Gå til innhold

Hva bør jeg råde datteren min til å studere?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

I dagens samfunn er det ikke vits i å bli noe annet enn influencer eller onlyfans stjerne.

Det er der millionene i måneden ligger. Ikke lege eller Nordsjøen.

Anonymkode: 0704d...c93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 20.2.2025 den 21.39):

Dere snakker ikke om hva hun kan tenke seg å jobbe med store deler av livet?

Anonymkode: 3fc8c...598

Det er ikke slik at man jobber med det samme resten av livet. Ikke ta gleden fra ungdommen ved å dytte de i noen retning. Det fins mange muligheter for å ombestemme seg.

Anonymkode: b3f8b...da6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har studert nærmere 10 år høyere utdanning, og etter 10 år i arbeidslivet tjener jeg 950 tusen kroner og er ansatt i staten. 

Jeg er fornøyd, for all del, men jeg tror ikke all denne utdanningen er verdt det. Jeg har brukt nærmere 10 år av livet mitt til aktivterer hvor jeg har hatt svært lav inntekt og ikke fått pensjonspoeng. Når alt kommer til alt er det ikke sikkert at elektrikeren og jrg vil komme ulikt ut når vi er gamle. 

Det er vanskelig å vite hva verden vil kreve av oss fremover, men verden blir ikke et bedre sted i hvert fall. Så kan man tenke at man kanskje vil ri den bølgen og søke seg inn  på noe som er relatert til dette. Teknologien og behovet for er også et behov som vi vet vil være der, eller at man kanskje heller vil velge noe helt motsatt av dette feks gartner eller rørlegger.

Det tror jeg handler om personlighet i stor grad, og personligheten er jo ikke ferdig utviklet i en alder av 18, så det er kjempevanskelig. 

Anonymkode: 9d86e...37a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Stoltskeiv skrev (På 20.2.2025 den 22.25):

Vil henne studere eller er det en pliktfølelse? Det er hardt arbeid å studere om man ikke har motivasjonen i grunn

Vil henne? Gode Gud 

Anonymkode: cede0...267

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Yrkesfag er veien å gå fremover. Har selv høyere utdannelse og masse studielån. Jeg tjener dårligere enn alle jeg kjenner som tok yrkesfag. Ikke har de studielån heller. Hadde jeg hatt sønner(har bare døtre) ville jeg rådet dem til å bli noe innen bygg og anlegg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva tenker dere om psykologi( bachelor+master) evt kriminologi( bachelor+master)?

ts

Anonymkode: a59ef...b11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Psykologi har man bruk for i mange jobber. Jeg tror det utdannes for mange organisasjonspsykologer nå, men det finnes jo mange andre retninger man kan velge også. 

Kriminologi er interessant - men det leder kanskje ikke så lett til jobb? 

Anonymkode: 03f67...40f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 23.2.2025 den 10.30):

Men da skal man ikke klage på lønna eller på å bli fysisk slitt opp.

Anonymkode: b6bc9...d49

Ja alt er så mye bedre når man er utslitt på Grünerløkka. 🙄

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva tenker dere om psykologi( bachelor+master) evt kriminologi( bachelor+master)?

ts

Kriminologi er vanskelig å få jobb innen. Hvorfor ikke politi? 

Psykologi er jo typisk HR-jobb eller organisasjonsutvikling. Kan være spennende det, men heller ikke garantert høy lønn hvis det er så viktig (siden hun utelukker en del andre studier pga lønn). 

Anonymkode: 0bef1...57c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja alt er så mye bedre når man er utslitt på Grünerløkka. 🙄

Kriminologi er vanskelig å få jobb innen. Hvorfor ikke politi? 

Psykologi er jo typisk HR-jobb eller organisasjonsutvikling. Kan være spennende det, men heller ikke garantert høy lønn hvis det er så viktig (siden hun utelukker en del andre studier pga lønn). 

Anonymkode: 0bef1...57c

Politi er også vanskelig å få jobb som. 

Anonymkode: 21a82...373

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi kjenner ei som er nyutdannet politi, og hun har slitt med å få jobb og det er dårlig betalt, så litt skeptisk.

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kanskje hun ikke er den akademikeren du hadde en våt drøm om å oppdra? 

På tide å flytte fokuset vekk ifra fag og fokuserer på at målet faktisk er jobb. 

Anonymkode: 36207...c5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Vi kjenner ei som er nyutdannet politi, og hun har slitt med å få jobb og det er dårlig betalt, så litt skeptisk.

ts

Jobb som Politi på Østlandet er kjempevanskelig. Kjenner flere som har måttet jobbe med andre ting pga ingen muligheter for jobb i nærheten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Beste er jo å utdanne seg ut fra interesse er da en ofte holder lenger ut. 

