Gå til innhold

Lurer på hvorfor kjøper dere ny eller bare noen år gammel bil kontra kjøre gammel brukt bil

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei 

Jeg er en mann som har utrolig stor interesse for biler og favoritten er biler fra 90 tallet og bak i tid, jeg kjører selv en gammel bil fra 1994 og liker og skru selv på bilen, 

har også en sommerbil fra sen 1960 tallet som kun kjøres i godvær 

Hva tenker dere er viktig når det kommer til ny bil?

jeg har selv aldri kjøpt ny bil og vurderer nå og ta meg et lån og kjøpe en 2-3år gammel brukt bil i og med jeg har en sønn som snart skal ta førerkort og jeg vill ikke låne 18åringen min gamle sliter både for redsel for den gamle bilen og for sikkerhet for hvis det skulle skje noe så er ny bil mulig mer kollisjon sikker hvis uhell er ute ,men det store tapet som kommer med ny bil og med tanke på at hvis man har lang nedbetaling så er jo ikke bilen noe verd når den er nedbetalt 

Anonymkode: 41d8e...5bb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hvis man skal ha elbil så burde man nesten ha en ganske ny en for å få en med grei rekkevidde, og som ikke har "brukt opp" batteriet.

Hadde jeg skulle kjøpe bensin eller diesel bil hadde jeg aldri i verden kjøpt ny, men med elbil kjøper jeg ny.

Anonymkode: 44a25...591

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg skrur ikke bil. Jeg vil ha et enkelt bilhold med relativt forutsigbare utgifter. Kjøpte en elbil som kun var kjørt 1000 km og det meste av garantitiden igjen. Har nå hatt bilen i 5 år. Bare byttet bremseskiver foran samt service. Billig å kjøre. 

Anonymkode: 49d9f...138

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi jeg nå hadde mulighet til å legge litt mer penger i bil kjøpet, så ville jeg ha så ny bil som mulig. Endte opp med en elbil fra 2021, som har gått under 30 000 km. Og jeg er storfornøyd 😊

Det lønner seg stort sett å kjøpe så ny bil som mulig. Da vil bilholder bli mer forutsigbart. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bilglad entusiast her også. Vi kjøper ny(ere) kun for sikkerheten til barna. Flytter de ut om noen år, kjøper jeg noe gammelt rusk igjen. Det må sies da at Leafene våre har kosta oss omtrent ingenting, så det har jo finansiert flere veteraner allerede. Har lyst til å konvertere kona sin Corsair til elektrisk (den har stått med motortrøbbel i åtte år).

Anonymkode: 73d71...598

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg kjøper ny bil når jeg skal ha bil, fordi jeg ikke har peiling på bil og vil føle meg trygg. Det er også en god følelse å sitte i en helt ny bil. Jeg har råd til det, så det går bra. Jeg har bilene i mange, mange år. Nå har jeg elbil med lengst mulig rekkevidde på kjøpstidspunktet, den vil holde lenge. Jeg forstår godt gleden og nostalgien i å ta vare på eldre ting, og at man blir spesielt opptatt av en tidsperiode osv. Slike gleder har jeg med andre ting, men ikke med bil.

Anonymkode: 386de...85a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjører gammel bil og skrur selv. Det har spart meg store summer og gitt mye tilfredsstillelse. I og med at jeg kjører veldig lite, har jeg også god samvittighet mtp klima og ressursøkonomi.

Nå er jeg litt lei. Jeg har ikke garasje, men låner en hvor jeg må inn og ut hver kveld. Teller på knappene. Kanskje ender jeg opp med en brukt elbil til snaue 200k?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har stort sett hatt ganske gamle biler (men ikke veteran), kanskje 10-15 år ved kjøp. Har vært litt reperasjoner, men uansett mye billigere enn nybil. Også veldig kjekt å slippe lån. Elbilen kjøpte vi ny fordi det ikke var noen av den typen vi ville ha på bruktmarkedet. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du stiller spørsmålet HVORFOR i tittelen.

Fordi jeg er enslig og ikke kan bil, fordi jeg ikke har ett nettverk med mekanikere rundt meg, og per dags dato har jeg ikke overskuddet til å lære meg å skru bil. Så derfor blir det nyere bil, så jeg kan kjøre den inn på verkstedet med fortsatt garanti.  

Bilen jeg har nå er 4 år gammel, jeg har eid den i ett år. Skal bytte bil da jeg ikke er fornøyd med merke og opplever at de gir faen i modellen (vært noen problemer) til tross for at det er produsentgaranti på bilen enda.

Det jeg ser etter når jeg kjøper nyere bil:

- garanti, hvor lenge er det igjen

- app/tilkobling til mobil

Anonymkode: 1f958...18d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Å ha bil som noen har eid før er uaktuelt. Kjøper alltid ny og selger innen maks 3 år.
Orker ikke lukten av brukt bil og den må ha moderne standard og alt utstyr.

Anonymkode: 2074a...f8b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bruksbilen min er over 40 år gammel og jeg har null interesse for nye biler, det er alt for mye sårbar elektronikk og tekniske løsninger som ikke varer. Materialer i interiør er også elendig.

Den eneste nye bilen jeg kunne tenkt meg er Suzuki Jimny, god gammeldags konstruksjon med ramme og stive akslinger.

jimny.jpg.c1219c056d0fa6b70ca88091d3f1b964.jpg

Anonymkode: a15de...5e1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...