AnonymBruker Skrevet torsdag kl 23:49 #21 Del Skrevet torsdag kl 23:49 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Red flag, kutt det ut. Hun tar det ikke når du kobfronteree henne heller. Anonymkode: a460f...a49 Nei, vet du hva jeg tenker? Jeg tenker at hun er en sånn type person som hvis hun blir konfrontert, så blir hun dødelig fornærmet. At hun ikke evner å ta til seg kritikken. Det er litt de vibbene jeg får. Anonymkode: 4f2d9...3e4 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sparkling_Pink Skrevet i går, 00:03 #22 Del Skrevet i går, 00:03 Som autist er jeg veldig for at folk prater direkte med den det gjelder og gir en mulighet til at det kan tas grep og endres. Samtidig er det en kjensgjerning at du ikke vet hvordan hun vil reagere og hun vil kunne gå til motangrep og i fistel i verste fall. Jeg tror du gjør lurt i å ta din opplevelse opp med henne, jeg er enig med de som synes det hun gjør er foruroligende. Du behøver ikke fremsette det som kritikk, men rett og slett formidle hvordan du opplever sakene. Det føles vondt ut å miste venskap, men det er ikke nødvendigvis bedre å fase henne ut stille. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 01:48 #23 Del Skrevet i går, 01:48 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ja hun er jo ellers veldig trivelig, men plutselig kommer det slike ting som dette. Jeg lurer på om jeg må konfrontere henne med dette på en eller annen måte. Rett og slett ta det opp med henne. Hun er nok ikke frisk nei, og jeg tenker at hun er full av komplekser. Det føles som om hun konstant forsøker å konkurrere med meg. Og jeg er en person som ikke konkurrer med noen, så det blir jo veldig tullete. Jeg er en type person som er veldig trygg på meg selv, veldig fornøyd med hvem jeg er og hvor jeg er i livet, tilfreds med det jeg har og så videre. Så jeg forstår ikke denne konkurreringen i det hele tatt. Anonymkode: 4f2d9...3e4 Det hjelper ikke å konfrontere henne, du blir bare gaslighted. Hun vil ikke være deg, hun vil være en bedre versjon av deg. Har selv opplevd noe liknende. Snart vil hun begynne med å tråkke ned på deg men slik at det blir vanskelig å sette fingeren på. Hvordan reagerer hun når du forteller henne om noe godt som har hendt deg? Blir hun glad på dine vegne, vil hun feire dine gleder eller kommer med historier om seg selv og tar fokuset bort fra deg? Anonymkode: 1b57a...efc 4 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blueberrymuffin Skrevet i går, 02:49 #24 Del Skrevet i går, 02:49 Kan prøve å forklare psykologien bak det venninnen din gjør. Finner ikke et godt ord for det på norsk, men det du opplever med denne venninnen er trauma appropriation elle trauma hijacking. Kort forklart er trauma appropiation i psykologien når et mennesske stjeler traumet eller opplevelsene til et annet menneske og gjenforteller det som sitt eget. Det er viktig å forstår hva som forårsaker en slik mekanisme. De vanligste tilfellene er i møte med narsisstster eller psykopater. Nå skal jeg ikke fjerndiagnotisere venninnen din, det kan jeg ikke og det er heller ikke poenget her. Hun sliter iværtfall med noe, det er tydelig. Du som kjenner henne får selv vurdere om dette er noe du gidder å spekulere videre i eller ikke. Uansett, tar utgangspunkt i narsissisten og psykopaten, da det er den vanligste og enkleste forklaringen på hvorfor trauma appropiation oppstår. Narsissisten og psykopaten har to ting til felles, 1) De ønsker oppmerksomhet og annerkjennelse fra andre, og 2) De klarer ikke å føle empati selv. Trauma appropiation er en teknikk slike mennesker opparbeider seg for å oppnå de to punktene ovenfor. En narsissist eller psykopater er smart nok til å forstå at de kan oppnå oppmerksomhet og annerkjennelse ved å vise empati. Siden de ikke selv