anonymous
Skrevet

mine assistenter( ja jeg er ped. leder altså avd. leder på en småbarnsavd.) måler i tide og utide. Jeg har skrevet innlegget og vet hva jeg snakker om! Ble litt irritert nå...Er ett barn litt varmt så er det bekymringsrynke og fram med tempe'n...Jeg tar av en genser og ser an resten av formen til barnet.barn har lett for å bli varme... Vi har snakket om det, men det hjelper ikke...

-kipa

Gjest Anonymous
Skrevet

mine assistenter( ja jeg er ped. leder altså avd. leder på en småbarnsavd.) måler i tide og utide. Jeg har skrevet innlegget og vet hva jeg snakker om! Ble litt irritert nå...Er ett barn litt varmt så er det bekymringsrynke og fram med tempe'n...Jeg tar av en genser og ser an resten av formen til barnet.Små arn har lett for å bli varme.Vi har snakket om det, men det hjelper ikke...

Skrevet

Kjære gjest.

Om ikke dine assistenter hører på deg, så spør foreldrene hva de vil. Og ta dette med deg tilbake til assistentene. Hjelper ikke dette så får du gå videre til styreren med dette.

Og gjest jeg tror deg så gjerne, det er utrolig hvor mye rart enkelte voksne har for seg noen ganger....

Jeg har jobbet på en småbarns avdeling hvor et par av de voksne nektet barna og spise syltetøy på den første brødskiva. De la altså fram en tallerken og lot de forsyne seg med hva de ville - men tok de syltetøy, så fikk de klar beskjed "Nei, ikke syltetøy på den første skiva di"..

Hjelp sier nå jeg, hvor mye forstår en ettåring av dette....

Bruk lederrollen din du gjest!!!

Gjest Anonymous
Skrevet

hjelp...det kom jo jammen tre hele ganger det innlegget- var selvfølgelig ikke meningen. det er noe galt når jeg skal logge meg inn, hmmm

-kipa.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...