Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en mor som er fullstendig imot å varme maten til poden i mikroen fordi hun mener det gjør noe med maten som ikke er bra?? Stråling har jeg hørt om men det e vel hvis man står ved mikroen, ikke hvis man spiser maten? Noen som vet?

Skrevet

Jeg varmer opp både MME og middagsglass i mikroen, og har ikke hørt noe om at det skal være skadelig :forvirret:.

Men jeg har lest at det ikke er bra å varme opp MM i mikrobølgeovnen (husker ikke hvorfor da... ;))

Problemet jeg har hatt med mikrooppvarming er at det blir ujevnt varmt, og at det derfor er viktig å røre godt i maten etterpå.

Gjest Gjest
Skrevet
Men jeg har lest at det ikke er bra å varme opp MM i mikrobølgeovnen (husker ikke hvorfor da... ;))

Det er på grunn av at antistoffene i morsmelka blir ødelagte av å varmes i mikro.

Ellers har jeg aldri hørt noe om at det skal være skadelig. Har brukt det mye til middagsglass i hvert fall, og vet om mange som bruker det til MME også.

Skrevet

Argumentasjonen mot mikro som jeg fikk servert da barna var små, var basert på at maten blir ujevnt varm, så hvis ikke man passer på å røre rundt og fordele varmen kan barnet brenne seg. Men, som noen skriver ovenfor, så er det jo bare å røre, da...

Skrevet

Det har vel mest med fordelingen av varmen å gjøre, så det er som de andre sier her lurt å røre godt rundt etter oppvarming i mikro.

Har brukt litt mikrobølgeovn til oppvarming av mme når vi er på tur.. ellers blir oppvarming av mme og middagsglas mest gjort i vannbad og det fungerer greitt, bare må planlegge litt i tid i forkant av måltid.

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

Det er bare tull at det er farlig å varme barnemat i mikro'n. Bare rør godt rundt og smak på maten, så du er sikker på at den ikke er flekkvarm eller for varm i det hele tatt.

MM skal ikke varmes i mikro fordi mikrobølger dreper levende organismer (og antistoffer som jo er noe av det viktigste med MM).

Skrevet

Det kan være lurt å ha inneholdet fra barnematglasset over i en dyp tallerken før du varmer den. Da vil ikke varmen bli like ujevnt fordelt. Også er det bare å røre litt da, og prøvesmake maten et par ganger fra ulike sider av tallerkenen for å være på den sikre siden.

Ellers skulle det vel gå greit.

MM skal ikke varmes i mirco.

MME går vel greit tror jeg.. Vi brukte bare MME med puver og vann vi, varmet vannet i micro'n og hadde i pulver.. Så hvis du bruker sånn drikkeklar MME er jeg ikke sikker på hva som er best....

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har noen venner som har vokst opp litt sånn "alternativt", og de har lært hjemme at micro er "farlig". Det har ikke med ujevn varme og slikt å gjøre, men med stråling.

Jeg skulle i grunnen likt å høre argumentene skikkelig, slik at jeg kan ta en grundig vurdering selv. Enn så lenge varmer jeg i microen ja... :sjenert:

Skrevet

Det var meg over her.

Gjest vimse
Skrevet

Når man varmer mat i micro, skal maten stå et halvt til ett minutt før man vender den, slik at varmen får mulighet til å fordele seg.

Skrevet

Det har da ingenting med dreping at mm ikke skal varmes i micro, men at den varmer ujevt. Og morsmelk mister sine gode egenskaper om den blir over 40 grader. Så det gjelder om man varmer den for mye i vannbad også. Men den er fullt drikkanes!

Gjest gjest1
Skrevet

mikrobølgene gjør ett eller annet. Jeg har kastet min

Om du varmer/koker opp vann i mikroen og så vanner blomstene dine med dette vannet, vil de dø - har jeg hørt.

Om du varmer opp blod i mikroen før en blodoverføring, vil pasienten dø - har jeg hørt. Men om det samme skjer uansett hvis man varmer opp blod, vet jeg jo ikke.

Jeg vet at mikrobølgeovner ble forbudt i sovjetunionen da de var nye, og at papirer på forskningsresultater ble låst ned og gjemt vekk i Sveits eller noe sånt, og at når disse rapportene frigis vil mikrobølgeovner forbys over hele verden.