klarer å kjenne på empati, blir de nødt til å stjele andre sin empati og presentere det som sitt eget. Dette kan bl.a. gjøres med teknikken trauma appropiation, hvor de «stjeler» empatien til andre og formidler denne empatien videre til andre som sin egen. I praksis vil det si at de finner et traumet eller en opplevelse hos noen som er bygget på empati, for så å stjele den og videreformidle den til andre som sitt eget. På den måten kan de virke empatiske ovenfor andre, slik at de høster oppmerksomhet og annerkjennelse. Akkurat som med resten av befolkningen så finnes det både intelligente og mindre smarte narsissiter og psykopater. Uavhengig av hva din venninne måtte være, kan vi slå fast at hun ikke er så strategisk og heller mer mot den mindre smarte siden ved det sosiale spillet. En intelligent narsissist eller psykopat ville fortalt din historie videre til andre, uten at du hadde merket det i starten, og etter en viss tid ville de brukt det mot deg, og overbevist alle om at det er var du som var gal og at det er du som juger. Vær derfor glad for at denne venninnen du har møtt på er mindre dyktig på dette. Bra for deg at hun er så lite strategisk at hun gjenfortalte det hun stjal til deg, det kan vi være enige om at er ekstremt lite gjennomtenkt. Ville jeg fortsatt å ha dette som en venn? Trolig ikke, min tillit hadde vært brukt når hun stjeler personlige opplevelser. 4 1 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 07:12 #25 Del Skrevet i går, 07:12 Sparkling_Pink skrev (7 timer siden): Som autist er jeg veldig for at folk prater direkte med den det gjelder og gir en mulighet til at det kan tas grep og endres. Samtidig er det en kjensgjerning at du ikke vet hvordan hun vil reagere og hun vil kunne gå til motangrep og i fistel i verste fall. Jeg tror du gjør lurt i å ta din opplevelse opp med henne, jeg er enig med de som synes det hun gjør er foruroligende. Du behøver ikke fremsette det som kritikk, men rett og slett formidle hvordan du opplever sakene. Det føles vondt ut å miste venskap, men det er ikke nødvendigvis bedre å fase henne ut stille. Hei, tror du har misforstått hva det betyr å gå i fistel. Det betyr at man begynner å snakke/rope med høy, tynn, lys stemme. Å synge i fistel ee sånn som Bee Gees (Stayin’ Alive). Anonymkode: fcd96...3bb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 08:36 #26 Del Skrevet i går, 08:36 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Snart er det ikke nok med like klær, bil, hus på samme sted, dine opplevelser… nei da vil hun være deg. Ser for meg en psykologisk thriller her, hvor hun overtar livet ditt og du på mystisk vis forsvinner. La oss håpe det ikke skjer 😅🤞🏻 men, ville kanskje tatt litt avstand. Det høres rett og slett ikke sunt ut. Anonymkode: 88b6d...4cb Jeg ser for meg at hun til slutt står og gjemmer seg utenfor TS sitt hus og følger med hva hun gjør på inne 😱😅 Huff, nei. TS, dette er veldig spesielt. Jeg hadde seriøst blitt litt redd. Vet du noe om bakgrunnen hennes? Anonymkode: 90690...acc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 10:33 #27 Del Skrevet i går, 10:33 Blueberrymuffin skrev (7 timer siden): Kan prøve å forklare psykologien bak det venninnen din gjør. Finner ikke et godt ord for det på norsk, men det du opplever med denne venninnen er trauma appropriation elle trauma hijacking. Kort forklart er trauma appropiation i psykologien når et mennesske stjeler traumet eller opplevelsene til et annet menneske og gjenforteller det som sitt eget. Det er viktig å forstår hva som forårsaker en slik mekanisme. De vanligste tilfellene er i møte med narsisstster eller psykopater. Nå skal jeg ikke fjerndiagnotisere venninnen din, det kan jeg ikke og det er heller ikke poenget her. Hun sliter iværtfall med noe, det er tydelig. Du