Gå til innhold

Hva bør jeg råde datteren min til å studere?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Dersom man ønsker seg hjemmekontor i fremtiden er det noen yrker man må styre unna. Kanskje litt langt frem for datteren din, men greit å ta med i regnestykket. 

Anonymkode: 6629d...1cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hvilke interesser har hun og hva ser hun for seg å kunne jobbe med store deler av livet? Er hun sosial? Eller liker hun best å være for seg selv? Er hun flink med mennesker eller er hun god på data, elektronikk etc.? Har hun godt håndlag med dyr? Trives hun best med struktur og rutiner, eller er hun er mer fri sjel?

Du forteller ingenting om henne.... 

Anonymkode: e5242...6b2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hun er opptatt av mennesker, men er redd for å få en underbetalt og lite verdsatt jobb ( som meg). Jobber litt i butikk nå, vil ikke det videre. IT og ledelse er nok ikke noe for henne. 

ts

Anonymkode: a59ef...b11

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ville kontaktet karrieresenteret der dere bor. De gir gratis veiledning. Kanskje noen å spille ball med som kan hjelpe henne finne ut av hva hun vil. 

Anonymkode: e0e1d...c44

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nå har jo du TS skrevet at butikk og serviceyrker ikke gir mersmak - da kan man spørre hvorfor? Er det kundereleasjoner det går i er hverken jurist eller psykologi veien videre for det handler jo utelukket om menneskene man skal jobbe med, loven og proffesjonen kommer i andre rekke.. 

Anonymkode: a56b1...352

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ta en titt på utdanningsmuligheter i forsvaret. Om det er noe der som frister kan det anbefales, du får i tillegg lederutdanning som er god å ha med seg i fremtidige jobber.

Slipper også unna studielån, får gratis kost og losji under utdanning + lommepenger (1G i året)

https://www.forsvaret.no/utdanning/utdanninger?educationType=Bachelor&educationType=Fagskole&educationType=Befalsutdanning&educationType=Lærling med førstegangstjeneste

Anonymkode: fd248...25f

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Hun er opptatt av mennesker, men er redd for å få en underbetalt og lite verdsatt jobb ( som meg). Jobber litt i butikk nå, vil ikke det videre. IT og ledelse er nok ikke noe for henne. 

ts

Hva verdsetter hun? Om hun tenker at hun skal ha en jobb og et yrke i 20 - 40 år. Vil hun vekte trivsel og interesse over lønn? Vil hun kunne finne verdi i yrket i seg selv eller er hun opptatt av at andres opplevelse av verdi er viktig?

Anonymkode: e5242...6b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ikke rart mange hater å jobbe, når man tydeligvis utdanner seg etter lønn og ikke etter interesse... 

Anonymkode: 92c91...91a

Ikke rart mange klager på lønna og mange sliter seg ut fysisk når de velger utelukkende med hjertet og ikke med hodet.

Lærer/sykepleier/politi - nei, sorry, grünerløkka er utelukket, og villa i Oslo kan du bare glemme først som sist.

Anonymkode: b6bc9...d49

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Knirke skrev (På 21.2.2025 den 11.51):

Ser mange anbefaler folkehøyskole. Jeg ville ikke rådet henne til det. Husk på at hun må bruke opp et helt år av lånekassestøtte på noe som ikke gir spesielt mye faglig utbytte. Det kan komme tilbake å bite henne i rævva senere, det gjorde det i hvert fall for meg..:paff:

Ang studievalg, be henne begynne i motsatt ende og spør hva slags jobb hun ønsker seg. Mange studier fører rake veien til arbeidsløshet, fordi de er poulære og det ikke finnes nok jobber innenfor feltet. Be henne rangere hva som er viktigst for henne: lønn, trygghet, jobb med "mening", jobb med mennesker, kontor- eller fysisk jobb, arbeidstid (turnus, skift, rotasjon eller A4), kort reisevei, etc.

Det du bør være obs på er at forventninger om lønn ikke nødvendigvis stemmer med virkeligheten når man er 19 og aldri har bodd hjemmefra. Det er lett å si "penger er ikke alt", men som student får man kjenne på hvordan det er å skulle klare seg på lite, og at lønn kanskje er viktigere enn man tror.

Enig i dette. Altså, et år på folkehøyskole kan være supert det, men det er DYRT. Et mer økonomisk alternativ er å jobbe et år. Den erfaringen vil være veldig verdifull å ha på CVen, nær sagt uansett hva man kommer til å jobbe med senere, og man tjener også penger selvsagt. 

Anonymkode: 763a5...22e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Nå har jo du TS skrevet at butikk og serviceyrker ikke gir mersmak - da kan man spørre hvorfor? Er det kundereleasjoner det går i er hverken jurist eller psykologi veien videre for det handler jo utelukket om menneskene man skal jobbe med, loven og proffesjonen kommer i andre rekke.. 

Anonymkode: a56b1...352

Jeg er jurist og treffer ingen andre enn kolleger 😊

Anonymkode: 21a82...373

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker det er opp til henne? 
Det er hun som skal jobbe innen det faget hun tar. Vi som foreldre må bare støtte. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ikke rart mange klager på lønna og mange sliter seg ut fysisk når de velger utelukkende med hjertet og ikke med hodet.

