Gå til innhold

Hva bør jeg råde datteren min til å studere?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er iallefall en idiotisk tankegang. Det er viktigere å velge rett studie, man får alltids venner på studiestedet. Hvis hun er fra Oslo, er det også en kjempefin mulighet til å oppleve nye steder i Norge og utlandet!

Anonymkode: 9d466...ba7

Jeg tror det er viktig for henne å komme til en by kjenner noen når hun først skal flytte. Hun bruker lang tid på å bli kjent med nye og det vil være for utrygt med hennes personlighet å ikke kjenne noen. Jeg er egentlig overrasket over at hun ikke følger etter på det noen av de skal studere, men forsøker å finne sitt studie. Vi bor ikke i Oslo nei. 

ts

Anonymkode: a59ef...b11

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Denne avgjørelsen må jo tas med hensyn til hva slags jobb hun ønsker seg i fremtiden? Hvis juss eller psykologi er noe hun virkelig brenner for er det jo absolutt mulig, men da kan det hende hun må ta opp fag og bruke litt lenger tid på å komme inn på studiet. 

Ikke tenk på hvor høy status et studie har, tenk på at man skal studere noe man faktisk interesserer seg for.

Anonymkode: a7651...f2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvilke fag interesserte hun seg for, og var naturlig god i på VGS? Det er ofte en god pekepinn. 

Ellers støtter jeg friår, slik at hun får prøvd seg ut i arbeidslivet selv i en enkel butikkjobb o.l. Men ikke et latmannsår hvor hun daffer hjemme og blir umotivert. Det året hvor hun jobber kan hun høste informasjon fra venner som studerer, og plutselig har du en venninne eller hun har en onkel med et yrke hun kan tenke seg, og få mer informasjon. Finnes også mange tester som kan gi en liten pekepinn:

https://utdanning.no/tema/hjelp_og_veiledning/interessetester

https://www.studentum.no/utdanningstest/

Det dummeste hun gjør er å studere for å studere når hun er helt blank på hva hun vil jobbe med i nærmere 50 år av livet sitt.

Anonymkode: 59a20...28a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Lengz00 skrev (På 24.2.2025 den 22.44):

Et skolekorps i byen jeg bor i, men ønsker ikke å navngi det på et internettforum😅 Veldig trivelige musikanter å jobbe med, det tilhører en bydel som har sine sosiale utfordringer, men utviklingspotensialet er stort og fremgangen i korpset går riktig vei allerede etter ett og et halvt år!🎵

Og det kan du leve av? Kun det korpset?

Anonymkode: 444cb...4e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg tror det er viktig for henne å komme til en by kjenner noen når hun først skal flytte. Hun bruker lang tid på å bli kjent med nye og det vil være for utrygt med hennes personlighet å ikke kjenne noen. Jeg er egentlig overrasket over at hun ikke følger etter på det noen av de skal studere, men forsøker å finne sitt studie. Vi bor ikke i Oslo nei. 

ts

Tror hun må prøve seg litt frem om hun ikke vet. Mitt råd er å ta et årsstudie i noe som hun kan bruke til mye, språk, pedagogikk eller noe innen økonomi og administrasjon er alle fag som alltids kan brukes. 

jeg tenker litt annerledes enn mange her, og mener utdannelse har en verdi i seg selv og at man ikke skal være alt for opptatt av målet.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 21.2.2025 den 12.27):

Vi snakker om muligheter for jobb også, så kom gjerne med noen råd hvis dere vet det er studier det ikke er lett å få jobb etterpå eller motsatt. Hun vet ikke hva hun vil jobbe med heller. Kanskje noe med mennesker, men ikke sykepleier eller lærer og helst ikke veldig lavtlønnsyrker, derfor litt usikker på sosialarbeider( jeg er det). 
ts

Hva med HR?😊

Anonymkode: b6ae1...de8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hadde jeg skulle valgt på nytt, hadde jeg kanskje tatt biologi og blitt rådgivende biolog. Deilig å gå rundt i skog og mark og kartlegge, og kunne sitte inne og skrive rapporter i dårlig vær. Eventuelt noe i fjelltjenesten. Det et mange jobber man ikke vet eksisterer når man er 19 år. 

Jeg et kjempeglad for at jeg var på backpacking som ung, det vokste jeg sykt mye på. Jobb og reis, studer neste år!

Biologi er klassisk fag man ikke får jobb i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Denne avgjørelsen må jo tas med hensyn til hva slags jobb hun ønsker seg i fremtiden? Hvis juss eller psykologi er noe hun virkelig brenner for er det jo absolutt mulig, men da kan det hende hun må ta opp fag og bruke litt lenger tid på å komme inn på studiet. 

Ikke tenk på hvor høy status et studie har, tenk på at man skal studere noe man faktisk interesserer seg for.

Anonymkode: a7651...f2b

Juss krever MYE arbeid. Det er også svært utsatt med hensyn til AI. 

Psykologi krever både empati og sterk psyke. Det er OGSÅ mye arbeid. Dette må taes hensyn til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Tror hun må prøve seg litt frem om hun ikke vet. Mitt råd er å ta et årsstudie i noe som hun kan bruke til mye, språk, pedagogikk eller noe innen økonomi og administrasjon er alle fag som alltids kan brukes. 

jeg tenker litt annerledes enn mange her, og mener utdannelse har en verdi i seg selv og at man ikke skal være alt for opptatt av målet.

Språk: Kan være nyttig. Men AI-teknologi har gjort behovet mindre. Greit å lære på hobbybasis istedet.

Pedagogikk: Alltids nyttig. 

Øk og admin: Også utsatt for AI-tek og automatisering. Det er færre stillinger innen dette området enn for fem år siden. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Vinterjenta skrev (1 time siden):

Språk: Kan være nyttig. Men AI-teknologi har gjort behovet mindre. Greit å lære på hobbybasis istedet.

Øk og admin: Også utsatt for AI-tek og automatisering. Det er færre stillinger innen dette området enn for fem år siden. 

ok, men noe må hun jo studere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Vinterjenta skrev (4 timer siden):

Biologi er klassisk fag man ikke får jobb i.

Ja, men var vel mer et eksempel på at det finnes massevis av jobber og utdanninger som man aldri visste at eksisterte når man var 19 år, så det er lett å velge feil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

ts

Strever hun unormalt mye? Hvis ikke skjønner jeg ikke hvorfor dere skal unngå utrygt. 

Å følge etter vennene sine til byen kan fort gå veldig galt. De fleste finner seg nye venner når de begynner å studere, og det kan være vondt å se at dine gamle venner finner seg til rette med andre mens du selv bare jager trygghet. 

Det er ikke farlig å være utrygg! 

Vinterjenta skrev (4 timer siden):

AI, AI, AI... 

Du blir ikke arbeidsledig med en master i økonomi. Du må ta med i betraktningen at det er hundretusener av nordmenn som skal pensjonere seg de neste årene og AI greier ikke å erstatte de som er på vei ut. Automatisering og kunstig intelligens kan erstatte en del helt enkle jobber, men det er ikke de enkle jobbene du sikter deg mot med en master i juss eller økonomi... 

Mangelen på arbeidskraft blir enorm i Norge de neste årene og man kan ikke bare sette seg på ræva og tro at AI skal redde oss. 

Jeg spår at lønnen innen helseyrker vil stige de neste årene etter hvert som mangelen blir prekær. Dermed vil flere velge helse over juss/økonomi og andre ikke-realfagsfag, og mangelen på arbeidskraft i disse fagområdene blir enda større. 

Vi ansetter siviløkonomer og jurister men de siste tre årene har det vært nesten umulig å få tak i folk og AI hjelper oss ikke en døyt. 

Når det er sagt - er ts sin datter mest interessert i mennesker er ikke økonomi så superspennende. Been there, done that, still there. Jeg ville satset på helse, det er mange muligheter innenfor helse som ikke bare innebærer kveldsarbeid og å springe ræva av seg på sykehus. Det er utrolig mange muligheter innenfor helse. 

TS - hvis lønn er viktigst så får hun bare velge etter lønn da, men husk at det er vanskelig å tjene gode penger i et yrke man egentlig ikke liker. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Og det kan du leve av? Kun det korpset?

Nei, det ene korpset utgjør "bare" en 24% av stilling. I tillegg har jeg 16% til i samme kulturskole (et juniorkorps og et klasseprosjekt), i tillegg til at jeg jobber som freelance instruktør/dirigent med ENK, så totalt er jeg greit over 100% i jobb:) Er 50/50 på om jeg hadde jobbet med musikk eller samf.sik om ikke det spesifikke korpset hadde blitt ledig rett etter fullført master. Masteren drar for øvrig opp lønna da kulturskolen er kommunal, selv om masteren ikke har noe med jobben å gjøre, så akkurat det der synes jeg er litt spesielt (men mastergrader er tydeligvis viktige å ha i dagens samfunn da, av en eller annen grunn🙃)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Lengz00 skrev (1 time siden):

Nei, det ene korpset utgjør "bare" en 24% av stilling. I tillegg har jeg 16% til i samme kulturskole (et juniorkorps og et klasseprosjekt), i tillegg til at jeg jobber som freelance instruktør/dirigent med ENK, så totalt er jeg greit over 100% i jobb:) Er 50/50 på om jeg hadde jobbet med musikk eller samf.sik om ikke det spesifikke korpset hadde blitt ledig rett etter fullført master. Masteren drar for øvrig opp lønna da kulturskolen er kommunal, selv om masteren ikke har noe med jobben å gjøre, så akkurat det der synes jeg er litt spesielt (men mastergrader er tydeligvis viktige å ha i dagens samfunn da, av en eller annen grunn🙃)

Så da jobber du to dager i uken i kulturskolen. Det er bra at du får uttelling for master. Det er sånn det skal være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Vinterjenta skrev (16 timer siden):

AI jobber ikke av seg selv. Enkle rutineoppgaver kan robotiseres, men skal du ha AI fullt ut er det faktisk noen som må sørge for at AI-programmet har nok informasjon til å ta gode beslutninger. Der er vi ikke enda for å si det sånn. Kan tenke meg juss er mer utsatt ift å finne informasjon, men tolkning er det ikke så enkelt med.

Men ville satset på master og ikke bachelor i økonomi hvertfall. 

Hilsen en som jobber med effektivisering, herunder planer om AI i det private næringslivet.

Anonymkode: b6bc9...d49

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva er hennes sterke og svake sider, og hva er hennes interesser? 

Feks: 

Kreativ: foto, film, design, ingeniør…

Analytisk: Juss, finans…

Atletisk, glad i trening: Idrettshøyskolen, brannmann, politi…

Ville i tillegg tenkt på lønn, hvor hun kan tenke seg å bo etc. 

Lykke til:-)

Anonymkode: e0a3a...07f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 20.2.2025 den 21.34):

Hun er akkurat fylt 19, har 4,7 i snitt fra vgs så langt og har hatt samfunnsfag og rettslære som valgfag. Både juss og psykologi er uaktuelt pga for høyt snitt. Hun er litt rådvill på hva hun skal studere, aner rett og slett ikke. 

Det første hun må finne ut er om hun vil jobbe med mennesker eller tall, lettere å finne retning da

Anonymkode: c42dc...ce0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg råder mine barn studier innen helse. Der får du alltid jobb. Sykepleier,  vernepleier,  fysioterapi. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...