Jeg vet ikke om dette er sant, men det er i hvert fall ting jeg har hørt.

Og så dårlig tid har jeg ikke at jeg egentlig trenger en mikrobølgeovn.

Jeg brukte den stort sett bare til å varme vann til te allikevel...

Skrevet

Studerer røntgenstråler, og har derfor vært innom mikrobølgestråling også.

Mikrobølgene er ikke farlige, de varmer opp vann i maten innenfra. Hvis disse strålene skulle vise seg å være farlige, har fysikere over lengre tid tatt så alvorlig feil at alle fysikkbøker må skrives om og faget må granskes på nytt. Så Statens Strålevern vil gi dere klarsignal på at strålene i mikrobølgeovnen er helt ufarlig, og det er ikke farlig å spise mat som er varmet i mikrobølgeovnen.

Røntgenstråler er lenger vekk fra mikrobølgene, og disse er farlige i store mengder. Det morsomme er at de farlig strålene kommer ikke fra mikrobølgeovner og røntgenrør, de kommer fra strålekilder i naturen...

Skrevet
Jeg har en mor som er fullstendig imot å varme maten til poden i mikroen fordi hun mener det gjør noe med maten som ikke er bra?? Stråling har jeg hørt om men det e vel hvis man står ved mikroen, ikke hvis man spiser maten? Noen som vet?

Vi får ikke stråling når vi står ved siden av mikrobølgeovnen mens den varmer opp mat. Vannmolekylene i maten blir varmet opp, de blir ikke ødelagt så det er ikke farlig å spise maten heller. Mat og drikke kan bli ulikt fordelt av varme, så det er lurt å røre (som andre har påpekt). Mikrobølgene som er i en mikorbølgeovn er så svake at de ikke utgjør noen trussel, og de brukes også i mobiltelefoner.

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet
Om du varmer/koker opp vann i mikroen og så vanner blomstene dine med dette vannet, vil de dø - har jeg hørt.

Det er tull.

Om du varmer opp blod i mikroen før en blodoverføring, vil pasienten dø - har jeg hørt. Men om det samme skjer uansett hvis man varmer opp blod, vet jeg jo ikke.

Det stemmer at blod ikke skal varmes i mikroen, fordi det koagulerer og vil da danne blodpropper i pasienten. Det samme skjer hvis det blir varmet opp for mye. Mikrobølgeovner varmer ujevnt, og noen flekker vil bli varmere enn kroppstemperatur - og da koagulerer blodet.

Blod oppbevares forøvrig i kjøl/frys (?) så det må varmes opp før det blir overført ;)

Jeg vet at mikrobølgeovner ble forbudt i sovjetunionen da de var nye, og at papirer på forskningsresultater ble låst ned og gjemt vekk i Sveits eller noe sånt, og at når disse rapportene frigis vil mikrobølgeovner forbys over hele verden.

De gjorde nok ganske mye rart i Sovjet i gamle dager, uten å gå noe nærmere inn på det. Hva som skulle være motivasjonen for å unnlate å fortelle om forsningsrapporter som viser at mikrobølgeovner er så farlige at de må forbys, det kan jeg ikke i mine villeste fantasier forestille meg. Høres VELDIG ut som standard konspirasjonsteorier spør du meg. Bare bullshit fra ende til annen altså.

Mikrobølger er IKKE farlig hvis du ikke er inni ovnen eller ovnen er ødelagt, eller du putter noe inni der som ikke skal inni der. Metall f.eks. Kan bli et fint pang. Lyspærer og alufolie er forøvrig ganske stilig i mikro'n ;) IKKE PRØV!

Skrevet (endret)

Er det ikke sånn at mikrobølgene får atomene i matvaren til å svinge raskere da? Det er jo akkurat det samme som skjer ved oppvarming bare at der begynner svingningene "utapå".

Endret av Cata
Gjest Bjørnsdatter
Skrevet
Er det ikke sånn at mikrobølgene får atomene i matvaren til å svinge raskere da? Det er jo akkurat det samme som skjer ved oppvarming bare at der begynner svingningene "utapå".

Noe sånt :)

Skrevet

takk for mange svar, det er godt å vite, nå kan jeg varme maten i mikroen uten dårlig samvttighet :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...