som kjenner henne får selv vurdere om dette er noe du gidder å spekulere videre i eller ikke. Uansett, tar utgangspunkt i narsissisten og psykopaten, da det er den vanligste og enkleste forklaringen på hvorfor trauma appropiation oppstår. Narsissisten og psykopaten har to ting til felles, 1) De ønsker oppmerksomhet og annerkjennelse fra andre, og 2) De klarer ikke å føle empati selv. Trauma appropiation er en teknikk slike mennesker opparbeider seg for å oppnå de to punktene ovenfor. En narsissist eller psykopater er smart nok til å forstå at de kan oppnå oppmerksomhet og annerkjennelse ved å vise empati. Siden de ikke selv klarer å kjenne på empati, blir de nødt til å stjele andre sin empati og presentere det som sitt eget. Dette kan bl.a. gjøres med teknikken trauma appropiation, hvor de «stjeler» empatien til andre og formidler denne empatien videre til andre som sin egen. I praksis vil det si at de finner et traumet eller en opplevelse hos noen som er bygget på empati, for så å stjele den og videreformidle den til andre som sitt eget. På den måten kan de virke empatiske ovenfor andre, slik at de høster oppmerksomhet og annerkjennelse. Akkurat som med resten av befolkningen så finnes det både intelligente og mindre smarte narsissiter og psykopater. Uavhengig av hva din venninne måtte være, kan vi slå fast at hun ikke er så strategisk og heller mer mot den mindre smarte siden ved det sosiale spillet. En intelligent narsissist eller psykopat ville fortalt din historie videre til andre, uten at du hadde merket det i starten, og etter en viss tid ville de brukt det mot deg, og overbevist alle om at det er var du som var gal og at det er du som juger. Vær derfor glad for at denne venninnen du har møtt på er mindre dyktig på dette. Bra for deg at hun er så lite strategisk at hun gjenfortalte det hun stjal til deg, det kan vi være enige om at er ekstremt lite gjennomtenkt. Ville jeg fortsatt å ha dette som en venn? Trolig ikke, min tillit hadde vært brukt når hun stjeler personlige opplevelser. Takk for et godt og utfyllende svar. Jeg skjønner at dette kanskje er verre enn jeg først tenkte. Tar med meg dette som du har skrevet her og tenker grundig igjennom ting. Ts Anonymkode: 4f2d9...3e4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 10:37 #28 Del Skrevet i går, 10:37 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg ser for meg at hun til slutt står og gjemmer seg utenfor TS sitt hus og følger med hva hun gjør på inne 😱😅 Huff, nei. TS, dette er veldig spesielt. Jeg hadde seriøst blitt litt redd. Vet du noe om bakgrunnen hennes? Anonymkode: 90690...acc Jeg trodde jeg visste det, men nå viser det seg jo at hun bare har speilet meg. Altså at hun har fortalt at hun har samme bakgrunn som meg. Så hva hun egentlig har drevet med, det vet jeg jo ikke. Jeg vet at hun har bodd på en annen kant av landet inntil nå, og at hun har vært gift der fram til en skilsmisse og hun kom hit. Jeg vet at det stemmer at hun har vært gift, men alt annet kan være løgn. Altså hvordan forholdet var, grunnen til skilsmissen og så videre. Hun har flyttet derfra, og har ingen kontakt med noen fra det gamle livet der borte, såvidt jeg vet. En del av det hun har fortalt, har vist seg å være ren løgn, utifra ting som har skjedd senere, så jeg vet at hun lyver om fortiden sin. Jeg tenker jo egentlig at hun skjuler noe. Ts Anonymkode: 4f2d9...3e4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 10:44 #29 Del Skrevet i går, 10:44 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Det hjelper ikke å konfrontere henne, du blir bare gaslighted. Hun vil ikke være deg, hun vil være en bedre versjon av deg. Har selv opplevd noe liknende. Snart vil hun begynne med å tråkke ned på deg men slik at det blir vanskelig å sette fingeren på. Hvordan