Gå til innhold

Samboer som er sta som ett esel

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Samboeren min har ila det siste året blitt sta som ett esel, får ikke han det som han vil blir han sur, irritabel og jeg får slengt i trynet at jeg er vanskelig. Dette har bare eskalert, å nå har det toppet seg. 

Han flyttet inn til meg for 2 år siden, i mens har han leid ut boligen sin. Nå har vi sett på å kjøpe oss noe større, da vi har barn begge to. Vi har sett på ett renoverings-prosjekt, da han er meget handy å liker å pusle med litt slike ting. Vi har også lagt inn bud. Planløsning er grei, vi har snakket om  å slå ned en vegg, for å få kjøkken og spisestue i ett rom, samt ta ett soverom inn i stuen. Men det rommet har han funnet ut at han skal ha som hobby-rom.  I huset er det også en gedigen entré, før du kommer inn i en enda større mellom-gang, som tidligere har vært soverom. Min tanke var og sette opp en lettvegg der, slik han kan ha hobby-rommet sitt der, i stede for det soverommet som jeg tenkte vi kunne ta inn i stua. Problemet er at det blir ca 2 kvm mindre en det rommet han opprinnelig hadde tenkt. Men han nekter, han hadde tenkt at der skulle han ha hobby-rommet sitt, på det soverommet. Jeg har prøvd å forklare han at en større stue kommer jo alle til gode, å han har også sagt at han syns at stuen kunne vært litt større. Men nei, det var ikke hans planer. Har foreslått at han kan ha hobby-rommet i ett av dem 4 rommene i kjelleren, men da snur han om på det sier at det blir mer egoistisk av han å ta ett rom der, for det blir jo større en det han hadde tenkt som hobby-rom. 

Vi har også hatt planer om å pusse det opp før vi evt flyttet inn, noe som vi var enige om før vi evt la inn bud. Men etter vi la inn budet har han snudd på flisa, det skal ikke pusses opp med det første, å tidsperspektivet mitt er helt urealistisk sier han. Han sier at vi klarer å ta maks 1 rom i mndn.. Når jeg sier han i mot, så får jeg slengt i trynet at jeg prøver å kontrollere han, å at han får ikke bestemme i sitt eget hjem en gang. Å at han har ikke tid til å bruke all fritiden på oppussing. Skal nevnes at jeg kan både male, legge gulv, og bruke en hammer. Det har jeg også nevnt til han, noe han også vet. Men jeg får bare høre at jeg må være realist oppi det hele. 

Jeg syns at det er super-ego av han å skulle bruke det soverommet som gjør at vi får 15 kvm større stue, og en bedre planløsning på stue, enn å faktisk lage til ett hobby-rom enten i delen av entreen eller ett av dem rommene i kjelleren. Eller er det jeg som er vanskelig? Jeg føler at han kontrollerer meg, med at jeg ikke får komme med mine tanker eller ideer, for når jeg blir møtt med slik motstand blir det til at jeg ikke gidder. Så da får jo han det som han vil. Jeg er veldig for at vi kan møtes på halv-veien, at vi kan flytte inn å bo oss litt inn, så kan vi vurdere om vi trenger mer stue. Men han nekter det også, han kommer med andre ideer som å bygge på huset for å få større stue, kun for at han skal ha det som hobby-rom. Kan nevne at det er ett stort hus, på 3 etager. Ikke mindre en 5 store gode soverom, 2 store bad, vaskerom osv.. 

Veldig rotete innlegg, men hele den situasjonen her gjør at jeg angrer på at vi la inn bud i det store å det hele på huset. Men, skal vi fortsette trenger vi noe større, da vi har 3 barn til sammen og leiligheten min er i minste laget for en familie på 5, 80% av tiden. Barna blir også større, å vi merker at dem også trenger mer «space» samt privat-liv..

Anonymkode: 1fba3...56b

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dersom du ikke har tenkt å bidra i selve oppussingen, så kan du ikke legge press på han i forhold til tidsbruk dersom han må stå der alene. Har dere begge egne barn 80%? Eller kun du?

Når det gjelder hobbyrommet er jo dette noe som kan gjøres noe med etterhvert, hvilke hobbyer trenger han det til?

Anonymkode: b2596...c96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han høres fryktelig vanskelig ut. Hadde bedt til høyere makter om at budet blir avvist, og så avventet å by på noe annet. Hvordan skal man føle seg trygg på å dele livet med noen som har så lite respekt for andres ønsker? Man inngår kompromiss i forhold, spesielt når man gjør slike prosjekter. Man overkjører ikke hverandre, eller setter seg selv over hele familiens beste.

Anonymkode: 36588...be4

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du spurt hvorfor han har tenkt at det rommet passer godt til hobbyrom? Kan være han har en grunn, men kanskje ikke har innsett den selv engang. 

(Ellers mener jeg: den som snekrer mest = bestemmer mest. Og hammer er svært sjelden rette verktøyet for oppussing, det er mer spikerpistol, kappsag og drill..) 

Anonymkode: 4aa9c...317

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Dersom du ikke har tenkt å bidra i selve oppussingen, så kan du ikke legge press på han i forhold til tidsbruk dersom han må stå der alene. Har dere begge egne barn 80%? Eller kun du?

Når det gjelder hobbyrommet er jo dette noe som kan gjøres noe med etterhvert, hvilke hobbyer trenger han det til?

Hun skriver jo i innlegget at hun kan male, legge gulv og bruke hammer hun også.

Anonymkode: f320e...15e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Jeg har selvsagt tenkt å bidra i oppussingen på lik linje som han, ser egentlig for meg at det er jeg som tar all male-jobben. 

En hobby som han ikke har holdt på med på flere år, det er å male. Alt av male-utstyr ligger i boden hjemme i huset som han eier. Det har jeg også brukt som begrunnelse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Har du spurt hvorfor han har tenkt at det rommet passer godt til hobbyrom? Kan være han har en grunn, men kanskje ikke har innsett den selv engang. 

(Ellers mener jeg: den som snekrer mest = bestemmer mest. Og hammer er svært sjelden rette verktøyet for oppussing, det er mer spikerpistol, kappsag og drill..) 

Anonymkode: 4aa9c...317

Han sier at det er for at det var slik han hadde tenkt det, å at det er idiotisk å begynne å rive vegger før vi har bodd der en god stund. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Han høres fryktelig vanskelig ut. Hadde bedt til høyere makter om at budet blir avvist, og så avventet å by på noe annet. Hvordan skal man føle seg trygg på å dele livet med noen som har så lite respekt for andres ønsker? Man inngår kompromiss i forhold, spesielt når man gjør slike prosjekter. Man overkjører ikke hverandre, eller setter seg selv over hele familiens beste.

Anonymkode: 36588...be4

Ja, han har blitt vanskeligere og vanskeligere siste året, men det her har nå toppet kaken. Jeg vet jo at han kan gi seg på ting etterhvert. F.eks når vi kjøpte ny bil, som skulle være vår sin felles familie-bil, så tok han den med seg på jobb-reise. Så kunne jeg stå igjen med 3 unger, der 2 av dem var hans med min lille golf. Tok det opp med han, å spurte han hvorfor han ikke dro med golfen. Fikk til svar at det var billigere for han å ta el-bilen, han hadde ikke i tankene sine at kansje jeg og barna skulle bruke bilen den uka han var borte 🙄🤷‍♀️  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Han har 2, jeg har 1. Hans barn er borte annenhver helg fra onsdag - søndag. Mitt barn er hos oss hele tiden, utenom en søndag i ny og ne der beste-foreldre tar han med seg på museum eller noen annet gøy. 

Han skal bruke det til å male sier han, han er vannvittig dyktig, men penslene hans å alt utstyr ligger i boden i huset han leier ut. Har dog oppfordret han til å starte opp igjen med hobbyen sin, men han har ikke tid sier han. Da forstår jeg heller ikke at han skal få noe mer tid i ett annet hus. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er hans barn ditt problem og er du sikker på at å kjøpe hus med han er så lurt? Du skjønner vel at det kommer til å bli enda verre krangler etter hvert?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her tenker jeg at dere ikke burde kjøpe hus sammen. For dette handler ikke om hvem som kan male eller whatever. 

Hvorfor reiser han på jobbreise når hans barn er hjemme? Hvorfor skal du ta den typen ansvar - når han ikke engang forstår av seg selv at han ikke kan ta den største bilen? 

Hvorfor skal hans ønsker trumfe dine? Hvorfor lar du deg overkjøre? 

Tenk gjennom hvordan forholdet deres egentlig er - for dette høres absolutt ikke ut som noe som har en framtid. hvis du ikke vil la han bestemme alt og dermed også vise deres barn at det er mannen som bestemmer, kvinnen skal bare føye seg...... Du har barn = du har et ansvar for hvordan de ser at forhold skal være. Tenk gjennom det og. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Tufsla&Vifsla skrev (8 minutter siden):

Her tenker jeg at dere ikke burde kjøpe hus sammen. For dette handler ikke om hvem som kan male eller whatever. 

Hvorfor reiser han på jobbreise når hans barn er hjemme? Hvorfor skal du ta den typen ansvar - når han ikke engang forstår av seg selv at han ikke kan ta den største bilen? 

Hvorfor skal hans ønsker trumfe dine? Hvorfor lar du deg overkjøre? 

Tenk gjennom hvordan forholdet deres egentlig er - for dette høres absolutt ikke ut som noe som har en framtid. hvis du ikke vil la han bestemme alt og dermed også vise deres barn at det er mannen som bestemmer, kvinnen skal bare føye seg...... Du har barn = du har et ansvar for hvordan de ser at forhold skal være. Tenk gjennom det og. 

Fordi han kanskje må på jobb?? Når barna er hos han mesteparten av tiden, så kan man ikke bare ta fri fra jobb... 

Anonymkode: 61512...3f9

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
hvaduikkeser skrev (2 timer siden):

Hvorfor er hans barn ditt problem og er du sikker på at å kjøpe hus med han er så lurt? Du skjønner vel at det kommer til å bli enda verre krangler etter hvert?

Vil ikke si at det er mitt problem,  når vi ble sammen så var vi begge inneforstått med at det var barn i bildet. Her er det ikke mine/dine barn, det er våres barn. Og vi behandler alle 3 helt likt. For meg er det helt utenkelig at han skal sende barna sine bort, eller la vær å dra på jobb for at barna er her, når jeg allikevel er hjemme på ettermiddagene. Alle barna går også på samme skole. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...