Gå til innhold

Hva bør jeg råde datteren min til å studere?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Råd henne til en vei hvor hun kan få en jobb hvor hun må bruke hodet, ikke kroppen .. 

Anonymkode: 52a93...8df

Hvorfor tenker du det? Lønnsmessig?

ts

Anonymkode: a59ef...b11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg vet ikke spesifikt om din datters situasjon, men jeg anbefaler i hvert fall ikke mine å studere medisin. Det finnes andre yrker man kan tjene godt i - med kortere utdanningsløp, mer forutsigbar arbeidstid og mindre hierarkisk fagmiljø. Kanskje ville det blitt bedre i en annen spesialitet for min del, men nisjespesialitetene er ikke så lett å slippe til, da det alltid er mange om beinet.

For ikke å si at jeg ikke ville akseptert deres valg om de hadde valgt å følge i mine fotspor selvsagt, men de har heldigvis mer interesse for teknologi.

Anonymkode: 201f4...46f

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

IKKE STUDER. Ikke ta studielån "bare for å studere". Dette er et ungt menneske som har masse tid til å bestemme seg for fremtidig karriere. Ta tiden til hjelp. Jobb er år eller to, spar opp penger. Kanskje hun da finner ut hva slags karrierevei som er rett for henne.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor tenker du det? Lønnsmessig?

ts

Vedkommende tenker kanskje at man ved å ikke være fysisk avhengig av kroppen, kan man kanskje stå lenger i jobb om noe skulle oppstå som sykdom, skader, osv. 

Anonymkode: d9424...141

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så fint du vil hjelpe datteren din! Jeg savnet denne oppfølgingen da jeg skulle velge veien videre. Det ble mange år med prøving og feiling og MYE studielån. 

Hva liker hun å gjøre? Er det noe hun er god til? Hva er hennes syn på inntekt, arbeidsmengde osv?

Snakk om YRKER, ikke studier. Jeg har oppdaget mange yrker i voksen alder jeg ikke visst om da jeg skulle velge veien videre. Om hun ikke vet selv ville jeg foreslått friår. 

Anonymkode: 95846...43e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mitt beste tips er å ikke studere bare for å studere. Jeg sløste vekk 2 år på to ulike studier, og det er 2 år med lån fra Lånekassen jeg gjerne skulle hatt den dag i dag. Det er lov å seg et friår eller flere der man jobber, sparer penger, reiser, osv. Kanskje hun finner mer ut av hva hun vil i løpet av noen år.

Eller så er hun som meg, og finner det ut i midten av 30-åra 😆

Anonymkode: d9424...141

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Lengz00 skrev (16 timer siden):

Anbefaler også folkehøyskole, det var det beste året i mitt liv (og noe friår var det absolutt ikke, har aldri hatt så full timeplan både i skole og fritid som det året! Såååå verdt det!!!). Hvis hun er interessert i samfunnsfag så har du jo f.eks bachelor i sosiologi og deretter mastergrad i samfunnssikkerhet. Jeg tok først en bachelor i musikk med pedagogikk (og jobber fulltid med det), men ville studere mer før jeg landet på veien videre, og tok ovennevnte bachelor og master etterpå. Knallkjekke studier begge to! Samfunnssikkerhetsfaget spenner veldig vidt, alt fra hendelser som gamle Olga som snubler i trappa til terrorangrep, egenberedskap, samfunnsberedskap og alt i mellom. Mulighetene etter endt utdannelse er også mange, eksempler finner du her: https://www.uis.no/nb/studier/samfunnssikkerhet-master-2-ar

Men det er viktig å ikke stresse med valg av utdanning og fremtid hvis hun er usikker, hun har god tid på seg til å finne ut hva hun vil!:) Og det er lov å ombestemme seg underveis, det viktigste på sikt er å finne et yrke som hun vil trives i om 10-40 år også, og da er det lov til å bruke tiden man trenger for å lande på noe!:D Uansett er folkehøyskole et veldig godt sted å starte!:)

Hvorfor bruker du ikke utdanningen din om du trives så godt med den og anbefaler den så varmt?

Anonymkode: 444cb...4e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Når du som mor, og som den som kjenner datteren din aller best, vet svaret på det, så tror jeg neppe noen her kan svare på det.

Men la meg se... noe matnyttig, som det alltid er bruk for og aldri vil bli overflødig arbeidskraft, kan få jobb hvor som helst, når som helst? Sykepleiere.

Anonymkode: 4ffa5...53c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg nærmer meg pensjonsalder sier jeg at alle skal bli sykepleiere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Når du som mor, og som den som kjenner datteren din aller best, IKKE vet svaret på det, så tror jeg neppe noen her kan svare på det.