reagerer hun når du forteller henne om noe godt som har hendt deg? Blir hun glad på dine vegne, vil hun feire dine gleder eller kommer med historier om seg selv og tar fokuset bort fra deg? Anonymkode: 1b57a...efc Ja, jeg tror du har rett i dette. Jeg har allerede sett små tendenser til at hun forsøker å trykke meg ned for å hevde seg selv, selv om hun ikke er noe god på dette, og mislykkes hver gang. Jeg er i tillegg en person som tar folk direkte på slike forsøk, så det blir veldig ubehagelig for henne. Men bare at hun har slike tendenser, det er jo ikke noe særlig bra personlighetstrekk. Det er vel egentlig den siden av henne, som har dukket opp litt nå, som gjør at jeg reagerer mest. Fordi denne væremåten, sett i sammenheng med at hun kopierer meg og mine historier, vitner om at hun ikke beundrer meg, men heller misunner meg, slik jeg ser det. Ts Anonymkode: 4f2d9...3e4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stjertmeis Skrevet i går, 10:51 #30 Del Skrevet i går, 10:51 Jeg har lest for mange bøker og sett for mange filmer/tv-serier/true crime til at jeg klarer å tenke at dette ordner seg greit 🙈 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sparkling_Pink Skrevet i går, 11:38 #31 Del Skrevet i går, 11:38 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hei, tror du har misforstått hva det betyr å gå i fistel. Det betyr at man begynner å snakke/rope med høy, tynn, lys stemme. Å synge i fistel ee sånn som Bee Gees (Stayin’ Alive). Anonymkode: fcd96...3bb Ja, det er akkurat det jeg henviser til. Jeg konfronterte en dag ei dame som drev på og styrte fælt med hvem jeg var og hva jeg gjorde med hennes egne uttalelser om meg. Det var en veldig hørbar endring i stemmebruk fra henne. Innholdet i det hun sa var at hun var den fornærmede og stemmebruken var fistel. Hun stod og hylte trusler mot meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 11:50 #32 Del Skrevet i går, 11:50 Oi. Helt ærlig ville jeg konfrontert henne med dette og tatt et lydopptak / hatt noen på lytting mens det pågikk.. Anonymkode: 4eea7...937 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 11:53 #33 Del Skrevet i går, 11:53 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Oi. Helt ærlig ville jeg konfrontert henne med dette og tatt et lydopptak / hatt noen på lytting mens det pågikk.. Anonymkode: 4eea7...937 Må legge til at jeg også ville sørget for kamera ved inngangsdør og lignende. Hva slike personer kan finne på er ikke mulig å forutse. Men kunne f.eks hun sneket seg inn på soverommet ditt og prøvd å late som hun var deg i mørket..? Kunne hun kanskje gått inn i huset ditt og gjort andre ting, satt opp små kameraer for å følge med på deg? Det er faktisk ikke utenkelig... Anonymkode: 4eea7...937 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 12:09 #34 Del Skrevet i går, 12:09 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Må legge til at jeg også ville sørget for kamera ved inngangsdør og lignende. Hva slike personer kan finne på er ikke mulig å forutse. Men kunne f.eks hun sneket seg inn på soverommet ditt og prøvd å late som hun var deg i mørket..? Kunne hun kanskje gått inn i huset ditt og gjort andre ting, satt opp små kameraer for å følge med på deg? Det er faktisk ikke utenkelig... Anonymkode: 4eea7...937 Hvertfall ikke for oss som har sett mye på film 😂 Anonymkode: 88b6d...4cb 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 12:15 #35 Del Skrevet i går, 12:15 Creepy Har kjent en sånn dame. Hun gikk ganske langt i å lage kvalm (brukte alt hun fikk vite til å lage drama). Foreløpig kopierer hun deg, om ikke lenge bruker hun informasjonen mot deg. Ignorer henne. Og slutt å informere henne om livet ditt. Anonymkode: bbf50...144 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå