Gå til innhold

Å få bolig kjapt, må jeg fortelle utleier om den umulige situasjonen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Må komme meg/oss bort fra et dårlig forhold, men får meg ikke til å fortelle utleier hvor kritisk det er at jeg får boligen. Det føles feil å "presse" de til å godta meg som leietaker, kun fordi jeg og barna er i en super vanskelig situasjon.

Så nå ligger jeg våken om natten og bekymrer meg for om barna må ha alenetid med far. Jeg kjemper en daglig kamp der jeg føler meg som den eneste som bryr meg om barna. 

I går sa barnefar at babyen trenger å bli tøffere og trenger å tåle mer, så han skulle skremme babyen litt inni mellom. Han mener at babyen kan fint leke alene, ikke taes opp ved gråt "såpass bør babyen klare alene." 

Hva bør jeg gjøre?

Anonymkode: 3d1f1...35c

• Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde ikke sagt noe. For å tenke kynisk så vil det være en rotete situasjon for utleier. Vedkommende kjenner deg ikke, så for alt han vet så kan du og samboer finne tilbake til hverandre, og du vil da si opp. Eller eksen kan komme til leiligheten og ramponere. Fler røde flagg for utleiers del altså.

Anonymkode: 2fb99...6dd

• Liker 24
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg hadde ikke sagt noe. For å tenke kynisk så vil det være en rotete situasjon for utleier. Vedkommende kjenner deg ikke, så for alt han vet så kan du og samboer finne tilbake til hverandre, og du vil da si opp. Eller eksen kan komme til leiligheten og ramponere. Fler røde flagg for utleiers del altså.

Han gjør ikke ting som syns for andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er dine personlige problemer.

Du kan ikke presse på utleier at han/hun må utleie til deg på grunn av dette. De har alle rett til å si nei.

Dette må du ta via Nav eller barnevernet.

Anonymkode: 3a246...1f9

• Liker 10
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får ikke bolig raskere av å fortelle slikt. Utleiere vil ha stabile, rolige leietakere. Ikke folk med kaotiske liv.

Om situasjonen er så prekær at du tenker du må ut kjapt, kan du vurdere krisesenter. 

Anonymkode: 39f90...d35

• Liker 21
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis han truer med å mishandle barnet på denne måten ville jeg ringt krisesenter. Da kommer dere raskere unna, og de kan hjelpe deg med å finne egnet bolig.

Anonymkode: 3c2dd...43d

• Liker 20
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan du betale depositum opptil 3 måneders leie?

Og hva er leiekostnadene på?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, klarer begge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har depositumet de ber om og en måneds husleie klart, jeg har alt av møbler (må bare kjøpe to ting.) Jeg har hjelp med flytting. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta kontakt med krisesenter. Ikke bare for hjelp angående bolig, men for råd og oppfølging generelt. 

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde ikke sagt noe om situasjonen din pga at det kan gjøre så utleier ikke velger deg. Som andre har påpekt så vil du kanskje heller bli sett på som ustabil fremfor fattet. Men, du kan jo ta kontakt med huseier å si at du er veldig klar for å finne et nytt sted, at du aller helst vil leie hans leilighet, men at du har sett på flere og trenger et sted kjpt. Kan si at du har depositumet klart og at du kan flytte inn i morgen. Kanskje han da velger deg for å få leid ut raskest mulig. Ordner det seg ikke så må du kontakte hjelp slik som andre sier. Barna skal ikke være med en slik omsorgsperson.

Anonymkode: a6e30...b9f

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får ikke bolig raskere av å fortelle slikt. Utleiere vil ha stabile, rolige leietakere. Ikke folk med kaotiske liv.

Om situasjonen er så prekær at du tenker du må ut kjapt, kan du vurdere krisesenter. 

Anonymkode: 39f90...d35

Enig i dette. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du ringer krisesenter og får en plass der frem til du får ett sted å bo.

Anonymkode: 8c43e...99c

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du ringer krisesenter og får en plass der frem til du får ett sted å bo.

Anonymkode: 8c43e...99c

Enig i dette. 

Som utleier ville jeg være veldig skeptisk til å leie til deg. 

Jeg leier ut for å få penger, ikke masse drama. 

Såpass kynisk tenker dessverre de fleste utleiere. 

Jeg og andre har brent oss på å leie ut til feil folk. 

• Liker 10
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Enig med de andre her. Ta kontakt med krisesenteret om du står i en situasjon som tilsier at du og baby må ut kjapt.

Anonymkode: 7d7fa...bdc

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Dette. Ikke nødvendigvis (kun) skadeverk på eiendommen, men også potensielt husbråk. Utleiere er naturlig nok "redd" for å pådra seg slike problemer.

Har du ingen i nettverket ditt som kan hjelpe deg, TS? Hvis du var min venninne, som jeg kjente godt og visste var "hel ved", så ville jeg absolutt nevnt deg i positive ordelag, uten å nevne detaljer om livssituasjonen din, til dem jeg vet om som eventuelt ser etter leietakere. Hvis jeg var utleier ville jeg også følt det tryggere å overlate boligen til en "venn av en venn".

Anonymkode: 5d413...cd3

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Du burde ikke fortelle utleier dette fordi jeg hadde ikke ønsket en gal barnefar på døren som skal drepe kone og barn. Eller meg som står i veien for han. Men det du først og fremst burde gjøre er å kontakte barnevernet etter min mening. 

Anonymkode: f6561...3c6

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er han mindre intelligent? Hvem ellers innbiller seg at barnet blir «tøffere» av å bli skremt? Og hvorfor er det viktig at en baby er «tøff»?

Du må nok kontakte barnevernet, for han behøver veiledning før han kan ha ansvar for barn.

Anonymkode: d6676...33f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg var utleier så hadde jeg ikke leid ut til noen som kom og fortalte denne historien, da hadde jeg tenkt at du var en person med et kaotisk privatliv inkludert dårlige valg.

Jeg tror du skal ta en telefon til krisesenter eller snakke med noen på helsestasjonen for å få hjelp, støtte og veiledning.

Har du familie du kunne bodd hos en periode?

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ser an personlighet, yrke/studie og tidligere leiehistorikk når jeg leier ut. Personlige problemer ut over det trekker heller ned. Å gå ut over mine vanlige kriterier for å være snille mot en som trenger bolig kjapt hadde jeg aldri gjort. For meg er det et rødt flagg, jeg vil ikke ha gale menn på dør som skaper bråk pga leieboeren.

Hold problemene for deg selv og kontakt heller krisesenter hvis du må ut idag.

Anonymkode: c74d7...85a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...