Men la meg se... noe matnyttig, som det alltid er bruk for og aldri vil bli overflødig arbeidskraft, kan få jobb hvor som helst, når som helst? Sykepleiere.

Korrigering. Ordet ikke falt ut av teksten ovenfor....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ta advokat. Vi trenger flere advokater i landet. 

Anonymkode: b41fb...bb3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvorfor bruker du ikke utdanningen din om du trives så godt med den og anbefaler den så varmt?

Anonymkode: 444cb...4e9

Fordi jeg har jobbet med musikk hele livet, også før jeg startet masterutdannelsen min, og jobbet med musikk samtidig som jeg studerte sosiologi og samfunnssikkerhet. Så landet jeg drømmejobben (=et spesifikt korps jeg ville ha) rett etter at jeg hadde levert mastergraden og har blitt værende på den arbeidsplassen jeg er nå!:) Men hvem vet, kanskje jeg får lyst til å skifte beite en dag, og da vet jeg i så fall hva jeg kan og vil jobbe med om det skulle skje!;) Uansett så bruker jeg jo den første utdannelsen min i nåværende yrke, i og med at jeg har en bachelor i korpsdireksjon og jobber som korpsdirigent!:D

Endret av Lengz00
utydelighet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Hun er akkurat fylt 19, har 4,7 i snitt fra vgs så langt og har hatt samfunnsfag og rettslære som valgfag. Både juss og psykologi er uaktuelt pga for høyt snitt. Hun er litt rådvill på hva hun skal studere, aner rett og slett ikke. 

Bor dere i Finnmark eller Troms, eller har tilknytning dit? Da kan hun komme inn på jus med langt lavere snitt. Også om hun er samisk. Velg en utdanning som gir høy og sikker inntekt. Økonomi og administrasjon, spesialpedagogikk (lett fag, likt psykologi hvor man raskt tjener godt), trafikklærere og flyveledere tjener godt (siste som leger). Det er viktig å tenke lønn, det gir statistisk sett enklest liv. 

Anonymkode: e34ff...38e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ellers kan hun for eksempel bare studere nordisk eller matematikk, og bli lærer på videregående eller universitet. Finnes en del slike fag som virker helt unyttig og gir grei lønn

Anonymkode: e34ff...38e

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sjekk ut yrkesfag. Elektriker, kokk,baker etc. Foll vil alltid trenge handtverkere og mat, så AI vil ikke ta bort de jobbene med en gang...

Anonymkode: a39eb...c26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hun bør velge noe innen et tema hun interesser seg for. 

Ta gjerne og innhent studielister/kataloger også kan hun rett og slett sortere det ut fra en ja-bunke, vet ikke/kanskje-bunke og nei-bunke. 

Og når hun sitter igjen med ja og kanskje-bunken, så ta en dypere kikk på hva det er og hvilke muligheter det kan gi.

Anonymkode: 8337a...e1c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg har prøvd både sykepleie og juss, anbefaler juss av de to. Sykepleie var pyton. 

Men jeg ville, som flere her sier, tatt et år på folkehøgskole eller jobbet eller noe og tenkt litt om hun er usikker. Jeg kastet meg uti noe først, det passet ikke så jeg tok sykepleien, som heller ikke passet. Men da følte jeg at jeg "måtte" fullføre, og det ble bare dumt. Prøvde så noe annet før jeg landet på juss og var ikke ferdig før jeg var over 30. Hadde jeg tenkt meg om litt først hadde jeg kanskje sluppet alt styret. 

Anonymkode: 21a82...373

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ikke arbeid med mennesker, det blir aldri verdsatt slik det fortjener. De eneste som verdsetter det er de som tar imot hjelpen du gir, og på lang sikt er det for de aller fleste ikke nok når lønna er dritt og du blir behandlet av ledelse som dritt. Hadde jeg kunnet velge om igjen, hadde jeg ikke valgt helse og sosial (har både helsefaglig og pedagogisk utdanning), men heller valgt noe innen IT eller ledelse for eksempel (ledelse er vel på sett og vis arbeid med mennesker, men der får man oftere et minimum av verdig lønn, og ikke minst kan man utgjøre en veldig viktig forskjell ved å være en god leder da det finnes få virkelig gode ledere). 

Anonymkode: d8b98...e86

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Synst det er litt merkeleg å be om råd, når TS ikkje skriv kva interesser dottera har.

Og heller ikkje om ho har hatt deltidsarbeid osv. 

Anonymkode: 30413...8d9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ikke rart mange hater å jobbe, når man tydeligvis utdanner seg etter lønn og ikke etter interesse... 

Anonymkode: 92c91...91a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...