Og det er noe din datter burde tenke seg frem til selv, så ho ikke føler seg presset til et valg bare fordi foresatt ønsker de går i vise retninger.

Ser bare på 3 stk sønnen gikk på ungdomskolen med de gikk studiespesialisering pga var det foreldrene mente var best. Og hva har skjedd 1 sitter i kassa på kiwi etter endt fordi ho følte å gå videre på høyskole ikke var hennes vet. 2 andre har startet på yrkesfag på linje de egentlig kunne tenkt seg fra ungdomsskolen, men de ikke valgte pga foreldre 

Anonymkode: e5fe9...58d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Knirke skrev (På 21.2.2025 den 11.51):

Ser mange anbefaler folkehøyskole. Jeg ville ikke rådet henne til det. Husk på at hun må bruke opp et helt år av lånekassestøtte på noe som ikke gir spesielt mye faglig utbytte. Det kan komme tilbake å bite henne i rævva senere, det gjorde det i hvert fall for meg..:paff:

Ang studievalg, be henne begynne i motsatt ende og spør hva slags jobb hun ønsker seg. Mange studier fører rake veien til arbeidsløshet, fordi de er poulære og det ikke finnes nok jobber innenfor feltet. Be henne rangere hva som er viktigst for henne: lønn, trygghet, jobb med "mening", jobb med mennesker, kontor- eller fysisk jobb, arbeidstid (turnus, skift, rotasjon eller A4), kort reisevei, etc.

Det du bør være obs på er at forventninger om lønn ikke nødvendigvis stemmer med virkeligheten når man er 19 og aldri har bodd hjemmefra. Det er lett å si "penger er ikke alt", men som student får man kjenne på hvordan det er å skulle klare seg på lite, og at lønn kanskje er viktigere enn man tror.

Totalt uenig.. Usikker på reglene for lånekassen. Kan ikke huske at det var noe problem for min del i alle fall, og man har vel totalt 8 år med utdanning man kan få støtte til. Det burde holde for de fleste.

Livet mitt er faktisk litt sånn før og etter folkehøgskole. Det var et fantastisk år som på mange måter forandret livet mitt. Jeg fikk fokusere på min store lidenskap i et helt år sammen med en bukett av kule fine folk som jeg ble skikkelig glad i. Det snudde opp ned på en ganske stuck tilværelse og ga meg en skikkelig dytt og retning videre i livet. 

Anonymkode: 89c31...bc4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er ikke snakk om verken press eller at jeg som forelder styrer noe som helst. Datteren min ber om råd og jeg forsøker å lese meg opp og forhøre meg for å komme med så gode råd og kunnskap som mulig. 

ts

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hadde jeg skulle valgt på nytt, hadde jeg kanskje tatt biologi og blitt rådgivende biolog. Deilig å gå rundt i skog og mark og kartlegge, og kunne sitte inne og skrive rapporter i dårlig vær. Eventuelt noe i fjelltjenesten. Det et mange jobber man ikke vet eksisterer når man er 19 år. 

Jeg et kjempeglad for at jeg var på backpacking som ung, det vokste jeg sykt mye på. Jobb og reis, studer neste år!

Anonymkode: 9d466...ba7

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er hun som må finne ut om og hva hun vil studere. Fram til hun har funnet ut av det, ville jeg heller anbefalt henne å jobbe eller gå på folkehøyskole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hun vil studere i Oslo som flere av vennene sine.

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Totalt uenig.. Usikker på reglene for lånekassen. Kan ikke huske at det var noe problem for min del i alle fall, og man har vel totalt 8 år med utdanning man kan få støtte til. Det burde holde for de fleste.

Livet mitt er faktisk litt sånn før og etter folkehøgskole. Det var et fantastisk år som på mange måter forandret livet mitt. Jeg fikk fokusere på min store lidenskap i et helt år sammen med en bukett av kule fine folk som jeg ble skikkelig glad i. Det snudde opp ned på en ganske stuck tilværelse og ga meg en skikkelig dytt og retning videre i livet. 

Anonymkode: 89c31...bc4

8 år går fort, hvis man vingler og ikke har en plan. Jeg måtte studere i to år uten støtte fra Lånekassen, og fikk til slutt hverken rentefritak eller betalingsutsettelse. Hadde gigantstudielån som ikke var nedbetalt før jeg var nesten 40. Da var det virkelig surt å tenke på det totalt bortkastede året på folkehøyskolen…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hun vil studere i Oslo som flere av vennene sine.

ts

Det er iallefall en idiotisk tankegang. Det er viktigere å velge rett studie, man får alltids venner på studiestedet. Hvis hun er fra Oslo, er det også en kjempefin mulighet til å oppleve nye steder i Norge og utlandet!

Anonymkode: 9d466...ba7

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...