Lærer/sykepleier/politi - nei, sorry, grünerløkka er utelukket, og villa i Oslo kan du bare glemme først som sist.

Ja, å kunne bo på grünerløkka eller i villa i Oslo er klart viktigere enn å trives i jobben... :ironi:

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Ja, å kunne bo på grünerløkka eller i villa i Oslo er klart viktigere enn å trives i jobben... :ironi:

Men da skal man ikke klage på lønna eller på å bli fysisk slitt opp.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det er noe med kriteriene og rammebetingelsene som begrenser en del her. 
Slik jeg leser TS er dette de viktigste kriteriene: 

• god lønn
  • lett å få jobb 
  • ikke ledelse 
  • ikke IT
  • ikke lærer 
  • ikke sykepleier 
  • ikke sosialarbeider 
  • ikke butikkjobb 
  • "noe med mennesker" 

Men samtidig er dette rammebetingelsene:

• ikke umiddelbart gode nok karakterer til å komme inn på de to mest prestisjefylte studiene der man ikke trenger realfag
  • ingen informasjon om hun er villig til å ta opp igjen fag
  • ingen informasjon om hun er villig til å kvalifisere seg til studier der man trenger realfag

Dette er noen studier eller yrker jeg kommer på i farten, som dere kan sjekke ut:

• flygeledelse 
  • beredskap og krisehåndtering /samfunnssikkerhet etc 
  • fysioterapi (de tjener ikke superbra, men er ikke lavtlønnet, heller) 
  • landmåling 

Anonymkode: 46c30...bdf

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler studiet landmåling og eiendomsdesign i Bergen. Ca. 50/50 menn og kvinner på studiet. Kjekk studieby og bra studie med masse jobbmuligheter. Arbeidsmarkedet skriker etter landmålere. Får lett fast jobb hvor som helst i landet lenge før man er ferdig. Hvis man vil jobbe med arealplanlegging kan man ta master.

Hvis man liker mye ansvar og turnus eller 4 dagers-uke, kan man tjene veldig bra som landmåler/stikningsingeniør på anlegg eller i tunnel.

Jobber selv som eiendomslandmåler i kommune og stortrives. Fin lønn, 8-16 jobb med fleksitid, varierte arbeidsoppgaver og styrer dagene selv. Treffer mange hyggelige mennesker i løpet av en uke. Varierer mye mellom utejobb og kontor. Får absolutt jobbet med folk i denne jobben.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjennomfør kartlegging på vilbli.no og sjekk hvilke yrker som kommer ut gjennom den kartleggingen. Tilhører videregående nivået, men vil likevel være basert på interesser.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

ts

Politi? Masse spennende muligheter. Man må ikke jobbe operativt. 

Anonymkode: 2c341...237

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 21.2.2025 den 19.28):

Sjekk ut yrkesfag. Elektriker, kokk,baker etc. Foll vil alltid trenge handtverkere og mat, så AI vil ikke ta bort de jobbene med en gang...

Anonymkode: a39eb...c26

Nå er hun 19 år og ferdig med VGS, og har studiekompetanse. 
Da er det faktisk ikke så lett å "gå tilbake" for å ta en ny runde VGS med yrkesfag. 

TS må nok heller hjelpe henne å finne en studieretning hun kan være interessert i. Kanskje noe som ikke er et 5 årig studie med en gang, men som kan være noe som interesserer henne.

AnonymBruker skrev (På 23.2.2025 den 9.14):

ts

Men om hun er opptatt av mennesker, men ikke helt vet hva hun vil, hva med å starte med noen år i jobb? 
Barnehage, skole eller noe sånt. 

Kanskje hjelper det henne med å finne ut hva hun vil på sikt. Og frem til det, så har hun inntekt og kan klare seg. 

Det er jo lov å prøve og feile også. Kanskje kan hun være interessert i et årsstudium som gir jobb etterpå. Og så heller se om hun finner ut hva hun vil bli etter noen år i jobb. 

Det finnes så uendelig mange yrker de fleste ikke har hørt om en gang. 

Anonymkode: 0c2f2...298

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Lengz00 skrev (På 21.2.2025 den 19.21):

Fordi jeg har jobbet med musikk hele livet, også før jeg startet masterutdannelsen min, og jobbet med musikk samtidig som jeg studerte sosiologi og samfunnssikkerhet. Så landet jeg drømmejobben (=et spesifikt korps jeg ville ha) rett etter at jeg hadde levert mastergraden og har blitt værende på den arbeidsplassen jeg er nå!:) Men hvem vet, kanskje jeg får lyst til å skifte beite en dag, og da vet jeg i så fall hva jeg kan og vil jobbe med om det skulle skje!;) Uansett så bruker jeg jo den første utdannelsen min i nåværende yrke, i og med at jeg har en bachelor i korpsdireksjon og jobber som korpsdirigent!:D

Hva slags korps er dette?

Anonymkode: 444cb...4e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hva slags korps er dette?

Anonymkode: 444cb...4e9

Et skolekorps i byen jeg bor i, men ønsker ikke å navngi det på et internettforum😅 Veldig trivelige musikanter å jobbe med, det tilhører en bydel som har sine sosiale utfordringer, men utviklingspotensialet er stort og fremgangen i korpset går riktig vei allerede etter ett og et halvt år!🎵

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...